gezin & paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karenenkids

gezin & paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:02

Hoihoi
Ben helemaal nieuw hier, heb nog geeneens een paard, en dat vooral omdat me dat nogal lastig lijkt combineren met 3 kinderen (1 1/2, 3 en 6 jaar...) en een man die zelfstandig (lees:bijna altijd) werkt.
Wel lang zelf een paard gehad (fries), maar helaas weg.omst. Verdrietig moeten verkopen 6 jaar geleden.
Zijn er hier mensen die hun paard aan huis hebben en hoe kun je dat dan combineren met je gezin?
Ik ben eigenlijk van plan nog een paar jaartjes te wachten met de aanschaf van een beessie, dan gaat alles naar school en heb ik een paar uurtjes per dag om met paardje te gaan rijden. En dan het liefst endurance. Zijn er ook Friezen te vinden in deze tak, of kan ik beter naar een arabo-fries (niet zo mooi, vind ik persoonlijk) gaan kijken?
Hoor graag van jullie!
Karen

Lenneke_

Re: gezin & paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:33

Friezen zie je wel in de endurance, maar eigelijk niet echt hoger dan klasse 2.
Ik persoonlijk vind friezen niet zo geschikt, arabofriezen iets meer, maar het zou nog steeds niet mijn keus zijn.
Maar het ligt er natuurlijk aan wat je ambities zijn. Wil je lekker klasse 1 en soms een klasse 2 blijven rijden dan maakt het weinig uit. Wil je echt klasse 3 en 4, dan zou ik toch een wat geschikter paard zoeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:38

Gezin en paard aan huis kun je prima combineren. Je zegt zelf dat je nog een paar jaar wilt wachten met het kopen van een paard. Dan zitten al je kinderen op school, heb je mooi de tijd om tijdens schooltijd het paard te doen.

Vooral klasse 1 is dan prima te doen lijkt mij Lachen. Hoewel je natuurlijk je wedstrijden wel in het weekend hebt, dus dan zul je toch steun van je gezin moeten hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:39

Over een paar jaar de kids mee op shetlanders Haha!
Of als grooms

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:41

Haha!

Hopen dat manlief dan wil groomen als alle kids meerijden Haha!.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:45

als je echt wilt kan alles hebben ze mij vertelt Haha!
de vrouw die mijn pony heeft gekocht steekt er veel tijd in naar mijn idee ondanks haar 3 kids! ze gebruikt haar ook als kinderpony dus dat scheelt waarschijnlijk ook wel Pling

karenenkids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:17

bedankt allemaal voor de reacties.
Nu nog uitzoeken of een fries ook mee kan komen... Klasse 1 zal nog wel gaan denk ik maar daarna...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:36

Waarom wil je per se een Fries? Dat is niet bepaald een super geschikt paard voor Endurance. Je moet erg goed weten hoe je moet trainen én koelen wil je zo'n moeilijk paard qua hartslag en warmtekwijtraken zelfs in een klasse I netjes rondsturen. Voor een beginner zou het mijn keus zeker niet zijn.

En, lijkt me, een Fries is ook niet meteen een geschikt 'instapmodelletje' qua formaat als je kinderen eventueel ook zouden willen gaan rijden. Kan je niet beter een multifunctioneel middenformaat paard kopen? Is een Merens geen goede 'tweede keus' als een Fries je kennelijk zo aanspreekt? Ik weet dat ik Merensenliefhebbers nu voor het hoofd stoot want het zijn geen mini-Friezen, maar het komt toch wel aardig in de buurt.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:40

Je kan het wel combineren hoor,Ik heb 4 kinderen en een baan van 3 dagen. Maar mijn kinderen zijn wel een stuk ouder dan die van jou. En mijn dochter is ook besmet met het paardenvirus dus die gaat lekker mee. Succes met je keuze van een paard.

karenenkids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 08:48

Ibbel schreef:
Waarom wil je per se een Fries? Dat is niet bepaald een super geschikt paard voor Endurance. Je moet erg goed weten hoe je moet trainen én koelen wil je zo'n moeilijk paard qua hartslag en warmtekwijtraken zelfs in een klasse I netjes rondsturen. Voor een beginner zou het mijn keus zeker niet zijn.

En, lijkt me, een Fries is ook niet meteen een geschikt 'instapmodelletje' qua formaat als je kinderen eventueel ook zouden willen gaan rijden. Kan je niet beter een multifunctioneel middenformaat paard kopen? Is een Merens geen goede 'tweede keus' als een Fries je kennelijk zo aanspreekt? Ik weet dat ik Merensenliefhebbers nu voor het hoofd stoot want het zijn geen mini-Friezen, maar het komt toch wel aardig in de buurt.

