[WN] kapsel western paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

kapsel western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:36

Mijn pony heeft een eh nogal wild kapsel.
Voor wedstrijden kan dit (mits goed gewassen en gekamd) of zouden jullie dit invlechten in een hengstenvlecht?

Ik vindt het zelf juist erg charmand staan dat wilde...

trickywonder

Re: kapsel western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:39

heb je er een foto van? plaats het eventueel in een link dan mag het wel. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:43

Aangezien de jury een 'rustig' beeld wil bij de pleasure zou ik geen wild wapperende haren nemen Haha!
Kort in staartjes of lang laten en een hengstenvlecht dus.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:23

ik zou de manen van je fjord lekker laten voor wat het is
dat hoort bij zo'n paardje en ik vind niet dat dat geknipt zou moeten worden als een pleasure quarter

je zou eventueel aan beide kanten een hengstenvlecht kunnen maken of zo maar ik heb het nog nooit gezien bij een fjord in de western
bij mijn welsh-cob heb ik ze ook altijd gewoon los gelaten
wel knipte ik een flink stukje weg voor de oren zodat het er netjes uit zag bij het hoofd
ook de haren rond de kaken netjes kort knippen, oortjes bij knippen(niet in de oren)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:28

kmvreter schreef:
Mijn pony heeft een eh nogal wild kapsel.
Voor wedstrijden kan dit (mits goed gewassen en gekamd) of zouden jullie dit invlechten in een hengstenvlecht?

Ik vindt het zelf juist erg charmand staan dat wilde...

Afknippen zoals dat bij de fjorden hoort

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:03

Je zou het de dag voor de wedstrijd kunnen wassen en daarna invlechten. Net voor de wedstrijd de volgende dag haal je de vlechten eruit, cowboymagic erin om het glad te houden, borstel er een keer door en rij je wedstrijd. Doen wij ook altijd met de manen van Dusty die ook normaal gesproken ook vrij ontploft eruit zien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:07

Ik hou zowiezo al niet van fjorden met lange manen, vind het erg onverzorgd staan en het benadrukt bij veel fjorden het plompe, gedrongen postuur teveel naar mijn smaak. Ik zou het dus in een verzorgd boogkapsel knippen.
Maar als je bewust voor lang laten kiest, dan lijkt een hengstenvlecht mij de enige oplossing om het nog een béétje in het gareel te krijgen. Hoewel ik eerlijk gezegd ook niet dol op hengstenvlechten ben. Ik vind kortgeknipt gewoon netter en verzorgder staan, en dus een mooier beeld geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:27

sonja plaats eens een foto van jou knipcreaties!
dat is nou eens leuk en niet zo saai

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:13

Mijn eigen fjord is altijd gewoon superstrak in boogkapsel, daar ben ik erg zeikerig in. Wit een hand breed, en zwart een duimbreed er bovenuit:
(linten aan hoofd effe wegdenken, heb zo gauw geen andere foto geupload bij de hand)
Afbeelding
Alleen met de manegefjord haal ik nog wel eens een geintje uit, zoals dit:
Afbeelding
Momenteel heeft deze trouwens driehoekjes, zwart en wit om en om. Heb ik alleen geen foto van gemaakt. Ik vond de blokjes mooier, strakker. Volgende keer knip ik golfjes bij haar.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:46

hihih dat is nog eens creatief knippen!!
Ik heb mijn tink ook een `fjordenkapsel` aangemeten ( manen werden dun) en dat zit er superstrak uit vind ik zelf.
Helaas heeft die geen zwart in zijn manen...

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 09:58

Mijn fjord heeft ook jarenlang een strak geknipt kapsel gehad. Ik vindt zo'n boog juist ervoor zorgen dat de korte dikke nekjes nog dikker lijken. Maar goed je kan met knippen ook wel wat verdoezelen.

Ik laat nu sinds vorig najaar de manen groeien. Uiteindelijk is dat de meest natuurlijke look voor een paardje en ook handig als je altijd buiten staat.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:01

Wat zou je kunnen verdoezelen dan kmvreter?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:06

Ja het blijft natuurlijk afhankelijk van smaak...
Ik heb een paar jaar nu de manen kort, niet echt rastypisch maar wel zo praktisch en ik vind het zelf mooi.
Ook merk ik dat hij zich niet meer te pletter zweet in de hete zomerdagen. en ik merk niet dat hij meer last heeft van vliegen, juist minder zelfs, vanwege het minder zweten!

Ik rij pleasure en trail en het beeld is al vrij onrustig door de sokken en de dikke grote staart. Ook vdin ik juist de hals mooier uitkomen, maar dat blijft dus een kwestie van smaak.

