welk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

welk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:20

hallo allemaal,

ik wil volgend voorjaar een paardje aanschaffen, en aangezien ik met mijn vorige pony een kennismakingsrit heb gedaan die super goed beviel wil ik graag "echt" starten in de endurance

wat voor soort paard raden jullie me aan.. ook Qua leeftijd en zo..
Ik zie wel vaak arabieren voorbijkomen, maar ik heb het idee dat die juist heel heet zijn..(mss verkeerd vooroordeel.)
ik ben zelf 1.73 dus gemiddeld (denk ik)

alvast bedankt voor jullie hulp
xxx

Inge_

Re: welk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:54

Arabieren zie je wel veel in de endurance omdat ze een goed uithoudingsvermogen hebben en een goede conditie. Het verschilt natuurlijk per paard of hij heet is, niet elke Arabier zal heet zijn, hangt er ook van af hoeveel Arabisch bloed erin zit..
Dravers zijn ook geschikt voor de endurance (en dat zeg ik niet omdat ik toevallig een draver heb Knipoog ) , zij hebben ook een goede basisconditie.

Over het algemeen zie je niet veel koudbloeden zoals Fjorden in de top van Endurance lopen (er zijn natuurlijk wel uitzonderingen) maar meer warmbloeden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:56

Het meerdendeel in de endurance is inderdaad draver of arabier. Nou is mijn ervaring dat volle arabieren rustiger zijn dan kruising met welsh bv.
Maar het ene paard is het andere paard natuurlijk niet.
ik ken ook een hete haflinger terwijl die vaak rustig zijn..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:22

Echt niet alle arabieren zijn heet, de meeste zijn juist best wel rustig. Dat verkeerde beeld komt van de shows, daar zijn ze idd heet, maar dat is speelkwartier voor ze. Buiten die shows zijn ze niet zo.

In de hogere klasses zie je veel arabieren omdat die gewoon veel voordelen hebben en dan met name de warmtehuishouding.
Ze hebben een dunne huid, dunne vacht, groot huidoppervlak in verhouding met de massa en een groot hard in verhouding met de massa.

Daarnaast zijn het natuurlijk lichamelijk en geestelijk sterke paarden.

Maar het ligt er ook aan wat je wil. Als je echt ambitie heb om klasse 4 te gaan rijden zou ik hier rekening mee houden. Vind je klasse 2 ook wel best dan zijn al een stuk meer paarden geschikt.

Allerbelangrijkste is dat het paard gezond is

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:33

Een vriendin van mijn moeder had ook een arabiertje waar ze endurance mee reed. En net als wat Lenneke hierboven al zei, zij had er een hoop voordelen mee met al die dingen die ze hierboven zegt, ze mocht altijd vrij vlot weer door na de vet.rust. Zelf heb ik ook een arabiertje gehad, ik reed er dan geen endurance mee, maar wel veel buitenritten, en het maakte haar echt niet uit hoe lang we weggingen, ze bleef vrolijk doorlopen, en zweette aan het einde van de rit (vaak langer dan 3 uur) nauwelijks, waarbij ik dan ook wel wat stukken stapte (draven langs een drukke weg is niet altijd een succes Clown ). En als ze dan wel veel zweette, was ze ook ze ook zo weer droog en op adem.

Succes met een paardje aanschaffen!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:56

Zweten zegt niets over de conditie, het is zelfs goed als ze zweten. Kunnen ze de warmte kwijt!
Ik heb endurance tot klasse 3 gereden met mijn andere paard een kruising tuiger van 176, en nu heb ik een NRPS- er en je merkt wel dat die vele malen beter geschikt is voor het werk.
Alles gaat veel makkelijker! Sneller herstel, hoger tempo, lagere HF waarden!

