XoNo schreef:Slidingplates moeten er wel onder wil je meedoen in de reining. Anders verziek je echt zijn achterbenen. Ik ben Bud aan het inrijden, en daar zitten ze ook al onder, als ik een keer stop wil ik niet dat hij achter gaat lopen stuiteren en op die manier zijn benen verziekt, dat zou eigenlijk iedereen moeten doen. Paarden glijden gewoon niet soepel genoeg zonder ijzers.
hier ben ik het niet mee eens, xono. ergens op mijn site op de fotopagina kun je een foto van een sliding stop van mijn bruine arabier vinden. op deze foto stopt hij met gewone achterijzers. hij kan het overigens ook op blote hoeven. ik heb vele wedstrijden met hem gereden met gewone achterijzers. soms was hij nog de dag ervoor nieuw beslagen en de ijzers nog een beetje stroef. heeft hem nooit ervan weerhouden om goed te stoppen. de gemiddelde bakbodem op wedstrijden is ook dusdanig dat het meestal toch niks uit maakt of je er nou sliding plates onder hebt laten timmeren of niet. en ik zie ook heel vaak paarden met sliding plates stuiteren met de achterbenen. dus de plates doen ook niet alles. die helpen hooguit een goede stop nog beter te maken.