Hartslagmeter of gps?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Hartslagmeter of gps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:36

Hoi!

Vorig jaar tijdens het trainen maakte ik veel gebruik van mijn stethoscoop zodat ik de hartslag van mijn pony kon meten. Nu is dit redelijk een gedoe, ik kan de hartslag niet vinden of raak hem kwijt tijdens het tellen. Ondertussen zal de hartslag flink gezakt zijn.
Nu zat ik toch te denken om een hartslagmeter aan te schaffen zodat ik tijdens de ritten niet hoef af te stappen en hoef te zoeken naar de hartslag.
Het volgende waar ik mee zit is dat ik ook heb zitten kijken naar een GPS systeem, zodat ik weet welke afstand ik heb gereden en wat mijn gemiddelde snelheid is. Dit lijkt mij zeer handig aangezien ik niet weet of mijn snelheid te laag ligt of niet, naar mijn idee loopt mijn pony nog erg traag, maar zeker weten doe ik dat niet (ik heb het idee dat ze ver beneden het gemiddelde loopt). Ook heb ik geen flauw idee welke afstand ik gereden heb en daar kwam ik toen wel achter tijdens de rit die ik reed.

Ik heb gezocht naar wat handiger zou kunnen zijn of dat er misschien een all-in-one is, maar deze heb ik niet kunnen vinden. Ik vind of de hartslagmeter of het gps systeem.
Het belangrijkste voor mij is dat mijn pony lekker kan lopen zonder dat de hartslag (flink) te hoog is, ik ben uit naar een leuke rit en genieten van de omgeving.

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen, waar zal ik in dit geval het meeste aan hebben of is het beide overbodig? Lachen

bella24

Re: Hartslagmeter of gps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:49

Ik zou eerst voor een hartslagmeter gaan, met een stethoscoop lukt het eigenlijk niet om een goed beeld te krijgen van de hartslag bij inspanning (en herstelwaardes). GPS kan ik op dit moment nog goed missen door de afstand van te voren te meten op de kaart. Als je dan na de rit kijkt hoe lang je weg bent geweest dan weet je de gemiddelde snelheid. De afstanden die ik op de kaart meet, blijken ook overeen te komen met de waardes die de GPS van mijn stalgenootje aangeeft. Laatst bijv. een rit van 27 km in drie uur gedaan, gemiddelde snelheid 9 km per uur. GPS gaf 27 km aan maar ik wist al dat dat rondje 27 km was, hihi! Haha!

Je kan van een aantal vaste rondjes de afstanden noteren, heel handig! Uiteindelijk koop ik wel een GPS maar zo gaat het nu ook prima.

Hartslagmeter is op een gegeven moment wel onmisbaar omdat je wil zien of de waardes verbeteren na training. Ze zijn wel prijzig dus ik koop hem zelf pas deze winter, als ik ga trainen voor klasse II.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:54

Hoi Bella, bedankt voor je reactie.
Ik snap nog steeds niet hoe mensen de afstand kunnen meten vanaf een kaart, ik heb dat ook geprobeerd met een kaart van het amerongse bos Haha! Ik wist alleen op de kaart niet af te lezen welke route ik had gereden,het enige wat ik op de kaart zag was groene bomen en geen paden. De parkeerplaats ( het startpunt) kon ik dan weer wel vinden

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:15

Je moet ten eerste een kaart hebben waar de ruiterpaden opstaan (logisch!) en dan nog is het in het begin een beetje puzzelen. De ruiterpaden staan meestal niet heel nauwkeurig getekend. Als je het gebied goed kent dan zie je op de kaart wel herkenningspunten (een meertje, restaurantje etc) en kan je de route zo uitstippelen. Als je op de kaart weet welke paden je ongeveer rijdt dan kan je beginnen met meten. Ik pak gewoon een touwtje; het begin leg je bij de start en dan leg je het touwtje nauwkeurig langs de hele route dus ook alle bochtjes en kringeltjes. De totale lengte van het touwtje leg je dan weer langs de schaal van de kaart en dan weet je het aantal kilometers toch heel nauwkeurig. Het is even puzzelen maar voor je vaste trainingsrondjes hoef je dit maar 1 keertje te doen.

In een vreemde omgeving is dit wel erg lastig omdat je nooit precies weet welke paden je gaat rijden of hebt gereden. Je kan dan wel een wedstrijdgebied kiezen en op de kaart een klasse 1 wedstrijd rijden als training. Weet je ook hoeveel kilometer je hebt gedaan. In een vreemde omgeving is een GPS absoluut handig hoor. In mijn eigen trainingsgebied kan ik best zonder.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:02

Die combi's van een hartslagmeter / GPS bestaan wel, maar zijn heeeeel duuuuuur!!!
Als ik jou was zou ik eerst voor een goede hartslagmeter gaan.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:26

Google earth is in veel gevallen ook super handig om afstand te bepalen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:26

Kan je zo gratis downloaden.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:31

ja maar hoe werkt dat ben daar zo omhandig in kan je het misschien een keertje uitleggen via pb en de link sturen om het te downloaden?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:03

Google earth heb ik eens geprobeerd, maar dat lukt mij helemaal niet Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:53

Wij hebben sinds kort een Garmin 305, idd daar hangt een prijskaartje aan. maar ik zou nu al niet meer zonder willen. Hij is echt retehandig en zn geld nu al dubbel en dwars waard. En alles superhandig in 1 horloge dus handiger kan het niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:10

Vippie volgens mij ben ik die zojuist tegen gekomen, maar mijn internetverbinding scheed er mee uit.
Is dat degene die wel omgebouwd moet worden voor paarden?

