[WN] Ervaringen westernles zonder eigen paard, omgeving Leiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Ervaringen westernles zonder eigen paard, omgeving Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:00

Hey allemaal,

ik ben al tijden nieuwsgierig naar Westernrijden. Ik rijd altijd Engels, maar heb mijn ogen ook open voor andere dingen. Ik heb sinds kort een pony, die ik nu aan het beleren ben. Juist daardoor vind ik het weer interessant om te kijken op welke manier anderen met hun paard omgaan.
Ik denk er over om een aantal Westernlessen te nemen. Dit zou dan nog een manegepaard moeten zijn. Ik heb op het moment nog geen geld om vaste les te nemen (omdat het bovenop de andere dingen komt, het is extra), dus het zullen een aantal losse lessen worden. Denken jullie dat ik een klein beetje kan oppikken wat Western zo ongeveer inhoud met maar een aantal lessen? Het is vooral voor de interesse, ik wil juist veel leren. Uiteraard leer je niet zomaar even rijden, juist omdat ik moet omscholen, maar zou het wel nut hebben?
Dan mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen met maneges die hierin lessen verzorgen, omgeving Leiden? Ik heb in de faq wel het rijtje maneges gevonden, nu ben ik nog benieuwd naar jullie verhalen. Yolanda van de Ripse Ruiters is erg dichtbij, is dat ook leuk? (Uiteraard ga ik ook zelf contact met haar opnemen.)

Ben benieuwd!
(Ik hoop dat mijn uitleg een beetje overkomt, lastig te vertellen wat ik ook echt bedoel.)

Groetjes, Merel

Romkabouter

Re: Ervaringen westernles zonder eigen paard, omgeving Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:05

Afhankelijk van hoe je altijd dressuurles hebt gehad, kan het overstappen mee of tegenvallen.
Als je dressuurles hebt gehad waarbij je veel druk in je handen moest hebben en de hele tijd been moet geven dan is het wel ff anders.
Als je altijd gewerkt hebt naar zoveel mogelijk lichtheid aan de hulpen en meer het paard op zijn eigen benen hebt laten lopen pik je het zo op Lachen

Over de lessen daar kan ik verder niet zoveel zeggen, want ik woon heeel ergens anders Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:22

Bedankt voor je reactie, Romkabouter. Lachen

Mijn les was vooral op manegepaarden, en dat wisselde nogal.
Ik denk zelf dat ik wel 'eerlijk' les heb gehad, ontspanning was ook zeker belangrijk: dus moet lukken, haha!

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:07

In Alphen a/d Rijn is een western manege. Ik rijd daar zelf ook. Al ga je richtig Alphen zegmaar kom je het vanzelf tegen. Gewoon door Koudekerk a/d Rijn heen rijden, door naar Alphen. Het ligt aan de weg, paarden zijn verkeersmak. Het is als het goed is 9.95 per les.
Je kan ook een kaart nemen voor 4 (?) maanden.
Daar betaal je dan 101,- voor.
Dus als je gewoon af en toe een lesje wilt nemen, kan dat. Gewoon een keertje langs komen kan altijd. Dan kan je het met de eigenaresse er verder over praten.
Voor meer vragen kan je altijd pb'en Lachen .

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:15

Hoi,

Ik heb een aantal jaren geleden western lessen gehad, daarvoor altijd " normaal engels" gereden, kan je wel vertellen dat ik me de eerste keren totaal verloren voelde, geen idee meer had hoe links of rechtsom te gaan of het afleren van HO te roepen als je paard de benen neemt ( gevolg dat je half over je paard heen hangt omdat hij een volle stop maakt) hilarisch natuurlijk maar heb er wel veel van opgestoken qua ontspanning naar je paard toe.

Ik zou het zeker eens proberen als ik jouw was, je kan er een hoop van opsteken, mits je inderdaad een goede instructeur neemt, maar daar weten andere bokkers meer van als ik op het gebied van western.

Veel plezier in ieder geval!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:14

Je kan ook bij all around western lessen, bij Peggy de Kraa of Iris van Collum.
Zij hebben leuke paarden. De stal is vlak bij leiden, tussen de Stevenshof en Wassenaar in.
Mijn paardje staat daar nu in training Haha!

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:31

Wij geven ook western les en volgens mij heb je ook al een afspraak bij ons gemaakt haha. De Ripse Western Ruiters in Rijpwetering, klopt dat??

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:24

Vandaag heb ik een half uur privé-les gehad bij het adres wat ik noemde.

Het meeste klonk vrij logisch, al ben je natuurlijk ineens weer compleet afhankelijke beginner, ghehe.
Ik vond het erg leuk, en ben heel benieuwd naar meer. Lachen

Het allerbeste aan het hele gebeuren was dat ik mijn benen te weinig naar voren deed, in plaats van het eeuwige commentaar 'benen wat meer naar achter'. Vork

@nice_cowgirl - Ik was dat inderdaad, meisje van vanmiddag met paarse rijbroek. Ben nu wel benieuwd wie van al die mensen jij bent? Lachen

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:36

Ik was dat meisje wat je hele les heb zitten kijken! Shannon

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 18:55

Dochter van, toch? Knipoog