[WN] Waarom western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissetje

Waarom western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:51

Hoi (western) bokkers,

Zelf ben ik geen western ruiter maar ik vroeg me af waarom jullie besloten hebben om western te rijden?was dat omdat dressuur jullie niet lag,of waren er nog andere redenen?
Vinden jullie dat je een goede beslissing genomen hebben of niet?
Waarom zou je iemand die vb dressuur rijdt overtuigen om naar western over te stappen?
Zelf overweeg ik om eens een les western te proberen en zien hoe het gaat...

mvg,
Lisa

capopjekop

Re: Waarom western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:16

Ik was altijd al gefascineerd door de westernsport, maar vond de stap erg groot om te nemen, er zijn niet veel maneges hier in de buurt enz. Toen ik een dipje in de dressuur had, heb ik de sprong toch maar gewaagd en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Mijn pony en ik hebben plezier in het rijden en er valt nog heel veel te leren, want dat engels rijden leer je niet zomaar af.

Ik heb geen argumenten om iemand over te halen om western te gaan rijden, iedereen moet doen wat hem het meeste ligt en ik denk dat iedere tak zijn voors en tegens heeft.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:19

Ik rijd western omdat ik dat leuker vind dan engels rijden

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:33

Ik heb ook even getwijfeld omdat hier echt niets, maar dan ook niets is wat met westernrijden te maken heeft, maar daarom doe ik het nu misschien toch Lachen

Mijn draver raakte altijd beetje overspannen van dressuur rijden, en wij bijgevolg ook. Dus eens geprobeerd op de western manier, en dat ging direct beter. Veel meer ontspanning ed...

Ik vind dat hele wedstrijd gebeuren en de nodige kak errond hier (je telt maar mee als je zoveel winstpunten hebt...), een beetje overroepen, en vond dat nooit leuk. Misschien daarom ook Lachen

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:55

Omdat ik graag met kleine paardjes (E-pony's) dressuur rijd en omdat een westernzadel beter is als je een rugprobleem hebt en omdat ik ook zoveel mogelijk wil leren, dus zowel de klassieke als de westernmanier. Ik heb altijd aan beiden veel plezier beleefd, maar het gevoel om zonder contact te rijden geeft me wel meer vrijheidsgevoel. Cool

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:16

ik hou uberhaubt niet van wedstrijden en heb altyd ene beetje mijn eigen ding gedaan..
luie ruiter enzo;)
daar paste een western zadel zoiezo beter bij..zit lekkerder..
in mijn visie is de 2 grote zachte vlakken van het zadel ook comfortabeler voor je paardje(mits t goed past)dan die kleinere kussentjes van engels rijden..

hoe dan ook..
op mn gemakkie hobbelen had wel van de lone-some-cowboy's weg vond ik..
dus ben ik dit gaan doen..

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:20

Ik ben tegen het western rijden aangelopen. Ik zocht toendertijd een verzorgpaard en iemand bood mij een Quarter aan. Ze reden er alleen wel western, dus dat moest geen bezwaar wezen. Ik was eerst nogal sceptisch, maar ben gaan kijken. Daarna ben ik er gebleven en ik zou nooit meer terug willen naar het engelse rijden. Western spreekt mij op heel veel punten aan. De paarden zijn super en nu echt mijn grootste favoriet, de manier is ontspannen en vanuit eenvoud, maar je moet wel echt werken.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:45

Rugproblemen en eigenlijk wel eens iets anders willen na al die jaren dressuur... Toen kwam het western in beeld. Gelukkig kan ik met mijn rug wel goed op een western zadel zitten... Heb er nu heel veel plezier in...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:00

Ik heb gekozen voor westernrijden omdat ik na bijna 30 jaar wel aan een nieuwe uitdaging toe was. Het had me wel altijd aangetrokken maar er waren geen mogelijkheden om de switch te maken.

Sinds een paar jaar heb ik een instructrice die zelf western rijdt, ze geeft zowel engelse- als westernles. Op een gegeven moment heb ik de stoute schoenen aangetrokken en haar gevraagd of ze mij wilde helpen bij het omschakelen.
Ik heb er nooit spijt van gehad, vind het een openbaring. Ik heb een paard dat erg in zijn waarde gelaten moet worden, en ik heb het idee dat met het westernrijden voor hem er een hoop plezier in het werken is gekomen. We doen het nu meer samen, vinden het samen leuk, in plaats van dat ik hem moet overhalen om voor mij een uur te werken.

Mijn oudste dochtertje van 9 rijdt ook af en toe op hem, zij wil eigenlijk engels blijven rijden omdat ze dat ook bij de manege doet. Maar laatst hebben we het eens op de western manier geprobeerd en na een uurtje met een super ontspannen, hard werkend paard rondgereden te hebben stapte ze af en vertelde me dat ze tranen in haar ogen had van geluk.

Dus het kan goed zijn dat zij uiteindelijk ook overstapt Ja

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:44

Het was eigenlijk stom toeval. Mijn vader zocht een paard voor mij en mijn zusje en hij had iemand leren kennen die een paard te koop had staan en dat was een Quarter. Van daaruit zijn we naar de Rawhide heengegaan en overgestapt op western. (nu zitten we wel terug in Peer Haha! )

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:42

Ik heb nooit dressuur gereden..
Ik ben toen ik 7 was ofzo een keer mee gegaan met een vriendin die toendertijd op madepolder reed en ik wou ook! (wis ik veel dat er verschil zat tussen western en engels, ik wou gewoon paardje hobbelen!!) daar een paar jaar gereden toen naar de greup stables verhuist en toen steeds fanatieker geworden en nu helemaal verkocht aan deze sport!!

