Ek endurance Portugal 2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Ek endurance Portugal 2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 07:32

Ben ik nou zo'n ochtendslaper, of is de link naar de resultaten van de wedstrijd van vandaag niet open te krijgen?

Op de website van de FEI staat de link, maar als ik die open, komt er bij mij niks te staan...
ALs ik naar http://www.oriontiming.com ga en kijk bij de paardensporten, staat het EK Portugal er ook helemaal niet op vermeld ...wel het EK portugal young riders in Augustus...

Wat jammer, ik had me zo verheugd om de tussenstanden in de gaten te houden!

Lenneke_

Re: Ek endurance Portugal 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:55

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:41

Ik zie dat deze superwebsite van een medebokker is Haha!
Er staat trouwens dat Jannet van Wijk er net als Jeanne Linnneweever en Janet Lam uit ligt na VG4, maar op de FEI resultaten ziet het er naar uit dat Jannet van Wijk toch door is mogen gaan. Nu zitten Marjolein Vos(, Jannet van Wijk waarschijnlijk) en Anita Lamsma nog in de race.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:07

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:23

Ik zag het ook. Ik ben trouwens wel verbaasd: als ik her en der rondkijk op zo'n endurance fotopagina dan komen de combinaties uit, laat ik zeggen verre landen, met een zitstijl voorbij die ik niet vaak tegenkom. Het lijkt wel of ze op een paard zitten, maar dat het daar dan ook mee gezegd is... hebben die mensen dan zo'n enorm goede paarden dat het gewicht van de ruiter "a piece of cake" is? Ze lopen allemaal vooraan, maar ik geloof niet dat het altijd de beste combi's zijn...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:12

Hier staat de einduitslag, inclusief het verloop per vetgate: http://www.orion-timing.com/0001/20070908/

Jannet van Wijk mocht idd door na VG4, maar heeft daar zelf besloten niet verder te gaan. De minimum snelheid stond op 14 km/u en dat moest wel haalbaar zijn.

Anita en Marjolein hebben de zware rit uiteindelijk volbracht!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:34

Die uit "verre landen" en met name de sheiks, kopen steeds de winnaars op van belangrijke endurance. En ja, op zo'n lang eind maakt het ene paard blijkbaar niet zoveel uit hoe je erop zit. ook maakt het uit wanneer zo'n foto genomen is natuurlijk. Ik zit na een paar uur door de bergen ook niet meer zo netjes als hoe ik begonnen was. Verder kan een zit afwijken, maar daarmee is nog niet gezegd dat zo'n zit een paard hindert. Mongolen wel eens bekeken? Niet alleen plaatsten die het zadel heel ver naar voren, maar ze staan rechtop en bij voorkeur met ongelijke beugels.

Als je met specifiek foto's komt, kunnen we er meer van zeggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:38

Bovendien zijn foto's momentopnames.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 17:39

Hardstikke goed dat Anita en Marjolein de 160 goed uit hebben gelopen!
Gelukkig zijn foto's moment opnamen. Ik hoop het, want voeten die in galop voor het paard uitsteken en een zadel waar tussen billen en zadel lucht te zien is, lijkt me hoe dan ook een momentopname met een vervelend gevolg. Ik heb inderdaad begrepen dat de echt goede paarden voor veel geld weggaan, maar ik vroeg me gewoon af in hoeverre blijkbaar een 'goed' endurancepaard een misschien 'mindere' ruiter kan compenseren. Simpelweg omdat ik zou zeggen dat na 160 kilometer het koren wel van het kaf gescheiden is.
Dat van die ongelijke beugels bij Mongolen heb ik nog nooit gehoord, wel dat ze staan, maar dat lijkt me dan ook nog wel een logische reden hebben...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:44

Ik heb op de Fasna toch ook wel ruiters voorbij zien komen die ik eerst naar zitles zou sturen.
Schots en scheef. Soms zaten ze zo scheef dat het kussen gewoon midden op de ruggegraat lag

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:23

Inderdaad, die heb ik helaas ook gezien. Vreselijk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:21

Zunzuncito schreef:
Dat van die ongelijke beugels bij Mongolen heb ik nog nooit gehoord, wel dat ze staan, maar dat lijkt me dan ook nog wel een logische reden hebben...

Het is off topic, maar Julia Roberts heeft er een docu over gemaakt waarin ze zelf ook reed, en die vertelde dat. Vond het trouwens een heel mooie reportage.

Maar waar het om gaat is dat een paard dus blijkbaar niet zo heel snel gehinderd wordt door onortodoxe houdingen.

Een zadel scheeftrekken vindt ik wel heel erg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:21

Lusitana schreef:
Maar waar het om gaat is dat een paard dus blijkbaar niet zo heel snel gehinderd wordt door onortodoxe houdingen.

Hmm.
Volgens mijn hsm is dat heel belangrijk. Ook mikken mijn paarden een ruiter die íets anders zit er het liefst gelijk af.
Wellicht een kwestie van afstomping!?

Wat ík me bij video-beelden van EK/WK endurance altijd afvraag is hoe goed die paarden zouden lopen als daar volgens de regels der kunst op gereden zou worden.

hc

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:58

Ze hebben eens (zal jaren 80 of 90 geweest zijn, mijn geheugen laat me in de steek) onderzoek gedaan bij renpaarden en bonden een robot op de rug. De houding (verdeling van gewicht)van dat ding had geen enkele invloed op de snelheid. Bij springen idem dito, geen verschil voor het al of niet halen van de hindernis. Alleen maakte het wat uit als het gewicht verschoven werd tíjdens de sprong.

We hebben het hier over een wetenschappelijk onderzoek en in de praktijk blijkt het dus ook zo te zijn. Dus het antwoord is, dat, als ze volgens de regels van de rijkunst gereden zouden worden, ze niet beter (sneller) zouden lopen, hoe vreemd dat ook klinkt.

Nu heb heb ik het over andere gewichtsverdeling, niet over hotsen en klotsen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:15

Lusitana schreef:
Nu heb heb ik het over andere gewichtsverdeling, niet over hotsen en klotsen.

Ik heb het over wetenschappelijk verantwoord onderzocht verschil in kwaliteit van rijden, waarbij ik aktief synchroon bewegen volgens de regelen der kunst in de antomisch correcte houding als minst belastend gemeten heb.
Inderdaad iets HEEL anders dan meten waar het gewicht het minste kwaad kan.

hc