[WN] [RT] 'wacht' oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

[RT] 'wacht' oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:14

Mijn paard wil altijd erg graag wisselen, hij vind het zo leuk dat wanneer hij de kans ziet wisseld.
Contra galop kan hij wel goed hij is sterk genoeg.
Ik wil hem leren wachten totdat ik zeg dat we wisselen.

Ik verander nu al vaak van hand of van cirkel en ga dan door in contra galop.
Heeft iemand anders nog andere oefeningen om dit te verbeteren?

gaucho

Re: 'wacht' oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:18

Ik moet tijdens mijn training nu in contragalop op de cirkel blijven, dan afwisselend naar binnen / buiten buigen, versnellen en vertragen. Bij changeren rustig stoppen, en weer in de contragalop verder. Als m´n paard op de cirkel goed blijft lopen, dan vertragen/verzamelen en changeren. Na het changement overgaan in stap en belonen. Ik ga ook af en toe terug naar de andere cirkel zonder te wisselen.

Een fout die ik in het begin nog wel eens maakte was steeds op hetzelfde punt changeren: Dus contragalop halve cirkel en dan bij A of bij C changeren. Dat had m´n paard heel snel door. Dus kies ook steeds een ander punt om te changeren om te zorgen dat je paard op je blijft wachten.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:25

nickjuh schreef:
Mijn paard wil altijd erg graag wisselen......

Weet je wel wat voor een luxe-probleem je hebt? Clown Clown

Ik zou zeggen:
Nooit op hetzelfde punt wisselen.
Niet teveel "voorbereiden" voor een wissel.
Met geringe hulpen aan blijven geven dat je in die galop wilt blijven.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:59

haha ja idd dat is zeker een luxe probleem, maar wel een vervelend probleem haha...
Van het weekend moesten we op westrijd 1 keer wisselen maar hij deed er drie. Das een beetje jammer haha.

Wat hierboven staat doen we al idd.
Het werkt wel maar misschien nog iemand die het helemaal anders doet.
gaucho en natascha dH iig bedankt voor jullie reactie!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:20

Ga je houding en hukpen na, misshcien verzitje lichtjes en vat je paard dta op als commando voor wisselen.
Als je paard wisslt laat hem dna weer teurg wisselen op commando en weer naar de andere galop op commando. Maak 'misbruik' van je paard zijn talent en ga galopwissels om de pas of twee passen trainen. Er komt een tijd dat hij dara 'faluw van wordt' en braaf het commando gaat afwachten. Hij dnek en doet nu nog teveel zelf.
En.. neem er eens een trainer bij. Die ziet vaak meer en akn tips geven die bij ruiter en paard passen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:52

Ik persoonlijk denk niet dat het terugwisselen veel zin heeft. Ik zou hem inderdaad stilzetten en dan in de contra weer verder. Waarom zou een paard om de 2 passen wisselen niet leuk vinden als hij het nu al uit zichzelf doet?

Inderdaad heel duidelijk zijn in je hulpen en desnoods een poosje NIET wisselen? Wel contra oefenen en je cirkels rijden, maar gewoonweg niet wisselen en vanuit de contra terugnemen in draf en dan eventueel weer aangalopperen in de goede galop. Ik heb nog nooit een paard gehad die kon wisselen (nja, niet op commando in ieder geval Tong uitsteken) en ik kon er prima mee leven hoor. Lachen Verder moet je paard gewoon in ALLES op je wachten. Zelfs kleine dingen kunnen veel verschil maken zoals paarden die bij het opstappen meteen al weglopen, terwijl je daar helemaal geen commando toe gegeven hebt. Je moet hier heel consequent in zijn en pas actie accepteren als JIJ erom gevraagd hebt.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:16

Ik heb er inderdaad de afgelopen tijd veel op gelet en merk wanneer mijn beendruk iets verzwakt hij meteen een kans ziet om weer in de 'goede' galop te gaan.
Moet er idd goed op letten hem daar geen kans in te geven.
Het gaat wel al iets beter maar het blijft moeilijk.

@ Xono, idd wat je zegt altijd concequent blijven, ik vind wat jij zegt niks zo irritant als een paard die meteen wegloopt als je amper bent opgestapt. Ik stap dan ook rustig weer af en doe het nog een keer haha.