[WN] Hoe schakel ik over; engels-western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ukster

Hoe schakel ik over; engels-western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:45

tjah ik wist echt geen goede titel...

ik heb vroeger op de manege altijd dressuur gereden, nu op mijn eigen pony ook een engelse uitrustig en probeer hem dressuurmatig te trainen....

Maaar.... vroeger vond ik altijd het western veel leuker, en nu nog steeds en vindt heel dat engelse gebeuren niks aan! maar er is niemand in mijn omgeving die western rijd, dus weet eigenlijk niet beter als het engels.
en daarbij komt nog is, dat mijn pony er totaaal geen lol in heeft om nageeflijk te lopen die oefeningen. maar als ik mijn halsring erom gooi. reageert hij super goed en blijft hij het leuk vinden. reageert ook goed op druk tegen de hals.

kortom ik ben het eigenlijk echt gewoon zat en wil zooo graag overschakelen naar het western, maarwaar moet ik in godsnaam beginnen?

Zoals western uitrusting, het is maar een kleine pony van 1.41 met een erg korte rug, super smalle schouder, weinig schoft, rond geribt, is daar een goed westernzadel voor? en daarbij heb ik geen geldboom in de tuin staan, dus kom maar uit op een bepaald budget.

meestal als ik opde sites kijk, zie ik heeel veel hoofdstellen in cob/full maat, maar mijn pony heeft maar een pony maatje...

wie o wie kan mij tips geven om mee te beginnen...? alvast dankjulliewel....
Laatst bijgewerkt door Vera op 26-08-07 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

MSQuincyTE

Re: Begin overschakelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:50

Zoek eerst eens een trainer

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:55

ja maar dat is logisch....
maar zou die mij ook verder kunnen helpen dan?
ik heb er niet over nagedacht dat eigenlijk je een trainer niet alleen nodig heb voor het rijden, maar dat die je ook zou kunnen helpen vanaf het begin af aan...

dat komt nu in me op..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:01

Tuurlijk helpt een trainer je overal bij

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:30

dan ga ik daar eerst is naar zoeken...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:54

OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:11

Ukster schreef:
maar er is niemand in mijn omgeving die western rijd, dus weet eigenlijk niet beter als het engels.

Kijk eens in dit topic viewtopic.php?t=301571, daar staan allemaal maneges en trainers Lachen
Je hoeft niet eerst helemaal een dure outfit voor je paard te kopen, westernrijden is onafhankelijk van tuigage.

Helaas zal je pony ook in westernrijden nageeflijk moeten lopen, westernrijden is niet de teugels losgooien en maar wat rondcrossen. Als je dat denkt zul je helaas bedrogen uitkomen.

Vertel eens wat je niet leuk vindt aan "heel dat engelse gebeuren"?

Maak je over het tuig nog eerst even niet druk, maar zoek een plekje waar je al dan niet met je eigen pony kunt lessen Lachen

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:17

je hoeft toch per defintie niet meteen met westernzadel enz te rijden
ga eerst lekker verder met halsring als jullie je allebei er goed bij voelen
western of engels het maakt toch niet uit als er maar lekker ontspanning is

het belangrijkste is dat je goede begeleiding krijgt die je helpt jou en je pony/paard om te scholen naar het western

ga gewoon rustig op zoek naar een instructeur die eventueel bij je aan huis wil komen
en ga tot die tijd gewoon verder met halsring en doe wat goed voelt voor jou en je pony

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:10

het ergens naar toe gaan met mijn pony is niet mogelijk i.v.m. ontbreken eigen trailer en chauffeur die elke week me ergens heen wil brengen. dat hebben wij hier alleen voor noodgevallen, dus zal toch iemand naar mijn stal moeten komen.

tuigage hoeft van mij ook nog niet meteen, maar op ten duur moet dat er toch komen.

en het engels rijden, ikvind er gewoon niks aan, omdat het western mij altijd al erg aangetrokken heeft en nou toch is die richting op wil.

en ik rijd veel buiten en heb wel les gehad, omdat ik wat meer wou leren met mijn pony inplaats van alleen rondjes rijden.

nu ik wil omschakelen blijf ik ook gewoon rond rijden en ga ik op zoek naar een goede instructeur die mij meer kan leren en helpen met de rest.

Ukster

Re: Hoe schakel ik over; engels-western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:40

Bedankt trouwens voor het veranderen van mijn titel!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:09

Ukster schreef:
en ik rijd veel buiten en heb wel les gehad, omdat ik wat meer wou leren met mijn pony inplaats van alleen rondjes rijden.

Heel leuk dat je western wilt gaan doen. Maar dit zinnetje zegt dat je ook nog geen dressuur hebt gereden. Engels rijden is niet rondjes tuffen in de bak Knipoog

Maar western is zeker leuk, volgens mij zijn er wel lesgeefmensen in je buurt Ja

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:54

Romkabouter schreef:
Ukster schreef:

Heel leuk dat je western wilt gaan doen. Maar dit zinnetje zegt dat je ook nog geen dressuur hebt gereden. Engels rijden is niet rondjes tuffen in de bak Knipoog

Ha haaa, en als er een rijstijl is waarin veel rondjes (cirkels) gereden worden, dan is het western *LOL* *LOL* Haha!

Maar veel plezier met omschakelen naar western Ukster, een trainer is in elk geval al een goed begin. Je zult er vast geen spijt van krijgen!

Anya

Re: Hoe schakel ik over; engels-western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:35

Nou ja daar zit wel een verschilletje: volte wordt cirkel, maar in beide gevallen is het een rondje Ja
Maar het belangrijkste is eigenlijk al gezegd.. zoek goede instructie. Je hoeft ook echt niet direct een ander zadel te kopen.. je kunt prima westernles hebben met engels tuig in het begin. Dan heb je de tijd om te zoeken en kun je kijken of het je bevalt Ja

Verder zit er best veel verschil in instructie, net als bij engels, dus ik zou zeggen: ga eens kijken bij trainers bij jou in de buurt. Kies iemand die bij je eigen beelden van paardrijden past.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:46

Romkabouter schreef:
Ukster schreef:

ik ben erg slecht in het verwoorden van wat ik bedoel...
ik heb jaren lesgehad op de manege en wedstrijdjes gereden, rijd momenteel op een 3 jarige die getrained wordt voor de dressuur, dus ik weet wel degelijk wat het inhoudt.

en ik weet ook dat western niet teugels losgooien is en rijden, weet dat er veel meer bij komt.

maar het western heeft mij altijd gewoon zoveel meer aangetrokken, dat ik het nu ook daadwerkelijk wil gaan doen.

en over het tuig,
ik dacht eigenlijk dat er best wel verschil was met je zit in een dressuurzadel en westernzadel. maar met de beginselen heb je dit dus niet nodig, want dat is mooi, kan ik eerst nog goed verder sparen en toch lesjes volgen.