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:18

http://www.horsehrm.com/

Hier vind je erg veel info en producten. Zowel hartslagmeters als GPS (in combinatie met hartslagmeter) specifiek voor paardensport. Erg interessant maar ook behoorlijk prijzig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:37

Ik zou als ik jou was eerst een hartslagmeter kopen (zoals meerder mensen hier al zeggen)
Je kan later altijd ook nog een GPS kopen. Heb ik ook gedaan. Nu heb ik gewoon aan de ene arm het horloge van de hartslagmeter en aan de andere de GPS, daar heb je twee armen voor Tong uitsteken

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:56

Ik ben zelf ook aan het kijken voor die Garmin305. Kan hem misschien voor weinig overnemen; moet ik alleen nog een ombouwset van 120 euro kopen. Volgens mij zijn twee losse apparaten niet veel goedkoper dan deze 305?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:38

Ik heb een hartslagmeter van 30 euro (omgebouwd) en een tweedehands gps van 140 euro. Dat is bij elkaar 170 euro, heb je daar een 305 voor?

Ik vind een gps voor iemand die begint absoluut niet noodzakelijk. Ik heb er een gekocht omdat ik er toevallig een tegenkwam voor een redelijke prijs.
Hartslagmeter heb je meer aan, maar zelfs die is niet noodzakelijk.
De ruiter die wij groomde op de Fasna heeft meerdere 160ers gereden (oa in Aken) en rijdt niet eens met een hartslagmeter.
Het is handig om te hebben, maar niet noodzakelijk

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:39

ik gebruik ook google earth om mijn gemiddelde snelheid te meten. en als je ongeveer weet wat je paard draaft en stapt dan kan je zelf ook ongeveer wel bedenken wat je gemiddelde snelheid is. tijdens wedstrijden gebruik ik gewoon de endurance calculator. werkt prima!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:42

Ik heb wel een beetje twijfels bij google earth. Zaterdag hadden we onze jaarlijkse fietstocht met de familie en ik mocht hem dit jaar uitzetten.
Volgens google earth was het een rondje van 25 km. Na afloop van de tocht stond de kmteller van mijn oom op 40 km. We hebben ruim 5 uur over de tocht gedaan. Dan lijkt het me toch eerder dat het 40 km was, als het 25 was hebben we wel erg sloom gefietst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:43

Altos schreef:
http://www.horsehrm.com/

Hier vind je erg veel info en producten. Zowel hartslagmeters als GPS (in combinatie met hartslagmeter) specifiek voor paardensport. Erg interessant maar ook behoorlijk prijzig.

Wellicht kijk ik niet goed, maar ik zie alleen maar hartslagmeters? Welk type is dan in combinatie met GPS? Lachen

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:37

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:22

Bedankt voor al jullie reacties! Lachen
Daar ga ik zeker wat mee doen.
Nee noodzakelijk is het zeker niet, handig wel *LOL*

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:13

Lenneke_ schreef:
Ik heb een hartslagmeter van 30 euro (omgebouwd) en een tweedehands gps van 140 euro. Dat is bij elkaar 170 euro, heb je daar een 305 voor?

Ik vind een gps voor iemand die begint absoluut niet noodzakelijk. Ik heb er een gekocht omdat ik er toevallig een tegenkwam voor een redelijke prijs.
Hartslagmeter heb je meer aan, maar zelfs die is niet noodzakelijk.
De ruiter die wij groomde op de Fasna heeft meerdere 160ers gereden (oa in Aken) en rijdt niet eens met een hartslagmeter.
Het is handig om te hebben, maar niet noodzakelijk

nee een garmin 305 heb je niet voor 170 euro.
goedkoopste is nog altijd boven de 300 euro,dan heb je wel een prima trainingsspeeltje.
en als je begint is het niet echt noodzakelijk zoals je zegt,helemaal waar,maar het is wel handig ook als je in vreemd terrein traint,om de weg terug te vinden,bv in drunen kan je eindeloos verdwalen Bloos
ik rijd nu 1 1/2 jaar met de 305,en kan via het trainingsprogramma op de computer,niet alleen de gereden routes,etc nakijken,maar ook het trainingsverloop volgen,en zien of ze wbt conditie etc verbetert.
ook handig om zelf te hardlopen,fietsen etc

maar zoals lenneke het doet is het ook prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:44

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:25

Zit er op de Garmin 305 ook een stopwatch (met aftelfunctie)? Het lijkt mij als SGW-er ook erg practisch. Ik snap ook niet helemaal waarom de GPS-en bij de endurance al aardig ingeburgerd beginnen te raken en bij de eventing eigenlijk niet gebruikt worden (terwijl het wel mag). Het lijkt mij echt een geweldige trainingshulp, maar ook tijdens de cross-country zelf erg practisch.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:30

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 06:25

Altos schreef:
Zit er op de Garmin 305 ook een stopwatch (met aftelfunctie)? Het lijkt mij als SGW-er ook erg practisch. Ik snap ook niet helemaal waarom de GPS-en bij de endurance al aardig ingeburgerd beginnen te raken en bij de eventing eigenlijk niet gebruikt worden (terwijl het wel mag). Het lijkt mij echt een geweldige trainingshulp, maar ook tijdens de cross-country zelf erg practisch.

ja zit er ook op,en je kan ook van alles zelf in stellen,waarbij je als je bv je snelheid,tijd,hartslag overschrijd een signaal krijgt.
intervaltraining,hoogtemeter,er zit zoveeel op Pling