een paar vragen en advies voor training...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

een paar vragen en advies voor training...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:40

hallo bokkers,

Graag zou ik wat advies willen inwinnen voor te gaan trainen voor endurance.
Na een lange blessure wil ik niet meer oersaaie dressuur oefeningen doen, ik ben erachter gekomen dat mijn paard veeeeel meer geniet van flinke buitenritten.
Ik moest namelijk alleen rechtuit rijden en dat ging niet in de bak.
Anyway...

Nu heb ik het een en ander gelezen maar volgens mij moet je echt een groom hebben als je uiteindelijk mee wilt doen aan een wedstrijdje...?
Nou die heb ik niet en mijn vriend is allergisch voor paarden dus het wordt moeilijk of valt het wel mee? Bloos

Moet je veel galloperen of is lang en actief draven al genoeg om de wedstrijd uit te lopen? En zitten er sprongen en obstakels in het parcour?
Hoe lang doe je over z'n parcour van 25 tot 30 km?

Ik train mijn paard elke dag 1 uur in de bak en 2 uur op een buitenrit.
Tijdens de buitenrit draaf ik meer dan dat ik stap dus ik schat in dat ik
z'n 15 km afleg in 2 uur. Is dat weinig?? Pling
Moet ik wel zeggen dat de route zich niet leent om te galoperen dus alleen stap en vooral draf.

Mijn paard heeft een goede conditie en is nooit moe na z'n rit dus hij kan veel meer. Kan iemand zeggen of ik op de goede weg ben?

Bedankt voor de reacties! Haha!

Silence

Re: een paar vragen en advies voor training...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:13

Ik ben ook nog maar een beginner, maar zal toch proberen je op weg te helpen,

Een groom is inderdaad wel makkelijk, daar ben ik met mijn kennismakingsklasse wel achter gekomen. Knipoog

Welke gang je moet rijden ligt aan het tempo van je paard.
Wat jij aangeeft, 15km per 2 uur, is 7.5 per uur, dat is te weinig om aan de minimum snelheid te voldoen.
Silence loopt daarvoor ook te langzaam, dus wij moeten wel stukken galop erbij pakken.

Er zitten verder geen opstakels etc. in het parcours.

Wij hadden een kennismakingsklasse van 33,5km en zijn ruim 3 uur weggeweest.
Al moet ik zeggen, dat het lang geen 3 uur leek.
De tijd vloog werkelijk voorbij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:22

Een groom is in de hogere klasses echt onmisbaar. Klasse 1 zou opzich wel zonder kunnen, maar zeker als je begint is het niet praktisch. Ken je niet iemand anders die zou willen groomen? Eventueel zou je vriend misschien wel met de auto kunnen rijden als diegene dat niet kan.

Je hoeft echt niet het grootste gedeelte te galoperen. Ligt eraan wat voor jou paard het prettigst is en dat verschild ook nog wel per keer. Soms galopeer ik veel, soms nauwelijks.

Over 30 km doe je ongeveer 3 uurtjes (dan rij je 10 km/uur gemiddeld) Minimum snelheid is 9 km/uur en maximum snelheid 13 km/uur in klasse 1.

15 km in 2 uur is 7,5 km/uur. Dus voor een wedstrijd zou de snelheid wel iets omhoog moeten. Daar moet je ook bij bedenken dat je tijd verliest bij de PA en bij de groompunten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:09

Veel van je vragen zijn al beantwoord door m'n voorgangers.

Maar ik vind de manier hoe je nu traint, 3 uur elke dag, veel en veel te veel! Er schuilt een veel groter gevaar in het over-trainen dan in te weinig trainen.
En wat voor blessure heeft je paard gehad?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:34

nee, ik train niet 3 uur per dag maar ongeveer 1,5 uur per dag: een buitenrit van 2 uur OF 1 uur in de bak.
Mijn paard wordt wel elke dag gereden of getraind.
Hij heeft rug problemen en een verschoven RSI gewricht gehad, maar is nu weer helmaal beter.