Ik ben zelf nogal groot, voordat ik aan een paard begin moet ik eerst ook nog even onder de 100 kilo zien te komen.... en daarom vind ik dat het waarschijnlijk geen gezicht is als ik op een paardje van 155 ga zitten. Beetje zielig, denk ik. Bovendien ben ik friezengek, maar je hebt tegenwoordig dus ook van de arabo-friezen. Niet de mooisten, maar misschien iets beter geschikt. En anders ga ik gewoon op zoek naar een KWPNer of iets wat in ieder geval de juiste maat voor mij heeft.
Omdat het paard bij mij aan huis komt te staan heb ik de mogelijkheid om voor de kinderen een kleiner beestje erbij te nemen, ook voor gezelschap.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, echt fijn!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:41

ja de friezen zie je wel lopen zoals al is geschreven maar zou ook niet mijn voorkeur zijn. Je wilt misschien klasse 1 gaan rijden en als dat lekker gaat wil je verder maar de kans bestaat dat hij dat mogelijk niet goed red dus zou persoonlijk niet een fries nemen maar aangezien je aan de maat bent zou een grotere kwpnér ook kunnen, er lopen daar wel iets meer van en die lopen ook sommige in klasse4 rond. Niet allemaal maar toch genoeg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:46

Ik zou dan inderdaad eerder op zoek gaan naar een grote KWPN-er Lachen.

karenenkids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:03

Bedankt allemaal, ik weet voorlopig genoeg!

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:25

karenenkids schreef:
Hoihoi
Ben helemaal nieuw hier, heb nog geeneens een paard, en dat vooral omdat me dat nogal lastig lijkt combineren met 3 kinderen (1 1/2, 3 en 6 jaar...) en een man die zelfstandig (lees:bijna altijd) werkt.
Wel lang zelf een paard gehad (fries), maar helaas weg.omst. Verdrietig moeten verkopen 6 jaar geleden.
Zijn er hier mensen die hun paard aan huis hebben en hoe kun je dat dan combineren met je gezin?
Ik ben eigenlijk van plan nog een paar jaartjes te wachten met de aanschaf van een beessie, dan gaat alles naar school en heb ik een paar uurtjes per dag om met paardje te gaan rijden. En dan het liefst endurance. Zijn er ook Friezen te vinden in deze tak, of kan ik beter naar een arabo-fries (niet zo mooi, vind ik persoonlijk) gaan kijken?
Hoor graag van jullie!
Karen

Hoi Karen,
3 kids is wel veel en als ze naar school gaan heb je niet echt veel meer tijd, tenzij ze overblijven.
half negen wegbrengen, kwart over twaalf ophalen uur later wegbrengen en kwart over drie weer ophalen.
ik heb 1 kid, werk 4 dagen en heb 5 paarden en 2 hondjes. ik rijd klasse 1 en 2 endurance met in mijn 'topdagen' 3 paarden in volle training. ik ben inmiddels met 2 ook in de klasse 3 gestart maar dat werd echt teveel.
de paarden staan niet aan huis. dat kost me een half uur met de auto enkele reis, ik heb niet altijd de auto beschikbaar dus dan fiets ik er een uur op.
je kunt je voorstellen dat dit alles niet te combineren is na enkele jaren toch stug volhouden.
paarden aan huis scheelt veel hoor, dan kun je tussendoor toch nog even wat doen, moet je naar een manege en tussentijds je kids weer wegbrengen en ophalen dan loop je alleen maar te stressen.
wel zijn die kids total loss na een schooldag dus half zeven ofzo naar bed en afhankelijk van hoe je paard staat (verlichting 's avonds) kun je nog je gang gaan mits je man dan thuis is.
het is een heel gedoe maar wel de moeite waard, al heb ik geen 3 kinderen.
als je man thuis werkt met zijn eigen bedrijf zou het erg schelen en ook als ie meehelpt met gezinsdingen.

karenenkids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:39

ja mijn man is wel lief hoor, hij doet vrij vaak dingen in huis enzo maar ik denk dat ik toch in ieder geval moet wachten tot alles op school zit, en dan inderdaad misschien laten overblijven. Maar het is allemaal nog toekomstmuziek, ik droom wel maar hoef voorlopig nog niet te denken aan een eigen paard....

