[SGW] SGW; Hoe denkt je omgeving erover?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

SGW; Hoe denkt je omgeving erover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 01:39

Ik vroeg me weleens af hoe dat bij andere rijverenigingen is. De mijne is een echte 'springvereniging' zo'n 70% doet hoofdzakelijk aan springen(met op z'n tijd een dressuurproef maar hoger dan L1 gaan de meesten niet) de rest zijn dressuurruiters. Voor zover ik weet ben ik de enige die aan SGW doet, ik weet dat er 1 meisje bij de ponyclub ook cross't maar dat is het.
Nu hebben ze hier op de vereniging zo'n idee van 'SGW is gevaarlijk voor 't paard, je bent een hele dag zoet en de kans dat je wat wint is minimaal in vergelijking met springen'. Als ik iemand vertel dat ik ook SGW rijd krijg ik meestal de reactie 'dat zou ik nooit doen, veel te gevaarlijk, paard kan zijn benen wel breken'.

Hoe is dat in jullie omgeving? Ik kan me voorstellen dat op bepaalde verenigingen zoals bv Bathmen de meerderheid lekker meecrosst, hoe denken ze er daar over? En bij verenigingen waarbij de meerderheid springt of dressuurt zoals bij mij, krijgen jullie ook van die bevooroordeelde reactie's?

Er heerst hier ook zo'n handelssfeertje, je moet met je paard zo snel mogelijk naar het Z, want dan is ie geld waard. Ook al zijn het mensen die hun paard helemaal niet willen verkopen en gewoon lekker lol willen hebben, ze moeten toch naar de volgende klasse zodra het kan.
SGW past niet in dat rijtje want een paard wat SGW loopt, wat heb je daar nou aan?

Scum

Re: SGW; Hoe denkt je omgeving erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:32

Mijn vorige club organiseerde vroeger de Limburgse Kampioenschappen. Er is ook een speciale SGW stichting. Dat is op een gegeven moment opgehouden. Er waren er toen 3 die SGW reden en daarna niemand meer. Ook bij de clubkampioenschappen was er een klein crosje. Maar er zijn steeds meer van die miepjes bij gekomen die dat niet durven. Er reden ongeveer evenveel spring- als dressuurruiters.

Op een gegeven moment is mijn vriend SGW gaan rijden. Er waren er wel een paar van de club die het gevaarlijk vonden, maar meestal waren de reacties wel positief. Omdat er toch nog wel wat volwassenen zijn die vroeger ooit SGW hebben gereden.

Nu is de stichting weer wakker geworden. Ze zijn trainingen gaan organiseren, en het spreekt heel erg aan. Wordt goed bezocht en misschien blijven er van die trainingen wel een paar echte crossers over. Ook gaan ze een indoor SGW organiseren. Dus ik heb het idee dat het wel goed gaat.

Nu zit ik bij een administratieve vereniging, en daar rijdt niemand anders SGW. Ik kom ook voornamelijk op SGW's en daar tref ik alleen maar mensen die het leuk vinden (duh Haha!).
Mijn springinstructeur doet er niks aan maar hij vind het prima. Dressuur idem. Ik heb alleen priveles, dus ik tref daar geen andere ruiters die er een mening over hebben.
Groepslessen rijdt ik alleen SGW, en dan zit je ook tussen mensen die er hetzelfde over denken.

Als ik op mijn werk tegen (niet paardenmensen) collega's vertel dat ik dit doe krijg ik ook nooit een negatieve reactie.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:49

Als mijn ouders het me nog konden verbieden, dan deden ze het Haha! Mijn hele familie vindt er niets aan, ze denken alleen maar aan de gevaarlijke kant. We sturen nu ook maar geen enge foto's meer en we melden pas achteraf dat we zijn gaan crossen want ons mam slaapt niet meer goed als ze weet dat we gaan crossen Haha!

