Grooms altijd nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Grooms altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 09:07

Het lijkt mij leuk om ooit eens endurance te gaan rijden.
Maar nou vroeg ik me af, heb je persé grooms nodig?? of kan je ook zelf je paard koelen etc.
en als je nou alleen een groom kan vinden (bijvoorbeeld mijn vader die dan ook ons weg moet brengen namelijk Bloos ) die niks van paarden weet, moet het dan ook lukken?
misschien nogal domme vragen, maar heb totaal geen verstand er van! Bloos

Silence

Re: Grooms altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:40

Een groom is wel makkelijk.
Het koelen bijv. kan je zelf wel doen, maar hoe wil je liters water meenemen op je paard Knipoog
Ikzelf vond het tijdens de kennismakingsklasse erg fijn om grooms te hebben.
Mede doordat je zeg maar na kleine etappe`s bekende tegen komt en die dan het water bijhebben enz.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:01

groom is idd makkelijk,, ik heb zelf een tijdje gegroomd en k ga met de volgende wedstrijd van mn moeder weer groomen Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:08

Heb vandaag voor het eerst gegroomd. Ga binnenkort zelf een wedstrijd rijden en het lijkt me toch wel erg handig om ook grooms te hebben. Gelukkig heb ik meerdere mensen die mee willen. Knipoog Je kunt niet al die liters water zelf meenemen op je paard..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:11

Ik denk dat het wel erg handig is om een groom te hebben ja, om bovengenoemde redenen.

Maar bijvoorbeeld je vader kan ook prima groomen hoor, helemaal als je wat aanwijzingen geeft van te voren.
Als je al iemand hebt die het water kan vervoeren, ben je al een heel eind,
en het paard koelen is daarbij een kleine extra, die niet eens zo moeilijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:40

In klasse I is een groom niet echt nodig, heb zonder gereden en ook zonder problemen gefinisd. Als ik zelf thuis 30 km rij heb ik ook niet altijd water mee, zeker geen koelwater.
(of het moet bloedheet zijn)

verder is het wel fijn om je paard aan het koelen en drinken onder het rijden te laten wennen. Bovendien vind ik het nog steeds fijn om zo af en toe mijn grooms te zien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:42

Grooms in klasse 1 zijn niet noodzakelijk, maar wel makkelijk.
Klasse 1 is ook bedoeld om te leren en daar hoort groomen ook bij.

Je vader kan prima groomen hoor. Jullie kunnen van te voren afspreken wat hij ongeveer moet doen en tijdens een groompunt kan je hem ook aanwijzingen geven.
De ruiter weet vaak toch het beste wat het paard nodig heeft, want die maakt hem de hele weg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:01

Mijn vader is ook gelijk met mij gestart, hij groomen ik rijden. In het begin kreeg hij zelf veel aanwijzingen, nu vertelt hij heel trots dat hij andere mensen heeft geholpen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:13

haha. mijn ouders en mijn zusje zijn mijn grooms. zonder hen zou ik niet eens wedstrijden kunnen rijden. ik vind het heel prettig om ze erbij te hebben! in het begin wisten ze nog niet zoveel (ik ook niet) maar nu gaat alles steeds sneller, we spreken van te voren af hoe wat en waar en dat werkt prima!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:40

Klasse I kan makkelijk zonder. Koelen is echt niet nodig als je gewoon op tijd gaat stappen voor de keuringen. En drinken doen ze amper onderweg. Als jij gewoon zadeltassen meeneemt waar twee bidons inkunnen en wat mueslirepen voor jezelf kan het prima hoor Knipoog

succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:50

Maar klasse 1 is ook een klasse om te leren (zowel voor paard als ruiter als groom)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:15

Klopt, maar als je voor een klasse I dus geen groom hebt is dat geen ramp. Zelfs een klasse II is zonder groom te doen. Je moet dan alleen wel je rit daarop afstemmen. Niet kunnen koelen onderweg (wat vaak wel kan omdat een organisatie voor waterbakken heeft gezorgd onderweg) betekent zeker op warme dagen meteen dat je tempo lager moet blijven dan als je wel grooms hebt.

