[WN] Starter: Dancing Horse Ranch of Mill Ranch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diva

Starter: Dancing Horse Ranch of Mill Ranch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:05

Hallo! Doei!

Ik, als endurance en trec-fan, wil met mijn 3 jarige Merens western gaan rijden. Pony woont in Lunteren.

Ik heb niet de behoefde echt westernwedstrijden te gaan rijden, geen hoeden, laarzen etc. Ik heb een Guichard zadel (westernzadel zonder knop en zonder fenders) en wil daar voorlopig mee blijven rijden omdat het mij gewoon goed bevalt voor de TREC, buitenritten en endurance.

Ik wil gewoon de pony 'dressuurmatig' op de westernmanier gaan berijden. Ze kan nu stappen en draven en galop (er in rennen is het nu nog meer) en sturen. Maar wil het liefst nu beginnen met die lessen om haar dan direct de juiste hulpen aan te leren, en niet na een half jaar of een jaar die pony weer helemaal in de war te maken.

Wie kan mij een advies geven over welke trainingstal beter geschikt voor mij zal zijn; de Dancing Horse Ranch in Otterlo of de Mill Ranch in Ede?

Ik heb bij de DHR wel een keer gekeken, en heb de MR gebeld.
MR kreeg ik al de opmerking 'ja maar wij hebben alleen quarters. het kan wel hoor maar duurt wel langer' Ja dat snap ik, ik weet ook, maar kwam niet erg over alsof ze open staan voor andere rassen.

Wie heeft er ervaring met een van deze twee stallen, of kan iemand anders uit de buurt aanbevelen?
Er moet dus geen verplichting zijn tot toeters en bellen, en ze moeten open staan niet-western rassen.

Bedankt voor het mij op weg helpen. Ik voel mij haast weer een soort beginner Knipoog

Diva

Re: Starter: Dancing Horse Ranch of Mill Ranch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:37

Tweede telefoontje naar de Mill Ranch was een stuk positiever. Na een kort gesprekje werd mij verteld dat zij zelf ook niet als cowgirl rondrijd en er ook haflingers etc rijden.
Kon het best meteen op mijn eigen pony gaan om zo samen te leren en te kijken of het bij ons past. Volgende week de eerste les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:42

Ik als niet-westernrasberijder heb het liefst instructie van trainers die ook gewend zijn om met niet-quarters te werken. Een koudbloed IS nou eenmaal geen quarter dus die kun je ook niet zo behandelen of er hetzelfde van verwachten.

Bij een eerste contact met een potentiële trainer vraag ik dus ook naar ervaringen en zowiezo hoe men over niet-westernrassen denkt. Ik heb daar in het verleden echt wel eens minder positieve reacties op gehad, van een aantal trainers die stomweg geen fjord in de bak wilden hebben. Vind ik ook niet erg, is het maar duidelijk. Ik heb liever dat iemand dat meteen eerlijk meldt, dan dat zo iemand me toch maar les gaat geven maar dat zonder enige passie of geloof in ons kunnen, gaat doen.

Wat ik verder heel belangrijk vindt, is hoe iemand zelf met z'n paarden is, hoe het er bij iemand uitziet, en hoe er les gegeven wordt. En daar kom je alleen maar achter door er te gaan kijken. Gewoon eens binnenlopen, langs de bak gaan zitten en kijken, sfeer proeven etc.

Ik ken allebei de stallen niet, dus kan je d'r inhoudelijk ook geen advies in geven. Ik zou er gewoon een paar keer langsgaan als ik jou was.

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:28

Hoi, zelf heb ik tot 8 juli altijd met een Haflinger op de DHR gestaan. Hij is daar getraind en ik kan je de training van harte aanbevelen! Met de MR heb ik zelf geen ervaring. De DHR wordt per 1 aug. a.s. overgenomen door nieuwe eigenaren, maar de trainster/training blijft hetzelfde, dus prima. Heel veel succes met de training van je Merens.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:04

Hoi Arjanne leuk om je hier tegen te komen. We hebben elkaar zondag nog gezien. Ik heb net met Plinka mijn eerste westernles achter de rug.
Maar inderdaad eerst even gekeken hoe ze tegen pony's aankijken. Ik ben eerst eens langsgeweest en heb toen al aangegeven dat ik met mijn fjordje zou komen. Dat was geen enkel probleem.
Wel gaf ze aan dat veel fjorden wat stijf zijn en dat daar wat aan gewerkt moet worden (en dat klopt ook, weet ik uit ervaring). Gelukkig blijkt Plinka veel soepeler te zijn. De trainster was erg enthousiast en vindt dat we zeker mee kunnen doen met wedstrijden later.

