Belgie of Nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bluebell

Belgie of Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 17:29

Ik vraag me af of ik ook in NL mag starten als ik in Belgie lid ben van een endurance vereniging?
Als ik een BE startkaart heb mag je daar in NL dan ook meedoen?
Of moet ik dan ook in NL lid worden?
Alvast bedankt Knipoog

Nagyl

Re: Belgie of Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:45

Euh voorzover mijn kenissen met belgische startkaart mag je gewoon in Nederland starten.

Ben je lid bij het LRV of de VLP?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:09

Ik heb altijd begrepen dat je als Belgische startkaarthouder startgerechtigd moest zijn voor een bepaalde afstand (80 km?) om in NL op (nationale) wedstrijden te mogen starten. Maar misschien is dat veranderd?

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:14

Wat Karin hier zegt klopt. Je moet minstens twee maal een 80 hebben gelopen in België om in het buitenland te mogen starten.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:31

Maar mijn vriendin wat bij het LRV haar licentie heeft, heeft max de langzame 60 gereden, mocht gewoon starten in Banholt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:45

Van http://www.dutch-mountains-endurance.nl ... s_2007.htm :

Citaat:
Belgische ruiters aangesloten bij de bond LRV moeten kunnen aantonen dat hen door LRV toestemming is verleend om aan deze Nederlandse wedstrijd deel te nemen. Ruiters van VLP en LEWB krijgen van hun bond helaas geen toestemming om deel te nemen aan deze wedstrijd, i.v.m. overlappen met de Belgische wedstrijdkalender.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:47

Dus dan moet je lid zijn van de LRV om in nederland mee te kunne doen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:48

Geen idee of dat voor alle Nederlandse wedstrijden geldt of alleen voor deze wedstrijd, dat zou je het beste even kunnen navragen bij de LRV.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:49

Zo te lezen wel ja.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:46

LRV-lidmaatschap heeft niks te betekenen in Nederland, aangezien LRV niet FEI-erkend is. LRV-wedstrijden tellen dus voor de KNHS niet mee, er is geen enkele overeenkomst tussen deze bonden.
Als Nederlandse organisator ben je redelijk vrij in wie je toelaat. Wij hebben voor onze wedstrijd LRV oftewel Vet2000 een uitnodiging gestuurd, en afgesproken dat hun mensen mochten starten in dezelfde klasse waarvoor ze bij LRV startgerechtigd zijn.

VLP hebben we ook gevraagd toestemming te verlenen aan hun leden om te starten. Die regel van 80 km die Wendy noemt staat nergens en is dus niet officieel. Het enige dat telt is de toestemming, per wedstrijd, van de VLP of de overkoepelende KBRSF. Bij ons werd die niet gegeven omdat onze wedstrijd samenviel met Recht, 1,5 uur verderop, dat soortgelijke afstanden aanbood.
In principe zou het dus wel moeten kunnen, maar in de praktijk zijn ze overdreven beschermend t.o.v. hun eigen wedstrijden, en denk ik dat je zelden of nooit toestemming zult krijgen. Knipoog

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:53

Hmm best verwarrend allemaal Knipoog Ik wil gewoon graag in NL en in BE starten kunnen en dan voornamelijk op laag niveau dus niet boven de 30 km of zo.
Maar ik vind het ook overdreven om me in beide landen lid te maken (kost allemaal geld en we hebben helaas nog steeds de lotto niet gewonnen Haha! )
dus wat kan ik nu het beste doen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:00

Lid worden in NL. Dan kun je zonder problemen in België starten, ook op de kortere afstanden. Wel met een maximum aantal wedstrijden per seizoen (5 of 7, wie het weet mag het zeggen) maar het kan iig.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:36

Citaat:
Die regel van 80 km die Wendy noemt staat nergens en is dus niet officieel

Hij mag dan wel niet officieel zijn, maar je mag altijd eens proberen of je met een belgische startkaart zonder twee maal die 80 te hebben gereden in het buitenland mag starten, daar krijg je gewoon de toestemming niet voor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:14

8 wedstrijden per seizoen mag je rijden in het buitenland met een riding permission vanuit NL.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:55

beautyke schreef:
Citaat:
Die regel van 80 km die Wendy noemt staat nergens en is dus niet officieel

Hij mag dan wel niet officieel zijn, maar je mag altijd eens proberen of je met een belgische startkaart zonder twee maal die 80 te hebben gereden in het buitenland mag starten, daar krijg je gewoon de toestemming niet voor.

