[SGW] Rondom springschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Rondom springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:22

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe jullie de springschoenen gebruiken,
alleen om de voorbenen of alleen om de achterbenen of alle 4?
En is het verstandig om ze alle 4 om te doen? Want daar gaat me voorkeur naar uit.

Ik ga me eerste cross-training volgen,
mijn paard tikt op wedstrijd eigenlijk niet vaak iets aan en als die het doet meestal achter. Maar aangezien dit toch iets heel anders is, vraag ik me af of het beter zou zijn om ze om alle benen aan te doen.
Hij.. me paard natuurlijk, heeft wel al ervaring om over boomstammen en natuurlijke hindernissen te springen.

Wat denken jullie? En wat doen jullie bij jullie paarden?

Groetjes Yvonne

Lielle

Re: Rondom springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:47

alleen voor springschoenen. Ik gebruik ze alleen om een balbetrapping te voorkomen en dat zal achter niet snel gebeuren. Voor aantikken zie ik het nut niet.

Cross trouwens M.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:02

Lielle schreef:
alleen voor springschoenen. Ik gebruik ze alleen om een balbetrapping te voorkomen en dat zal achter niet snel gebeuren. Voor aantikken zie ik het nut niet.

Cross trouwens M.

Tikt jou paard zich dan onder het rijden ook aan? Of doe je het echt alleen voor de cross?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:07

wat bedoel je met aantikken? Ik heb het over het aantikken van de hindernis. Voor strijken heb je evt beenbeschermers, en achterop stappen kan alleen bij het voorbeen. Ik vind degelijke beenbeschermers (met stalen platen voor de pezen voor en de voorkant van de benen achter) wel belangrijk, maar springschoenen achter voegen voor mij weinig toe.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:20

Ik meende dat je bedoelde, aantikken van de achterbenen op de voorbenen.
Maar voor mij zou het dan wel iets toevoegen toch want hij tikt meestal met achter aan en niet met voor.
Maar ik weet niet of het wel ''handig'' is om alle 4 om te doen, misschien uit voorzorg toch maar wel doen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:21

maar wat wil je dan beschermen met springschoenen achter? Ik snap niet helemaal wat je wil. Als hij met zijn achterbeen voro aantikt, hoef je het achterbeen niet te beschermen, alleen het voorbeen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:23

Bescherm je dan niet de kroonranden achter? Nadat mijn paard met een kalkoen in zn kogel heeft gezeten denk ik erook aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:26

ik zie niet zo snel hoe een paard achter zijn kroonrand beschadigt, en de kogel dek je ook niet af met springschoenen. Maar kan me voorstellen dat iemand anders het wel doet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:27

Nee maar om de kogel zit al ze 3 in 1 beschermer. Eigenlijk ook nog weinig mensen met rondom springschoenen zien rijden, alleen met dressuur..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:29

met dressuur rondom springschoenen Verward

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:30

ik heb geen 3 in 1 maar wel goeie peesjes en strijklappen.
Kogel wordt beschermd, alleen kroonrand idd niet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:30

Ja met bont dan rondom bandages. Staat toch mooi... Clown

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:30

Al onze paarden hebben alleen voor springschoenen om.
Merato heeft ze ook tijdens transport, die staat constant te rammelen en beschadigd daarbij ook wel eens zichzelf dus die pak ik zo dik mogelijk in.
Maar achter een springschoen heeft weinig toegevoegde waarde, wij doen dit al ruim 3 jaar niet meer.
Wij crossen van het L tot CCI**

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:33

AaronYve schreef:

ik zou dan eerder kijken naar echte crossbescherming (als je blijft crossen), dat voegt IMO meer toe dan springschoenen achter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:06

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:35

Lielle schreef:
ik zie niet zo snel hoe een paard achter zijn kroonrand beschadigt, en de kogel dek je ook niet af met springschoenen. Maar kan me voorstellen dat iemand anders het wel doet.