Binnen de club ben ik de enige die nu SGW's rijdt, er gaan enkele ponyruiters aan de volgende trainingen meedoen en er hebben in het verleden wel enkele ruiters meegedaan aan SGW's maar die zijn er mee gestopt. Doordat we nu 2 SGW's in de regio hebben, Ysselsteyn en Castenray, begint de sport hier onder de ruiters te leven. Ik word op gewone concoursen vaak aangesproken door met name ponyruiters die meer willen weten over crossen omdat ze weten dat wij SGW's rijden en dat vind ik een erg goede ontwikkeling.

Op het werk zijn er velen die paardrijden maar niemand anders crosst, als ze mijn screensaver dan zien van de flinke trakhner in Genk, is het meteen van: "Ben jij dat ???" Foto's vinden ze stoer maar bijna iedereen vraagt dan: "Is dat niet gevaarlijk?"

Ik doe mijn best om uit te leggen dat mijn paard niets liever doet en dat de risico's echt niet zo groot zijn als breeduit in de pers geschreven wordt maar toch is de algemene opinie rond mij negatief over de sport.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:54

Binnen mijn club is er geloof ik 1 pony ruiter die SGW doet en een paar rijden af en toe een oefencrossje.
Ik ben startkaart lid, dus heb heel weinig contact op mijn club en weet niet goed hoe ze er over denken.
Mijn moeder vindt het eng en gaat nooit mee en als ik een dag op pad ben, belt ze 3 keer, na elke discipline om te vragen of we nog in leven zijn. Dat ik mijn zusjes ook mee neem om te crossen vindt ze niet echt leuk. Mn vader vindt het geweldig dat zijn meisjes zo'n stoere sport doen en ziet dat onze paarden er ook gewoon heel erg veel lol in hebben.
De rest van mijn familie keurt het echt af. Veel te gevaarlijk zo'n mannending. Dressuur is meer iets voor dames (ik heb een echte snob-familie) en dan rijd ik ook nog eens op een Gelderse knol, dus wat moet het met mij worden???

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:09

Ik ga zondag mn debuut maken en er wordt heel verschillende gereageerd;

- sommige vinden het een leuke afwisseling
- anderen vinden het jammer van mn paard
- mn vader vindt mn paard er te duur voor
- verder rijdt er niemand van onze club SGW, dus ze snappen mn keuze niet zo goed....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:12

Bij mij op de vereniging reden er vroeger wat sgw en nu bij de pony's 2 meisjes alleen in Neede. Iedereen vind het knap en niemand heeft er commentaar of iets dergelijks op. Ze zeggen wel dat ze het zelf niet zouden doen, maar noemen het zeker niet gevaarlijk. Onze dressuurinstructrice noemt het een leuke afwisseling voor het paard.
Instructrice heeft eerder t/m ** gereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:15

Mijn springinstructeur vindt het geweldig, heeft vroeger ook gecrosst. Mijn dressuurinstructrice vindt het heel stoer en is zelfs komen kijken een keer. Stalgenoten vinden het ook leuk, familie vindt het ook leuk. Verder ben ik startkaartlid dus met de club heb ik weinig tot niets te maken. Support alom dus.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:25

Mijn familie vind het (gelukkig) prachtig. Die gaan liever een dagje mee naar een SGW dan tijdens een dressuurwedstrijd in een rokerige kantine hangen. Mijn broers en zussen hebben vroeger ook allemaal SGW gereden. Op de vereniging zijn er nog 2 meer die SGW rijden. Bij mensen uit mijn omgeving die niets met paarden hebben zijn de reacties nogal wisselend van 'stoer' tot ''is dat niet zielig/gevaarlijk''. Maar zoals Ibonn al schreef proef ik in het algemeen wel steeds meer negativiteit om de eventingsport. Al denk ik wel dat er op dit moment hard gewerkt wordt om de eventing in een positiever daglicht te stellen en bekender te maken door bv de shows/wedstrijden op de grote (en indoor) evenementen, zoals bv de KWPN paardendagen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:35

Mijn hubbie is stiekum wel trots op mij, maar drukt me altijd op het hart voorzichtig te zijn en als het niet goed aanvoelt tijdens de cross te stoppen. Hij is altijd blij als ik weer heelhuids over de finish ben. Hij weet wel dat ik met verstand rijd, dus geen dingen doe die ik zelf of mijn paard niet aankunnen.