Maar het is net wat je ambities zijn, ik wou verder in de endurance en ik heb Jip er dan ook op uitgezocht, met Latoy ben ik er in gerolt!
Ik was niet een arabieren fan vandaar NRPS, maar ook heb ik veel Drvers gezien, ook super paarden.
Helaas is de Draver die ik wou kopen afgekeurd... anders had die nu gehad!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 09:24

bedankt voor de tips.. ik vermoed dat het dan toch een draver gaat worden. arabier is niet helemaal mijn ding.. (no offence)
mss zien we elkaar volgend jaar op de baan
greetz

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:42

inderdaad, je moet ook kijken wat zelf bij jou past. Heb je een arabier en kan je het niet met elkaar worden wordt het ook niks.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:28

Je kunt ook nog kijken naar iets waar arabier ingekruist zit, zoals je bijv. bij NRPS-ers wel vindt.
Of iets van een kruising draver, die doen het ook vaak leuk.

Er zijn mogelijkheden genoeg, er zijn ook kwpn-ers die het heel goed doen.

Een draver lijkt me nl. niet echt voor iedereen geschikt. Ze zijn ook niet per definitie super geschikt voor endurance. Ken eerlijk gezegd nl. helemaal geen dravers die al langere tijd klasse 4 lopen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:05

Ik denk dat je je eerst moet afvragen of je echt voor de top wil gaan (waarschijnlijk niet). Zo nee, dan is het in mijn ogen in de eerste plaats belangrijk dat je een paardje vindt waar het mee klikt, dat je maatje kan worden. Je doet toch als het goed is zo'n 10-15 jaar met een paard, dus in de eerste plaats moet je samen plezier kunnen beleven. Je brengt tijdens het trainen en de wedstrijden toch vele uren samen door. De sport komt (nogmaals, in mijn ogen) op de tweede plaats, zolang je niet echt voor de topsport gaat.

Natuurlijk zijn bepaalde rassen geschikter voor endurance dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat je met een in aanleg minder geschikt ras niet minstens zoveel plezier kan beleven. Je leert er meer van (bijv. de koudbloed/niet-bloedpaard-ruiters die ik ken hebben gemiddeld meer verstand van training dan anderen, je moet wel met zo'n paard anders wordt het niks), en je kunt trotser zijn op wat je bereikt. Dus dat is misschien ook een afweging die je kunt maken, stel dat je voor een bepaald, minder geschikt paardje valt. Lachen

Tot slot: ja, er lopen veel arabieren rond. En als je naar de échte top kijkt kun je denk ik wel stellen dat je daar met een arabier het veiligst zit (en dan is de vraag of je dat wil, zelf zie ik juist meer uitdaging in het rijden met een ander ras). Maar onder die échte top zitten een hoop paarden van andere rassen die het heel goed doen.
Zo werd vorig jaar bijv. de Belgische Toon van den Troost 4e werd op het WK Junioren in Bahrein met een ponykruising van onbekende afkomst, het jaar ervoor werd een halve draver Belgisch Kampioen, het jaar daarvoor werd een uitgekoerste draver Belgisch jeugdkampioen, een NRPS-pony werd Nederlands kampioen dit jaar etc.

Het is ook een beetje een cirkelredenering: arabieren hebben de naam het goed te doen, dus kopen veel mensen die endurance willen rijden arabieren, dus zijn veel paarden die winnen ook arabieren (simpele statistiek), en wordt hun reputatie weer gesterkt (hetzelfde 'probleem' als dat wat je hebt met bekende hengsten). Knipoog
Andere rassen krijgen veel minder kansen zich te bewijzen, en in dat licht gezien is het juist extra opvallend dat die enkeling die wél in de endurance terechtkomt het dan soms zo goed doet.

Siilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:15

kheb hier nog een boekje liggen over 'karakterpaarden' (wil zeggen welke rassen voor welke dicipline geschikt zijn)

Ze melden dat voor endurance de

de anglo-arabier
de arabische volbloed
de berber
het camargue paard
de cleveland bay
de engelse volbloed
de freiberger
de haflinger
de hannoveraan
de holsteiner
de lusitano
de merens
morgan horse
paint horse
de trakehner
en
de westfaler

zeer geschikt zijn

grrrr Haha!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:28

merkwaardig lijstje.
Als ik denk aan "zeer geschikt voor endurance" dan denk ik toch aan paarden die afstanden van meer dan 80 km relatief makkelijk aankunnen.

Dat zie ik niet voor een Haflinger, een Merens en zelfs mijn geliefde Engelse volbloed niet.

en een cleveland bay???

