[WN] wat mankeert er aan mijn paarden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

wat mankeert er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 23:49

Ik snap het nl effe niet meer. Zoals een aantal van jullie wel al gelezen/gehoord hebben stoppen wij met fokken. En ik heb dus een aantal paarden te koop staan. Maar opna wat vragen over de mail weinig tot geen reacties, en het aantal kijkers is ook al bedroevend. Heb ik nou zulke slechte paarden? of is de prijs zo laag dat men gelijk denkt dat ik rotzooi verkoop?? Kwaliteit van de foto's misschien??? Of adverteer ik op de verkeerde sites?? Iemand tips of raad wat ik verkeerd doe, want heel eerlijk ik snap em niet meer.

Even als voorbeeld: jaarling merrie met echt een heel aardig papier. Heeft alles gehad, van hoefsmid tot inentingen, aandacht, kent poetsen, hoeven geven bij de smid, loopt echt super mee aan het halster. Echt een vreselijk leuk paardje. Vraagprijs voor haar is 3500 euro. Is dat nou echt te veel??

De reden zoals dus al aangegeven is dat wij stoppen met fokken, en ik graag voor de winter een aantal minder op stal wil. Ik kom zelf niet meer aan de "leuke" dingen met de paarden toe, en wil me toch weer meer met rijden bezig houden (waar ik nu met veel regelmaat gewoonweg niet aan toe kom).
Maar goed ideeen, opmerkingen, alles is goed. Beledigingen of flauwe opmerkingen hoeven niet, dit is echt een serieuze vraag aan jullie. "Wat doe ik fout"????
Laatst bijgewerkt door Vera op 25-06-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Sammy_Jo

Re: wat mankeerd er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 05:02

Rina, je doet niets fout.
Maar ik denk dat het komt omdat, je vlak voor de vakantie tijd zit !
Mensen kopen geen paard als ze nog weken een boeking
hebben staan om naar een verweggiestan land gaan denk ik ??

Ik doe ook maar een gooi hoor.
Maar ik merk het zelf ook met mijn bedrijf.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:03

@sammy jo ze staan al zo lang te koop, al van voor de winter dus dat is het niet. Ik weet het ook niet Rina... je weet dat ik ze allemaal geweldig vind, en het liefst er zo 1 of 2 van je wil hebben.. maar ja dan zou er bij mij ook eerst wat uit moeten Knipoog

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:54

Niks!Je hebt goeie paarden,maar geen grote stalnaam!
Het lijkt wel alsof mensen alleen maar paarden kopen bij grote namen.
Wij kennen het probleem,particulier krijg je geen paard verkocht.
Of ze komen aan met belachelijke prijzen,fiat geld voor een porsche.
Wij snappen het ook niet!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:08

Ik weet niet hoor, maar 3500 euro voor een jaarling?
Dan koop ik liever 1 die al wat kan en waar ik meteen op weg kan rijden.
Aan een jaarling heb je gewoon nog twee jaar lang kosten voordat je er mee kunt gaan rijden.
Misschien is de markt er niet meer voor paarden in die prijsklasse, het stikt ook van de paarden overal tegenwoordig. Op elke straathoek kun je wel een leuk paard kopen. En op papier kun je niet rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:36

Ik denk dat je ook te maken hebt met een instortende paardenmarkt. Ik hoor KWPN-fokkers ook klagen. En laten we eerlijk zijn: quarterhorses zijn een stuk duurder dan andere paardenrassen in Nederland.

Een haflinger van die leeftijd koop je voor 1000 euro. Een aardige kwpn-er van 1 jaar oud doet rond de 1500. Daar zit dus nogal wat tussen.

En ik zou nooit een 1-jarige kopen voor dat bedrag. In een aantal jaren kan er nog van alles misgaan, kan hij wel slecht uitgroeien.

Ik zou altijd een driejarige kopen waar ik zelf mee zou kunnen beginnen en waar nog niet iemand op heeft gezeten rond de leeftijd van 2 jaar.

