Traint iemand met GPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Traint iemand met GPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 08:02

Hallo bokkers,

Ik vroeg me af, of iemand van jullie trainingsritten rijd icm. een gps-systeem?

Ik zit er namelijk over te denken om er één aan te schaffen (een Garmin) aangezien onze nieuwe omgeving nog erg onbekend is voor ons.
Diegene die ermee rijden....bevalt het?

Ik zoek een systeem, welke routes op kan slaan en welke mij ook terug thuis brengt vanaf een bepaald punt.
Heeft iemand van jullie tips, welke ik goed zou kunnen gebruiken?

Alvast bedankt.

Lenneke_

Re: Traint iemand met GPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:54

ik heb een Garmin foretrex 201.
Kan er ook routes in opslaan, maar weet nog steeds niet hoe dat werkt (och ik ben zo technisch )
Ik weet inmiddels wel hoe ik waypoints in kan stellen. Als ik dan ergens heen ga waar ik de weg niet zo goed ken zet ik zo'n punt bij m'n huis en dat weet ik altijd welke kant ik op moet naar huis en hoever het ongeveer nog is.

Helemaal handig in het park de hoge veluwe, daar mag je van de paden (wat ik erg leuk vind), maar dan verdwaal ik wel sneller.

Veder vind ik heel handig om precies te kunnen zien wat de afstand, gemiddelde snelheid enzo is.

Op wedstrijd werkt hij nog niet optimaal omdat ik hem altijd vergeet uit te zetten in de vetgate, dus dan klopt er van de gemiddelde snelheid geen donder meer.
Maar op wedstrijd vind ik hem juist weer handig om een zelfde tempo aan te houden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 08:57

OK dan! Je mag hem dus ook met wedstrijden gebruiken. Dat is wel handig.

Ik heb er eentje op het oog, (voor beginners Knipoog ook ik ben niet echt technisch), waarbij je geen complete routes op kunt slaan, maar wel waypoints inderdaad.
En hij registreerd de snelheid en afstand etc.
Dat lijkt me toch het belangrijkste.
En als ik de weg niet meer weet, brengt hij me inderdaad ook weer terug naar stal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:07

Kijk ook eens op marktplaats, daar komt de mijne ook vandaan.
Ding is nog perfect, alleen wel een stuk goedkoper

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:08

Daar heb ik er inderdaad één op het oog Knipoog

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:13

Ik ben ook op zoek naar zo,n gps aparaatje (ik verdwaal nog in mijn eigen achtertuin Bloos ) Maar ik zoek er eentje waar je net zoals in de auto meer een kaart met route kunt zien.
Wie weet welke gps ik hiervoor moet hebben?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:15

Wij rijden ook met GPS, een Garmin e-trex. Deze kan geen kaarten laten zien, maar werkt via waypoints. Je zou dus kunnen hebben dat je eindigt op 100 meter van je doel aan de overkant van een brede sloot Haha!.

Werkt voor ons prima, snelheid, max snelheid, gemiddelde snelheid, afstand.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 07:04

Dan word er toch best veel gebruik van gemaakt als ik het zo lees Knipoog
Mij lijkt het erg handig aangezien het feit, dat hij dus afstand, snelheid etx aangeeft,
Zeker omdat wij nieuw zijn binnen de endurance is bijvoorbeeld het schatten van snelheid nog niet zo makkelijk.

Ik heb dan ook maar een hele simpele gekocht.

Wel een die dus ook met waypoints werkt aangezien we pas net op deze stal staan en de bossen hier gerust enorm te noemen zijn Clown
Dan is het toch handig als ik weer thuis ga komen.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:17

Mijn vriendin doet dat !
en het is wel handig. vindt ze ;p

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 07:18

Lijkt mij ook inderdaad Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:44

bluebell schreef:
Ik ben ook op zoek naar zo,n gps aparaatje (ik verdwaal nog in mijn eigen achtertuin Bloos ) Maar ik zoek er eentje waar je net zoals in de auto meer een kaart met route kunt zien.

Naar mijn weten bestaat dat niet. Je kan wel routes erin zetten, maar dat gaat dan met stippellijntjes.
Niet ala TomTom "bij de kruising linksaf slaan"

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:23

hier ook een met een garmin maar ook een eenvoudige ik zet toch niks op de computer want vergeet dat gewoon. Het gat er bij mij puur om, om het zelfde tempo aan te houden en het gemiddelde te weten en ook de gereden kilometers op wedstrijd heb ik dat ding standaart bij mij. verdwaal ik rijd ik via de stippellijn terug maar moet dan wel goed uitvergroten om niet weer verkeerd te gaan

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 06:24

Dat is dus ook de belangrijkste reden, dat ik hem zou willen gebruiken.

