Laag Soeren, een leerzame dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Laag Soeren, een leerzame dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:49

Helaas is de wedstrijd niet helemaal zo gegaan als gehoopt.
Anouar heeft eigelijk de hele weg lekker gelopen. Hij had er zin in en was af en toe flink baldadig (ik ben er een aantal keer nog bijna afgevlogen)
Eerste vetgate ging goed, bij binnenkomst meteen 60. Door naar het tweede rondje, het zwaarste rondje. En idd, die was flink zwaar. Maar eenmaal in de tweede vetgate was ik blij dat we het zwaartste stuk gehad hadden.
Hartslag zakte iets langzamer, maar ik maakte me geen zorgen aangezien hij dat rondje flink had moeten werken.

Toen kwam het derder rondje. Ik ging van start met het idee dat we het zwaarste gehad hadden, maar dat was dus niet zo. Ik vond het derde rondje minstens zo zwaar. Maar Anouar liep nog steeds heel fijn.

In de laatste vetgate wilde de hartslag niet helemaal lekker zakken. Verder was hij nog zo fris als wat en daardoor heb ik besloten toch door te gaan. Als ik rustig aan zou doen zou ik het redden, aldus de veterinair.

Dat hebben we gedaan, ondanks dat Anouar graag zo hard mogelijk ging. We hebben lekker stukken gestapt en gedraafd, gewoon rustig tempo.

Maar het was toch teveel voor hem. Bij de nakeuring wilde de hartslag niet genoeg zakken en z'n turgor was ook niet helemaal goed meer. Maar nog praatjes genoeg. Als je hem zag zou je denken dat hij er pas 10 km op had zitten.

Het is vervelend, maar hij staat er nu weer goed bij. Hij krijgt voorlopig lekker vrij en dan ga ik dit jaar misschien nog een klasse 2 rijden.
We hebben er veel van geleerd. Je zoekt toch een beetje je grenzen op en soms ga je eroverheen, dan weet je pas waar die grenzen liggen. Ik heb er geen spijt van dat ik het geprobeerd heb.

griebels

Re: Laag Soeren, een leerzame dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:06

Jammer dat het niet helemaal lekker ging. Mag ik vragen waar zijn HS op bleef steken?

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:09

zeker jammer, vooral als hij eigenlijk de hele dag lekker liep, zoals je zegt. Maarja weer wat geleerd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:13

70

Vandaag stond hij er weer lekker fris bij. Hij heel veel gedronken (ik had gekeken hoe vol de badkuip zat en ik weet wel wat zo ongeveer gemiddeld drinken met dit weer)

Mechanisch is hij wel helemaal super. Helemaal geen vocht in de benen en niet stijf ofzo.

Het vreemde vond ik toch wel dat hij zo door bleef lopen. Hij is er helemaal geen een die zichzelf doodloopt. In de training piept hij soms al om het minste. Maar op wedstrijd is hij blijkbaar toch heel anders en dat heb ik nooit gemerkt omdat ik nog nooit echt tot die grens ben gegaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:25

Arabieren werken graag voor de bazen... Liekie geeft ook niet op als hij moet lopen. Daarom moet ik hem voor zichzelf beschermen. Ik ben vaak te voorzichtig maar liever dat dan overnemen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:30

Tijdens de training staat hij op elke hoek te zeuren dat ie naar huis wil.

Ik moet hem ook electrolieten gaan geven op zulke afstanden

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:30

jammer Lenneke, maar idd je hebt hier van geleerd en je bent zo te lezen tijdens de rit wel verstandig met hem omgegaan. En heeft hij er uiteindelijk niets aan over gehouden waarschijnlijk was het gewoon net ff te veel. Jammer dat het dan aan het eind net niet goed uitpakt. Maar wat je ook al zegt en wat ik toch ook wel heb gemerkt is dat het gewoon echt een zware wedstrijd is veel heuvelachtig terrein en zwaar zand. Ik vind dat julie het toch nog hartstikke goed gedaan hebben!! Vork

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:47

Ik vroeg me al af waarom je niet in de uitslag stond.

