[WN] Hulpteugels op het inrijterrein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Hulpteugels op het inrijterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:21

Naar aanleiding van een wedstrijd die ik kort geleden heb bezocht wil ik bovenstaande vraag stellen. Hier reed nl. iemand met draw reins, die notabene ook nog op een zeer aparte manier waren bevestigd, nl. buitenom de voorbenen, maar wel aan de ring in het midden van de singel. Ik weet namelijk niet hoe de regels hieromtrent zijn.
Mag een ruiter hulpteugels gebruiken op het inrijterrein, voordat deze de show arena betreedt. En zo ja, zijn er dan beperkende regels over het gebruik hiervan.

Ik wil hier geen discussie starten over het gebruik van draw reins.

Mijn persoonlijke mening is dat ik tegen het gebruik van hulpteugels op het inrijterrein ben ( en eigenlijk ook daarbuiten omdat het vaak als shortcut wordt gebruikt). Deze gebruik je alleen om een probleem in de training te verhelpen en dat betekent dat ruiter en/of paard niet klaar zijn om aan shows deel te nemen. Het gebruik ervan zo tot uitsluiting van de wedstrijd mogen leiden, zeker als de teugels op een oneigenlijke wijze gebruikt worden.

Winx

Re: Hulpteugels op het inrijterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:23

Volgens mij zover ik weet mag er ingereden worden met hulpteugels met draw reins geen idee (weet niet eens wat het is) maar met martingaal ofzo mag het wel dacht ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:56

Simpel, dit mag dus niet... drawreins zijn 'prohibited tack', d.w.z. verboden.. dús ook op het inrijterrein.
Ik had elders al gereageerd, ik ben echt verbijsterd dat er werkelijk niemand gereageerd heeft.
Vorig jaar in Bunschoten reed een Franse dame ook met drawreins en toen ik er wat van zei was ik niet de enige en zeker ook niet de eerste, een official was al onderweg om haar uit te leggen dat dit niet mocht.
En deze dame reed verder, ondanks dat er drawreins aan hingen, heel netjes en beschaafd, was het zeker geen 'naar gezigd' om zo maar te zeggen, maar het mág gewoon niet.
Daarnaast ben ik van mening dat wanneer je nog drawreins nodig hebt om je paard te trainen (of je die überhaupt moet gebruiken is een andere discussie) je paard op dat moment nog láng niet aan een wedstrijd toe is en je daar dus eigenlijk gewoon niks te zoeken hebt met dat paard... maar da's mijn mening
Ik vind het in ieder geval héél raar dat er nu niet ingegrepen is terwijl dat vorig jaar wel het geval was en er toen zelfs meerde mensen reageerden.
Ik was er afgelopen wedstrijd niet, anders had ik er zéker wat van gezegd...

Oh, wat betreft martingaal.. een running martingale en een tie down zijn in bepaalde onderdelen toegestane tack en dus mag je daar idd in bepaalde onderdelen en dus ook op het inrijterrein mee rijden. Echter, die zijn alleen toegestaan bij teampenning en speedevents (en roping maar dat hebben wij niet) Bij alle ander 'gewone' onderdelen niet, dus zou het maar zo kunnen zijn dat ze dan ook niet in de inrijbak gebruikt mogen worden, dat zou ik niet zeker durven zeggen.
Drawreins zijn 'hulpteugels' van heel andere orde, zeker als ze op een manier gebruikt worden zoals hierboven geschetst... Dit hoort gewoon niet thuis op een wedstrijd (en in mijn ogen ook niet thuis trouwens maar daar gaat het nu niet over) en is dus regelementair ook verboden.
Aangezien er altijd een rulebook bij het secretariaat aanwezig is, had men, als men er over twijfelde, zowiezo navraag kunnen doen bij het secretariaat...
Waarom het vorig jaar in Bunschoten wel gebeurde bij een voor de Nederlandse 'scene' onbekende ruiter, en deze keer, bij een 'bekende' ruiter niet... ?? Ik weet het niet, maar het laat zich raden...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:57

Omdat ik heel beniuwd ben naar de reactie van organisatie en leden van de betreffende club heb ik hetzelfde topic ook op hun eigen forum geopend.
De reden dat er niks van gezegd is, als secretariaat/ organisatie het al gezien hebben, is misschien wel erg triest.
Als onbekende bij de clubs moet je je aan de regels houden, als je je maar genoeg op de voorgrond profileert gelden er blijkbaar opeens andere of geen regels meer. Zo gaat het te vaak en ik wordt daar, eerlijk gezegd, doodziek van.
Tijd voor een permanente toezichthouder bij de inrijringen, dat is wel duidelijk Verdrietig , om dit soort grofheden en bedrog tegen te gaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:18

