Endurance met niet-endurancepaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Endurance met niet-endurancepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:49

Misschien is er al een topic over maar kon niet meteen zoiets vinden, en ben wel benieuw naar degene die nu rijden zeg maar Lachen

Dus, wie rijdt er endurance met een niet-endurancepaard?
(hiermee bedoel ik geen arabieren & dravers)

Hoe verlopen de wedstrijden voor je?
Wat zijn je ambities naar de toekomst toe?

Dus kortom: hoe doe jij het met je niet-endurancebeestje... Clown

Liever geen reacties van: ik ken die en die rijdt met een ...
Maar gewoon jijzelf en hoe jij het zelf allemaal ervaart Lachen

Anoniem

Re: Endurance met niet-endurancepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:52

Ik zal zelf beginnen.

Ik rij met een New Forest, een ruin die liever lui dan moe is Tong uitsteken
We rijden puur voor ons plezier, hebben dit jaar 1x 20 km gestart (in belgië) en de plannen zijn om vanaf volgend jaar vaker te starten. Echter waarschijnlijk alleen 20 km.

Wedstrijd ging super. Voordeel aan hem is dat niks hem beïnvloed, er mag bij wijze van spreken een bom langs hem ontploffen en zijn hartslag zal nog niet stijgen. Dus op dat gebied is het een voordeel. Nadeel is natuurlijk het koelen e.d., op warme dagen zal hij het moeilijk hebben, al verwacht ik dat dit door training en op afstanden van 20 km geen echte problemen gaat geven.

We rijden voor ons plezier en hebben geen doelen, immers weet ik niet tot hoever hij het aankan zeg maar. Volgens mij gaat hij minder problemen hebben met 40 km (2x20) dan met 30 km, maar voorlopig doen we het dus gewoon met 20 km, puur voor het plezier Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:35

Ik rijd Endurance met mijn kruising Ijslander X Welsh/Arabier ruin.
Heb er een kennismakingsklasse van 29 km en 1 klasse 1 rit van 26 km opzitten en die gingen super Lachen
A.s. zaterdag starten wij onze 2de klasse 1 rit op de Utrechtse Heuvelrug van 28 km.

Ik heb nu nog geen eigen vervoer dus moet steeds iets regelen wat best wel wat kost, dus voorlopig start ik nog maar weinig. Lekker voor de lol en ervaring opdoen op ander terrein en genieten van de mooie ritten buiten Cool

In de toekomst als ik wel eigen vervoer heb ben ik wel van plan fanatieker te worden in de Endurance. Het is ook maar net wat mijn pony aangeeft. Als het gaat en hij vind het allemaal leuk en kan het aan dan gaan we langere ritten rijden en dan zie ik vanzelf waar dat toe leid Lachen

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:42

ik heb een tinker, is ook niet het meest geschikte paard. ik vind het gewoon heel leuk om veel kilometers met hem te maken, en naar een doel toe te trainen. ik ben drie jaar geleden met drie keer een kennismakingsrit begonnen, vorig jaar ben ik met de echte wedstrijden begonnen. de klasse 1 reed hij steeds goed uit, hij vindt het ook heel leuk, lekker tempo maken.
gisteren heb ik mijn eerste klasse 2 gereden, en helemaal goed uitgereden. ik geloof, dat mijn tinker de tweede is, die dit is gelukt. nou dan ben je toch wel trots.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:45

Ik heb een Wielkopolski maar ze is ingeschreven bij het NRPS............ pa is King Nero (V. Nil, Wielkopolski) en moeders een Engels
Volbloed x Gelderse.......... zeg dus maar een asbakje.............. van 1.67 en 9 jaar.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:22

Ik rij met Merenspony's.

Met Cyclame (17jr) heb ik vorig jaar de 62 km van Kootwijk goed uitgereden, en onze andere Dominique (16jr) rijd ik nu klasse II (nu 2 goed uitgereden).
Quinsie, nu 3 jaar, wil ik ook in de endurance gaan rijden als zij oud genoeg is en er aan toe is.

Met een Merens rijden vind ik niet makkelijk. Je moet wel erg op de hartslag letten dat die niet te hoog wordt. En bij weer boven de 20 graden wordt het ook al moeilijk (dus niet starten of heeeeel langzaam gaan en vetgate in de schaduw oid).

