[WN] Neckreining Leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TGS

Neckreining Leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:51

Hallo iedereen,

Misschien een hele stomme vraag maar ik kon het zo gauw niet vinden maar was is de beste manier om je paard neckreining te leren.

Ik heb namelijk op criollos gereden en daar zat alles al op en aan.

Nu wil ik dus mijn eigen paard het ook leren moet zo ie zo nog wel even wachten is nu pas anderhalf..

Maar ben liever al helemaal geinformeerd voordat ik begin.

Graag hoor ik van jullie wat de beste en meest effectieve manier is.

Groetjes

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Re: Neckreining Leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:20

Les nemen en begeleiding vragen bij het beleren van je paard. ik denk niet dat je dat kan beschrijven met een toetsenbort (ik niet in iedergeval) Succes ermee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:24

@TS: Binnen nu en 2 jaar heb je dus nog genoeg tijd om daar vanalles over te lezen en te leren Knipoog

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:55

maar is het handig om meteen met neckreining te beginnen of eerst gewoon engels???

Natural_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:06

Waarom zou je eerst je paard iets aanleren en daarna weer helemaal opnieuw beginnen met iets totaal anders?
Zoals dubbeldun al zij,.. veel informatie vergaren.. zoek via google, ga naar de bib en praat face to face met westernruiters/ trainers en neem les. zodra de tijd daar is om je paardje te beleren schakel dan iemand in die ervaring heeft met het beleren van een western paard en ga samen aan de slag (over 2 jaar dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:07

"Gewoon Engels" stuurt ook met de buitenteugel Knipoog
Is en blijft een "deurtje open, deurtje dicht"-verhaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:09

@Pandura: neckreining is een graad van perfectie die pas komt kijken bij een paard wat de basis góed beheerst en op één hand op een stangenbit (shank) gereden kan worden.
Ik geloof niet dat je dat al een jong onbeleerd paard wilt aandoen Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:40

pandura bij neckreining komt er meer bij kijken dan jij denkt, paard moet namelijk ook erg goed op je zit reageren en op de aanwijzing van je benen, en ik spreek uit ervaring dat dat nog echt niet zo gemakkelijk is, mijn paard kent het beter dan ik.
En oefening baat kunst zeggen ze altijd dus ik oefen ook daar mee ook veel zowel met shank als met een comfort snaffle

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:44

Ik ben van mening dat een paard al van heel vroeg gewend raakt aan neckreining. Zowel met snaffle als met shank, des te minder heb je later overgangsproblemen als je gaat beginnen om met een shank te rijden. Ook is het altijd fijner als je paard van begin af aan gewend is aan wijken aan lichte beendruk en op de aanraking van de teugel. Het gewicht mag je ook niet vergeten>

De meeste paarden hebben het snel door maar verwacht niet dat het al op een uurtje gedaan is en natuurlijk blijft de regel: zoek genoeg info en goede instructie!

Natural_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:34

ik rijd mijn haf ook nog met een snaffle maar ben al bezig met neckreining. we zijn er nog lang niet. Ik ben het er niet mee eens dat je er pas mee kan beginnen als je paard aan een shank toe is. dan vraag ik me namelijk af.. wanneer is een paard dan aan een shank toe als hij met een snaffle niet met 1 hand te rijden is? shanks moet je toch met 1 hand rijden of heb ik dat verkeerd begrepen? en met 1 hand bedoel ik dus ook neckreining.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:15

Ik ben het er wel mee eens dat de neckreining een graad van perfectie is, maar ben het er niet mee eens dat dit alleen met een shank gebeurd. Ik train mijn seniorpaard slechts zelfden met de shank, maar de neckreining beheerst zij inmiddels erg goed.
Net wat Sonja zegt, is sturen met de buitenteugel simpel gezegd het deurtje open, deurtje dicht verhaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:36

ik begin er gelijk mee als ik een paard inrij
jonge groene paarden reageren gelijk op neckreining, ze wijken voor de druk van de teugel tegen de hals
waarom met iets later beginnen als het gewoon gelijk meegenomen kan worden

het eerste wat je een paard leert is wijken op druk
zowel van het been en waarom niet gelijk van de teugel
een paard maakt daar echt niet veel verschil in

ik vind het juist heel prettig om met een heel los teugeltje een jong paard te sturen puur door de teugels tegen de hals te leggen en mijn been te gebruiken voor de begrenzing van het lichaam zodat dat niet uitzwaait

mijn oudere wedstrijd paard wordt nu gereden door mijn dochters van 11 en 9 jaar en die rijden hem puur op neckreining (en trensje in de mond)
zo kunnen ze zich consentreren op zit en beenhulpen

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:06

Neck reining leren doe je met stuur oefeningen. Daar begin je mee op het moment van zadelmak maken.

