IJzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:14

Hoe denken jullie over ijzers? Zijn ze nodig bij endurance of niet?

Aangezien je toch redelijk wat kilometers maakt met trainen en niet alle zandpaden even zacht zijn..

carola

Re: IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:32

Tja, dat ligt aan de hoeven van jou paard, de klasse waar je in wilt starten, welke wedstrijden je wilt starten, hoeveel je traint, hoe fanatiek je bent, hoeveel je over asfalt moet in een training, enz..... Niet echt een makkelijk antwoord op te geven dus!

Klasse I kan zeker zonder ijzers, mits je paard dat gewend is en je niet in Banholt gaat starten.

Een goed alternatief zijn misschien hoefschoenen? Momenteel heb ik één paard wat ik rij met hoefschoenen (maar weinig fanatiek op het moment) en eentje met ijzers (stuk fanatieker). Ook kunststofijzers kunnen nog een optie zijn.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:55

kunststof? Wat maakt dat voor verschil?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:49

inderdaad, dat is erg lastig om te zeggen.
Want zelfs sommige belgische wedstrijden zijn soms ook flinke stukken harde weg.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 19:05

het gaat me niet zo zeer om de wedstrijden maar om het vele trainen. Als ik naar het bos ga kom ik een half uur lang asvalt tegen maar er zit wel een goede berm naast. Allen kan ik die niet goed gebruiken op de terug weg omdat meneer dan vind dattie naar huis moet racen Bloos

Zijn hoeven slijten niet langzaam maar ook niet echt snel. Ik heb het er wel over gehad met de smid en die zij dat het nog niet zodig was, maar toen hij de laatste keer keek heeft hij nix bijgeveilt omdat de hoeven al kort genoeg waren. (chippen houd ik zelf een bij) Maar ik ben dus een beetje bang dat ze onderhand harder zijn gaan slijten dankzij de vele buitenritten.. Nagelbijten / Gniffelen

De pony is onderhand al 13 en totaal niet gevoelig op z'n blote pootjes want hij heeft nooit ijzers gehad en dat wil ik liever zo houden. Ik vind ijzers maar nix.. Maar hoefschoenen lijken me ook erg lastige dingen. (hoorde van verlizen en schuren)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:37

Inderdaad of je nu wel of geen wedstrijden rijd, ook door veel buiten te rijden (ook op onverharde paden) slijten de hoeven.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:45

Gewoon aankijken hoe ze het gaat doen op haar blote voeten en als ze echt teveel slijten kun je altijd over beslag (ijzer of kunsstof) nadenken.

Afhankelijk van de hoeven kun je het best nog redden zonder beslag tot en met klasse 2.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:50

Hoi, ik heb dit seizoen 4 wedstrijden gereden, waarvan 3 zonder ijzers. Banholt is bijna niet te doen ijzerloos, dus had ik er ijzers voor onder laten slaan en nog liep hij niet super hoor!

Mijn arab heeft redelijke platpoten, maar zolang het lekkere zandpaden zijn loopt hij prima. Af en toe een paar kiezels is niet erg, maar het moeten geen kilometers zijn. Asfalt gaat prima trouwens!

Gewoon proberen zeg ik, dan kom je er vanzelf achter en bovendien merk je het nu toch al met je buitenritten, hoe het gaat!

gr. Jeannine

ps ik vind niet dat zijn hoeven slijten van 30 km. Ik heb zaterdag een westrijd gereden en ik moest vandaag evengoed weer vijlen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:11

Liekie stond voorheen alleen voor op ijzers. Maar toen ik een trainingsrit van 30km in belgie ging maken op erg stenerige paden waren zijn verzenen gekneusd. Ligt er dus maar net aan waar je wilt rijden. In NL kun je volgens mij best zonder blijven rijden. Veel verharding en weinig slijtage zou voor mij geen reden zijn om ijzers te nemen.
Ik start alleen regelmatig in belgie en daar heb je ze wel nodig Ja

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:20

woeliej schreef:
het gaat me niet zo zeer om de wedstrijden maar om het vele trainen. Als ik naar het bos ga kom ik een half uur lang asvalt tegen maar er zit wel een goede berm naast. Allen kan ik die niet goed gebruiken op de terug weg omdat meneer dan vind dattie naar huis moet racen Bloos)

Daar ben je zelf bij, toch? Oftewel, je paard zal moeten leren dat er niet geraced wordt. Als jij per se geen ijzers wilt, en je denkt dat over asfalt rijden te veel slijtage geeft, dan zal je je paard eerst moeten leren dat-ie ook op de terugweg naar jou luistert en in een normaal tempo in de berm loopt.

Blijkt dan dat ondanks in de berm rijden de hoeven nog te veel slijten, dan ga je naar de volgende stap: ijzers, kunststof, of minder trainen en je ambities bijstellen, dat kan ook natuurlijk, of met de trailer naar het bos zodat je geen asfalt meer tegenkomt; mogelijkheden zat dus.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:57