@MissPK
Wanneer je zou blijven sturen met de teugel tegen de hals dan is de kans groot dat het paard daar juist tegen gaat leunen.
Ik houd mijn hand altijd binnen een vierkantje voor het zadel (lastig uitleggen zo op papier). Elke keer breng ik mijn hand daar weer terug. Ik geef aan met mijn hand welke kant ik uit wil en breng mijn hand weer terug het vierkantje in. Ik hou de beweging met mijn hand in een soort van slow motion. Langzaam bewegen dus. Wanneer ik op de cirkel zit houdt mijn paard stelling omdat hij zichzelf mooi draagt en zijn heup goed geplaatst heeft. Dit geef ik eenmalig aan met mijn been (heup naar binnen). Stelling is er dan automatisch. Ik ondersteun hem ook niet met mijn been op de cirkel omdat er dan hetzelfde gebeurd als met je teugel, het paard gaat daar dan uiteindelijk op leunen en ik wil dat hij op zichzelf loopt.
Wanneer ik vanuit mijn cirkel de rechte lijn op wil geef ik hem de richting aan wend ik af en rij hem recht vooruit. Zijn heup komt nu weer recht onder hem te staan doordat ik hem op dat moment naar voren drijf met 2 benen tegelijk. Mijn hand is meteen weer terug in het vierkantje. Nu houdt hij zijn rechte lijn totdat ik zeg dat we iets anders gaan doen. Stel dat hij op zijn rechterlijn naar rechts trekt, dus of tegen je rechterbeen leunt, of je rechter teugel, kan ik 2 dingen doen, of ik stuur hem scherp naar links en vervolg dan over de diagonaal mijn rechte lijn, of ik stop hem draai hem een hele spin naar links en galopeer er weer recht uit. Als hij maar onmiddelijk weer van mijn rechter teugel en/ of been af komt.
Met mijn spin net zo eigenlijk. Ik geef hem 1 keer, alleen met mijn hand, aan welke kant we uit gaan spinnen, mijn been komt hier niet aan te pas. Zodra hij gaat leg ik mijn hand gewoon weer terug. In mijn spin blijf ik dus ook niet sturen. Ik hou zelfs mijn been er dus niet bij. Alles is los, pas als ik echt meer snelheid wil maken komt mijn buitenbeen er met bump bewegingen bij en op het allerlaatste moment klik ik.
Ik vind het het mooiste wanneer je niet kan zien dat je stuurt dus op de kleinste beweging wil ik reactie. Wanneer je blijft sturen wordt je paard steeds minder gevoelig en moet je je beweging groter maken om op bepaalde momenten meer reactie te krijgen.