Mijn moeder vind het heel gaaf, maar ook spannend.

Bij mij op stal is er nog 1 iemand die crosst, verder zijn het voornamelijk spring- en dressuurruiters. De meesten vinden het heel erg leuk dat ik het doe en zijn ook altijd oprecht geinteresseerd als ik een wedstrijd heb gehad, maar zelf vinden ze de vaste hindernissen maar eng. Haha!

De uitleg over de nadelen van losse balken tov vaste hindernissen begrijpt men niet.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:42

Bij mijn vereniging rijd alleen twee zusters SGW. En ik. verder word er niets voor ons georgaiseerd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:43

Mn dressuur instructie vindt het trouwens wel spannend dat ik dit doe, maar wel jammer dat ik die tijd niet steek in dressuur0trut wedstrijden...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:55

Mijn moeder vindt het vreselijk eng maar komt toch heel soms wel eens kijken (nou ja ogen dicht). Mijn zus en mede-eigenaar van Os vindt het nu een stuk enger dan vroeger (gewoon door zelf banger te worden) dus die kijkt niet altijd graag maar ze vindt het voor Os en mij wel leuk.

Mijn vriend vindt het fantastisch en hij kan zich niet voorstellen dat er iets fout kan gaan, kortom hij vindt mij een mietje Haha! Maar omdat hij zelf helemaal niet kan rijden kan hij natuurlijk niet al te brutaal zijn want dan zeg ik doe jij het dan maar Haha!

De vereniging is bij ons erg dressuurgericht maar met Pleun als ere-voorzitter en een verleden als organisator van een grote crosswedstrijd in Wassenaar (Voorlinden) is er wel genoeg begrip voor de sport. Erg veel leden komen dan ook elk jaar helpen op SGW Vlietland.

Mijn springinstructeur vindt het hele crossen maar niks Clown Maar hij komt misschien wel op Vlietland kijken, onze vorige springinstructeur en een vriend van hem, ook een echte springruiter, doet namelijk elk jaar mee op Vlietland op het paard van onze crossbouwer omdat die zelf geen tijd heeft!!

TG, leuk die opmerking van je vader Haha! Gelukkig kunnen ze dat bij mij niet zo snel zeggen Cool

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:09

Hallo allemaal

In mijn omgeving zijn gemengde reacties tegenover SGW. Mijn instructrice dressuur (zelf jarenlang SGW-amazone in Frankrijk en omstreken) vind het harstikke tof dat ik het doe en stimuleert mij ook. Gebruikt ook commentaar als: je moet het achterbeen plaatsen Ca want in de cross moet je ook controle hebben enz enz. ze haalt alles aan om mij bewust te maken van hetgeen ik doe. Mijn springinstructeur (van de club uit) vind het maar niks en snapt niet waarom mijn paard soms racerig op de hindernissen is. Ik ben dan ook gestopt met de reguliere springlessen. Mijn SGW instructeur vind het wel erg leuk (deuh) en gaat nu zelf M starten. Mijn moeder is altijd bere trots en bang haha als ze me ziet scheuren. Mijn vader vind het maar niks...paarden zijn maar goed voor 2 dingen volgens hem. Mijn zusjes groomen, als ze kunnen. Bij mij op de club zijn er nog 2 meiden die crossen waarvan 1 altijd samen met mij is, en 1 alleen de "makkelijke" crossen zoals Gorssel en Bathmen enzo rijd. Er zijn wel mensen die gecrosst hebben en het wel leuk vinden en soms komen kijken, ze zijn wel belangstellend als je een balletje opgooit maar verder is het een baggervereniging. Mijn verdere omgeving vind het meestal wel stoer maar snappen vaak niet dat je behoorlijk traint en veel schoon te maken hebt en dat het allemaal veel tijd kost.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:55

Dat heb ik ook, mijn instructrise weet dat ik het crossen geweldig vind, en zegt vaak. Heb je ook nodig in de cross Knipoog
Ze heeft zelf ook cross gereden maar na een ongeluk is ze gestopt met springen en crossen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:15