Ik moet weer spiermassa opbouwen omdat hij vanaf februari heeft stil gestaan, maar met z'n conditie is niets mis. Hij is heet genoeg.
Laatst bijgewerkt door larrylurex op 26-08-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:37

Elke dag rijden ben ik niet zo voorstander van, zeker niet als je nog aan het opbouwen bent. Het lichaam heeft dan namelijk tijd nodig om te herstellen, dat is echt belangrijk, anders heb je grote kans dat je het averechtse bereikt (dus dat het lichaam niet sterker, maar zwakker wordt)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:39

maar als hij stil staat is hij de volgende dag niet te rijden omdat hij dan zo druk is.....
Hoe los je dat dan op??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:40

Lekker de wei in. En wandelen, fietsen...

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:46

longeren mag dat ook? fietsen lukt niet want mijn stal is te ver weg en Lester is een is een beetje schrikachtig en dan springt hij letterlijk in mijn nek.
Maarre hoe lang moet je dan wandelen? 30 minuten of zo?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:53

Longeren kan wel, als je je paard maar niet teveel belast.

Bij training maak je de spieren kapot. Een spier bestaat uit allemaal langgerekte draden als ware. Bij training gaan die draden kapot, niet allemaal. Het lichaam reageert hierop, gaat het weer herstellen en doet er nog een schepje bovenop zodat de spier het gevraagde werk de volgende keer wel gewoon aan kan.
De volgende keer vraag je nog iets meer, het verhaal herhaalt zich. Daarmee maak je het lichaam steeds sterker.
Maar je moet het lichaam wel de kans geven te herstellen. Doe je dit niet dan maak je de spier alweer een beetje kapot. nog voor hij herstelt is. Dan ben je aan het afbreken ipv aan het opbouwen.

Daarom is het belangrijk niet elke dag te trainen als je het lichaam sterker wil maken.
Je kan wel elke dag rijden als je niet meer vraagt van het lichaam dan het aankan, maar dan train je ook niet.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 21:28

Mijn paard is heeeel druk van aard, ik heb het gevoel dat hij zichzelf kapot maakt door geen rem te hebben door alsmaar door te gaan.
Ik vind trainen daarom moeilijk, ik heb Lester nog nooit moe gezien. Hij gaaat maar door. Dan trek ik hem op de rem om hem TEGEN ZICHZELF te beschermen.
Maar de volgende dag is hij dan nog drukker.... Verward

Daarom leek endurance mij een goede oplossing voor zijn energie overschot. Gewoon lekker knallen in de natuur op een verantwoorde manier. Toch?
Ik ken echter niemand op stal die aan endurance doet, kijk dan wordt het lastig om info in te winnen.
Ik wil wel goed getraind en verantwoord voor de dag komen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:35

Dan heb je denk ik toch een iets verkeerd beeld van endurance. Endurance is niet lekker razen door het bos, dan redt je het niet.

Ten eerste moet je je paard gewoon onder controle hebben, hij moet het tempo lopen wat jij aangeeft zonder als een gek te lopen drammen (drammen is energie verspilling) Ook als je steeds ingehaald wordt door andere paarden.
Daarbij moet je de hartslag telkens weer onder de 60 hebben en moet je paard z'n rust nemen als daar tijd voor is (vetgate)
Paarden die alleen maar hard hard hard willen komen niet ver hoor.

Endurance is echt wel meer dan een rondje scheuren. Voor jou paard zou het waarschijnlijk een stuk moeilijker zijn dan voor een rustig paard

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 21:53

Hij reageert wel op ophoudingen hoor, maar als ik hem z'n gang zou laten gaan DAN zou hij alleen maar crossen.
Ik heb hem nu veel beter in de hand dan toen ik hem net had, nu luisert hij echt naar mij.
Neemt niet weg dat hij gek is op lekker lopen en het liefst 2 uur lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:39

Als ik Cloud zijn gang zou laten gaan zou hij het halve bos leeg vreten, doen we ook niet Haha!

