vraagje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milika

vraagje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 18:33

mij zus gaat ook endurance doen voor t eerst:) wat doen jullie meestal mt trainen gaan jullie
juist heel veel in de bak trainnen of veel langs de weg en hoe vaak trainnen jullie per week zij zo een 3a4 dagen in de week en dan doet de eigenaar (me zus rijdt m voor iemand) m nog longeren of mt de fiest lang de weg.. me zus doet als ze in de bak rijdt bijv: 15min draven en dan 5min stappen en doen 10min galoperen om maar wat te noemen is dat ook een goeie manier van trainen.?
groetjes
en alvast bedankt voor het antwoorden:)

Lenneke_

Re: vraagje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:55

Lekker naar buiten! Niet in die bak blijven hangen. De bak is prima voor dressuur, maar conditie en ervaring train je niet in de bak.
Wat ze nu doet (15 minuten draf, 5 minuten stap) is prima. Probeer van daaruit de draf steeds verder uit te bouwen. Dus 20 minuten draf, 5 minuten stap en dan 25 minten draf, 5 minuten stap etc.
Het paard moet toch wel een half uur achter elkaar kunnen draven.

Ik train gemiddeld 3 keer in de week echt goed. De andere dagen staat hij alleen in de wei of gaan we wat fietsen ofzo. Geen arbeid. Die dagen tussen de training zijn voor herstel.
Train je echt goed dat maak je tijdens elke training kleine mini blessures. Dit heeft het lichaam nodig om sterker te worden. het lichaam hersteld weer en doet er nog een schepje bovenop zodat hij de volgende keer dezelfde arbeid probleemloos aan kan.
Daarmee kan je het lichaam steeds sterker maken.
Maar je moet het lichaam wel de tijd geven om te herstellen. Als je dat niet doet maak je de mini blessures steeds groter, tot er uiteindelijk een echte blessure kan ontstaan

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:13

bak is dan ook best saai! lekker buitenzie je ook meer en is fijner ook voor de ervaringen van het paard , succes! Lachen

BertineJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:48

Het ligt er ten eerste aan welke leeftijd het paard/de pony heeft en of hij/zij een goede basisconditie heeft wat rijden betreft.En ook welk ras het is.
Bij een wat ouder paard met een goede basisconditie kan je,zoals Lennek al schreef,opbouwen naar 3 x per week trainen.Maar doe in het begin zeker niet te gek!Neem de tijd en bouw vooral de draf steeds verder uit.
Stap ook regelmatig aan de hand of naast de fiets over harde bodem.Dat is goed voor de pezen van je paard.Je kan dat ook heel goed doen nadat je bijvoorbeeld dressuurmatig getraind hebt met je paard in de bak. Ga daarna ''een blokje om'' stappen.
Dressuur blijft de basis voor een soepel paard,dus 1 x per week in de bak goed dressuur matig rijden of longeren is zeker niet verkeeerd!Ook hierbij is weer de leeftijd van het paard van belang.Een jong paard zou ik eerst dressuurmatig doorrijden zodat hij goed de basis kent.Daar heb je altijd plezier van!
Succes,en als je vragen hebt hoor ik het wel.Ik ben ook niet alleswetend,maar ik zal proberen te antwoorden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:42

lekker naar buiten gaan en een goede basis conditie opbouwen. Zoals lenneke zegt steeds de draf iets uitbouwen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:32

Citaat:
Ik train gemiddeld 3 keer in de week echt goed.
wat versta jij hier precies onder? zijn dat lange ritten of hele intensieve?...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:55

Dat verschild, ik doe de ene keer een lange rit op lager tempo, de andere keer een kortere rit op hoog tempo, de volgende keer doe ik alleen maar heuveltjes... Allemaal training.
Tijdens een training zet ik Anouar echt aan het werk, dus daar vallen gezellige kletsritjes niet onder.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:03

Voor iemand die begint is het denk ik belangrijk dat het paard een goede basisconditie heeft, goed gehard is en rijtechnisch goed loopt.
Basisconditie krijg je door het draven steeds iets verder uit te bouwen.
Je paard harden doe je door heel veel te stappen over harde ondergrond, iets moeilijker terrein, over boomstronkjes enzo. Door het stappen over harde bodem verbeter je de botstructuur en de pezen waardoor er later minder kans is op blessures. Door ook in moeilijker terrein te komen worden paarden handiger.
Rijtechnisch spreekt denk ik voor zich. Een endurancepaard hoeft niet met de kin op de borst. Maar wel lekker aan de hulpen zijn, los in het lichaam, recht, in balans en op eigen benen kunnen lopen.

Dat is het begin. Als je verder komt gaat de training denk ik ook meer per paard verschillen. Elk paard heeft z'n sterke en zwakke punten en hoe meer je van het paard vraagt hoe belangrijker die punten worden.
De een zou misschien meer krachttraining nodig hebben en de ander moet meer kilometers maken (bijvoorbeeld)
Ik vind het wel belangrijk om goed af te wisselen zodat je het hele lichaam traint.