[WN] na 1 jaar nog steeds niet ontspannen blijven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

na 1 jaar nog steeds niet ontspannen blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:43

Ik ben nu ongeveer al een jaartje bezig met western. We kenden beide (pony + ik) niets van deze tak dus we zijn echt van voor af aan begonnen. Na een paar maanden begon ik het door te krijgen en ik zou niet anders meer willen, maar nu heb ik het idee dat we blijven hangen, niet vooruit gaan... Ik krijg wel les maar ook daarin gaat het niet zoals ik wil (heel frustrerend soms..) Nou is het probleem dat ze nu, na een jaar het nog vertikt om ontspannen te blijven lopen. Ik haal haar naar beneden (door rustig te spelen met mijn handen) en zodra het goed is krijgt ze gewoon weer meer teugel. Nou ging het een tijdje goed maar nu gaat ze weer (net als eerst) meteen met haar hoofd omhoog dus weer spelen, laag en meteen weer omhoog. Dit hou ik wel vol maar het is soms zo frustrerend!

Als ik dan cirkels ga maken (of slangenbogen) ben ik nog zo bezig met het recht zetten, mijn benen e.d. dat ik soms weer vergeet haar naar beneden te rijden... Heeft iemand een tip hoe ik dit onder de knie kan krijgen???

Alvast bedankt

mb

8nnemiek

Re: na 1 jaar nog steeds niet ontspannen blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:51

Weet je ook zeker dat er niets mis is met de tanden van je paardje? Heb je al eens zonder bit geprobeerd te rijden? Veel paarden ontspannen dan sneller.
Weet je ook zeker dat het zadel goed past, en er niets mis is met de rug? Heb je toevallig een foto van je paardje met het zadel? Misschien is het te lang, ligt het te ver naar voren of achteren, of past het gewoon niet zo goed.
En als dat vorige allemaal in orde is, dan zou ik eens een andere instructeur/trice zoeken, misschien ligt een andere je beter. Wat gaat nu niet goed in de les?
Wij krijgen hier altijd geleerd dat je het hoofd niet omlaag moet 'dwingen' door met de teugels te spelen, maar wij moeten de teugels redelijk losjes laten, veel ruimte geven, en dan goed voorwaarts rijden. Als de achterhand er goed onder komt dan gaat het hoofd uiteindelijk vanzelf omlaag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:00

Weet je zeker dat je het zelf goed doet? Niets is zo moeilijk om naar ontspanning te rijden en als jij ook maar de geringste spanning of twijfel hebt zal het, heel simpel eigenlijk, niet lukken.
De kleinste storing in jouw zit, teugelgebruik, etc, etc, kunnen voor spanning zorgen bij jouw pony.
Je bent pas een jaar bezig! Om een rijstijl goed onder de knie te krijgen heb je veel tijd en veel geduld nodig.
Maar check ook de tanden van je pony, past het zadel, zit jij goed, heeft 1 van jullie lichamelijke klachten, ook klachten/ stijfheden bij jou kunnen je pony laten verstijfen.
Maar het belangrijkste: ontspan zelf, heb geduld en zoek de fout niet ( alleen) bij de pony.
Succes Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:15

MissBenthe85 schreef:
Ik haal haar naar beneden (door rustig te spelen met mijn handen) en zodra het goed is krijgt ze gewoon weer meer teugel. Nou ging het een tijdje goed maar nu gaat ze weer (net als eerst) meteen met haar hoofd omhoog dus weer spelen, laag en meteen weer omhoog. Dit hou ik wel vol maar het is soms zo frustrerend!

Het probleem zit hem in het dik gedrukte denk ik. Je pony is er niet aan toe om los gelaten te worden. Je moet niet meer teugel geven, maar gewoon de druk er af halen.
Komt nog bij dat je misschien met naar beneden rijden je benen vergeet.

- je geeft druk met hand en been
- als je pony nageeft ontspan je, maar niet meteen je teugels los gooien.