Nou, weet niet wat de reactie daar is, maar ik ben 'lid van de betreffende club' en ik weet wel dat als ik daar gelopen had ik net zo goed weer m'n mond open had gedaan, al reed de koningin daar met drawreins.. Dat rulebook is d'r niet voor niets... zou lekker zijn als we allemaal maar onze eigen regels gingen aanhouden.. mooi zooitje krijgen we dan.
Ben dus ook wel érg benieuwd naar de reactie van de organisatie.. maar zal er op neer komen dat geen official het gezien heeft en ze er niet op gewezen zijn...
En waarom niemand ze er op wees? Geen idee.. kan me niet voorstellen dat er helemaal NIEMAND rond liep die het rulebook goed genoeg kent om te weten dat dat niet mag.. en d'r zijn zéker mensen geweest die er in ieder geval aan getwijfeld hebben.. waarom die dan niet naar 't secretariaat stappen om in een rulebook te kijken.. ik weet 't niet. Onverschilligheid denk ik.. of 't zelfde effect als bij geweld op straat.. iedereen kijkt elkaar aan en wacht af wie er wat doet, en uiteindelijk doet niemand wat maar spreekt er achteraf wel schande van...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:31

Op een inrijterein bij een wedstrijd hoor je niet met een of ander hulpteugel te rijden vind ik, want dan vraag ik mij af wat je dan op een wedstrijd doet

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:34

Kan iemand mij het paginanummer van het APHA rulebook pb'n waar staat dat hulpteugels op het inrijterrein verboden zijn? Ik heb alleen het online-rulebook tot mijn beschikking en dat zoekt niet zo lekker Scheve mond

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:43

Staat het ook in die van de WRAN WB?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:48

MSQuincyTE schreef:
Staat het ook in die van de WRAN WB?

WRAN-regels zijn niet van toepassing gezien het een Paint-wedstrijd was, MSQ Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 00:00

Op pagina 263 onder English tack staat'ie genoemd als prohibited tack (omdat de drawrein daar als engels hulpmiddel beschouwd wordt.. 't is 't zelfde als hier de slofteugel).
Ik ben er alleen nog niet uit of er ook ergens beschreven staat dat het dan ook in de inrijbak niet mag.
Feit blijft wel dat vorig jaar de judge uiteindelijk zelf naar de betreffende persoon toe ging, dus ga ik er van uit dat tack die niet in de showring mag, ook niet in de inrijbak mag. 't Is niet voor niets 'prohibited' (='verboden')

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 05:31

Heb het ook tot mijn grote ergenis gezien!! Ik vind het alleen niet de taak van deelnemers om een andere deelnemer hier op aan te spreken (tenzij iemand natuurlijk helmaal uit zijn dak gaat!) maar ik vind dat het showmanagement de deelnemer hier op moet aanspreken. (was dus zelf niet goed op de hoogt dat dit bij de paints gelukkig ook niet mocht, weer iets geleerd!)

Ik vraag mij ook af waarom dit hele brave paard met een slofteugel gereden moest worden. Misschien omdat hij zijn hoofd teveel beweegt in de galop??? Tja hoe zou dat nu toch komen Knipoog
Vind het toch elke keer weer heeeel erg triest dat je zoveel mensen ziet rijden die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn. Het enige wat ze poberen te doen is het bestrijden van het symptoom ipv het oplossen en aanpakken van het eigenlijke probleem. En dan te bedenken dat veel van deze mensen in Deurne voor deze manier van rijden ook nog een papiertje krijgen!
(zal nu wel helemaal geen "vrienden" meer hebben door dit te zeggen! Knipoog )

Over hulpteugels kan ik heel kort zijn; ik vind hulpteugels een GROTE BELEDIGING voor het paard!! Huilen Als ik paard zou zijn zou ik de hele les in de hoek van de bak gaan liggen Haha!

gr. johanna

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:40

In het 2007 rulebook staat op blz. 106 bij English tack de draw rein als prohibited en op blz. 162 worden de "jerk lines" genoemd als prohibited.
Prohibited betekent gewoon verboden en het lijkt me dat dat betekent dat het op een show nergens mag, als het al zo is dat het in de inrijring wel zou mogen dan wordt het hoog tijd om dit te verbieden.