Los daarvan is de markt voor quarterhorses nu ook weer niet zo groot. Het aantal westernruiters is maar een fractie van het totaal aantal ruiters (recreatie en engels). En die markt wordt steeds kleiner doordat er meer fokkers bijkomen.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:44

Het ligt niet aan de paardjes rina , maar eerder aan de zuinige hollander.

die koopt liever een paard met alle knopjes erop, een superbloedlyn, voor peanuts.
gewoon de oer-hollandse mentaliteit. ( nou, daar ligt de knuppel.)

ben het ook met anya eens, dat de paardenmarkt instort.
een boer heeft vandaag de dag geen koeien meer, maar paarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:51

Wat heeft het te maken met de hollander? Ze zit toch in Duitsland?

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:00

Ze adverteerd toch in Holland?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:04

In Duitsland lopen zoveel Quarters en zoveel veulens rond, het aanbod is daar gewoon heel groot.
Heb je het al geprobeerd op www.westernpferde.com ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:06

Er staat heel veel te koop, en paarden zijn toch een luxeproduct.. misschien dat mensen wat gaan bezuinigen?

Trouwens, waar heb je in NL nou een getraind paard met alle knopjes en superbloedlijn en dito prijs voor nodig? En misschien is met een gunstige dollarstand importeren ook zo gek nog niet?

Ik vind t ook een hoop geld, maar ik vind paardenhouderij zowieso duur Ja

Waar het verder aan ligt weet ik niet, maar de verkoop loopt mi gewoon niet zo hard. De bekende stallen verkopen misschien nog wat aan klanten, maar verder?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:18

Hoi,

ik weet niet hoeveel paarden je op stal hebt staan, maar mijn jong spul wordt pas verkocht als ze bereden zijn. Dan zijn ze ook het geld waard. Paarden van 1, 2 of 3 nog niet bereden daar is de markt heel erg klein voor. Zowel in Duitsland als in Nederland. De prijs laat ik in het midden. Het is gewoon zo voor een goede bloedlijn en een correct paard mag je wel wat vragen. Dekgeld is ook niet goedkoop.
Misschien wil je het niet, maar heb je het al eens bij een erkende paardenhandelaar geprobeerd. Ik heb mijn paarden al eens verkocht via zo iemand en heb er een uitstekende prijs voor gekregen en alles is heel netjes verlopen. Paardje staat nu in Engeland en doet het goed.
Veel succes verder.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:34

dirkje schreef:
Ze adverteerd toch in Holland?

EN in Duitsland Haha!
Als het aan de hollanders lag waren de paarden al verkocht in Duitsland lijkt me Knipoog
Kijk maar op haar site Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:40

Ik ken verder je paarden niet (zal je site eens bekijken), maar 3500 voor een "leuke" jaarling met " een aardig papier" vind ik een behoorlijke prijs! Ik heb vorig jaar een (onbeleerde, dat wel) 3 jarige hengst met een superpapier en super op de foto's voor 3000 euro verkocht en daar was ik HEEL erg blij mee!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:50

Wat voor ras wowamigo??? want een quarterhengst met een superpapier koop je niet op die leeftijd voor dat geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:57

@CC: Waarom eigenlijk niet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:01

Cer schreef:

En eerlijk gezegd begrijp ik dat ook niet.
Want het dekgeld van een KWPN-er ligt gemiddeld hoger dan dat van een quarterhengst. Bovendien is bij pakweg KWPN sprake van merriekeuringen en mogen in principe alleen goedgekeurde hengsten dekken (wil je tenminste een papier erbij).

Voor quarterhorses geldt dat een prestatiestamboek betekent dat iedere quarterhengst met iedere quartermerrie dus een veulen met een papier oplevert. Maar dat betekent niet automatisch dat het een goed paard oplevert. En die niet-persé goede paarden zijn dan verhoudingsgewijs ook nog veel duurder. Logisch in een tijd dat quarterhorses schaars waren, maar dat is dus allang niet meer zo.