Meteen los is heel mooi en handig voor als een paard zelf al aardig balans heeft. Heeft ie dat niet, dan zul je moeten helpen totdat hij dat wel heeft. En dat doe je door ondersteuning van hand en been.
Anders krijg je dat als je druk geeft je pony nageeft en meteen zijn neus weer wegdrukt als je loslaat.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:20

Misschien ook ergens last van in de nek/rug?
herken dit heel erg in mijn paard (wel niet western gereden), osteopaat 2x langs geweest om te behandelen en heb haar nog nooit zo super weten lopen als gisteren tijdens mijn les. We zijn dus ook bezig met voorwaarts-neerwaarts omdat ze nu die rug goed moet gaan gebruiken. Lachen

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:22

Het zadel, daar zit het wel snor mee.. Die hebben we in vorstenbosch gehaald en anouska (zo heet ze toch?) heeft het zelf erop gelegd en gekeken welke het beste zat. Het tegelijk mee drijven doe ik ook dus daar ligt ook niet het probleem..

Zonder bit rijden zie ik niet zitten, sorry. De intstructrice is ook het probleem niet denk ik. Wat het idd wel kan zijn dat ik de teugels te snel en teveel geef als ze het goed doet... Maar hoe dan anders?? Ook heb ik na het rijden vaak last van mijn onderrug (??) weet dus niet waardoor. en moet mijn intstructrise heel vaak zeggen dat ik goed op mijn achterste kontzakken moet gaan zitten (heb altijd dressuurmatig gereden dus ben gewend om netjes rechtop te zitten). Het is dan dat ik dus op mijn zit ga letten, mijn handen, het drijven en haar ook nog naar beneden wil rijden. Misschien dat ik me dan weer ergens anders niet goed op concentreer??

ook heeft ze ooit iets meegemaakt. Haar rechterachterbeen mag je niet aanraken (alleen af en toe met hoeven uitkrabben) Hier hebben ze rontgenfoto's van gemaakt (ongeveer 1,5 jaar terug) maar hier was niets op te zien...

Weten jullie hoe ik het dan beter aan kan pakken of wat ik fout doe / beter kan doen??

en idd het is PAS 1 jaar... Maar het is soms zeer frustrerend als je het idee hebt dat je geen vooruitgang boekt..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:26

Klinkt bekend.
Paardje wat last van zijn rug had, kon alleen maar sterren kijken.
na 2x osteopaat, kon paardje weer ontspannen.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:32

Probeer zelf heel ontspannen op je paard te gaan zitten. Ik heb ook een tijd western gereden bij mijn stage. Maar de bedoeling is dat jij ook heel ontspannen zit en rijd. Dat geef je over op je paard. Vraag je instructrice voor deze hulp. Zei kent je paardje en ze kent jou manier van rijden.
Succes! Lachen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:47

Hoe lang en hoe intensief heeft je paard dressuur gereden? Als dit al lang is heb je dikke kans dat hij nooit helemaal zelfstandig aan een losse teugel zal gaan lopen en altijd de aanleuning en steun van je handen zal blijven zoeken.
Verder kan ik alleen maar aanraden goede les te nemen en aansluiten bij de opmerking dat je PAS een jaar bezig bent dus geduld is een schone zaak Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:03

MissBenthe85 schreef:
Het zadel, daar zit het wel snor mee.. Die hebben we in vorstenbosch gehaald en anouska (zo heet ze toch?) heeft het zelf erop gelegd en gekeken welke het beste zat. Het tegelijk mee drijven doe ik ook dus daar ligt ook niet het probleem..

en idd het is PAS 1 jaar... Maar het is soms zeer frustrerend als je het idee hebt dat je geen vooruitgang boekt..