Nee dat bedoelde ik ook, officieel mag het mits ze toestemming geven, maar in de praktijk geven ze die toestemming gewoon (bijna) nooit... Ook zonder die 80 km zul je geen toestemming krijgen als er een Belgische wedstrijd in een straal van 2 weken zit volgens mij...

@ Bluebell: inderdaad gewoon een Nederlandse startkaart nemen, dan mag je allebei, tot 8 wedstrijden in België. Als je alleen tot 30 km rijdt betaal je dan wel véél meer dan je met een Belgische licentie zou doen, dus het is een afweging.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:16

bluebell schreef:
Hmm best verwarrend allemaal Knipoog Ik wil gewoon graag in NL en in BE starten kunnen en dan voornamelijk op laag niveau dus niet boven de 30 km of zo.
Maar ik vind het ook overdreven om me in beide landen lid te maken (kost allemaal geld en we hebben helaas nog steeds de lotto niet gewonnen Haha! )
dus wat kan ik nu het beste doen?

Ik veronderstel dat je in Nederland woont dan kan je het best daar een startkaart aanvragen, dan kan je in beide landen starten. Als Belg gaat dat volgens mij niet en moet je een licentie aanvragen in Vlaanderen of Wallonië en heb je minder voordelen om in beide landen te rijden. Er is me ooit beloofd dat daar verandering in zou komen en beide landen gelijk gesteld zouden moeten zijn. Maar dat is ondertussen al 2 jaar geleden. Ik woon juist naast de grens in België en vond het niet eerlijk dat mijn buurvrouw wel in beide landen kan rijden wat ze wilt en ik niet. De wedstrijden in België moeten wel voor de organisatoren wat beschermd worden omdat de opkomst hier veel kleiner is dan in Nederland. Daardoor zijn ze in Nederland ook veel soepeler om toestemming te geven dat ruiters in België mogen rijden omdat sommige wedstrijden volzet zijn iets wat in België nog niet voorkomt.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:07

griebels schreef:
8 wedstrijden per seizoen mag je rijden in het buitenland met een riding permission vanuit NL.

hoe zit het dan als je een FEI paspoort heb mag je dan onbeperkt starten in het buitenland? 8 wedstrijden is trouwens wel genoeg zoveel rij ik er niet eens in 1 seisoen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:49

Zo ver ben ik nog niet dus daar kan ik je geen antwoord op geven Haha!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:48

lars schreef:
griebels schreef:

hoe zit het dan als je een FEI paspoort heb mag je dan onbeperkt starten in het buitenland? 8 wedstrijden is trouwens wel genoeg zoveel rij ik er niet eens in 1 seisoen Knipoog

Een FEI paspoort is een internationaal paspoort en nodig voor CEI wedstrijden, dus dan mag je daar na inschrijving (of aanvraag) via je Federatie starten wanneer zij toestemming geven nadat ze je kwalificaties hebben nagekeken enz. Voor nationale wedstrijden heb je dat niet nodig omdat die wedstrijden niet geregristreerd worden via het FEI paspoort en dus niet op de wereldrangschikking komen. Een FEI paspoort is duur en maar een aantal jaar geldig het moet dus telkens verlengd worden.

Eigenlijk is het mogen rijden van nationale wedstrijden in het buitenland een gunst van het land waar je toe behoord en hangt het denk ik van land tot land af. Ik ben hier wel niet zeker van maar zo komt het bij mij toch over.

En 8 wedstrijden is al heel wat om te mogen rijden.