Als je vraagt wat voor tips even jullie voor western wedstrijden rijden, zeg ik kort!
Als je vraagt wat vind je mooier zeg ik ook kort.
Als je zelf lang mooier vind is het topic snel klaar en zul je vooral moeten doen wat je zelf leuk vind! Knipoog
In dat eval zou ik voor de wedstrijd de manen vlechten, hengstenvlecht of losse vlechten...

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:47

Het is inderdaad gewoon een kwestie van smaak. Hoewel ik moet zeggen dat een strak geknipt kapsel er verzorgder uitziet. Hoewel ik losse, lange manen wel leuk vind staan ... het ziet er onverzorgt uit. Bij een fjord hoort nu eenmaal dat typische, geknipte kapsel. Maakt hem ook minder "lomp" qua bouw.

Dus ik zal persoonlijk zeggen: Knippen!!!
Anders met wedstrijd een hengstenvlecht of allemaal losse vlechtjes.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:08

kmvreter schreef:
Ik vindt zo'n boog juist ervoor zorgen dat de korte dikke nekjes nog dikker lijken.

Dat ben ik met je eens. Bij ons op stal staat ook een Fjord met "gewone" manen.
Hij heeft als zo lang als ik hem ken lange manen. Het geeft hem een stoer maar ook guitig uiterlijk. Zijn nek oogt langer en minder "plomp".
Maar ieder zijn smaak natuurlijk Cool

Ook Kaunos heeft een Fjord met lange manen die luisterd naar de naam Jip. Volgens mij staan er foto's van hem hier op Bokt.

Ik kan je alleen het zelfde adviseren als Jolande, een dag voor de wedstrijd manen wassen, nat vlechten en vlak voor je de ring in gaat alles er uit en nekjes door kammen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:50

Trek je vooral weinig aan van hoe het "hoort", doe wat je zelf mooi vindt en iets wat er verzorgt uitziet Lachen

De manen van jouw paard los staat in ieder geval niet verzorgt Knipoog
Ik denk dat wat Jolande zegt wel mooi zou kunnen zijn Lachen

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 15:18

Sonja schreef:
Wat zou je kunnen verdoezelen dan kmvreter?

Je kan met knippen van een boog best een hals langer laten lijken of breder door de vomr van de boog iets aan te passen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 15:21

Bedankt voor alle antwoorden. Ga maar heel goed oefenen in het maken van een mooie hengstenvecht. Dat vindt ik dan net weer wat mooier staan dan losse vlechtjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:22

Hmmmmzzz zo heb ik er eigenlijk nooit naar gekeken...
Ik let wel op dat ik de boog niet te rond maak, want dan zie je niet meer dat Mileen netjes horizontaal loopt in bv de pleasure, dan is het net of ze meer afgebogen loopt terwijl dat niet zo is.
Maar nu ik er over denk, zal een hoge boog ook de hals korter en massiever laten lijken waarschijnlijk ja...
Goed dat je 't noemt, kan ik eens op letten.

Zat trouwens nog even aan die hangende manen van jouw fjord te denken. Er was een meisje met een fjord in ik meen een showteam die aan de hangende kant aan de onderkant zeg maar het wit helemaal wegknipte omdat het anders zo'n enorme bos was dat er niets mee te beginnen was. Zo had ze wel dat gave effect van het zwart en wit bij/door elkaar, maar niet zo idioot veel. Misschien kan jij daar ook wat mee als je voor hangend gaat.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:10

kmvreter schreef:
Bedankt voor alle antwoorden. Ga maar heel goed oefenen in het maken van een mooie hengstenvecht. Dat vindt ik dan net weer wat mooier staan dan losse vlechtjes.

Ik bedoel niet dat je de vlechtjes er in moet laten zitten tijdens de wedstrijd, dan zijn ze er net uit voor je de ring in gaat en er voorzichtig doorborstelen. Je krijgt dan meer golfjes die meestal toch wel even 'houden'.
Succes met de wedstrijd!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:16

Spuit er dan ook wat haarlak op blijft het nog beter zitten

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:04

lol

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:33

bicci, dat is serieus hoor Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:07

Ik doe het vanavond ook in de staart van mijn paard

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 06:33

ik weet het romkabouter...maar vond de haarlak opmerking wel funny:)
en je kan idd door de boog vlakker te houden de hals langer doen lijken...
en in plaats van haarlak is afgekoelde gesuikerde thee een idee..
tenminste...als die net als de haarlak er weer uitgewassen word natuurlijk;)
dat gebruikte ik altyd als mn ponei er tydelijk prachtig uit moest zien..
manen en of staart verwerken als ik ze eerst nat had gemaakt met thee met suiker..als dan he vlechtjes erin moeten blijven zitten...DOEN ze dat ook...en als het om de golfjes gaat als de vlechtjes eruit zijn..BLIJF je die ook zien...
na het feest uitspoelen:):)

bicseltje