Wedstrijd volledig in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wedstrijd volledig in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:11

Afhankelijk van de ondergrond e.d. uiteraard, is dit te doen?
Ik weet dat het in de hogere klassen (hier in belgië toch) wel gedaan wordt, anders kom je niet aan een gemiddelde van 20 km/u Clown

Maar ik vraag me af of het in de lagere klassen ook kan? Bv. in de 20 km.
Uiteraard wordt er ook gestapt, maar ik weet dat er normaal gezien veel gedraafd wordt (afwisselend met galop) maar zou het ook andersom kunnen?

Reden dat ik dit vraag is omdat ik de indruk heb dat mijn verzorgpony galop leuker vindt. Hij blijft dan meer vanzelf lopen, in hetzelfde tempo enzo en zal ook sneller vanzelf in galop aanspringen. In draf moet je zelf meer drijven e.d.

Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar hoop dat jullie het snappen?

araber

Re: Wedstrijd volledig in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:23

Hoi,

Ik heb vorig seisoen ook mijn wedstrijden grotendeels in galop gereden eerste 10km draven en dan de rest in galop. Zo kwam ik idd ook aan mijn hoge snelheden en was geen probleem. Mijn paard galopeerd ook makkelijker dan die draaft. (dit ging om afstanden van 60km) Hiervoorreed ik altijd in draf en nu weer in draf en nu ivp 70% in galop. Ik merk duidelijk verschil, hij was in galop wat uitelkaar gevallen en ik kon hem niet genoeg over z'n achterhand rijden en recht stellen. Hij is nu dus schreef en ik moet z'n achterhand er beter onder gaan rijden. Wil je echt veel galoperen moet je net als in draf zorgen dat die goed z'n achterhand blijven gebruiken en recht blijft. Ook op allebij de kanten evenveel galoperen. Zelf kan ik mijn paard uiteindelijk beter in draf rijden, maar goed dat is iets wat je zelf moet uitvinden. Mijn paard heeft moeite z'n achterhand goed te blijven gebuiken en valt makkelijk op de voorhand, in draf kan ik hem makkelijker corriceren. Ik doe nu ook wel veel oefeningen als ik galopeer maar ik wil eerst mijn draf goed hebben voordat ik me weer met de galop ga bezig houden.

Als ik jou was zou ik in de lagere klasses niet teveel galoperen, zelf rij ik dat soort afstanden (tijdens wedstrijden) alleen in draf. Dit om conditie op te bouwen en om hem te leren in een contant tempo te lopen. Dit is naar mijn mening belangrijker dan veel te galoperen hij moet in alle gangen een goed en constant tempo kunnen hebben. Als je draf nog niet klaar is zou ik persoonlijk nog niet gaan galoperen, dit is hetgene wat ik hieruit heb geleerd. Maar goed dat werkt voor iedereen misschien wel anders. Draf is voor jou pony waarschijnlijk vermoeiender omdat die makkelijker galoppeerd, daarom zou je hier juist veel aandacht en tijd aan moeten geven en niet gaan galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:26

In een klasse I kan het zeker niet, je hebt namelijk een maximum snelheid van 13 km/uur wat je mag rijden. Dan zou je een kwatier moeten galoperen, kwatier stappen ect. Stuk vermoeiender voor je paard dan veel te draven achter elkaar.

Zovaak komt het ook niet voor dat die gemiddelden worden gehaald, veel ruiters rijden hooguit rond de 15/16 km met veel draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:57

Is galopperen/stappen vermoeiender voor een paard dan draven wanneer die niet graag draaft?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:29

Tijdens het galoperen kunnen ze alleen ademhalen per galop sprong. Tijdens het stappen en draven kunnen ze op hun eigen tempo ademhalen. Dat is wel belangrijk m rekening mee te houden, dat moeten ze conditioneel aan kunnen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:45

In galop heeft je paard een been aan de grond in draf altijd twee. Draf is dus minder zwaar voor de benen.
Zeker in een mulle ondergrond kan je beter draven om peesbeschadigingen te ontlopen.
Dat je pony galop leuker vindt prima, maar jij bent de slimste van julie twee en met zorgen dat jullie beide goed aan de finish komen (is altijd nog belangrijker dan de snelheid) en nog beter dat jullie nog jarenlang goed aan de finish komen.

Op je eerste wedstrijden is het uitrijden en onderweg veel leren belangrijker dan met een eerste prijs naar huis gaan. Dat betekend dus inderdaad veel draven (en een galopje onderweg kan best natuurlijk). Later ga je pas de snelheid opbouwen een meer galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:51

De bedoeling met het galopperen is niet om persé de maximumsnelheid of de eerste prijs te halen, laat dat duidelijk zijn Knipoog Pony is trouwens niet geschikt voor endurance dus het is puur voor het plezier, verder dan 20/30 en misschien eens 40 km geraken we toch niet Knipoog

Maar mijn gedachte daarachter was omdat de pony het dus makkelijker heeft in galop, dat het voor de pony beter/makkelijker was (kijkend naar het einde van de wedstrijd dan) om meer te galopperen dan te draven. Ik heb namelijk altijd in mijn hoofd dat het beter is je paard de gang te laten kiezen (natuurlijk met mate Knipoog ) dan zitten "vechten" omdat jij persé een bepaalde gang wil ofzo.

