Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 20:49

Met Harm zou ik twee jaar geleden al endurance gaan rijden maar door een pittige blessure is het er tot op heden niet van gekomen. Maar....ik loop in de training er naar toe tegen iets aan en ik krijg het niet opgelost. Harm heeft van zichzelf een extreem vlotte stap, daarnaast houdt ie van heel hard draven en een galopje op zijn tijd vindt hij ook prima. Qua uithoudingsvermogen en conditie is er niet zoveel mis maar nu komt het...ik krijg hem nooit meer rustig nadat ik enige tijd aan het rijden ben. Twee weken geleden heb ik de vierdaagse gereden en op dag drie ging het dus echt mis, Harm bleef maar dribbelen en drammen en wat ik ook probeerde, ik kreeg de rust er niet meer in.
- Heb de teugels strakker genomen, hielp niet
- Heb de teugels laten vieren maar dan draafde hij echt bijna meteen aan en dat wilde ik niet
- Ben best hard geweest op een gegeven moment om m af te remmen maar dat had alleen averechts effect (achteraf snap ik dat wel maar ik werd erg moedeloos van m onderweg!)
- Ben tot drie keer toe afgestapt om er een flink stuk naast te lopen, ging aardig maar echt rustig werd hij niet en zodra ik er weer op zat, was ik niet in staat om de rust erin te krijgen.

Wie herkent dit en heeft een oplossing of heeft in ieder geval tips om tot een oplossing te komen?

griebels

Re: Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:03

accepteren dat je paard een vlot tempo heeft?
Of heb je meer problemen dan alleen de snelheid?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:04

Hij wordt echt hoogst irritant en het zit ook niet echt lekker plus dat hij dus als ik echt een endurance rit wil doen gewoon al zo hard stapt en draaft dat ik waarschijnlijk bijna de hele rit moet stappen, denk dat ie dan ontploft aan het eind......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:06

dat zal wel meevallen dat harde stappen...
Oefenen oefenen en oefenen.. Veel overgangen rijden...
Die van mij stapt hard, maar ik haal het echt niet om de hele wedstrijd te stappen hoor

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:11

Nee maar als ik dus draaf en galoppeer kan ik daarna helemaal niet meer stappen, ik krijg hem dus niet meer tot rust. Ik stap ook absoluut niet hele ritten, de donderdagrit in Epe was geloof ik 27 kilometer, dat ga ik echt niet stappen maar ik kan gewoon geen normale rit rijden als hij zo over zijn toeren raakt!

Ik snap ook wel dat ik zijn basistempo niet kan veranderen maar ik zoek tips en oplossingen om de rust er in te krijgen en daarmee bedoel ik niet ultra traag stappen maar in ieder geval wel normaal stappen, zonder dribbelen en met normale lengte teugel zonder constant aan te draven....

Elles_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:12

waarom wil je een endurance wedstrijd gaan stappen??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:14

Nee dat wil ik niet.....ik wil normaal kunnen stappen, draven én galopperern maar zoals ik hierboven uitgelegd heb, krijg ik mijn paard niet meer rustig nadat ik een stuk gereden heb.

Elles_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:16

tja da's lastig.. dat zal toch oefenen worden... veel oefenen!!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:18

Die van mij, is over het algemeen helemaal niet fijn om te rijden als ik alleen rij. Dus thuis. Rij ik samen met iemand anders, heb ik helemaal geen werk aan hem.

Maar alleen....
Vorig jaar (dus nog zonder endurance) was hij te rijden met 2 pinken. En nu ?
Nu trekt hij me de teugels uit mijn handen, en wilt die alleen maar door door en nog eens door...
Als ik hem rond laat lopen, loopt die gewoon door de teugel heen. En ik geef eerlijk toe, hem dan een klap geven of hem echt op de donder geven, kookt hij alleen nog maar erger over. Dan is helemaal geen land met hem te bezeilen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:20

Nagyl schreef:
Die van mij, is over het algemeen helemaal niet fijn om te rijden als ik alleen rij. Dus thuis. Rij ik samen met iemand anders, heb ik helemaal geen werk aan hem.

Maar alleen....
Vorig jaar (dus nog zonder endurance) was hij te rijden met 2 pinken. En nu ?
Nu trekt hij me de teugels uit mijn handen, en wilt die alleen maar door door en nog eens door...
Als ik hem rond laat lopen, loopt die gewoon door de teugel heen. En ik geef eerlijk toe, hem dan een klap geven of hem echt op de donder geven, kookt hij alleen nog maar erger over. Dan is helemaal geen land met hem te bezeilen.

Nou en dat is dus precies wat ik bedoel!!! Die klap heeft ie ook gehad hoor, en nee dat hielp dus ook niet......

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:31

Ik begrijp ook echt precies wat je bedoelt.. Sienna is altijd heel rustig TOT ik heb gedraaft of gegalopperd dan heb ik ook een bommetje die heel de tijd blijft dribbelen enz...

gelukkig zit het bij sienna niet heel erg vervelend.. en kan ik het makkelijk uit zitten maar het is wel vervelend..... Echt een oplossing heb ik der neit voor... Sienna word het namelijk na een tijdje zelf ook zat en gaat dan weer gwoon stappen...