Uit eindelijk is het de bedoeling dat hij op jouw tempo loopt, en dan het liefst zonder dat jij je lam trekt en hij zich moe dribbelt. Kost veel tijd en gedult, maar dan heb je wel een paard waar mee het ontspannender is om de wedstrijden uit te lopen.

Elke dag trainen is toch wel wat veel, elke dag met hem bezig zijn kan best. Wandelen kan zo lang als je zelf wilt, heel vermoeiend is het niet, hij belast zijn rug niet en loopt grote stukken vooruit. Bovendien versterkt het de band tussen jullie.

Je vraag best veel van een paard, hij moet ook de kans krijgen om weer te herstellen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:17

ne elke dag trainen zoals hierboven staat is echt funest voor je paard. Dan maak je meer kapot dan je probeert op te bouwen. Ook al is hij druk hij moet zich toch aan jou aanpassen hoe druk hij ook is hij moet luisteren. Dan een alergisch puntje, ik ben zwaar astmatisch en heb ben ook heel alergisch voor paarden. Bij mij werkt het in de buitenlucht minder en heb er minder last van. Je vriend mogelijk ook. Medicijnen mee en gaan. Tenzij het niet gaat vrienden regelen dan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:00

Ik denk inderdaad dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van endurance. Knipoog Het is alles behalve gewoon lekker knallen in de natuur op een verantwoorde manier, in ieder geval. Knallen komt er sowieso niet aan te pas, ja op hoog niveau in de eindsprint misschien.

Heet zijn heeft ook helemaal niets met conditie te maken, sterker nog, met een heet paard zul je het in de endurance in het begin behoorlijk lastig kunnen krijgen. Ook zo'n heet paard moet leren om lange tijd (30-60 minuten) op eenzelfde tempo te lopen, zijn energie te sparen, te herstellen in korte tijd, rustig zijn tijdens keuringen etc.
Natuurlijk, looplust is goed, en (trainen voor) endurance kán een heel fijne uitlaatklep worden voor je paard! Na een tijdje ga je heel anders rijden, en zul je ook een heel ander paard onder je krijgen. Dus ik zeg zeker niet dat je het niet moet doen. Knipoog

Elke dag zoveel trainen lijkt me veel te veel. Ik rij bewust maar om de dag, zodat het lichaam tussendoor de kans krijgt om te herstellen. Af en toe een paar rustdagen, en sowieso de week na de wedstrijd rust.
Met rust bedoel ik dan weidegang, en dan kom ik bij de belangrijkste vraag Haha! : staat je paard wel gewoon iedere dag op de wei? Want dan lijkt het me sterk dat hij na een dag niet rijden al te heet is. Verward Maar als hij die dag (voornamelijk) op stal moet doorbrengen, dan vind ik het niet meer dan logisch. De oplossing is dan niet iedere dag rijden, maar zorgen dat hij lekker in de wei kan staan.

Oh ja, en zonder groom rijden kan prima hoor. Lachen Je moet misschien je tempo wat aanpassen en je verliest wat tijd omdat je maar 2 handen hebt. Maar het kan zeker!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:03

hallo Nina Rex,

Misschien heb ik een verkeert beeld van endurance maar daarom heb ik deze topic geopend om tips te krijgen want het lijkt me wel heel erg leuk om lange ritten te maken door de natuur.
maar ik weet echt niets van endurance, ik geeft het gewoon toe.

Natuurlijk is het niet in blinde rengalop door het bos rennen maar wel lekker lopen door de natuur.
Ik wil gewoon geen dressuur meer starten, dus ik wil verantwoord iets anders gaan doen.

