[END] Even een aantal beginners vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

[END] Even een aantal beginners vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:47

Ik wil eigenlijk wel beginnen met endurance rijden, maar omdat ik eigenlijk niemand ken die het doet, ben ik er niet zo bekend in.
Vandaar dat ik een paar vragen heb, exstra info altijd welcom Ja

- Moet je gewoon een startkaart aanvragen, of moet dat persee via een ander iets ofzo, kortom, hoe gaat dat?
- Wat is het verschil tussen rode, oranje en gele hesjes (heeft met afstand te maken of?) ?
- Moet je ook eerst speciaal trainen om hier aan mee te kunnen doen, of kan je inprincipe met een redelijk getraint paard mee doen, en dan neem ik aan eerst gewoon de korste afstand (hoe lang is die?)?
- Worden er vaak wedstrijden georganiseerd of zijn het er maar een enkele per jaar?
- Je paard word ook gekeurd op een aantal dingen, zo ja wat allemaal?

Ik vergeet vast nog wel een paar dingen, maar ik ben toch wel benieuwd naar antwoorden hierop, andere vragen horen jullie misschien later nog wel Bloos
Alvast bedankt!

love_supream

Re: [END] Even een aantal beginners vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:50

inderdaad ik wil ook beginnen ik volg dit even !

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:57

op www.deronline.nl is heel veel info te vinden over endurance.

je moet lid worden van de KNHS en dan een startkaart aanvragen, geloof dat je geen speciale startkaart oid nodig hebt.
in princiepe is elk goed getraind paard in staat om een 1e klasse wedstrijden uit te lopen. dit zijn meestal afstanden rond de 30/35 km.
de verschillen in kleuren van de hesjes heeft inderdaad te maken met welke klasse je rijd, klasse 1 heeft gele hesjes.
het seizoen begint als ik het goed heb in april en eindigt in september, in die tijd worden er door het hele land wedstrijden georganiseerd, maar het zijn er niet heel erg veel.

je moet je paard voor de wedstrijd laten keuren, tijdens de wedstrijd en na de wedstrijd.
voor en na de wedstrijd wordt er gecontroleerd of je paard regelmatig loopt in stap en draf (ruiter loopt ernaast, paard geen tuig of beenbescherming om) ook worden de volgende dingen gecontroleerd:
- ademhaling
- hartslag
- turgor (of het paard genoeg vocht heeft)
- slijmvliezen

hoop dat je zo genoeg info hebt Lachen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:10

Bedankt, daar kan ik veel mee.
Dus het beste kan ik gewoon wachten tot volgend jaar april? Of kan je in 4 maanden nog wel starten?
Ik ben nog wel benieuwd of ik dan erbij nog wat moet doen eer dat ik kan starten, ik neem aan dat ik ook een startlijst nodig heb zodat ik kan zien waar de wedstrijden zijn e.d.
Volgens mij is het zo dat als je een startkaart aanvraagt (die ook gewoon voor dressuur enzo geld??) dat je dan gelijk lid word van de KNHS, of is dat niet zo?

+ mag je gewoon met een veelzijdigsheid zadel + normaal hoofdstel rijden?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:15

voor een startkaart moet je lid zijn van een vereniging, daar kan je formulieren aanvragen om lid te worden van de KNHS en voor je startkaartaanvraag.
geloof dat het aanvragen van een startkaart momenteel 3 weken duurt, dat valt dus nog wel mee.
als er dit jaar nog leuke wedstrijden bij jou in de buurt zijn zou ik er nog wel 2 of 3 proberen te starten dit jaar, mits je paard er al aan toe is.

waar en wanneer wedstrijden zijn is te vinden op de site die ik net zei, daar kan je ook vinden wat er aan tuigage e.d. is toegestaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:33

Lees de FAQ even Knipoog

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:33

Oké hartstikke bedankt! Ik ben al lid van de KNHS en ook van de vereniging (omdat ik voltige doe en ook wedstrijden). Ik zal vragen voor een startkaart en dan is het dus gewoon geregeld.
Ik zal die site nog even goed bestuderen, en even de wedstrijd lijst opzoeken Lachen

@ Lenneke: Waar kan ik die lezen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:34

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:28

Het seizoen begint in Maart en eindigd in Oktober
De gele hesjes zijn van de kennismakingsklasse en klasse 1, afstand van klasse 0 (= kennismakingsklasse) is gelijk aan klasse 1, maar de minimum en maximum snelheid van de rit verschillen.

Je mag gewoon met een normaal hoofdstel en zadel rijden. Zweepje is toegestaan in klasse 0, 1 en 2 met een maximum lengte van 90 cm. Sporen zijn overigens verboden.

