[WN] reuma, westernrijden een optie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astritos

reuma, westernrijden een optie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:30

Hoi,
Ik heb al heel lang last van reuma, maar de laatste jaren wordt het erger.
Heb ook veel last van het rijden op mijn paard. Reed tot eind vorig jaar fanatiek dressuur en ook wedstrijden. Maar merk dat dat niet meer echt lukt met mijn lijf. Nu denk ik erover om naar een westernstal bij mij in de buurt te verhuizen, omdat westernrijden mij een stuk meer ontspannen lijkt, dus beter voor mijn lijf.

Iemand ervaring met overstappen van engels naar western voor het paard en zal het paardrijden dan beter lukken, je rijdt natuurllijk met een stuk minder druk op jezelf....

Ervaringen en tips graag.....heb er eigenlijk wel zin in, lijkt me leuk!!
Op die nieuwe stal krijg ik als ik besluit over te stappen op western volop begeleiding van ervaren mensen.

piggeljay

Re: reuma, westernrijden een optie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:44

ik zou gewoon eens en paar proeflesjes proberen.
hoe jou lichaam zich houd kan je alleen op die manier voelen.
westernrijden doe je voornamelijk op je zit en met je benen en met je handen iets minder.
maar vergeet niet dat het toch paardrijden is en dat je wel soepel moet zijn in je lijf.
ik ben zelf gaan rijden omdat ik rug en nek problemen had en het wel therapeutisch werkte. in het begin had verschikkelijk veel pijn als ik er af kwam maar later kwamen mijn spieren wat losser en ging het beter.
hoe het werkt bij reuma weet ik dus niet omdat het daar om stijfheid in de gewrichten gaat maar proberen kan altijd.
succes in iedergeval

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:21

Ik heb zelf ook reuma. Heb voorheen ook gesprongen en dressuur gereden, maar dit gaat me toch wat beter af.
Ik heb vooral last van mn heupen en handen, en omdat er bij het westernrijden minimale teugeldruk aan te pas komt, was dit voor mij een uitkomst. Ook voor mn heupen is het fijner zitten in een westernzadel.

Maar dit kan voor iedereen persoonlijk verschillen, dus ik zou ook zoals Piggeljay zegt, gewoon eens een paar proeflesjes nemen, dat is de beste manier om erachter te komen of dit misschien een betere optie voor je is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:10

@astritos : westernzadels kennen veel verschil in zittingsoorten; de ene zal je rug geen goed doen de ander misschien wel. Net als dat paarden heel verschillende bewegingen hebben waar je bij de ene meer last van zult hebben als de andere.
Probeer dus meerdere zadel uit als je die kans hebt en kijk wat voor jou het prettigste is.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:44

Dank jullie voor het meedenken!! Ik ga in ieder geval een keer op het westernpaard van een vriendin van me rijden, heb dat vanmiddag afgesproken. Ben benieuwd hoe dat voelt, hou jullie op de hoogte.

Als ik met mijn paard lekker met een langer teugeltje wat werk of buiten rijdt gaat het beter dan dat ik dressuur in de bak serieus oppak. Vandaar dat ik het idee kreeg om eens western te proberen en die westernstal lijkt me ook heeeeel gezellig!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:44

Geen reuma hier, wel 10 jaar spier en gewrichtsklachten gehad wegens lyme.

Ja het is meer ontspannen. Dat heeft vooral te maken met een andere zit (wel wat afhankelijk van je zadel) en een andere rijstijl deels. En je kunt je hand wisselen als je op één hand rijdt.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:21

Heb ook reuma en de laatste maanden gaat het erg slecht met mij, veel pijn en erg moe en heb ook hierdoor ook bijna niet gereden de laatste tijd.
Ik rijd zelf al jaren western en deze sport is inderdaad meer ontspannen, maar je zal je paard toch naar dat ontspannen niveau moeten rijden wat inhoud dat je moet trainen, wat voor jezelf erg vermoeiend is, als het even kan en je hebt een goede trainer laat deze je daar dan zoveel mogelijk mee helpen.
Verder je lichaam weet zelf hoeveel je kunt en als het niet gaat dan neem je rust.

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:26

ik heb ook een zware vorm van reuma, rij western maar dat maakt voor mijn lijf niks uit. het blijft een pijnlijke bedoeling,
succes in ieder geval

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:55

Hoe fanatiek wil je gaan rijden? Om op wedstrijdniveau in de western mee te kunnen komen zul je toch hard aan het werk moeten en kom je je lichamelijke beperkingen ook daar tegen. Verder is western voor het oog meer ontspannen, maar je moet toch wat doen om je paard mooi aan het lopen te krijgen. Het ontspannen plaatje, die verzameling aan een los teugeltje zonder dat je er voor het oog veel aan hoeft te doen is het eindresultaat, niet de weg er naartoe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:25