Ik ben pas/ al 9 jaar bezig om mijn verkeerd ingereden Arabier tot ontspanning te rijden ( met ruim 35 jaar ervaring) en na allerlei omzwervingen met een stuk of 5 niet passende zadels ( nu een custommade), ostheopathen en tandartsen rijdt ik hem nu heel dressuurmatig. Dat gaat goed, ik heb nu, als doorgewinterd westernruiter les van een maitre van de Portugese rijschool en door mijn paard met veel teugelcontact te rijden gaat hij pas echt lopen. Daar vanuit hoop ik hem weer in de ontspannen western houding te kunnen rijden, maar op het moment is dat simpelweg niet mogelijk omdat hij dan zijn rug/ achterhand niet gebruikt. Ik rijdt dus met, zeker voor western begrippen, veel teugelcontact en heel veel been en zithulpen. Als ik mijn paard loslaat valt hij als een kaartenhuis uit elkaar, hoofd omhoog en met gespannen rug. Daar is niet op te zitten, dus doordat ik dan niet comfortabel zit wordt het alleen nog erger. De beroemde vicieuze cirkel; dus voorlopig houdt ik hem aan een kortere teugel, die steun heeft hij gewoon nodig, hij struikelt bijv. ook vaak als ik hem lang houdt en hij te ontspannen wordt Bloos .
Door zijn bouw, hoge halsaanzet, korte, rechte rug, steil achterbeen zal hij altijd met wat druk gereden moeten worden omdat hij zijn lijf anders niet goed gebruikt.
Niet ieder paard/ pony is dus geschikt voor werken aan een langere teugel, zeker niet als je rug/ achterhand gebruik en ontspanning wil. Een paard met een bouw ( en karakter Cool ) als mijn Arabier heeft daar veel moeite mee, misschien dat jouw pony met dergelijke problemen kampt. Als ik mijn paard niet rijdt op bovenomschreven manier is de kans groot dat hij binnen de kortste keren last van zijn rug krijgt door zijn verkeerde manier van lopen.
" je moet langzaam gaan om ver te komen " en "neem de tijd die nodig is", zijn 2 belangrijke uitspraken. Aan een paard trainen/ africhten ( en jezelf) is geen tijd te hangen, maar gewoon hard werken en zorgen dat de basis er goed in zit, dan komt de rest na verloop van tijd vanzelf.

Over het zadel; het is heel moeilijk om zeker te weten dat een westernzadel op de paardenrug past als er niet met een kale boom is gepast, geloof me, ik heb er teveel ervaring mee, juist en ook met de zgn. gerenomeerde zadelpassers/ westernstores.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:05

Misschien moet je zelf ook eens naar de osteopaat Knipoog

Meer been, meer voorwaarts en idd zoals al gezegt is niet meteen je teugels losgooien als paardje zich ontspant.
Doe oefeningen om de achterhand sterker te maken zodat hij deze beter eronder kan zetten en dus beter kan ontspannen van voren.

Van trainer veranderen kan ook wel eens helpen. Een andere inzicht kan wonderen doen. Niet ieder paard is hetzelfde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:21

Als je last hebt van je onderrug na het rijden, dan is jouw houding niet goed. Het is heel simpel om te zeggen dat je op je kontzakken moet gaan zitten, maar zo simpel is het niet. Je moet nog steeds met een neutraal tot licht gekanteld bekken op je paard zitten en je romp daar netjes recht boven dragen. Op het moment dat je niet in een correcte eigenhouding op je paard zit, zul je spanning in je lichaam hebben, dat levert je die rugpijn op, maar bovendien geef je dat door naar je pony.
Weggeven van de teugel als het paard nageeft is heel verleidelijk (doe ik dus ook Clown ), maar is niet correct. Ik heb nu ook puur dressuurles om dit soort aanleuningsfoutjes weg te werken. Enne, ik ben pas 14 jaar bezig met dit paard Clown
Zowel die houding als het nageven/weggeven zijn dingen die je eens serieus met je instructrice moet bespreken en aanpakken. Als zij daar geen ideeën bij heeft, zoek dan vooral andere instructie, want dit is de basis die je voor elkaar wilt hebben.
Verder ben ik het met de rest eens, je bent pas een jaar bezig, geef het wat tijd Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:52

Laat haar eens na kijken door een fysio of zo