Maar hier worden best wel interessante dingen gezegd dus misschien toch maar oefenen op het draven en hopen dat ie daarin beter gaat meewerken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:55

Vind ook zeker dat het paard zelf mag kiezen hoe hij loopt, in welke gang, deels dan. Hij kan beter aan voelen of hij kan galoperen of draven op bepaalde ondergronden. Maar mijn paard weet donders goed dat hij niet constant mag lopen crossen. Maar ik bepaal het tempo, op sommige paden vind Cloud het fijner en makkelijker om te galoperen dan te darven. Prima dan, maar we gaan niet de hele weg galoperen simpel weg omdat hij dat graag wil.

Uit eindelijk komt het er dus op neer dat hij op mijn tempo loopt, een constant tempo wat hij goed vol kan houden. En dat hij mocht het nodig zijn aan geeft als galop makkelijker is.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:14

Die van mij gaat juist galoperen als het muller wordt. Ik heb het idee dat hij dan minder moeite heeft met het mulle zand. Ik draaf wel veel in klasse een, maar galopeer ook veel stukken hoor. Je hoeft toch niet te knallen in galop. Een rustig relaxt galopje gaat vaak even snel een een snelle draf volgens mij. En als je 2 km voor de Pa en finsch stapt, dan gaat je gemiddelde al snel heel hard omlaag hoor!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:34

Je paard kan ook een bepaalde gang kiezen omdat dat gemakkelijker is. Bijvoorbeeld mijn paardje gaat graag in galop heuvelop en heuvelaf. In draf kan dit veel gecontroleerder en met een beter gebruik van de achterhand. Door bij trainingen haar juist in draf omhoog en omlaag te laten gaan is ze sterker geworden en kan ze elke heuvel nu in draf nemen.

Ga je hele lange ritten maken van 80 km of meer dan is elke energiebesparing meegenomen....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:44

Anouar gaat meer galoperen als hij moe begint te worden (andere belasting) Soms betekend dat dat we praktisch niet galoperen (in Zelhem hebben we alleen het laatste rondje een paar kleine stukje gegalopeerd) en soms galoperen we wat meer.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:34

kmvreter schreef:
Je paard kan ook een bepaalde gang kiezen omdat dat gemakkelijker is. Bijvoorbeeld mijn paardje gaat graag in galop heuvelop en heuvelaf. In draf kan dit veel gecontroleerder en met een beter gebruik van de achterhand. Door bij trainingen haar juist in draf omhoog en omlaag te laten gaan is ze sterker geworden en kan ze elke heuvel nu in draf nemen.

Ga je hele lange ritten maken van 80 km of meer dan is elke energiebesparing meegenomen....

Dat is waar. Als een paard zijn achterhand niet goed gebruikt en dus met name op de voorhand loopt, zal het moeilijk voor hem zijn bergop en bergaf gecontroleerd af en op te gaan. Daarom is het ook belangrijk dat je je paard ook dressuurmatig traint. (is mijn mening)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:43

*spam*
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-07-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame maken is niet toegstaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:56

Jeddah schreef:
Tijdens het galoperen kunnen ze alleen ademhalen per galop sprong. Tijdens het stappen en draven kunnen ze op hun eigen tempo ademhalen. Dat is wel belangrijk m rekening mee te houden, dat moeten ze conditioneel aan kunnen.

Klopt als een bus... daarom doe ik ook altijd de training in galop afwisselen met stukken draven om hem weer op adem te laten komen. Vorig jaar kon ik 1u achter elkaar galoperen en dat ging goed. Nu ben ik dat weer aan het oppakken Ja

In belgie heb je wel vaker die snelheden van 20km/h dan in NL hoor Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:59

kmvreter schreef:
In galop heeft je paard een been aan de grond in draf altijd twee. Draf is dus minder zwaar voor de benen.
Zeker in een mulle ondergrond kan je beter draven om peesbeschadigingen te ontlopen.
Dat je pony galop leuker vindt prima, maar jij bent de slimste van julie twee en met zorgen dat jullie beide goed aan de finish komen (is altijd nog belangrijker dan de snelheid) en nog beter dat jullie nog jarenlang goed aan de finish komen.

Op je eerste wedstrijden is het uitrijden en onderweg veel leren belangrijker dan met een eerste prijs naar huis gaan. Dat betekend dus inderdaad veel draven (en een galopje onderweg kan best natuurlijk). Later ga je pas de snelheid opbouwen een meer galopperen.

als je paard goed doordraaft heeft hij ook een zweefmoment in draf Ja

Ik doe het ook niet omdat hij makkelijker galopeert, maar omdat hij daar beter van hersteld Ja
Ik moet daarin alleen nog meer trainen.
Overigens galopeer ik nooit een hele rit lang, maar wel heel lange stukken als het terrein het toelaat Ja

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:51

ik draaf voornamelijk tijdens mijn wedstrijden,gemiddelde van 14 tot 15 km per uur,met af en toe een galop er tussen door,om af te wisselen,en ander spiergebruik.
ik denk dat zolang je maar zo vlak mogelijk tempo rijd,dit het minste energie kost,en je paard minder snel moe wordt.
steeds wisselen van gang,en tempo is veel vermoeiender.

ik gebruik ook een gps met snelheid,tempo,hartslag,hoogte meter registratie,en dan kan ik ook thuis op de computer zien,dat als ik dus heel vlak rijd,de hartslag constant blijft ook na uren rijden.
als ik dan een keer veel wissel van tempo,dus interval training doe,dan merk ik dat dit veel zwaarder is,de hartslag ook hoger is,ongeacht het terrein.

verder denk ik dat je goed naar je paard moet 'luisteren',en zelf goed moet bedenken wat goed voor je paard is,en dit samen tot een goede rit brengen!