Overigens vind ik de term "jerk lines" wel een heel toepasselijke Knipoog .

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:45

Of ik het nou wel of niet eens ben met het gebruik van draw reins of wat voor tack dan ook buiten het "reguliere" om, we moeten ons hier wel allemaal aan de feiten houden.
Het APHA Rulebook wordt door en ElCid en Francis naarstig doorgebladerd en de feiten die door beiden worden genoemd kloppen ook (blz. 106 voor English Tack en blz. 162 voor Roping, Speed Events and Team Penning). Maar lees dan ook blz. 267 van het Rulebook Western Attire, Appointments and Equipment (voor Western Pleasure, Trail, Western Riding, Reining, Working Cow Horse, Cow Pony Race and Horsemanship. Hierbij staat de draw rein niet genoemd bij Prohibited Tack.

Een feit is een feit....

De beginvraag van ElCid is naar mijn mening Mag een ruiter hulpteugels gebruiken op het inrijterrein, voordat deze de show arena betreedt. En zo ja, zijn er dan beperkende regels over het gebruik hiervan.

Jammer vind ik het dan dat hier schijnheilige suggestieve opmerkingen worden gemaakt over een ruiter die het rijden niet waard is (terwijl besproken ruiter zeer zeker niet onverdienstelijk presteert), de organisatie er geen notie van heeft genomen, waarom laat zich wel raden...., Deurne wordt ook nog even genoemd als persoonlijke info (heeft geen barst met dit hele topic te maken).

Dus waar gaat dit topic nu over..... de feiten op een rijtje zetten of iemand lekker af zitten zei*ken

Groetjes,
Anja Bijleveld

En nog even dit.... als ik iemand (ook al is het mijn dikste vriendin) zie rijden (werkelijk met mijn eigen ogen) waarvan ik echt denk dat ik daarvan over mijn nek zal gaan, stap ik zeker met een dikke aanklacht naar de organisatie en/of de judge toe!! Ik wacht daar niet mee om 3 dagen later op Bokt en/of DPHC Forum te sneren.
Ik wil hier dus mee zeggen dat ik niet mijn objectiviteit verlies door het feit dat ik stalgenoot van besproken ruiter ben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:01

Citaat:
Prohibited Tack
Jerklines.
Tack collars.
Bicycle chains and mule bits

Op blz. 267 van het rulebook!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:03

ElCid schreef:
In het 2007 rulebook staat op blz. 106 bij English tack de draw rein als prohibited en op blz. 162 worden de "jerk lines" genoemd als prohibited.
Prohibited betekent gewoon verboden en het lijkt me dat dat betekent dat het op een show nergens mag, als het al zo is dat het in de inrijring wel zou mogen dan wordt het hoog tijd om dit te verbieden.

Overigens vind ik de term "jerk lines" wel een heel toepasselijke Knipoog .

'Jerklines' worden gebruikt in roping events en hebben helemaal niets met drawreins te maken.
Citaat:
Jerk line
The jerk line is used for roping and tying events. The rope is fed from the bridle through a pulley on the saddle to the rider.

As the rider dismounts to throw the steer, the jerk line plays out in a series of jerks, which encourages the horse to move backwards slowly, retaining the tension on the rope, thus preventing entanglements.

The contestant must adjust the catch rope, reins and jerk line to prevent the rope horse from dragging the roped animal.

Ik vind het uitermate negatief en stemmingmakend om te suggeren dat bestuursleden en/of vrijwilligers van de DPHC misstanden door de vingers zouden zien vanwege vriendjespolitiek
Erg jammer dat degenen die het met eigen ogen hebben gezien en zich er genoeg aan stoorden om het achteraf te bekritiseren, het niet gemeld hebben bij de doorman of een andere DPHC vrijwilliger, die in duidelijk herkenbare kleding op het terrein aanwezig waren.
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 30-08-07 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:29

ElCid schreef:
Citaat:
Prohibited Tack
Jerklines.
Tack collars.
Bicycle chains and mule bits

Op blz. 267 van het rulebook!

Wranglerbutt schreef:
'Jerklines' worden gebruikt in roping events en hebben helemaal niets met drawreins te maken.

toran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:48

Mij toegestuurd door de Voorzitter met de mededeling dit te plaatsen, bij deze:

Ieder heeft zijn/haar recht om een mening te hebben en deze te ventileren, maar het moet wel netjes blijven.