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:46

Hahahaah, ik vind het lijstje ook wel wat apart!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:57

Cleveland Bay's zijn toch van die zware warm-/ halfbloeden die leuk in het tuig gaan?
En een Haflinger wel een een Fjord niet? Fjorden zijn doorzetters die met training veel kunnen bereiken (okee, ik ben niet objectief Bloos ).

Leuk lijstje inderdaad. Zal wel uit uitslagen-lijsten gemaakt zijn. Maar de uitslag ligt toch echt aan de combinatie ruiter + paard. De ruiter en hoe hij (zij) rijdt en getraind heeft, heeft veeeeel invloed op de uitslag.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:44

Er heeft ooit eens in de BIT een stuk gestaan over geschikte rassen voor endurance.
Ik ben nu niet thuis, maar ik kan het morgen wel even opzoeken.

De Haflinger en de Merens kwamen daar iig niet in voor *LOL* Waar dat lijstje van Siilke op gebasseerd is Verward

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:53

ja dat heb ik toen ook gelezen. ik geloof dat er uiteindelijk uitkwam dat er veel arabisch bloed in moest zitten en ik geloof dat gelderse paarden ook goed uit de test kwamen? daarom heb ik het onthouden pim is ook gelders+nrps

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:54

Lenneke_ schreef:
Er heeft ooit eens in de BIT een stuk gestaan over geschikte rassen voor endurance...

... volgens Marjolein de Rooij. Knipoog Dus was echt een subjectief stukje over wat zij goede rassen vond. Zijn ook busladingen reacties op gekomen toen. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:00

Dat is zo, maar het geeft denk ik een beter beeld dan het lijstje hierboven

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:05

jowien schreef:
En een Haflinger wel een een Fjord niet? Fjorden zijn doorzetters die met training veel kunnen bereiken (okee, ik ben niet objectief Bloos )..

eventjes offtopic; mensen doen altijd alsof haflingers en fjorden ongeveer hetzelfde zijn, maar ik heb mijn hele leven op fjorden gereden, en heb nu 2 haflingers. ik kan je wel vertellen; een wereld van verschil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:10

Fjorden kunnen wel doorzetters zijn en met trainen kun je veel bereiken, maar ze hebben het toch altijd moeilijker dan de arabiertjes en arabierentypes.

Akhal Teke vind ik ook leuke paarden, maar die zijn aardig aan de prijs. En die staan dan weer niet in het lijstje hierboven, terwijl ik ze toch echt meer geschikt vind dan Haflingers

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:00

Ik denk dat wiens lijstje dan ook een gevaarlijke onderneming wordt. Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:29

Tja, dat lijstje slaat nergens op.

Er zijn ook rustige arabieren (het bewijs heb ik). En verder vind ik dravers erg leuk voor de endurance, die zijn vaak ook wat relaxter van karakter dan de gemiddelde arabier.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:19

.

Akhal Teke vind ik ook leuke paarden, maar die zijn aardig aan de prijs. En die staan dan weer niet in het lijstje hierboven, terwijl ik ze toch echt meer geschikt vind dan Haflingers[/quote]

Ik heb een kruising akhal-teke x welsh(2,5 jaar)die zijn nog wel te betalen en supermooi sportpaard om te zien.
Ik train ook samen met een akhal-teke(heb zelf op dit moment een criollo waar ik endurance mee rij)maar ja ziet en merkt aan alles dat een akhal-teke echt wel gemaakt is voor deze sport.
Ik vind dravers ook fijne paarden.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:29

Lenneke_ schreef:
Er heeft ooit eens in de BIT een stuk gestaan over geschikte rassen voor endurance.
Ik ben nu niet thuis, maar ik kan het morgen wel even opzoeken.

De Haflinger en de Merens kwamen daar iig niet in voor *LOL* Waar dat lijstje van Siilke op gebasseerd is Verward

Ja, ik heb dat ook gelezen!

Er stond zelfs in dat je met een ezel endurance kunt rijden Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:07

Muildieren (of waren het nou muilezels) kunnen heel goed endurance, alleen mag het niet meer van de KNHS