Mijn paard staat dus op het land maar echt na 1 dag stilstaan is het gelijk actief stappen als je opstijgt en wil gaan rijden..... Wat kan ik zeggen hij houdt echt van werken en lopen....
Verder luistert hij wel naar mij maar de verleiding is erg groot om elke dag te rijden als hij graag wilt...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:11

Wat ik mij af vraag is, krijgt je paard geen last verzuring op moment dat je je paard na een zware training "stil"zet in de wei de dag erna?
Ik voer nu bewust wat muslie met olie om de ergste verzuring tegen te gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:15

Als je paard zo heet is en zoveel looplust heeft dan kun je ook nog kijken naar zn voer. Krijgt hij misschien gewoonweg teveel krachtvoer? Dat je het met minder krachtvoer al voor een groot deel kunt oplossen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:15

mischien een lichte massage de dag daarna met de nodige beweging.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:17

Apple schreef:
Als je paard zo heet is en zoveel looplust heeft dan kun je ook nog kijken naar zn voer. Krijgt hij misschien gewoonweg teveel krachtvoer? Dat je het met minder krachtvoer al voor een groot deel kunt oplossen?

nee, als ik minder voer geef valt hij af en wordt hij mager....
hoe vind ik dan balans tussen energie verbruik en voeren??
Hij krijgt 1 kilo en een 0,5 kilo muesli in de ochten en in de middag,
staat hij op het land dan krijgt hij geen voer....en hij komt niets aan Tong uitsteken

Nina Rex, ik heb je website gelezen!! Daar stond veel bruikbare info op!!
Ik ga denk ik volgend jaar starten met een kennismakingsrit.
Alles moet kloppen en ik moet het goed voorbereiden....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:28

En meer hooi/kuil geven?

Volgens mij sta jij ook bij mij in de buurt, klopt dat? Er zijn meerdere Endurance ruiters in dat gebied.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:00

sta je in Noordwijkerhout??
Ik zou meer endurance ruiters erg gezellig vinden, kan ik misschien samen gaan trainen en ervaringen uitwisselen....(ik rij nu altijd alleen en dat is niet echt gezellig)

kuil is er nu niet, hooi wel die krijgt hij plenty...(als hij op stal staat)
maar.... geef je teveel dan eet hij het niet op dus... Boos!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:02

Wij staan in Katwijk.

Er staan voor zover ik weet zeker 2-3 andere Endurance ruiters in Noordwijk/noordwijkerhout.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:27

larrylurex schreef:
...maar wel lekker lopen door de natuur...

Dat komt al veel meer in de buurt! Knipoog 'Lekker lopen' is denk ik wel de kern van endurance.
En het is natuurlijk altijd goed als je meer informatie zoekt over dingen waar je geen goed beeld van hebt, en dat beeld krijg je denk ik ook pas echt als je het een aantal keer gedaan hebt. Lachen

Nog een vraagje, hoeveel krachtvoer krijgt je paard per dag? --> edit: ik zie dat die vraag al gesteld en beantwoord was. Knipoog Niet heel veel dus.

Als het daar niet aan ligt, dan zou gewoon lekker veel trainen (en dan bedoel ik dus geen uren per dag, maar wel 1 of 2 keer per week een lange rit op rustig tempo, lang achter elkaar rustig draven) en evt. wedstrijdjes rijden wel helpen denk ik. Er moet een knopje om bij het paard, dat het niet altijd hard hoeft want dat er nog genoeg kilometers komen. Haha!

@ annebe: waarom zou je paard verzuren in de wei? Verward Verzuren gebeurt wel eens tijdens een training, maar bij endurance is dat pas als je je paard al op een behoorlijk niveau hebt. En dan nog maar af en toe, in een bepaalde periode misschien iedere week, niet vaker, met daarna steeds een paar dagen om te herstellen.
In de gewone voorbereiding op klasse 1/2 speelt training waarbij verzuring optreedt nog nauwelijks een rol, omdat het in de wedstrijden ook helemaal geen rol speelt. Je probeert het juist zoveel mogelijk te vermijden.