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:46

Ik heb 2 kids, paarden thuis, werk 2 dagen per week. mijn kids gaan naar groep 2. Ik doe mijn paarden als ze op school zijn of als ze op bed liggen. Babyfoon erbij. Dit gaat heel goed. Tja, tis druk, maar ja, ook zonder paarden zijn mensen druk. Ik vind het goed te doen. Ik had de paarden ook al voor hun geboorte en ook die 1e moeilijke tropenjaren. Ben nooit gestopt met wedstrijden. Je moet een beetje improviseren dan lukt het best.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:33

Het moeilijk aan endurance is dan weer dat je echt naar buiten moet om te trainen. In de bak is het denk ik makkelijker met kinderen, als ze in bed liggen of als ze aan het spelen zijn.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:42

Dit klopt inderdaad.
Ik rijd zelf het liefste gewoon buiten en zou ook graag wel Endurance willen gaan rijden, maar ik ben vaak toch door tijdsnood of geen oppas voor mijn kind aangewezen op de bak.
Naar buiten gaan is dan helaas gewoon een stuk moeilijker.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:11

Waar een wil is, is een weg. Organiseren, plannen en prioriteiten stellen is dan nodig. Ik heb twee dochters, ben een tijdje alleenstaand geweest en ben zelfstandig ondernemer, waarbij ik tot voor kort meer dan 40 uur per week tijd in moest steken. Sinds een week of 6 werk ik minder, en ga ik samen met mijn jongste dochter starten in klasse 1. Ik heb alleen mijn paarden niet aan huis, maar op een superfijne pensionstalling. En mijn kinderen zijn inmiddels ook iets groter.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:47

Ik vindt het erg heftig en kom vaak maar weinig aan rijden toe, daarnaast voel ik me vaak ook nog eens mega schuldig als ik een halve dag weg ben om te rijden Bloos . Wij hebben 2 kids, gaan beide naar de basisschool en moeten i.v.m. mijn werk 3 dagen overblijven. Ik werk 4 dagen maar dan alleen tijdens schooltijden, als de kids thuis zijn dan ben ik dat ook. Mijn man werkt in de 3-ploegendiensten en dat heeft zo zijn voordelen maar ook zeker zijn nadelen. Hij heeft door deze diensten regelmatig vrije tijd voor zichzelf te besteden (of voor mij want hij maakt wel veel voor me!) maar dat heb ik niet. Daarbij vindt ik het niet verantwoord om op mijn paard te zitten en mijn kids maar een beetje te laten rondrennen bij onze pensionstalling. Ik vindt nl. dat als ik mijn kinderen meeneem, ik ook verantwoordelijk ben voor hen. Helaas lukt me dat niet vanaf mijn paard.

Mijn vorige paard had ik al voordat de kids er waren en dat ging toen best goed. Toen mijn kids 1,5 en 4,5 waren is hij dood gegaan en heb ik een jaarling gekocht. Dat jonge paard kon mooi "nietsdoen" en dat kon ik mooi combineren met 2 kids. Mijn redenatie was ook dat als mijn paard eraan toe was om ingereden te worden, mijn kids op school zouden zitten. Dat klopt ook maar ja.... moet helaas ook nog werken dus niet voldoende tijd.
Afijn, ik wil mijn kids niet missen maar een echt handige combinatie vormt het niet zo samen.

Toch zie ik om me heen dat het best regelmatig wel goed gaat. Het zal wel aan mijn opvoeding liggen Clown

Succes met je beslissing!

Susan

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:31

Wij hebben 4 paarden aan huis en dat is goed te doen, als je je paarden maar goed `inpland`.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:06

Ik heb een zoontje van net 1 jaar oud.Mijn paardje staat ook op een pensioenstalling. Waar ik alleen moet mesten en voer moet klaarzetten. De kleine neem ik vaak mee, als ik alleen ga mesten, poetsen of effe ga longeren. Voor echt te rijden, zorg ik dat papa thuis. Dit is dan altijd s'avonds jammer genoeg.
In het weekend gaat die zaterdagochtend standaard naar de oma toe, die leeft er echt naar toe. Maar hij gaat er dan ook echt alleen heen als manlief en ik beide met onze hobby's bezig zijn. Dan hebben we het over oppassen een uurtje of 3. Dus dat valt wel mee. Oma is zelfs beledigd als de kleine niet komt, als manlief bv niet gaat hobbien.
Soms doen we om en om onze hobbies.

Verder werk ik 3 dagen, waarvan hij 1 dag naar de kinderdagverblijf (vanaf 1 september) gaat, 1 dag naar oma, en de andere dag is die bij papa.

Maar ik zeg ook, met wat planning en wat wil, kan men heus wel rijden als je kids hebt. Ik ben dit jaar begonnen met endurance.