Wat balen zeg! Fijn dat hij er vandaag beter bij staat Lachen Goed om hem idd even lekker rust te geven. Misschien was het toch net iets te veel voor hem en het is een behoorlijk zwaar terrein in LS!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:53

Lenneke_ schreef:
We hebben er veel van geleerd. Je zoekt toch een beetje je grenzen op en soms ga je eroverheen, dan weet je pas waar die grenzen liggen.

Ja zeker!!! En alleen maar super dat je zo naar jezelf kijkt!! OK dan! Daar kunnen anderen dan weer van leren....

Je hebt trouwens wel super ouders moet ik zeggen. En met Anouar komt het ook vast goed. Lekker laten bijkomen en daarna zie je wel weer verder!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:54

Nog wat anders. Meneer heeft de laatste tijd weer besloten dat de trailer toch niet meer zo leuk is Rolleyes
Na het gedoe in Kootwijk hadden we nu thuis geoefend. Heel braaf erin, uiteindelijk zelfs los.
De heenweg ging ook goed, maar op de terugweg waren we allemaal moe en had meneer geen zin om erin te gaan.
Wij hadden ook geen zin om lang te staan klooien, dus de snelste oplossing was eerst een ander paard erin.
We mochten de shetlander van de camping hier wel voor lenen Clown Pony erin, Anouar erin, pony er weer uit en toen konden we naar huis

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:14

Goh wat jammer joh. Maar wel mooi hoe je het verwoord met het opzoeken van grenzen. Want eigenlijk doen we dat toch allemaal in deze sport, tenminste, als je niet altijd in klasse I wilt blijven (ook niets mis mee hoor).

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:17

Gelukkig staat Anouar er goed bij vandaag!

Spijt hoef je ook niet te hebben. Je grenzen opzoeken is heel normaal. Bij de endurance doe je dat samen met je paard. Alleen kunnen paarden niet praten dus is het soms moeilijk om de grenzen van je paard te vinden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:00

Mooi verslag, jammer dat het niet gegaan is als je gehoopt had, maar zoals je zelf zegt je hebt er weer wat van geleerd. Gelukkig dat hij er nu weer goed bij staat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:43

Achteraf denk ik dat de grootste boosdoener toch wel is geweest dat ik hem geen elektrolyten geef

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:19

Ik heb liekie ook een tijdje elektrolyten gegeven maar als hij er niet beter bij gaat drinken heeft het geen nut. Dat was bij Liekie dus het geval.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 11:17

Anouar heeft juist wel heel veel gedronken. Al na 5 km dronk hij een emmer leeg

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:53

Lenneke_ schreef:
Anouar heeft juist wel heel veel gedronken. Al na 5 km dronk hij een emmer leeg

Wat ik begrepen heb (maar hang me er niet aan op.....) is dat als een paard teveel mineralen verloren heeft, veel drinken niks meer helpt. Het tekort aan mineralen wordt niet aangevult. Daar is meer voor nodig dan water alleen. Dan heb je dus idd elektolyten nodig. Snel opneembaar ook nog.

Zeker als hij goed drinkt doen elektrolyten meer goed dan kwaad. Drinkt hij niet dan is het effect van elektrolyten averechts.

Maar, nogmaals, je denkt er goed over na dus je zal zeker nog kans krijgen het uit te proberen!!
OK dan!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:35

Jammer hoor Lenneke! De hele dag in touw met zoveel mensen, en dan aan het eind zo'n domper...
Ik heb jullie nakeuring nog gezien, en moet zeggen dat ik hem er wel echt moe uit vond zien. Maar ik ken hem verder niet, dus ik weet niet hoe hij normaal overkomt. Lachen
Maar hoe dan ook hebben jullie het toch maar gedaan, en er veel van geleerd! OK dan!