Darmgeluiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Darmgeluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:10

Bij de nakeuring in laag soeren en bij de nakeuring dit weekend in kootwijkebroek had pim vrij weinig darmgeluiden. ik heb hem hooi en slobber laten eten en voor de rest was alles prima.

volgens de vet had het ook met uitputting en uitdroging te maken maar omdat dit verder allemaal perfect in orde was moest ik niet zorgen maken zei ze... maar toch, wat moet ik nog doen om die darmgeluiden goed te krijgen?

Anoniem

Re: Darmgeluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:23

Cloud neemt bij de groompunten standaart een hapje gras. Heb je hem van te voren genoeg laten eten, voor de start. Cloud staat eigenlijk altijd nog hooi en gras te eten vlak voor we starten. Thuis krijgt hij alvast wat slobber, en hooi aangezien hij op de trailer niet mag eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:01

Het is moeilijk de darmgeluiden van je paard optimaal te laten zijn. En dat is vrij logisch: als je rijdt, eet-ie niet, en een paard is er nu eenmaal op gebouwd continu te eten. En geen eten te verteren = geen/minder darmgeluiden. Bij alle groompunten even een wortel of appel of hap gras naar binnen douwen helpt.

Vaker wedstrijden rijden ook, je paard moet leren op rustpunten, vooraf en na de rit, te gaan eten (en drinken). Zo'n rit rijden = stress = veel adrenaline. Adrenaline zorgt voor mesten (gewicht verminderen, maar dus ook darminhoud en dus ook darmgeluiden), en rennen (vluchten), en vooral niet eten en drinken.

Vergeet niet, je paard is een kuddedier, en wat doen wij idiote mensen? Wij laten een kudde paarden met z'n allen zo snel mogelijk 1 kant op rennen. Dus wat denkt je paard? Help, er is gevaar. Ik weet wel niet waar, maar iedereen loopt hard 1 kant op, dus ik kan maar beter meelopen. Als ik ga staan eten vreet dat gevaar mij geheid op. Dus je paard moet leren dat er geen gevaar is, ook al rennen er 100 paarden dezelfde kant op. Dat heeft tijd nodig.

Overigens is het kort door de bocht van een vet om te concluderen dat minder darmgeluiden op vermoeidheid of zelfs uitputting duidt. Dan moeten er andere dingen ook niet in orde zijn.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:42

dankje ibbel, dat is een duidelijke uitleg. pim heeft er inderdaad nog moeite mee om zich op rustpunten te ontspannen. ook mest hij erg veel. maargoed dat zal met de tijd dan wel verbeteren Lachen

angeIique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:29

Wat voor geluiden waren dat precies ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:34

Darmgeluiden. Als een DA een stethoscoop tegen de buik van je paard houdt, hoort hij - als het goed is -geknars en gepiep, en gerommel. In vaktaal borborygmi geheten. Als die geluiden minder worden, of als er niks te horen is, betekent dat dat de darmen niet (goed) meer werken. Duurt dat te lang, dan krijgt je paard koliek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:35

angeIique schreef:

Darmgeluiden? Gewoon gerommel in de buik. Kan je ook horen als je je oor tegen de buik duwt.

Ik ga Anouar in vervolg ook wat meer laten eten bij de groompunten en onderweg. In de vetgate is er voor hem te weinig tijd om te eten, hij begint direct aan het hooi, maar heeft z'n buikje nog niet vol genoeg als we weer weg moeten

angeIique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:42

Lenneke_ schreef:
angeIique schreef:

Darmgeluiden? Gewoon gerommel in de buik. Kan je ook horen als je je oor tegen de buik duwt.

Ik ga Anouar in vervolg ook wat meer laten eten bij de groompunten en onderweg. In de vetgate is er voor hem te weinig tijd om te eten, hij begint direct aan het hooi, maar heeft z'n buikje nog niet vol genoeg als we weer weg moeten

Volgens Ibbel heb je daar een stethoscoop bij nodig, dus echt harde geluiden zullen dat niet zijn waarschijnlijk. Maar moet je gelijk de DA erbij roepen als er geluiden uit de maag van je paard komen ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:45

Ik zou eerder een DA roepen als er geen geluiden meer te horen zijn.
Met een stetoscoop kan je het natuurlijk beter horen en hoor je eerder afwijkingen. Maar als je paard gewoon lekker hooi of gras staat te knabbelen en je duwt je oor tegen z'n buik dan hoor je het echt wel.
Die geluiden willen zeggen dat de darmen lekker aan het werk zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:48

Soms kun je het - net als bij jezelf - zelfs gewoon horen als je ernaast staat.

Maar tijdens de keuringen bij een endurancewedstrijd wordt nou eenmaal altijd een stethoscoop gebruikt, vandaar dat ik die noemde. Je kunt het inderdaad ook horen zonder. Net zo goed als dat je de hartslag kunt voelen, wanneer je geen stethoscoop hebt, terwijl ook in dit geval het door de keurende dierenartsen natuurlijk altijd met stethoscoop wordt geteld.

angeIique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:49

Lenneke_ schreef:
Ik zou eerder een DA roepen als er geen geluiden meer te horen zijn.
Met een stetoscoop kan je het natuurlijk beter horen en hoor je eerder afwijkingen. Maar als je paard gewoon lekker hooi of gras staat te knabbelen en je duwt je oor tegen z'n buik dan hoor je het echt wel.
Die geluiden willen zeggen dat de darmen lekker aan het werk zijn

Ja, want ik hoor altijd geluiden. Ik maakte me ook geen zorgen, want hij is hardstikke gezond !

angeIique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:51

Ibbel schreef:
Met je oor hoor je bijna altijd alleen het gerommel. Met de stethoscoop erbij ook het geknars en gepiep. Soms kun je het - net als bij jezelf - zelfs gewoon horen als je ernaast staat.

Ibbel, heb jij een stethoscoop dan ? En hoe kom je aan zo een ding en hoe duur kost zoiets ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:52

Zoekfunctie even gebruiken. Ook op google bv...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 15:02

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:24

http://www.vosmedisch.nl/enter.html
Zie tapje artsen benodigheden en dan stethoscopen en dan vosmedstethoscopen
Ik heb de fabrikant hiervan opgebeld en deze zijn van prima kwaliteit.
Ze hebben ze in het zwart/blauw/rood/geel/paars/groen.

De enkele kost 9.45 en de duelhead kost 11,75
Ze zijn verkrijbaar in erg leuke kleurtjes.

( kleurtjes kosten 1,75 extra)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:32

annebe schreef:
http://www.vosmedisch.nl/enter.html
Zie tapje artsen benodigheden en dan stethoscopen en dan vosmedstethoscopen
Ik heb de fabrikant hiervan opgebeld en deze zijn van prima kwaliteit.
Ze hebben ze in het zwart/blauw/rood/geel/paars/groen.

De enkele kost 9.45 en de duelhead kost 11,75
Ze zijn verkrijbaar in erg leuke kleurtjes.

( kleurtjes kosten 1,75 extra)

ehhhh. moet je eens 1 post naar boven lezen Knipoog