Een aantal jaren geleden heb ik mijn haflinger weggegeven. Ze had een cyste op haar straalbeen en zakte geregeld tijdens het rijden door de voorhand. Uiteraard zijn we gaan dokteren. Ze liep ontzettend goed, dus het vallen leek niet door het hoefkatrol te komen. Wel leek haar rug niet helemaal goed, er was een lichte mate van kissing spines. Na veel longeren, zadels na laten kijken etc weer gaan rijden. Binnen 10 minuten lagen we weer op de grond. Ik vond het niet verantwoord om mijn 11 jarige dochter er nog op te laten rijden. Toen heb ik haar weggegeven aan iemand die wilde proberen haar weer op te knappen. Al snel kreeg ik spijt. Maar Ilse bleek al verkocht. Na twee jaar op internet speuren zag ik haar te koop staan op marktplaats. Ik heb haar direct opgehaald en de vraagprijs betaald. Er zouden in die jaren geen problemen met haar zijn geweest.
Om problemen te voorkomen ben ik vanaf dat moment alles anders gaan doen. Western rijden was daar een onderdeel van. Ik rij op een boomloos zadel en ga er maximaal 3x in de week op zitten. De andere dagen aangespannen of longeren. Eén keer in de twee weken hebben we les van Ed Goosen. De training is er vooral op gericht om haar achterhand sterker te maken. Het westernrijden is een verademing na het dressuren en voor mijn pony lijkt het ook goed te zijn. Ik ben blij dat ik ben overgestapt!