Het is een kwestie van je handen volgen en wijken voor de druk. Sturen sturen en nog eens sturen, de hele bak door, alle kanten uit.... aangeven, gaan, en weer recht, aangeven, gaan en weer recht of terug op de cirkel. Niet blijven sturen dus, ook niet op de cirkel.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:45

Ik ben ook van mening dat je er het beste vroeg mee kunt beginnen. Je hebt hier helemaal geen shanks voor nodig.
Je kunt dit gewoon meenemen bij de dagelijkse basis oefeningen en alles begint op twee handen dus je hoeft hier niet voor op 1 hand te rijden. Met de ene hand deurtje open, met de andere teugel tegen de hals. Verder gebruik je je gewicht en de druk van het tegenover gestelde been. Iedere keer maar een paar pasjes en dan weer recht uit.
Natuurlijk dit alles onder begeleiding van een goede instrukteur.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:19

Ik zou er ook al meteen mee beginnen..
Wel heb ik het idee gekregen dat er verschillende manieren\opvattingen zijn van neckreining...
Ik heb geleerd dat je de teugel aanlegt aan de buitenkant van het paard en hij moet wijken voor druk. Op het moment dat je de teugel eraf haalt dat het paard gewoon weer rechtdoor moet gaan. Blijven sturen dus met o.a de teugel behalve als je rechtdoor wil gaan.
Marieke zegt dat je juist niet moet blijven sturen maar dat het paard daar moet blijven lopen wat je hem net gevraagd hebt terwijl je de teugel van de hals af hebt gehaald.
Ik heb begrepen dat dit vrij normaal is bij veel reiningruiters. Hoe laat je het paard dan altijd in de juiste stelling lopen op de circel?
Mijn vraag is eigenlijk wat is/noemt men nou neckreining? Is dat wat ik doe dat ook of alleen zoals Marieke dat beschrijft?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:43

@MissPK
Wanneer je zou blijven sturen met de teugel tegen de hals dan is de kans groot dat het paard daar juist tegen gaat leunen.
Ik houd mijn hand altijd binnen een vierkantje voor het zadel (lastig uitleggen zo op papier). Elke keer breng ik mijn hand daar weer terug. Ik geef aan met mijn hand welke kant ik uit wil en breng mijn hand weer terug het vierkantje in. Ik hou de beweging met mijn hand in een soort van slow motion. Langzaam bewegen dus. Wanneer ik op de cirkel zit houdt mijn paard stelling omdat hij zichzelf mooi draagt en zijn heup goed geplaatst heeft. Dit geef ik eenmalig aan met mijn been (heup naar binnen). Stelling is er dan automatisch. Ik ondersteun hem ook niet met mijn been op de cirkel omdat er dan hetzelfde gebeurd als met je teugel, het paard gaat daar dan uiteindelijk op leunen en ik wil dat hij op zichzelf loopt.

Wanneer ik vanuit mijn cirkel de rechte lijn op wil geef ik hem de richting aan wend ik af en rij hem recht vooruit. Zijn heup komt nu weer recht onder hem te staan doordat ik hem op dat moment naar voren drijf met 2 benen tegelijk. Mijn hand is meteen weer terug in het vierkantje. Nu houdt hij zijn rechte lijn totdat ik zeg dat we iets anders gaan doen. Stel dat hij op zijn rechterlijn naar rechts trekt, dus of tegen je rechterbeen leunt, of je rechter teugel, kan ik 2 dingen doen, of ik stuur hem scherp naar links en vervolg dan over de diagonaal mijn rechte lijn, of ik stop hem draai hem een hele spin naar links en galopeer er weer recht uit. Als hij maar onmiddelijk weer van mijn rechter teugel en/ of been af komt.

Met mijn spin net zo eigenlijk. Ik geef hem 1 keer, alleen met mijn hand, aan welke kant we uit gaan spinnen, mijn been komt hier niet aan te pas. Zodra hij gaat leg ik mijn hand gewoon weer terug. In mijn spin blijf ik dus ook niet sturen. Ik hou zelfs mijn been er dus niet bij. Alles is los, pas als ik echt meer snelheid wil maken komt mijn buitenbeen er met bump bewegingen bij en op het allerlaatste moment klik ik.

