[WN] Wat zijn de 'onderdelen' in western en wat houden ze in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Wat zijn de 'onderdelen' in western en wat houden ze in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:04

Het lijkt mij erg leuk om western te gaan rijden en ik ben nu een beetje aan het oriënteren, nu kom ik verschillende termen tegen als; reining, barrelracing, pleasure

Hoeveel van deze 'onderdelen' zijn er en wat houden ze (in het kort) in?

Sita_

Re: Wat zijn de 'onderdelen' in western en wat houden ze in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:07

Speur verschillende westernsites af bijv. www.whoa.nl of kijk eens op de boktwiki..
Daar staat denk ik heel wat beschreven.

Zelf rijd ik Trail met mijn Tinker.
Ik leg het altijd aan 'leken' maar uit als een soort overlevingsparcours wat je buiten in het bos of waar dan ook tegen kan komen. Alleen worden de obstakels in de bak dan uitgebeeld dmv balkjes, hekjes, bruggetjes en slalommetjes.. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 23:13

Dus het western rijden is minder rasgebonden als bijvoorbeeld dressuur of springen?

Ik heb zelf nl. een haflinger, een springwestrijd tussen de paarden zal me nooit lukken en in de dressuur ben ik altijd een van de weinige met een haflinger.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:05

Ik denk niet dat het minder rasgebonden is.. Of misschien toch weer wel..
Je hebt overal goede en slechte paarden.. Mijn Tinker was voorheen ooit ook M dressuur.. Maar dat western doet ze gewoon veel liever, en ze doet het totaal niet onverdienstelijk.

Ben je echt van plan wedstrijden te rijden of gewoon voor de recreatie western te rijden en af en toe een onderlinge meerijden?

Als ik op wedstrijd ben zie ik natuurlijk veel westernpaarden. Maar het is niet zo dat die altijd goed zijn. Ik heb met mijn Tinker al veel westernpaarden 'verslagen' bijvoorbeeld.

Maar je ziet ook veel Fjorden, Haflingers, Dravers & KWPN-ers heb ik ook al gezien..
Denk dat de western gewoon opener is.. De sfeer onderling met de ruiters op een wedstrijd is ook geen haat en nijd vind ik. Maar gewoon erg gezellig. Ja

Maar voor de echte grote wedstrijden, het hoge niveau (Prof/Open ed) zie je wel alleen maar westernpaarden. Dus Quarters, Paints en Appaloosa's.

Maar voor de Beginners tot Amateursklasse zie je echt allerlei rassen lopen..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:09

Ik wil western erbij gaan rijden dus beginners/amateursklasse, mocht ik ooit nog de ambitie krijgen om hoger te gaan heb ik ook nog een appaloosa.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:32

Nou, dan lijkt me dat je dus goed zit met een Haf.. Ja
Kijk eens rond op het westernforum, er zit iemand (ben dr boktnaam kwijt) maar die reed ook aardig hoog met dr Haflinger in de westernsport.. Lachen

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:37

Bij de WRAN mogen alle rassen en niet rassen starten. Ook in de amateur en open zie je veel andere rassen dan alleen Paint, Quarter, Arabier en appaloosa.
Arabier heb ik hierbij onderstreept omdat het de laatste wedstrijden geregeld is voorgekomen dat de Volbl. Arabieren een tweede plaatst heeft ingenomen qua aantal starts. Top drie was: Quarter, arabier, paint.

Maar goed. Ook een haflinger kan goed meedraaien!! In het verleden is ooit een haflinger Nederlands Kampioen geworden in de Reining. Maar ook in andere (NK) klasse zie je haflingers zeer verdienstelijk meekomen!

Bij uitslagen en/of startlijsten zie je vaak ook het ras erbij vermeld staan.

Dus onderschat je Haflinger niet!!

Neem anders eens een kijkje bij de fotografen van het NK WRAN, dan kan je zien hoeveel verschillende soorten paarden daar meelopen!

Je hebt echt geen Americaans ras nodig om goed mee te komen in de westernsport!! Trainen dat is belangrijk!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:51

Sita_ schreef:
Nou, dan lijkt me dat je dus goed zit met een Haf.. Ja
Kijk eens rond op het westernforum, er zit iemand (ben dr boktnaam kwijt) maar die reed ook aardig hoog met dr Haflinger in de westernsport.. Lachen

Bedoel je misschien Shadowboy?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:54

Ja! Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:20

Ja, Shadowboy doet het heel erg goed met haar Haffie, het is ook een leuk paard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:47

Hier in de buurt bij Paul's loopt een brede fjord mee bij de teampenning, die heeft al heel veel quarters verslagen met koeien vangen Haha! Dus als je maar goed traint dan kun je zeker heel hoog komen met een koudbloed.
Ik zou ook heel graag eens een trail wedstrijd rijden met mn tinker, maar jammer genoeg hebben we hier geen oefenspul en zijn de westernmaneges te ver weg.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:18

Je Haflinger lijkt me uitermate geschikt voor western. Western is veel minder rasgebonden dan veel andere takken. Een Haflinger zal hier en daar wel zijn tekortkomingen hebben maar dat heeft ieder paard (ras of niet).
Mijn beste vriendin rijdt reining met haar Haflinger en ook af en toe trail en pleasure. Ze doet het echt heel goed.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:42

Op bokt wiki staan alle onderdelen van de westernsport beschreven.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:41

MysticTinker schreef:
Hier in de buurt bij Paul's loopt een brede fjord mee bij de teampenning, die heeft al heel veel quarters verslagen met koeien vangen Haha! Dus als je maar goed traint dan kun je zeker heel hoog komen met een koudbloed.
Ik zou ook heel graag eens een trail wedstrijd rijden met mn tinker, maar jammer genoeg hebben we hier geen oefenspul en zijn de westernmaneges te ver weg.