Daarbij, veel koelen en de rit goed inplannen; voor mij is dat in het begin een beetje doorrijden (draf en galop) en v.a. 5 km voor de vetgate/finish niet meer galopperen maar normaal tempo draven. V.a. 2 km voor de vetgate ga ik heel rustig draven (hobbeldrafje) of toch even stappen.
In klasse I draafde ik eigenlijk alleen maar, en ruim voor de PA en Finish stappen, anders redde ik het helemaal niet. Al zal het nu met de 10 min tijd om aan te bieden al weer beter haalbaar zijn hoor, maar heb alleen maar kl 2 gereden sindsdien.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:43

[***] schreef:

bestaan er dan wel-endurancepaarden? Clown

Mijn ouders rijden met een Groninger (1.74 hoog, 750 kg zwaar) en een kruising Fries-warmbloed (1.63, 650 kg). Beide rijden klasse II.
De Groninger merrie van mijn moeder, Tsarina, heeft veel ruimere gangen en heeft minder moeite met de afstanden. Van haar zou ik me goed kunnen voorstellen dat ze ook de echt lange afstanden aankan. Maar nu moet ik zeggen dat mijn vader wat minder tijd heeft om te trainen, en het ook ietsje minder serieus neemt. Knipoog
Wat warmte betreft heeft Tsarina ook minder last, maar Rambo (what's in a name Knipoog ) is dan ook heel rond en gedrongen van bouw, waardoor hij relatief een kleiner huidoppervlak heeft en dus zijn warmte minder goed kwijt kan.
Qua handigheid in het terrein vallen ze me allebei 100% mee, ik merk weinig verschil met mijn kleine dravertje (1.51). We wonen in heuvelachtig, stenig terrein en daar kunnen ze na wat oefening allemaal prima uit de voeten!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:55

ben het eens met merens.
ik heb een fjord, een merrie van 11 jaar.
ze is een echte supereigenwijze doordouwer en gaat het liefst hard of nog harder... Bloos het nadeel is dat ze heel lang kan draven maar geen hele einden kan galopperen (dit vind zij natuurlijk van wel.. Koe ) maar met een beetje beleid lukt dat prima. idd niet starten met heel warm weer, dat is onbegonnen werk. en heeel veeel koelen. ik heb nu met haar 2x een kennismakingsklasse gestart 1van 28km en 1 van 37km.misschien volgend jaar klasse 1.. Haha! we zullen wel nooit klasse 3 rijden maar het gaat voor mij puur om LOL MET JE KNOL!!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:17

Ik rijd met een kruising tussen een Gelders paard en NRPS, ik rijd nu klasse 1 en hoop eind volgend jaar een klasse 2 te starten.
mijn doel is nu om een steeds lagere hartslag te kunnen hebben bij de P/a en finish. ik ben me nu dan ook aan het verdiepen in trainen met de hartslagmeter. stiekem hoop ik ooit een 100+ wedstrijd te rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:18

Nina_rex schreef:
[***] schreef:

bestaan er dan wel-endurancepaarden? Clown

Haha, nou ... Clown
Neen, ik bedoelde gewoon niet de typische rassen die je overal wel ziet (dus arabieren & dravers Knipoog ) maar wilde eens weten of er nog anderen rassen meededen en hoe dat ging, aangezien die van mij nu ook niet meteen een ideaal knolletje is Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:19

Leuk om die reacties allemaal te lezen.
Een tinker heb ik nog nooit gezien, moet inderdaad wel speciaal zijn Lachen

En ja, die warmte hé, daar heeft mijn ponybeest dus ook last van. Weet nu niet in hoeverre het zijn hartslag beïnvloed, maar met warmer weer gaat hij gewoon moeilijker vooruit zeg maar, terwijl hij met wat frisser (en liefst ook nog bewolkt) weer een sneltreintje is Knipoog

Voordeel is bij hem wel dat hij zich niet snel "dood" zal lopen, als het te warm is gaat hij ook echt geen inspanning doen Tong uitsteken

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:55

Ik heb er nu 2 endurance-seizoenen opzitten met mijn haflingermerrie. Dit ging vanaf het begin eigenlijk al boven verwachting goed en in we hebben inmiddels 3 klasse II-wedstrijden goed uitgereden!

Vooralsnog bevalt het mij prima, ze heeft een mooi vlot tempo, een hartslag die redelijk zakt en niet zo gauw last van de warmte. Daarbij vinden we het gewoon allebei ontzettend leuk om te doen, wat misschien nog wel het belangrijkste is! Lachen

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:59

Ik heb 2 quarters, en heb met mijn merrie Bell in Peer BE de 28 km rit zonder problemen en in vlot tempo kunnen uitrijden Knipoog
Komende zondag wil ik samen met mijn dochter en onze 2 quarters in Tessenderlo meedoen aan de 20 km. Aangezien het voor dochter en het andere paard de eerste keer is willen we rustig aan doen Haha! Maar ik ben ervan overtuigd dat beide paarden best geschikt zijn voor de endurance en met wat meer training zeker ook voor de 2 de klasse! Maar de ruiters zijn nogal wispelturig en niet echt fanatiek als het op wedstrijden aankomt Bloos We vinden namelijk alles leuk! Cutting, Teampenning, Pleasure, Reining, en ook Endurance! dus gewoon alrounders!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:22

KWPN-merrie: 1.70 springen gefokt en eigenlijk een kwart draver: klasse 3 endurance!! Haha! 5e op de 90 km in 2005 op de Fasna tussen de arabieren!!

KWPN-ruin: 1.73 springen gefokt, klasse 2 endurance Haha!