Zo heb ik Zelhem zonder grooms gereden en as zaterdag in Holten ben ik ook groomloos. Gewoon rustig rijden en dan gaat het prima.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 08:26

Bedankt voor alle antwoorden!
Hier thuis rijden we ook wel eens lange ritten en dan heb je natuurlijk ook geen groom..
Maar klasse I zou dus kunnen !

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:37

Ik zie in je profiel dat je met een haflinger rijdt.

Ik zou persoonlijk dan wel voor grooms zorgen, of een wedstrijd als Laag Soeren rijden, waar onderweg voldoende waterbakken met sponsen staan zodat je zelf kunt koelen. Met zo'n ras heb je over het algemeen wat meer koeling nodig dat met een bloedpaardje.

Ik zou zelf een klasse I niet zonder grooms willen rijden (rij met Merens), klasse II dan juist weer wel, als de vetgate op het terrein is zodat je alles voor de rit klaar kunt zetten.

Een groom hoeft niet perse verstand van paarden te hebben. Als hij/zij auto kan rijden en met water klaar kan staan op de afgesproken punten, dan is dat genoeg.

Maargoed, dat is mijn mening/ervaring.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:06

Lenneke_ schreef:
Maar klasse 1 is ook een klasse om te leren (zowel voor paard als ruiter als groom)

mwah het is maar net wat je ambitie is. Als je nu al weet dat je toch geen grooms zult vinden, heeft het weinig zin om ooit klasse III te gaan rijden. Maar als je klasse I gewoon leuk vindt, ach waarom niet.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:33

arno8 schreef:
Lenneke_ schreef:

mwah het is maar net wat je ambitie is. Als je nu al weet dat je toch geen grooms zult vinden, heeft het weinig zin om ooit klasse III te gaan rijden. Maar als je klasse I gewoon leuk vindt, ach waarom niet.

Hoe kan je nou nu al weten dat je ook in de toekomst geen grooms gaat vinden? Ik heb ook geen vriend of ouders die willen groomen. Ze vinden paarden totaal niet boeiend dus die gaan me nooit helpen bij een wedstrijd. Maar er zijn genoeg andere manieren om grooms te vinden hoor! Als je meegaat om andere te groomen dan kan je ook eens vragen of die ruiter jou ook eens wilt helpen. Als je vaker met andere enduranceruiters afspreekt om te trainen dan kan je die ook eens vragen als groom. Of stalgenootjes enthousiast maken voor Endurance of op een stal gaan staan met meerdere enduranceruiters. De beste manier is gewoon om eerst zelf veel te gaan groomen dan zullen er vanzelf mensen klaar staan als je zelf een keer een wedstrijd wilt starten!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:45

Ik heb regelmatig andere grooms mee. M'n ouders gaan altijd mee, maar vaak hebben we er nog één of twee mensen bij

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:05

Mijn ouders waren mijn grooms, totdat ze zelf ontdekten hoe leuk endurance is... Clown Nu rijden we vaak met z'n driëen, en dan zonder grooms. Ook klasse II (wel meestal in België, daar is het allemaal wat relaxter, en een uur tijd in de vetgate!).

Het minimum wat wel handig is, is iemand die op het terrein bij je is, even je paard kan vasthouden, je dingen aan kan geven enz. Klinkt allemaal heel banaal, maar zelf ben je misschien nerveus de eerste keren, en dan is het fijn als er iemand bij is die even kan helpen met dingen. Ook voor de vaak lange autoritten is het wel gezellig als je niet alleen zit.

Maar echt nodig... nee, dat niet! Het kan ook zonder! Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:09

Grooms zijn toch wel heel handig, ook ik zou niet weten hoe ik het zonder moet doen, en dan spreek ik maar alleen over gaan lessen op de manege.
Iemand die mijn paard vast houdt terwijl ik opstap en dergelijke.
Allemaal kleine dingen maar o zo handig!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:16

Dat noem ik niet echt grooms Knipoog Gewoon even een helpende hand.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 13:39

ja.. en ik heb niet echt iemand nodig voor dat soort dingen hoor. ik hou zelf mijn paard vast als ik er op stap Knipoog