Ik vind het het mooiste wanneer je niet kan zien dat je stuurt dus op de kleinste beweging wil ik reactie. Wanneer je blijft sturen wordt je paard steeds minder gevoelig en moet je je beweging groter maken om op bepaalde momenten meer reactie te krijgen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:56

Marieke ik snap je verhaal Ja Het is niet zo dat ik overdreven blijf sturen maar wel de teugel licht tegen de hals blijf houden en het liefst binnen dat vierkantje waar jij het over hebt. Ik denk dat het verschil zit in de manier van stelling vragen. Jij doet zijn heup naar binnen met je buitenbeen neem ik aan. Ik drijf met het binnen been het middenstuk naar buiten. Mijn buitenbeen is voor de galophulp en heup naar binnen.Het is niet zo dat je dit blijft doen want als het paard het doet haal je de druk voor het grootste gedeelte weg.
Ik begin me nu weer af te vragen als jij je paard recht maakt en een wissel wil maken hoe dit er op deze manier uit gaat zien zonder je binnenbeen erbij? Mijn idee is dat het paard zich om gaat" gooien" of niet? En als je meerdere wissels achter elkaar wil maken ...word dat dan niet heel slordig om te zien?
Ik ben het met je eens dat het er allemaal het mooist uitziet als je paard op de kleinste hulpen reageert maar de wissels die ik vaak zie zijn alles behalve vlak of mooi te noemen....Zou dat dan daarmee te maken hebben?
Nog even on topic:als ik het dus goed begrijp is neckreining dat je paard wijkt voor de druk van de teugel toch? En of je nou alles daarna los laat of meer onderhoudend rijd heeft daar dan niks mee te maken dan... Verward

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:24

Dan heb je onze wissels nog niet gezien!! Haha!

Allereerst, ik rij niet met mijn benen van het paard af. Ze zijn er, maar doen niks op het moment dat het niet hoeft. Wanneer ik merk dat mijn paard iets uit elkaar valt op zijn linker cirkel bijv, Til ik mijn hand op en leg mijn buiten been naar achter om die heup naar binnen te brengen en ik heb mijn binnenbeen erbij om zijn schouders hoog te houden en om zijn ribben daar omheen te buigen. Zodra hij doet wat ik wil laat ik alles langzaam weer los (ik gooi dus niet mijn benen weg, ze zijn er nog steeds).

In het Topic van hoe gallops wissels leren kan je lezen dat ik juist niet mijn paard omgooi voor de wissel. Ik kan van gewoon naar contra, ook in de cirkel. Ik kan hem changeren wanneer ik maar wil. Als hij maar recht is.

Mijn show wissel (dus op de X) bereid ik een aantal passen van te voren voor.
Mijn benen komen langzaam met wat meer druk binnen Buitenbeen iets naar achter binnen been gewoon. Ik stel hem zodra ik het midden nader recht door mijn hand wat op te tillen en de buiten teugel aan te leggen. Doordat ik mijn hand op til is dit een ander signaal als wanneer ik hem naar binnen zou will sturen. Dit signaal betekent recht stellen. Zodra hij recht is laat ik mijn buiten been los en geef met mijn nieuwe buiten been aan dat we de andere galop aanemen. Dan ga ik nog een paar passen recht (hangt van de grote van de bak af) duw zijn heup iets naar binnen en ga vervolgens mijn nieuwe cirkel op.

Als ik wissels om de zoveel passen doe, blijven mijn benen gewoon contact houden, anders wordt het zeker een rommeltje.

het is trouwens best lastig opschrijven wat je precies doet.

Je hebt gelijk dat neck reining wijken voor de druk van de rein is.
Hoe je dat doet, moet je helemaal zelf weten zolang hij maar voor de druk wijkt. Dit is mijn manier omdat dat voor mij het prettigste werkt en ik het het mooiste vind. Ja

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:52

Nee,dat klopt! Ik heb ook niet gezegd dat die wissels bij jullie er zo uit zagen Knipoog
Ik was wel benieuwd of dit er de oorzaak van zou kunnen zijn...
En ik vind het ook heel lastig om op te schrijven wat ik precies bedoel maar hou wel van een gokje .
Je moet natuurlijk dat doen waar jij je het prettigst bij voelt en het mooiste vind.....dat doe ik ook Ja Haha!
Ik had het andere topic nog niet gelezen...ga ik nu doen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:47

Ik probeer het ook altijd, maar ik kan niet zo goed bij zijn oren Scheve mond