Als je paard gewoon een goede basisconditie heeft moet klasse 1 geen probleem gaan vormen Lachen

Start gewoon eens in de kennismakingsklasse dit jaar eventueel... Dan hoef je nog niet lid te worden van de Endurance vereniging (sterker nog dat MAG dan zelfs niet eens) maar kun je wel kijken of jij en je paard de sport leuk vinden.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:31

En wanneer is zon kennismakings dag dan? Of is dat gewoon als andere mensen een wedstrijd hebben, dat jij mee rijd voor een kennis makings rit?

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:31

Lenneke_ schreef:
Bovenaan het END forum
viewtopic.php?f=131&t=419402

Dankjewel, dat had ik nog niet gezien. Ik zal het morgen even doorlezen Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:20

Cishashka schreef:
En wanneer is zon kennismakings dag dan? Of is dat gewoon als andere mensen een wedstrijd hebben, dat jij mee rijd voor een kennis makings rit?

Als een wedstrijd een klasse 1 heeft, is er automatisch ook een kennismakingsklasse.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:54

als je in de kennismakingsklasse wilt rijden, dan mag je zelfs geen lid zijn van de KEV

--

-Wanneer moet je lidworden van het KEV, toch niet als je een gewone startkaart neemt die ook voor Dressuur/springen enz. word gebruikt?

- Hoe zit dat met de start van zo'n wedstrijd, je start allemaal tegelijkertijd? En dan gaat het om wie het eerste weer bij de finish is + dat je het uit hebt gereden? (aangezien je ook 1e enz. prijzen hebt)

- De Veterinaire kaart, wat is dat precies? Omdat ik las dat je dat persee moest hebben, anders mocht je niet starten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:14

Cishashka schreef:
-Wanneer moet je lidworden van het KEV, toch niet als je een gewone startkaart neemt die ook voor Dressuur/springen enz. word gebruikt?

- Hoe zit dat met de start van zo'n wedstrijd, je start allemaal tegelijkertijd? En dan gaat het om wie het eerste weer bij de finish is + dat je het uit hebt gereden? (aangezien je ook 1e enz. prijzen hebt)

- De Veterinaire kaart, wat is dat precies? Omdat ik las dat je dat persee moest hebben, anders mocht je niet starten.

Ook als je een startkaart hebt voor Dressuur/Springen moet je lid worden van het KEV, wanneer je klasse 1 gaat starten in de Endurance. Een aparte startkaart is niet nodig.

Klasse 0 en 1 starten in groepjes van maximaal 5 tegelijk elke 2/3 minuten.
Niet persee de snelste wint de wedstrijd. Kijk maar eens bij de uitslagen van de wedstrijden op deronline.nl ... en lees gewoon eens de reglementen goed door...

De Vetkaart, daar word door de vet's (veeartsen en assistenten) op bijgehouden hoe het staat met de conditie van je paard voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd en na de wedstrijd... Tijdens de keuringen word dus daar opgeschreven wat de hartslag is, de darmgeluiden aanwezig zijn, hoe de turgor is, de slijmvliezen en of hij niet onregelmatig/kreupel is...

De starttijd, binnenkomst bij de P/A, de finish en het tijdstip van de nakeuring word ook op die kaart geschreven.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 19:41

Oké bedankt, ik heb eventjes de site van KNHS endurance vereniging doorgelezen. En heb nog een aantal vragen, (ja nog meer Bloos )

- Is zo'n hartslag meter verplicht om zelf te hebben, en waar kan je die kopen?

- Hoe kom je aan zo'n veterinaire kaart?

- Wat nemen jullie meestal mee als voer? Want krachtvoer is niet goed las ik al,

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:46

Hartslagmeter is niet verplicht, je kan ze kopen bij verschillende (web) winkels... o.a. goedhard.nl en outdoor-riding.nl

Een Vet kaart word bij het secreatariaat als je je komt melden voor de wedstrijd aan je gegeven.

Ik neem heel veel hooi mee, slobber, wortels, appels enzo allemaal mee.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 17:02

Oké, en ik heb nu een startkaart aangevraagd, lid van het KNHS was ik dus al. En hoe word ik lid van de endurance vereniging? op de site van KNHS Endurance vereniging? Gewoon dat formulier invullen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:10

Zeker in klasse 1 heb je qua voer niet echt veel nodig naast ruwvoer. Een appeltje voor onderweg en na de rit is natuurlijk wel lekker.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:16

Oohke, dat valt wel mee dus.
Ik heb op die site geprobeerd het regelement te openen, maar mijn computeren weigert hem, zou iemand hem mij kunnen pm'en?