Haflinger-ruin: klasse 2 endurance en nog 1 wedstrijd te gaan en dan ook klasse 2 mendurance startgerechtigd!!!

Voor foto's van deze toppertjes, zie profiel!! Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:54

Ik rij endurance met mijn KWPNer, al moet ik zeggen dat hij 60% engels volbloed er in heeft zitten en opzich wel een fijne bouw heeft voor endurance. Wel merk ik dat hij echt een sprinter is, hij maakt graag vaart en hij heeft nog niet helemaal door het verstandiger is om je energie wat op te sparen. Ambities hebben we niet echt, ik vind het leuk om te doen en we kijken wel waar het schip strand. Ik verwacht niet dat we ooit de 160 kilometer zullen rijden, maar niet omdat mijn paardje dat zal kunnen maar meer omdat het bassje wat te lui is Vork

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:22

KWPN-er, 1.76, springen gefokt (zit wel een goede scheut EV in).

Tot nu toe alleen klasse 1 gestart, wel klasse 2 startgerechtigd.

Zn tempo is niet zo hoog, een korte klasse 2 zou wellicht wel kunnen, maar veel verder liggen de ambities niet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:41

Ik rij met mijn Paint merrie. Kwa warmte enzovoorts kan ze het allemaal prima aan, mara gezien ze erg zwaar bespierd is moet ik wel voorzichtig zijn dat z eniet verzuurd. Dus vaak kleine stukjes tussendoor stappen en de tijd nemen op groompunten. Ik heb met haar als doel in de klasse II te rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:28

ik heb een kwpn wat gemengd is met engels volbloed (37%) en westfaals. ze is 1,68 en springgefokt. klasse 2 startgerechtigd door omstandigheden nog niet die klasse gestart wel door een fout 50 km afgelegd ipv 32km en goed gekeurd en binnen de tijd.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:45

Mijn pony staat ingeschreven bij het NRPS hulpstamboek. Zowel vader als moeder zijn onbekend, ik noem het zelf altijd maar een huis-tuin- en keuken pony. Heb wel het idee dat er misschien een klein sprankje Arabisch bloed in zou kunnen zitten.

http://www.mijnalbum.nl/Album=UNMMPCLV

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:21

Volgend jaar hoop ik te starten met mijn haflinger.
Eigelijk wilde we dit jaar ons debuut maken in Holten, maar wegens zijn vrij jonge leeftijd van 4,5 jaar en de training die vooraf gaat hebben we dit opgeschroven naar volgend jaar.

We zijn nu wel aan het trainen voor een goede conditie, zodat we volgend jaar makkelijk in kunnen stromen.
Het probleem bij mij haf is alleen dat hij een heel laag tempo heeft en zijn galop nog niet beheerst is.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:30

ik rij met mijn quarter merrie en het gaat altijd goed ,ik train haar alledagen ,5 dage in de bak ,die best wel zwaar is en 2 dagen per week maak ik kilometers ,ik doe nu al een tijdje klasse 2 ,we ervaren het als heel leuk,echt bij de top in de endurance zullen we nooit komen maar voor mij is het belangerijkste datze goedgekeurd wordt na de rit en we er samen plezier aan hebben,verders doe ik ook western pleasure,trail en horsemanship
maar endurance blijft ze het leukst vinden,

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:39

Ik rij met een fjordenmerrie van 1,40 al wat jaartjes mee in de klasse 1 (al lang en breed klasse 2 startgerechtigd maar heb nog niet echt behoefte om over te stapen). Ze doet het super en loopt lekker. Tot finish is to win is echt onze lijfspreuk, plaatsing maakt me niks uit, als ze maar gezond over de finish komt dan heb ik al gewonnen.
Klasse 2 ..... ach wellicht ooit, heb er niet zo'n behoefte aan. Rij endurance puur voor mn plezier en de ontspanning en daarnaast loopt ze in nog genoeg andere diciplines dus ze hoeft niet overal te pieken.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:38

ook ik rij met een new forest, en dat gaat goed. Hij heeft 1x een te hoge hartslag gehad ( benauwd weer + vliegendeken + niet gekoeld + veel andere paarden bij finish) en 1x hebben we net te hard gereden. Hij laat zich erg opfokken door andere paarden is van zichzelf ook een scheurijzer Bloos Kootwijk hebben we flekkenloos uitgereden (op foutrijden na) en na visteren/ommen hoop ik genoeg winstpunten te hebben om in wanrooij klasse 2 te gaan starten Haha!

Hij kan het allemaal erg makkelijk aan, geen 1 wedstrijd geweest waar hij spierpijn van heeft gehad. We rijden puur voor de lol maar klasse 1 is voor ons beide (met name voor hem) geen uitdaging meer, dus gaan we klasse 2 proberen en als dat tegen valt blijven we vrolijk in klasse 1 rond hobbelen. Dus het gaat vast helemaal goed komen met ons! Haha!

En kijk hem eens lol hebben! Haha!
Afbeelding
en mij Haha!
Afbeelding