[WN] Bitten Afwisselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Bitten Afwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:35

Mijn paard heeft voorheen altijd op een correctional gelopen. Maar eigenlijk wil ik hem terug op een heel simpel trensje. Is dit verstandig? Ook qua wedstrijdjes het is een 6-jarige.

Anoniem

Re: Bitten Afwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:39

En wat start je ermee? Beginners (dan mag je op trens) of hoger (seniorpaard dus moet je straks zowiezo op bit)?

Los van de wedstrijden: ik vind dat trens de basis is. En dat dus elk paard op trens gereden moet kunnen worden. Stang is voor verfijning en voor wedstrijden. Niet voor aanleren cq basistraining.

Ik zou dus zeker 'terugscholen' naar trens.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:53

Ik start nog beginners ja tot ik vind dat dat koek en ei gaat Haha! Maar ik wist niet zeker of je bij beginners ook met een senior paard op een trensje mocht starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:03

Ja hoor, dat mag. Goede keuze van je.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:07

Inderdaad weer terug naar trens, ik weet niet waarom je paard op een correctional gereden is maar ik vind een 6 jarige daar nog veel te jong voor. Succes Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:18

Ook bij een ouder paard kun en moet je altijd weer terug naar de trens als er problemen opduiken in de training op correctional. Dus ja, het kan.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:18

ElCid schreef:
Inderdaad weer terug naar trens, ik weet niet waarom je paard op een correctional gereden is maar ik vind een 6 jarige daar nog veel te jong voor. Succes Haha!

Dat weet ik zelf ook niet, k heb hem nu anderhalf jaar en vanaf het begin op correctional.. Van me oude lesgeefster moest ik hierop blijven rijden omdat dat gemakkelijker voor mij zelf is, maar dat vind ik niet helemaal fair tegenover mijn paard.. Want als k nu onbewust me hand teveel verplaatst kan dat nooit fijn aanvoelen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:21

ik rij zelf al jaren met een correctional omdat hij daar gewoon fijn op loopt. Sinds kort heb ik een gewoon Mylertje met shanks in, doet het ook prima.

Als ik wil kan ik ook terug naar een trensje, wel even werk want ik moet er wel iets meer aanzitten buiten...maar ik rij bijna nooit meer met twee handen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:43

Bloempjeh schreef:
ElCid schreef:

Dat weet ik zelf ook niet, k heb hem nu anderhalf jaar en vanaf het begin op correctional.. Van me oude lesgeefster moest ik hierop blijven rijden omdat dat gemakkelijker voor mij zelf is, maar dat vind ik niet helemaal fair tegenover mijn paard.. Want als k nu onbewust me hand teveel verplaatst kan dat nooit fijn aanvoelen...

Daar heeft je lesgeefster gelijk in, het is makkelijker want je hoeft als ruiter minder te doen. Als je je paard weer op trens gaat rijden bestaat de kans dat jij harder moet werken, zeker in het begin, eindresultaat is ws wel een paard wat fijner aan de hulpen staat, en dat is uiteindelijk het streven.
Ik ben zelf nu ook weer terug naar trens, na een omzwerving met andere bitten, en mijn paard gaat nu ( NB onder begeleiding van een ruiter/ maitre van de Portugese Hogeschool Knipoog ) weer echt lekker door zijn lijf lopen.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:19

Ik heb vandaag voor het eerst op een trensje gereden waar ik normaal mee longeer. Hij reageerde niet heel anders, alleen de verzameling was af en toe heeeeeeel ver te zoeken Bloos En viel erg over de buitenschouder heen, maar ik had zelf heel veel meer verwacht aangezien dit toch een groot verschil is met correctional.
Maakt het verder eigenlijk uit of je met een trens rijd met 'vast' of 'losse' ringen voor wedstrijden.. Ik moet duidelijk de boekjes maar een zoeken van de WRAN!

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:32

je paard is zeker niet te jong voor een correctional.
het ligt er helemaal aan hoe je met het bit omgaat.
het wil ook niet zeggen dat een correctional altijd scherper is dan een snaffle, elk paard reageert anders op de drukpunten van een bit. het paard moet los van het bit lopen maar niet erachter, of je nu met een correctional rijdt of met een snaffle

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:54

Daarbij speelt ook mee wat je paard wat tongvrijheid betreft lekker vindt, mijne vindt de high port duidelijk prettig...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:26

Onze 6 jarge wil helemaal geen trens in haar mond al vanaf het inrijden heeft ze problemen gehad met een trens. Ook een Billy Allen mondstuk (zoals Myler gebruikt) vond ze vreselijk. Ze loopt nu al een jaar of 2 op een correctional dat vindt ze duidelijk heel veel prettiger in haar mond. Mijn andere paard is overigens wel met een trensje begonnen en loopt nu al jaren super op een Billy Allen van Greg Darnall.
Het is dus belangrijker om te kijken wat je paard prettig vindt en niet wat "men" denkt wat de volgorde in bitten zou moeten zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:33

Onze (nieuwe) paint (6) werd bijna altijd gereden op billy allen stangetje. Alleen trens met longeren. We wilden gisteren de D-snaffle indoen, maar hij trok telkens zijn tong er onderuit, terwijl hij toch op de juiste hoogte in de mond leek te liggen.
Dus toen toch maar weer gereden met de shanks, wat overigens prima gaat.
Hoe dat nou kwam .... Verward

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:06

ElCid schreef:

waarom een 6 jarige te jong voor een correctional?
de mijne is 5 en ik rij hem ook met een correctional...hij loopt er super op! (voor foto's, western itp bij rijfoto's cooper)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:13

Ben een paar maanden terug overgeschakeld van een gewone gebroken trens naar een sweet water met shanks. Omdat ik vastliep met die trens, en het blijkbaar een stuk beter ging met die sweet water. Nu het probleem waar ik tegenaan liep uit de wereld is, ben ik terug gegaan naar de trens, omdat ik daar eerst probleemloos op wil kunnen rijden. Als dat goed gaat ga ik de sweet water weer gebruiken als verfijning. Had het mij makkelijk kunnen maken door nu op die sweet water te blijven rijden, maar heb er bewust voor gekozen nu een stapje terug te doen zodat ik verderop in de training meer profijt uit dat shank-bitje kan halen. Qua opbouw van training was ze er nog niet aan toe namelijk...