Ik moet zeggen dat het ons erg bevalt en mijn paardje het ook erg snel oppikt. Jouw super brave zwarte dame zal het vast ook bevalen.

Brigitte

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:50

Ik heb de eerste les gehad, ivm vakanties nog geen nieuwe les afgesproken en heb het even laten bezinken. Het was leuk, heb wat geleerd, maar weet nog niet echt zeker of de manier wat voor me is.
Misschien ook bij de ander een lesje nemen, en dan beslissen waar ik verder ga.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:09

Als je de mogelijkheid hebt om meerdere lesgevers 'uit te proberen' dan zou ik dat zeker doen.
Bij iedereen leer je iets tenslotte.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:23

DubbelDun schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om meerdere lesgevers 'uit te proberen' dan zou ik dat zeker doen.
Bij iedereen leer je iets tenslotte.

Ja dat vind ik ook, maar voel me vaak zo bezwaard om naar een ander te gaan Bloos , ookal is het je goed recht en het zegt niet dat de ander slecht lesgeeft, maar gewoon niet echt mijn stijl was (te passief, voor mijn gevoel moest ik steeds vragen om uitleg of een nieuwe 'taak' om te doen in de les)

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:58

hai Merens,

Hier in Putten ken ik iemand die westernles bij je thuis geeft, en is ook gewend op met "koudbloeden"te werken

misschien is zij wat voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:04

Merens schreef:
Ja dat vind ik ook, maar voel me vaak zo bezwaard om naar een ander te gaan Bloos , ookal is het je goed recht en het zegt niet dat de ander slecht lesgeeft, maar gewoon niet echt mijn stijl was (te passief, voor mijn gevoel moest ik steeds vragen om uitleg of een nieuwe 'taak' om te doen in de les)

Niet doen, ik geloof nooit dat een (goede) trainer dat zo ziet. Het zijn vaak degenen die zélf onder de maat bezig zijn die moeite hebben met eens "shoppen" of bv clinics volgen bij een ander.
Wat denk je dat die trainers zelf doen? (als het goed is tenminste) Die volgen toch ook lessen en clinics bij anderen? Overal leer je wat. Al is het maar wat je NIET past...
Gewoon doen hoor, lekker "shoppen" tot je een trainer vindt die je past, en/of tussendoor lekker clinics rijden bij verschillende mensen!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:45

Ja Sonja helemaal gelijk hoor!

Zeker omdat ik nieuw ben in het westernrijden, weet ik niet wie,wat,waar.
Kwa engels rijden zou ik hier in de buurt wel ongeveer weten waar ik wel en niet wil rijden. Maar westerninstructeurs vind je niet echt op elke hoek vd straat, en daarbij ben ik er nog niet bekend genoeg mee. DubbelDun heeft net per PB al het een en ander verteld.

Mochten er mensen zijn die dit lezen en die iemand weten die westernles aan huis wil geven omgeving Lunteren dan hoor ik dat graag, mag ook per pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:49

Persoonlijk zou ik eerst kijken van wie ik les WIL hebben, en dan eens zien wie er uit dat lijstje aan huis wil komen, OF dat je misschien een andere oplossing kan vinden Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:58

Als je onbekend bent in de westernscene dan weet je ook nog niet van wie je wel en geen les wilt hebben Lachen
Hooguit zou TS elke naam die per PB binnenkomt hier om referenties kunnen vragen (leuk voor de nieuwe Mod's Knipoog )

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:01

Sonja schreef:
Persoonlijk zou ik eerst kijken van wie ik les WIL hebben, en dan eens zien wie er uit dat lijstje aan huis wil komen, OF dat je misschien een andere oplossing kan vinden Knipoog