Wij als bestuur en organisatie van de show in Haaksbergen hebben op 26 augustus tijdens de show niets van het bewuste voorval in de inrijring vernomen. Nu het later – helaas via bokt en niet direct aan het bestuur of organisatie - ter sprake is gekomen zal het bestuur van de DPHC dit onderzoeken en richting de ruiter in kwestie optreden. Dat is onze zaak.

Maar als tijdens de show het voorval door anderen is gezien en er toen door hen niets is gedaan dan zijn zij eigenlijk net zo schuldig als de ruiter in kwestie. Zij laten het toe en doen niets. Bij constatering van een dergelijk voorval in de inrijring is het toch je plicht en een kleine moeite om zelf de ruiter er op aan te spreken dan wel iemand van de organisatie (bv. de doorman) hierop te wijzen. Dit voorkomt verdere problemen.

Deze reactie van het bestuur is de enige die hierop wordt gegeven. Als u wilt reageren richting het bestuur of de organisatie dan kan dat via de website van de DPHC.

Dan nog even het volgende.
Een vereniging is er VOOR haar leden maar ook DOOR haar leden.
Bij elke vereniging en dus ook bij de DPHC is er altijd een gebrek aan vrijwilligers. Binnen de DPHC is er nu een te kort aan 5 tot 10 vrijwilligers. Als we er nu een paar extra vrijwilligers hebben dan is het o.a. mogelijk om tijdens een show een permanente controle te hebben op de inrijring.

Aanstaande vrijwilligers kunnen zich melden bij de bestuursleden en via onze website. De DPHC is immers een gezellige club en dat willen we ook zo houden.

Met vriendelijke groet,
Martin Lalesse
Voorzitter DPHC

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:47

Dan ben ik verkeerd geinformeerd, mij was verteld dat Jerk lines en Draw reins hetzelfde waren, mijn excuses Bloos .
Overigens heb ik het topic niet opgestart om iemand zwart te maken, maar puur om er achter te komen wat wel en niet mag. Maar zoals wel vaker loopt het hier weer uit op een zwartmaak en vingerwijs topic.
Op mijn vraag is overigens nog steeds geen afdoende antwoord geweest en dat betekent misschien dat het gebruik van deze hulpteugels niet duidelijk omschreven staat. Misschien is het handig om dit, ergens wel te doen. Dan weten we tenminste allemaal waar we aan toe zijn, toeschouwers en rijders! en zijn dergelijke topics in de toekomst niet meer nodig.

En een volgende keer zal ik regelrecht op de ruiter of organisatie afstappen, en ik hoop anderen met mij. Wat dat betreft is er in ieder geval wel wat duidelijkheid gekomen Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:06

Citaat:

In een ander topic waar dezelfde vergelijking wordt gemaakt wordt er niets over gezegd dat draw reins en jerklines 2 verschillende dingen zijn, waarom hier dan wel. Verward

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:08

ElCid schreef:
Wranglerbutt schreef:

In een ander topic waar dezelfde vergelijking wordt gemaakt wordt er niets over gezegd dat draw reins en jerklines 2 verschillende dingen zijn, waarom hier dan wel. Verward

Als ik het goed heb was dat in de HK? Daar is het me niet opgevallen dat er over jerklines werd gesproken Bloos
De auteur van dat stukkie had het dus ook fout Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:14

Beetje offtopic maar ik wil het weten en ik ga d'r geen heel topic voor openen op Tack: maar wat is in vredesnaam een Jerkline?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:18

Sonja schreef:
Beetje offtopic maar ik wil het weten en ik ga d'r geen heel topic voor openen op Tack: maar wat is in vredesnaam een Jerkline?

Dat is een gadget dat nooit op paardvriendelijke wijze gebruikt kan worden
Een tijdje geleden stond in de Horse & Rider een artikel (met foto's) over de rommel die je aan een ropingpaard kan hangen om hem beter te laten presteren... Misselijk

Voor degenen die al medelijden met het arme kleine kalfje hebben, voor het paard kan het nog veel erger! Ach gut

Ik zal eens zoeken naar het betreffende artikel en, indien mogelijk, de foto's scannen en plaatsen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:18

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:19

en plaats ook gelijk een plaatje van draw reins Bloos

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:20

spatter schreef:
en plaats ook gelijk een plaatje van draw reins Bloos

Da's makkelijk; drawreins = slofteugel (al dan niet met katrolletje aan bitring ipv slof door bitringen)