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 09:50

Bij mij is het ook zo dat ik nogal rugklachten heb als ik engels rijd,ook heb ik er geen plezier meer in,maar bij ons hier in west-vlaanderen zijn er praktisch geen mogelijkheden om binnen een bepaalde straal van m'n huis western lessen te nemen,ik denk als ik de mogelijkheid krijg om western te rijden dat ik het doe,want wedstrijden rijden met winstpunten (zoals Astra Girlie al zei)is niets voor mij....

mvg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:53

Op de manege waar ik dressuur reed stonden westernpaarden. Ik ben zelf niet groot, heb het niet op grote dressuurpaarden, maar toen ik er minstens een keer per les aflag (door flippende paarden) en wat blessures op had gelopen had ik er genoeg van. De overstap gemaakt, les genomen op goed opgevoedde Quarters in een schappelijke maat, en een jaar later mijn eigen Quarter gekocht. Nooit meer omgekeken...

Orchids__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:03

Ik heb zelf tot mijn twaalfde engels gereden en terwijl ik engels (dressuur) reed, kreeg ik op mijn 10e een verzorgpony die western ingereden werd. Toen kwam ik erachter dat ik westernonderdelen en het rijden zelf gewoon leuker en uitdagender vind Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:08

Ik heb tot mijn 22e engels gereden en echt fanatiek ook. Vaak ongelukken gehad, waarvan de laatste blijvend letsel heeft opgeleverd. Mijn bekken staat niet goed en een wervel is blijvend beschadigd. Ik kan niet zitten op een dressuur zadel, en opstappen op een paard wat hoger is dan 1.45 gaat erg moeizaam. Ik les nu eenmaal in de week op een paard van iemand anders, en heb zelf een haflinger die western wordt beleerd. Het westernrijden is voor mij een verademing, geen pijn meer en mijn angst wordt met de dag minder.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:18

Ik heb ongeveer 25 jaar gedressuurd en gesprongen. Via een vriendin kwam ik in aanraking met de westernsport. Vooral de veelzijdigheid sprak en spreekt me enorm aan. Ik rij nu al weer bijna 10 jaar western. Mijn paard train ik allround voor de wedstrijden in de amateurklasse (pleasure, trail, horsemanship, begonnen reining). Verder werk ik af en toe met koeien (teampenning). Er zijn zoveel mogelijkheden dat er altijd wel een onderdeel is die jij en je paard leuk vinden. Verder zetten we (mijn man en ik) onze paarden ook in om te werken met zwaar gehandicapte kinderen, maken we lange buitenritten en rijden meerdaagse tochten (de eerst volgende is de 4-daagse van Zorgvlied in september). Kortom, zeer veelzijdig dus. Plezier en ontspanning voor ruiter en paard vinden wij erg belangrijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:03

Een aantal jaren geleden heb ik mijn haflinger weggegeven. Ze had een cyste op haar straalbeen en zakte geregeld tijdens het rijden door de voorhand. Uiteraard zijn we gaan dokteren. Ze liep ontzettend goed, dus het vallen leek niet door het hoefkatrol te komen. Wel leek haar rug niet helemaal goed, er was een lichte mate van kissing spines. Na veel longeren, zadels na laten kijken etc weer gaan rijden. Binnen 10 minuten lagen we weer op de grond. Ik vond het niet verantwoord om mijn 11 jarige dochter er nog op te laten rijden. Toen heb ik haar weggegeven aan iemand die wilde proberen haar weer op te knappen. Al snel kreeg ik spijt. Maar Ilse bleek al verkocht. Na twee jaar op internet speuren zag ik haar te koop staan op marktplaats. Ik heb haar direct opgehaald en de vraagprijs betaald. Er zouden in die jaren geen problemen met haar zijn geweest.

Om problemen te voorkomen ben ik vanaf dat moment alles anders gaan doen. Western rijden was daar een onderdeel van. Ik rij op een boomloos zadel en ga er maximaal 3x in de week op zitten. De andere dagen aangespannen of longeren. Eén keer in de twee weken hebben we les van Ed Goosen. De training is er vooral op gericht om haar achterhand sterker te maken. Het westernrijden is een verademing na het dressuren en voor mijn pony lijkt het ook goed te zijn. Ik ben blij dat ik ben overgestapt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:13

Ik vind het een veel leukere en paardvriendelijkere manier van paardrijden. Het is lekker ontspannen, en het is echt samenwerken met je paard. Ik vind dat dressuur allemaal nogal afgedwongen en geen teamwork, maar das mijn mening natuurlijk. Mijn paard wordt nu ook ingereden met een heel ontspannen teugeltje en binnekort ga ik echt les nemen om hem western te scholen. Het zadel zit ook veeeeeeeeeeel lekkerder als een engels zadel.

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:29

Als ik zo jullie zo hoor,zou ik erg graag overstappen op western,het lijkt me aangenamer ook met m'n rugproblemen en dat ik engels rijden nogal veel hetzelfde vindt.