Als ik ze allemaal niet ken, weet ik ook niet van wie ik les WIL hebben Knipoog
Kan dan eens rondvragen, eventueel bij een les kijken, en dan zelf het eens proberen.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:02

Haha ja DubbelDun inderdaad.
(enne waarom is dat leuk voor nieuwe mods? Blond )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:04

Wat een goede manier is: ga eens op een wedstrijd kijken, en benader 10 ruiters die je prettig vindt rijden. Vraag ze van wie ze les hebben, en haal daar de "haalbare" trainers uit, en ga je bij hen thuis kijken. Naar hoe ze met ruiters en paarden omgaan, hoe hun eigen paarden erbij staan, en hoe ze zelf rijden. Vervolgens bij 3 mensen een proeflesje, en daar de prettigste uit kiezen.

Kun je je eerste jaar in ieder geval mee vooruit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:05

Heerlijk... iemand die zo fris is in WN Lachen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:51

Sonja schreef:
Wat een goede manier is: ga eens op een wedstrijd kijken, en benader 10 ruiters die je prettig vindt rijden. Vraag ze van wie ze les hebben, en haal daar de "haalbare" trainers uit, en ga je bij hen thuis kijken. Naar hoe ze met ruiters en paarden omgaan, hoe hun eigen paarden erbij staan, en hoe ze zelf rijden. Vervolgens bij 3 mensen een proeflesje, en daar de prettigste uit kiezen.

Kun je je eerste jaar in ieder geval mee vooruit.

Hmmm vind dat wel een beetje overdreven voor mijn ambities. Ga geen westernwedstrijden rijden, wil gewoon mn pony met lichte hulpen tijdens de TREC en in het bos te kunnen rijden.

Dus, ik hoor de tips wel via PB, want niemand schijnt hier online namen te durven noemen Clown Schijnheilig
En dan zal ik wel eens even google-en, bellen, en een proefles nemen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:00

Jammer dat je het overdreven vindt, want in westernland is er meer kaf dan koren. En daar kan je geen brood van bakken.

Als je alleen op lichte hulpen wilt rijden tijdens de TREC, waarom bespaar je je dan niet alle moeite en neem je gewoon goede dressuurles, zoals die op elke hoek van de straat?
Als je je paard dressuurmatig lekker 'scherp aan de hulpen' hebt, heb je je doel toch al bereikt?

(niet dat ik je wil ontmoedigen westernles te nemen hoor, hoe meer westernruiters des te beter. Maar met "slechts" dit doel, kun je met Engelse les net zo goed, makkelijker en veel goedkoper, geholpen worden)

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:09

Prijs maakt geen verschil (hier niet iig, nouja mijn dressuurles was duurder) en het dressuurmatige van western spreekt me meer aan wat ik gezien heb bij de mensen die ik ken die het rijden, en bij de lessen die ik gezien heb.

Ik vind het engelse dresuur gewoon niet echt fijn en ik vind het het western meer bij de trec en het buitenrijden passen. Ik merk aan mn oudere ponies dat die bepaalde vaardigheden tekort komen aan hulpen etc en die in de western wel belangrijk gevonden worden en in het engelse rijden pas als je op hoog niveau zit.

Dus; mijn besluit tot western-dressuurmatig rijden staat vast. Maar nu nog waar!

Ik bedoelde met het overdreven vinden niet het kijken bij anderen. Maar jouw voorbeeld van een westernwedstrijd en een heel warenonderzoek. Ik doe dat gewoon bij verschillende opties hier in de buurt die ik nu gekregen heb. Ga bij een les kijken, praatjes maken met instructrices/eurs, proefles en dan een keuze maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:10

Ik ga je even wat namen sturen, maar om Boktoorlogen te voorkomen zal ik dat netjes per PB doen Haha!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:02

Sonja schreef:
Ik ga je even wat namen sturen, maar om Boktoorlogen te voorkomen zal ik dat netjes per PB doen Haha!

Te gek voor woorden eigenlijk Rolleyes Haha!

Bedankt voor je PB Sonja!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:09

Ik heb een aantal opties in de buurt doorgekegen, van een paar krijg ik nog meer gegevens.

Dus ik ga even contact met die lesgevers opnemen, kijken bij een les en dan wellicht zelf lessen als het me aanstaat.