(ik bedoel hier niet mee dat jij persoonlijk nu fokt met kneusjes o.i.d. Rina, meer bedoeld om aan te geven dat ik de prijs in het algemeen behoorlijk vindt... in vergelijking tot pakweg KWPN of ponyrassen).

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:10

Je paardjes zien er stuk voor stuk geweldig uit! En ik zou er graag eentje van je kopen! Maar dat geld heb ik gewoon niet... ik hoop dat je snel iemand vind die lief voor ze is en er wel het geld voor heeft..... *bah* was ik maar wat rijker Bloos

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:10

@crazycatus: dat was een KWPN'er (zie dat ik de westernhoek ben ingedoken Bloos Haha! )

Zijn die Quarters echt zo duur???

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:12

rom: net haar site bekeken! Haha!
toch neem ik myn woorden niet terug dat wy nederlanders graag voor een dubbeltje op eerste rang zitten ( en ik durf myn hand best in eigen boezem te steken Knipoog

ach ja, en het blyft natuurlyk ook een potje dekseltje verhaal.

paarden verkoop is slecht, en de economie is toch schynbaar niet zo bloeiende, of hebben alleen de westernlui/paardenlui een chronisch tekort aan geld Cool

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:13

Rina, mag ik je de hand schudden? Verdrietig echt waar de handel ligt op zijn kont.
als je een kijker krijgt doe dan alle hekken opslot. plaats een grote vrachtwagen voor je uitgang en laat ze net zolang zitten tot ze ja zeggen. dan pas mogen ze weer weg Haha!
nee echt ook ik zit er mee wel mails binnen krijgen van "oh!!! ik heb op uw site zitten kijken en wat vind ik dat een mooi paard. heeft u er nog meer foto's van? meestal ga ik er al niet eens meer op in en mail terug "nee dit zijn de enigste, maar het paard is werkelijk prachtig kom eens kijken dan kan je er zelf foto's van maken" als je dan geluk hebt krijg je nog een mailje terug van "hoe oud is ie en wat kan ie allemaal al? en we maken binnen kort even een afspraak om langs te komen" vervolgens niets meer. en wat ik nog het ergste van allemaal vind de dagen dat ik heb zitten wachten op kijkers die wel een afspraak maakte maar gewoon niet op kwamen dagen Boos! . zelfs niet eens even afbelde van sorry bij nader inzien.....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:16

ik kan me alleen maar aansluiten op de meesten hier,
de hollander wil voor een dubbeltje op de eerste rij en de huidige economie maakt het ook niet beter

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:22

Cer schreef:

Zeg het me maar Cer?? Ik weet het ook niet. Je zou idd denken wat maakt een quarter meer dan een kwpner?? Zelf vind ik Rina's prijzen reeel gezien de vraagprijzen bij bijv. grotere stallen, waarom zou zij als particulier goedkoper moeten zijn? Het onderhoud van dat paard kost haar net zo veel, zo niet meer dan een grote fokstal.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:24

weet hoe je je voelt, heb een 3 jarige met goed papier, mooi paardje om te zien, talentvol, maar krijg dr niet verkocht... geen idee waar het aan ligt?
Vraagprijs is normaal in mijn ogen maar kennelijk niet interessant genoeg of men wil liever een recreatiepaardje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:28

paintedblack schreef:
ik kan me alleen maar aansluiten op de meesten hier,
de hollander wil voor een dubbeltje op de eerste rij en de huidige economie maakt het ook niet beter

Nee dat is dus niet zo.
Maar de Hollander is wel geldbewust. En vergelijkt dus.
En zo is het mij dus al lang opgevallen dat je voor 4000 euro een prima netjes aangereden KWPN-er van een jaar of vier koopt, met een prachtige stamboom aan vaders en moederskant, goed lopend.. en dat een quarterhorse van gemiddelde kwaliteit van die leeftijd het dubbele kost.