Het is toch mogelijk. Die van mij is in Chaam dit jaar met de schroef van zijn rechterachterbeen in de kroonrand van zijn linkerbeen gekomen. Ik heb toen even overwogen om (tijdelijk) achter ook spingschoenen om te doen om de wond te beschermen) maar heb er van af gezien omdat ik bang was dat het wondje er alleen maar erger van werd. Ik ken wel iemand die standaard met springschoenen achter rijdt omdat haar paard regelmatig met z'n ene achterbeen op de ander terecht komt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:42

Voor mezelf heb ik alleen voor springschoenen om en die vind ik ook echt noodzakelijk. Ze heeft al een paar keer met een achterhoef op de ballen van een voorhoef getrapt.
Maar 9 september bijvoorbeeld rij ik een tripalon met mn zusje samen en dan heb ik achter ook springschoenen. Dat is puur ter bescherming voor op de ballen van mijn achterhoeven door haar pony... Die kruipt nog wel eens heel erg dicht op Nick als die gestresst is...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:35

Lielle schreef:
AaronYve schreef:

ik zou dan eerder kijken naar echte crossbescherming (als je blijft crossen), dat voegt IMO meer toe dan springschoenen achter.

Nee, ga niet ''echt'' crossen omdat er volgens mij hier in Limburg te voor weinig is, en ik heb niet zo'n zin om heel Nederland afrijden voor een crosswedstrijd, blijf lekker springen, maar vind cross wel leuk om te doen.
Maar wat voor echte crossbescherming is er dan? Is de 3 in 1 een fijne bescherming daarvoor?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:38

dus de conclusie is,,, het is eigenlijk niet nodig achter, want ik doe ze wel voor om, maar baat het niet dan schaadt het niet.. zoals in scum's topic iemand al zei?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:57

Citaat:
Nee, ga niet ''echt'' crossen omdat er volgens mij hier in Limburg te voor weinig is, en ik heb niet zo'n zin om heel Nederland afrijden voor een crosswedstrijd, blijf lekker springen, maar vind cross wel leuk om te doen.
Maar wat voor echte crossbescherming is er dan? Is de 3 in 1 een fijne bescherming daarvoor?

Er zijn in Limburg inderdaad maar 2 crossen: Ysselsteyn en Castenray.
Als het goed is gaat mijn vereniging volgend jaar wel weer een oefencross organiseren (Mechelen).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 09:52

TeeGee schreef:
Nee maar om de kogel zit al ze 3 in 1 beschermer. Eigenlijk ook nog weinig mensen met rondom springschoenen zien rijden, alleen met dressuur..

Wordt de 3 in 1 veel gebruikt bij de cross? En is die fijn?
Heb vaker gehoord dat het erg warm wordt onder die beenbescherming...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:13

Ik cross ook met enkel springschoenen vooraan.

Mijn paard kan gewoon helemaal niet met kalkoenen in haar kroenranden zitten. Ik draai enkel langs de buitenkant kalkoenen in. Ik heb er nog niets van last van ondervonden. Ik heb dit geleerd van mijn vriendje, hij groomde voor mijn lesgever en die crosst op hoger niveau met enkel kalkoenen langs de buitenkant.
Ooit had hij een paard die viel en met een vijs in zijn been zat, met enkel vijzen aan de buitenkant maak je die kans ook stukken kleiner... Lachen

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:19

Ik deed bij mijn vorige pony altijd achter springschoenen om, omdat ze streek. En dan niet op haar kogels strijken, maar echt met de hoeven precies op de kroonrand. Als jij dit ook hebt, raad ik het zeker aan. Ik heb toen op advies van de smid speciale "strijkijzers" achter laten plaatsen ipv normale. Deze zijn namelijk smaller en de lipjes zaten meer naar voren. Maar ik weet niet echt wat voor probleem jij ondervind.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:01

September schreef:
Ik deed bij mijn vorige pony altijd achter springschoenen om, omdat ze streek. En dan niet op haar kogels strijken, maar echt met de hoeven precies op de kroonrand. Als jij dit ook hebt, raad ik het zeker aan. Ik heb toen op advies van de smid speciale "strijkijzers" achter laten plaatsen ipv normale. Deze zijn namelijk smaller en de lipjes zaten meer naar voren. Maar ik weet niet echt wat voor probleem jij ondervind.

nee dat heb ik niet.
Mijn paard heeft ze ook eigenlijk niet nodig, maar ik dacht uit voorzorg dat het beter is om 4 springschoenen om te doen.
Was gister op de informatieavond en zeide ze ook dat springschoenen erg belangrijk was, dus denk dat ik toch maar om alle 4 doe.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:12

en wat voor nut hebben springschoenen rondom dan bij de dressuur? Ik ben benieuwd of iemand het antwoord heeft je ziet het tegenwoordig steeds vaker namelijk. En ik had er laatst een discussie over met een vriendin, is het niet gewoon voor het mooi?