Heb je een bak thuis, wat ze in de trail gebruiken kun je heel goed zelf maken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:34

De engelse sport is ook absoluut niet rasgebonden.
Als jij met je haflinger wilt springen dan mag dat, als jij met je belg dressuur wilt rijden mag dat.
Of je paard ook mee kan komen is een heel ander verhaal. Met een paard met minder talent in wat jij graag met hem wilt doen zul je harder moeten trainen dan iemand met een paard die wel dat talent heeft.

Kortom: welk onderdeel ook, engels of western, als je paard het leuk vind kun je het gerust gaan doen en er zijn overal mogelijkheden om met je paard te kunnen starten. Western of engels.
Hou alleen de talenten van je paard en ook vooral het gebrek daaraan wel in de gaten.

Engels of western is zo rasgebonden als je jezelf voorhoudt

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:01

Leuk dat je erover denkt over te stappen! En westernrijden gaat prima met een haflinger al kun je natuurlijk wel tegen bepaalde beperkingen aanlopen, al ligt dat ook aan welk onderdeel je wilt gaan doen. Maar al met al doen haflingers het best goed in de western. Ik hoor dat inderdaad vaker dat je met bv. een haflinger of tinker in de dressuur niet echt serieus genomen wordt, zeker niet als je zelf boven de 18 bent. Ik heb zelfs gehoord dat mensen hun pony eruit hebben gedaan om een paard te kopen na ze 18 werden, want dat 'hoorde' zo. Heel bizar en ik kan me er eigenlijk ook niet zo veel bij voorstellen. Dit is in de western veel minder, sterker nog, daar wordt bij een wedstrijd niet gekeken naar het ras (behalve bij halter dan Haha! ) of de hoogte van het paard, maar naar de kwaliteit van de proef.

Voor wat algemene info zou je kunnen kijken op www.westerngids.nl http://www.westerngids.nl/modules/articles/index.php?cat_id=4 Daar staan van diverse disciplines uitleg en bij een aantal een fimpje als extra toelichting.
Veel plezier met het overstappen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 08:20

@Romkabouter, een feit is gewoon dat een haflinger niet (althans de mijne) een paardenparcours rond kan komen. Voor de dressuur heeft een haflinger ook veel minder kwaliteiten dan het sportpaard van 1.70 wat ook start.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:37

Dat klopt, maar dat is beperking van het paard. Dat heeft niks met de sport te maken Lachen
Een beperking van de sport zou zijn als je ook niet mee mocht doen, en dat mag wel. Een haflinger die een beetje kan springen kan wel een A-parcours, dat is 80 cm. En er lopen ook haflingers in de Z2 dressuur. Het is alleen wel zo dat als je hoger wilt, je haflinger groter dan 158 moet zijn (een paardenmaat hebben dus)

Begrijp me goed, het is heel erg leuk dat je western wilt doen en ik denk ook dat je paard daar meer tot zijn recht komt, maar schuif het niet op de stijl die je rijdt Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 08:53

Een A parcours is leuk om rond te hobbelen maar geen officieel onderdeel van het springen, dat is B en daar is de hoogte 100 cm. Er lopen zeker haflinger in het Z2 (ik rijd nu zelf M1) en het is zeker wel mogelijk, maar ik bedoelde met rasgebonden dat je toch veelal kwpn-ers ziet in het engels rijden en met western veel meer variateit.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:12

1) A parcours is wel degelijk officieel.
2) In de western zie je veelal QH's, Paints, Appies en Haflingers
In de dressuur zie je veelal KWPN'ers (wat niet een ras is maar een stamboek), NRPS'ers, Zangerheide's en Friezen

Maar goed, ik hou wel op met zeuren Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:30

Ik rij ook western met mijn haflinger in de amateur en open klasses. Ook het Nk doen we iedere jaar mee.
Yorel hier op bokt rijdt ook open klasse met haar haflinger en doet ook ieder jaar weer mee aan het NK.
Dus heb je meer ambitie hoef je niet over te gaan op je appie maar kan je ook op je haf blijven rijden.
Met een goede training kom je een heel eind.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:59

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:19

Ik heb met mijn Haflinger ook heel verdienstelijk meegereden in de westernsport. Diverse keren ned.kampioen in verschillende onderdelen en allround ned.kampioen en diverse highpoint titels. Hij was vooral goed in de rustigere onderdelen; reining reed ik niet met hem.
Verdiep je gewoon eens wat in de onderdelen; ga eens op een wedstrijd kijken en probeer gewoon uit wat je leuk vindt.