Als ik iets positiefs over het jeugdteam topic mag zeggen:
het brengt de jeugd weer onder de aandacht.
Tijdens mijn voorzitterschap van de WRAN heeft een van de bestuursleden eens een onderzoekje gedaan naar de geografische verdeling van de wedstrijd westernruiters in Nederland en naar hun leeftijd.
Een van de gevolgtrekkingen was dat de Nederlandse Wedstrijd Westernruiter vergrijsd.
Dit is natuurlijk iets anders dan dat er niet op jonge leeftijd western gereden zou worden.
Maar zoals Rob_H reeds opmerkte, pas als een jeugdruiter gaat presteren willen allerlei mensen zich daar mee gaan bemoeien. (Althans woorden van die strekking).
Binnen de federatie probeer ik de aangesloten verenigingen ertoe te bewegen een begin te maken met een gezamelijk jeugdbeleid.
De mooie pogingen van de WRAN (jeugdclinics), de NQHA (jeugdteam), de DPHC (jeugdwedstrijden) ten spijt moet ik tot de conclusie komen dat dit toch niets anders is dan een druppel op de bekende gloeiende plaat. Bovendien zijn deze pogingen vooral gericht op kinderen die al actief zijn in het wedstrijd cirquit en al de beschikking hebben over een eigen of lease paard.
Er zijn vele honderden kinderen die iedere week ergens in het land in een westernzadel klimmen en op hun niveau kennis maken met de Westernsport.
Een kweekvijfer van talenten wacht totdat de georganiseerde westernwereld gaat vissen.
Laten de westernverenigingen die zijn aangesloten zijn binnen de federatie de handen ineenslaan en gezamelijk lange termijn beleid ontwikkelen om doorstroming van de jeugd te stimuleren.
Beleid onder controle van de gezamelijke verenigingen gevoerd moet versnippering voorkomen, laten we eerst samen de vissen vangen, dan kunnen we de vis in een later stadium zelf laten bepalen waar hij heen wil zwemmen.
Ideeen van hoe het moet, zijn er en worden uitgewerkt. Als de verenigingen hierin samenwerken, dan komt het goed met de westernjeugd in Nederland.