Ik ben de enige van mn hele manege die springwedstrijden rijd en crosst...Nagelbijten / Gniffelen
Mijn moeder en vader vinden het leuk maar toch wel eng en gevaarlijk (logisch met een Tinker Tong uitsteken)

Maar de meeste vinden het alleen maar "gaaf" en "cool" Clown

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:30

Mijn ouders vinden het zelf ook prachtig!
Ze rijden zelf ook allebei, eigenlijk alleen dressuur.
Vroeger hebben ze wel wat gecrossed, mijn moeder alleen oefencrossjes bij de pony's, mijn vader tot het L bij de paarden.

Ze hebben zelf voorgesteld dat ik eens een crosstraining moest doen zodat ik misschien eens wat 'losser' zou gaan zitten, ik zat altijd heel strak (en nu nog wel wat Clown). Daarna ben ik er nooit meer mee gestopt! En dat vinden ze alleen maar leuk.
Zeker toen ik wat met Michael kreeg, en we nu samen naar de wedstrijden gaan. En mijn broertje crossed nu ook Lachen

Op de club zijn er ook veel mensen die vroeger gecrossed hebben, en nu crossen er ook nog wel een paar. Dus die tonen dan wel interesse.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:49

er zijn bij de vereniging nu 3 pony;s ruiters die sgw rijden
en 2 paarden ik dan en annemiek wieken

sinds haar ouders de manege hebben overgenomen zijn er ook hindernissen, maar daarvoor waren er ook aan sgw-ers binnen de vereniging.
de vereniging heeft een eigen cross gehad maar helaas die is er niet meer sinds 2 jaar.

mijn ouders hebben niks met paarden maar vinden crossen wel leuk, en ook niet echt eng. ze gaan zelfs mee Haha!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:46

Ik en nog 1 familie (3 personen) zijn de enigen die crossen bij ons op de vereniging (Oorsprong, zuid-west Friesland). Verder is onze vereniging best wel een Friezenvereniging, dus ja weinig spring en sgw mensen. Vele hebben dan ook niet echt een mening over sgw. Samengesteld mennen wordt hier overigens wel gedaan.
De pensiongasten bij ons op stal lijkt het allemaal erg leuk, maar ook allemaal erg eng (het bekende vaste hindernissen verhaal) Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 21:19

Mijn ouders maken zich er niet zo druk om, die hadden meteen vanaf het begin zoiets van 'tjah als je dat leuk vind'. Ze snappen wel dat er wat meer risico's aan vast zitten maar ze vertrouwen wel in mijn rijkunsten. Ze vonden het zelfs goed dat ik mijn zusje over heb gehaald een keer te crossen voor ze stopte met ponyrijden. Toen hadden ze ook zoiets van 'als zij zegt dat ze het kan zal het wel zo zijn', ze vertrouwen erop dat ik weet wat ik doe Knipoog.
En dat is ook zo want ik heb nog nooit iets gehad tijdens een SGW, het ergste wat ik ooit heb gehad was een weigering en dat was een eenmalige actie.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:22

Ik heb vroeger wel eens tegen mijn ouders gelogen over een SGW. Ik mocht dit AB-SO-LUUT niet, want de hindernissen lagen vast, je kon sterven, kortom: het was gewoon een levensbedreigend onderdeel van de paardensport..... Althans, dat is wat mijn vader ervan vond (Mijn beide ouders hebben niets met paarden, al zijn ze mijn hobby wel gaan waarderen).
Ik vertelde toen dat ik met mijn verzorgpony een dressuurwedstrijd had, want ik wilde zooow graag.... Bloos (Zij gingen toch niet mee)

Later heb ik hen wel verteld dat ik -toen stiekem- een SGW heb gereden, maar toen was ik oud genoeg zodat zij het me niet meer konden verbieden.
Inmiddels zijn ze tweemaal meegeweest naar een SGW / oefencross welke ik reed, en ook een dagje mee naar de Eventing in Varsseveld. Hun mening is nu genuanceerder; ze weten meer over controles, veiligheid, breekbomen èn zien dat de meeste paardjes erg veel lol hebben. Zo zie je maar; kennis over de sport is heel belangrijk.