Mag ik vragen hoe jij hem meeneemt tijdens het rijden?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:02

Lenneke_ schreef:
bluebell schreef:

Naar mijn weten bestaat dat niet. Je kan wel routes erin zetten, maar dat gaat dan met stippellijntjes.
Niet ala TomTom "bij de kruising linksaf slaan"

Euhm ben effe aan het denken hoe dat ding nu heet. Bij die gps kan je dus topografische kaarten laden, en kan je dus wel net zoals in je auto de route zien. Wij waren hierzelf ook over aan het twijfelen omdat die voor het paardrijden mooi klein genoeg is, maar voor op de motor weer net wat te klein. Zal zodra manlief wakker is ( Tong uitsteken ) vragen om welke type dat ging.
Daar kon je bv ook via Google earth een route maken en dan inlezen op het apparaatje. erguh handig. Of Naderhand kijken waar je allemaal gereden had.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:46

Zie je dan echt kaarten zoals in een tomtom?
Bij die van mij kan je wel routes erin zetten via de computer, maar dan zie je geen kaarten, alleen een stippellijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:39

ik heb zo'n grote gele volgens mij de garmin 60 ik heb een borsttuig om bij splash en die zo'n tasje daarbovenop binden en daar gaat de gps in mee. Werkt prima. Had hem eerst anders vastgemaakt maar dan beweegt ie te veel waardoor het iri is voor je paard en jij niks ziet als ze lopen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:36

Zo'n groot ding met wandelkaarten e.d. lijkt me niet zo handig. En eigenlijk heb je er al genoeg aan om, zoals bij de Garmin Foretrex die ik heb, je startpunt erin te zetten. Dit kun je dan altijd terugvinden. Ook andere punten kun je erin zetten, mits je er al eens geweest bent of de coördinaten ervan hebt.

De Foretrex en Forerunner doe je om je arm, als horloges. Heel handig. Ik doe de mijne altijd om de voorboom van mijn zadel. Lachen

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:40

Lenneke, de Garmin : GPSMAP 60Cx bv kan je met behulp van topografische kaarten de route zien.

Hij is zeker minder handig dan de foretex of foreruner. Maar hij is dan wel ook heel anders. Misschien een handige jop kan iets maken waardoor je hem om je arm of zo kunt doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:52

Met behulp van OziExplorer kan je op stafkaarten je route intekenen, scannen in de pc en van de pc in je gps laden.
Met de laatste versies is de coördinaatconversie een eitje.

Ik heb VEEL ervaring met GPS doch gebruik deze niet te paard. Het terrein is bepalend en de snelheid zodanig dat je makkelijk kan navigeren en oriënteren vanuit het zadel.
Ik heb nog een tijdje met een ´roadbook´ gereden = de route met bolletje-pijltje op papier omdat dit ook in het terrein toepasbaar is. Voor deze roadbooks is ook software. Kan je vanuit mapsource op de kaart aangeven en dan drukt deze de route in symbolen voor je af met situatieschets en overzichtskaartje erbij.
Ook dat heb ik al vrij snel achterwege gelaten omdat ik onderweg eigenlijk altijd tóch een andere route kies omdat ik ergens iets mooi vind of mijn paard moe is of juist niet.

Ik neem nu alleen voor ritten aan de andere kant van de omzomende bergruggen een (staf)kaart mee opdat ik kan bepalen waar ik ongeveer zit en heen moet.
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk welk pad je exáct kiest. Wat dan nog als ik een half uur of uur ´om´rijdt. het gaat me tenslotte om dat rijden....
Je komt bovendien altijd érgens en op die manier leer je de omgeving écht goed kennen Haha!
In het terrein, dus ván de paden, is het terrein de enige leidraad. Dát bepaalt waar je heen kán. Je route vinden is dan simpel ruw navigeren en corrigeren. Zelfs met OziX vanaf 1 : 25.000 rij je hopeloos vast. Inderdaad, die sloot of greppel Knipoog

Mbt de exácte topicvraag: traínen met GPS heb ik een ander antwoord. Ik train veel met normroutes welke ik met een motorvoertuig heb gereden, gemeten en uitgeschreven. Die rij ik dan met registrerende hartslagmeter en de dat laad ik in de pc.
Tijd is dan een simpele rekenfunctie en snelheid een afgeleide.
Ik rij die routes vrij regelmatig om te toetsen waar we zijn in ontwikkeling. Voor de rest rij ik waar ik leuk vind en heb dan vaak een hsm om de pols met sensor los mee.

hc

p.s. op offroad motorfietssites kun je de ware goeroes vinden voor gps-navigatie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:09

even gekekn wat ik op de pc aan navigatiespul heb staan:

OziExplorer
MapSource
EasyGPS
QuoVadis (Touratech)
en dan nog wat spaanse programmas voor digitaliseren van kaarten

Als je niet in de techniek ervan wil duiken en gewoon wil gebruiken is QV het meest gebruikersvriendelijk en compatibel met veel digitale kaarten.
http://www.ttqv.de/

Bij de aanschaf van een gps-toestel is het wellicht het overwegen waard om uit te zoeken wat je er buiten de standaard wegenkaarten mee kan. Te paard zal je juist buíten het standaard wegenennet rijden.
Met QV kom je vanuit eennieuwbouwwijk in Zoetermeer naadloos bij een oase in de Atlas Knipoog

Veel plezier.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:12

Ik ga toch ook maar eens een technisch iemand raadplegen om me te helpen met die GPS aan te sluiten op de computer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:26

Ik zal op ´buitenrijde´een topic openen over navigeren in NL

hc

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:28

Ik heb een garmin forerunner 305, met hartslagmeter dus. Ik heb vandaag echt de gos-functie gebruikt en heb een route gereden die ik nog niet eerder had gereden. Ik vind hem ideaal. Kan zien welke kant ik op moet, hoe ver ik van huis ben, hoe hard ik rij, én wat de hartslag is. Hij was het geld dubbel en dwars waard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:50

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:37

kijk handig Afbeelding