Tegenwoordig wordt gelukkig geadviseerd met reuma zoveel mogelijk te blijven bewegen. Zelfs matig intensieve oefentherapie is mogelijk, zonder dat daardoor (extra) schade aan de gewrichten ontstaat. In Leiden is dit onderzocht in het zgn. RAPIT onderzoek. Dit oefenprogramma is /wordt ondertussen ook in andere delen van Nederland aangeboden. Misschien is zo'n oefenprogramma 'op de grond' wel een goede aanvulling om paardrijden (al dan niet Western) makkelijker voor je te maken.

http://www.reumanet.nl/Reumanet/Algemee ... ?means=bar

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:04

Ik heb al meer dan 40 jaar reuma. Ik heb nauwelijks verschil gemerkt toen ik van dressuur/springen overging naar de westernsport wat betreft mijn lichaam. Ook een westernpaard moet nageeflijk lopen om lekker te kunnen zitten en om zijn rug goed te houden. De wedstrijdpaarden die ik toen in de dressuur reed liepen heel makkelijk en goed nageeflijk met nauwelijks of geen teugeldruk. Mijn toen jonge eigen paard moest nog leren nageeflijk te lopen. Ik heb bredere teugels genomen omdat ik anders de teugels niet goed vast kon houden, dunne teugels glippen door mijn vingers omdat ik er nauwelijks kracht in heb. Mijn paard had met dunne teugels snel door dat hij deze door mijn handen kon trekken om meer vrjheid te krijgen en om onder het werk uit te kunnen komen. Eronder lopen kost nu eenmaal veel kracht. Met bredere teugels lukt hem dit niet en als ik erg veel last van mijn handen heb, rijd ik met handschoenen voor nog meer grip.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:12

Ik wil geen westrijden in het western gaan rijden.Heb mijn paard op de engelse manier van rijden aangereden, maar kan alles met hem. Buiten aan een lange teugel, in de bak met een lange teugel of echt in dressuurhouding, grondwerk, hij vind alles ok. Heb ook altijd bewust alles met hem gedaan zodat hij alles makkelijk doet en accepteerd. Hij vindt ook alles leuk. Ga gewoon eens proberen wat voor mij nu lekkerder zit een dressuurzadel of een westernzadel, mischien is afwisselen ook een optie.
Ik hou jullie op de hoogte!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:48

Jester schreef:
. Mijn paard had met dunne teugels snel door dat hij deze door mijn handen kon trekken om meer vrjheid te krijgen en om onder het werk uit te kunnen komen. Eronder lopen kost nu eenmaal veel kracht. Met bredere teugels lukt hem dit niet en als ik erg veel last van mijn handen heb, rijd ik met handschoenen voor nog meer grip.

Ik kan je adviseren om met polyrope reins te gaan rijden. Ik heb zelf snel last van RSI en een slapend gevoel in mijn handen, en de polyrope reins van Clinton Anderson (of de katoenen versie van Pat Parelli) zijn een openbaring voor me geweest.

Deze teugels dus:

Afbeelding

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 06:34

Ik rijd juist wel met de dunste teugels die er zijn, dikke kan ik niet vasthouden, krijg ik kramp.
Ben trouwens heel nieuwsgierig hoe mijn eerst westernles zal bevallen!!! Hihi!!Heb er best wel zin in.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:08

Zo zie je maar, dat je zelf moet uitvogelen wat het beste voor jou is. De een heeft dunne en de ander juist dikke teugels nodig. Ik zal in ieder geval de teugels die Cassidy gebruikt eens proberen. Bedankt voor de tip!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:12

Ik heb heel lang met een romal gereden, omdat mijn handen geen gewone teugels konden vasthouden. Het beste is idd zoeken naar wat voor jou werkt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:41

Hoi, ik kan niets zeggen over het rijden met reuma, maar wel of het westernrijden minder van je lichaam vraagt dan engels (heb nl dressuur gereden en nu western). Het maakt in mijn ogen niet uit. Je moet nog steeds je rug kunnen gebruiken en ontspannen, de teugels goed kunnen vasthouden, ook al rijd je zonder druk, bijv met inbuigoefeningen, en zelf je paard kunnen zadelen (en een westernzadel is vele malen zwaarder te tillen dan een engels zadel). Ook de gangen van een westernpaard zijn niet per definitie fijner dan van een kwpn-er, dat verschilt heel erg per paard. Vooral reiningpaarden hebben vaak geen fijne draf (die galoperen meer). Ikzelf heb snel last van mijn rug en eigenlijk weining kracht in mijn armen en benen (gewoon, niet vanwege een ziekte) en merk dezelfde problemen/klachten met western als engels. Je hebt gewoon goeie en minder goeie dagen. Wel is mijn westernmerrie heel gemakkelijk te sturen, dus vwb je armen scheelt het wel kracht.

Ik denk idd dat je het gewoon eens moet proberen op een westernstal. Een heel goed doorgereden westernpaard dat je met een losse teugel kunt rijden en dat neck-reining gewend is zodat je nauwelijks beenhulpen hoeft te geven zou een optie voor je kunnen zijn, maar zo'n goed doorgetraind paard vind je op een westernmanege misschien wat minder makkelijk. Maar gewoon proberen hoor!