Ik heb momenteel niet de gelukkige omstandigheden om SGW's te rijden, maar als het aan mij lag, dan het liefst wekelijks Haha!
Gelukkig start ik as. zondag weer eens een oefencross (Huissen) joepie!

Mijn vriendje is er helemaal weg van, al rijdt hij zelf niet. Hij wil per-sé ieder jaar naar Boekelo!
Ik ben momenteel niet aangesloten bij een vereniging, dus kan over de mentaliteit daar niets zinnigs zeggen. Hoewel ik wel de indruk krijg dat het véél dressuur is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 23:19

Ik wil ook eens naar Boekelo, wanneer is dat eigelijk weer?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:38

Ach, ik kom niet verder meer dan een oefencross in de buurt en dat vinden velen al heel gewaagd. Clown Idd de vaste hindernissen, op en afsprongen, lengte van het parcours en de snelheid.

Mijn instructeur is er ook niet zo'n voorstander van; die is bang voor vallende balken tijdens het normale springen omdat het paard minder goed van het hout af zou willen blijven. (minder respect voor het hout) Daar heb ik met de merrie nooit last van gehad maar die wilde in de cross ook niet vegen.

Met mijn vorige wedstrijdpaard heb ik ook weleens gecrost maar die was bijna niet te houden in het bos. Leek meer op een steeple. Daar heb ik het ook maar snel weer bij het springen gehouden. (en dressuur in de zomer omdat ik er dan toch al was)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:04

Boekelo wordt gehouden van 11 t/m 15 oktober, met op zaterdag de cross.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:27

Wel een erg leuk topic om nu in te reageren voor mij. Tong uitsteken
Normaal gesproken is mijn omgeving over het algemeen enthousiast. Mijn ouders zijn allebei met het SGW virus besmet en proberen er altijd bij te zijn, hebben vroeger zef ook crossen gereden.
Onze vereniging is een echte SGW vereniging. Vee crossruiters en mijn springinstructeur (Huub Janssen) is ook crossruiter. Vriendlief weet niet beter, hoopt altijd dat er niets gebeurd en houdt zich er verder helemaal buiten. Ik krijg van ' niet paarden mensen' wel eens angtige vragen maar kan ze dan meestal wel geruststellen.
Maar nu breek ik in 3 maanden 2x een bot en wordt het anders Boos! . De SGW mensen reageren allemaal zoals ik het het liefst hoor: ' Wat een pech, kan gebeuren, laat je niet ontmoedigen' enz. Niet SGW mensen vragen of ik nog wel wil crossen, dat er wel een risico aanzit enz. Kan ik ook nog wel inkomen..
Maar de 'niet paarden mensen' wordt ik echt simpel van Boos! . Ik krijg allemaal reactie van: 'nu stop je toch wel neem ik aan' , ' Zou je niet eerst eens les gaan nemen als je wedstrijden wilt rijden' en van mijn collega's: " Je moet doen waar je goed in bent dus stop maar snel met rijden en kom maar extra werken'
Op het werk denken ze echt dat ik zo' n penny meisje ben dat koste wat kost wil leren paardrijden Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:41

De 'niet-paardenmensen' reageren sowieso heel anders... maar ze zullen nooit van f1 ofzo zeggen dat het gevaarlijk is of van welke sport dan ook. In een sgw en eventing gebeurd misschien net zoveel als in andere sporten alleen komt het bij ons direct op tv en groot in het nieuws, vooral omdat het met dieren te maken heeft. Erg zonde, want zo'n mooie sport als SGW verdient dat niet IMO.

Over boekelo: ik kom daar jaarlijks op zaterdags en vind het echt geweldig. Zelfs mijn vriend en zijn kameraden zijn er (die echt helemaal niks met paarden hebben), maar dan niet voor de paarden maar voor het bier Clown