Hmmm een oplossing ik ga der overna denken en ik laat het je wel weten als ik iets heb bedacht Lachen

goedhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:04

vervelend, misschien heb je hier iets aan:

-training/wedstrijd, na opwarmen, in 1 tempo blijven draven en de laatste km ernaast stappen (net voor finish opstijgen)
- hartslagmeter gebruiken
- zoek daarmee z'n grens eens op, heuvels etc.
- waarom raakt hij zo gestrest? Angst, pijn, dominantie (voorop willen) etc. Hou een trainingslogboek bij
- zoek een ervaren endurance ruiter in de buurt en maak trainingafspraken
- evt. magnesium geven
- dressuurles nemen (geen idee of je dat al doet hoor)

Succes!

Belinda Goedhard

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:27

Heb je al eens geprobeerd een klein veldje of open stukje te pakken en daar even wat voltes te rijden? Kan wel eens helpen als ze zo druk en drammerig worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 06:29

Dank je wel Belinda, misschien is die hartslagmeter wel een goed plan, dan krijg ik een beter beeld in hoeverre hij over zijn toeren gaat wellicht. Ik weet gewoon echt niet waar die stress vandaan komt en weet eigenlijk ook niet eens of het stress is. Harm is altijd al een paard geweest wat eindeloos door kan gaan, meestal zeg ik er lachend bij: Het is een Rus! Die gaan door tot het einde, maar dat is dus niet de bedoeling.
Dressuurles krijgen we hoor, Harm loopt dressuur in de M1 dus wat dat betreft wordt er best hard gewerkt maar ik maak naar hem toe duidelijk verschil tussen dressuur en de afstandsritten, ook qua optoming en zelfs daar merk ik direct verschil bij hem, dus hij weet het al een soort, lijkt het wel.

Magnesium zal ik eens naar kijken, weet niet goed wat daar de werking van is.

Marith, ja ik had gehoopt dat Harm het na een tijdje ook zat werd, maar in Epe heb ik dus zo ruim 4 uur gereden, en das best lang dan......

Achilles, dat heb ik in Epe inderdaad geprobeerd maar het leek wel of hij daar nog meer opgewonden van raakte, dus denk niet dat dat de oplossing is, had m ook in de "dressuur"houding genomen omdat hij gewoon echt niet meer te hanteren was, maar dat is voor mij niet de bedoeling van buitenrijden, ik wil juist met een lange teugel een fijne rit maken en dat gaat dus nu alleen in het begin.....

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:48

Het lijkt wel een beetje op een adrenalinebom. Hij is mischien erg opgewonden en veroorzaakt dat stress bij hem. Ook daar steekt adrenaline de kop op.

Lees dit is of je er iets in herkent.
http://www.keerhoeve.nl/Stress.htm

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:50

Ik herken dit heel erg bij mijn paard (ook een rus Haha! ). Als hij eenmaal op gang, is hij niet meer te stoppen. Ook echt dribbelen en alles zijwaarts rijden. Ik heb geen idee hoe ik die hartslag omlaag zou moeten kunnen krijgen, mocht ik ooit endurance gaan starten met hem.

Gelukkig gaat het nu al een stuk beter, hard zal hij blijven gaan, maar wel steeds wat beter te controleren. Het beste is om gewoon te blijven oefenen. Blijf volhouden, hij gaat het heus wel leren.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:58

Ik noem maar wat dingen want om gericht tips te geven moet je het paard zien of eigenlijk het paard zelf rijden.

- oorzaak van de stress proberen uit te vinden want daarna kan je eigenlijk pas aan een oplossing werken
- is het gedrag hetzelfde als je alleen bent of samen met andere paarden?
- als je M1 rijdt dan staat hij toch goed aan de hulpen, misschien ben je buiten wat minder consequent?
- wat gebeurt er in jouw lichaam als hij begint te drammen? Blijft je ademhaling laag en je lichaam ontspannen? Door ademhaling of een andere focus (centered riding) kan je veel spanning weghalen bij je paard.

Als de bovenstaande dingen allemaal niks uithalen dan kan ik alleen nog maar bedenken: gedrag negeren, gelijkmatig tempo kiezen en vooral volhouden. Misschien eerst kortere ritten zodat je zelf makkelijker je geduld kan bewaren en als het beter gaat pas langere ritten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:54

Om heel eerlijk te zijn, opvoeden.
Anouar loopt ook wel eens te drammen, maar als ik hem laat weten dat het nu echt afgelopen is doet hij dat ook.

Opvoeden begint eigelijk al op de grond. Ik zie zo vaak dat paarden die onder het zadel drammerig zijn dat aan de hand ook zijn. Ho is ho en ho is niet nog één stapje doorlopen.
En goed gedrag natuurlijk belonen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:04

Dat gaat niet voor elk paard op hoor Lenneke... Liekie heeft een super opvoeding gehad, is aan de hand super braaf, maar als je mijn verslag leest zou je dat niet zeggen.
Nu moet ik wel zeggen dat hij aan de hand gisteren ook wat druk was, maar ik mag helaas niet te streng zijn op een wedstrijd...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:17

Maar Liekie heeft op de baan gelopen. Die heeft van begin af aan geleerd om zo hard mogelijk te gaan

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:19

E vooral zelf ook heel rustig blijven en ontspannen, anders creeer je alleen maar nog meer stress. Verder weet ik het ook niet, blijft lastig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:23

Lenneke_ schreef:
Maar Liekie heeft op de baan gelopen. Die heeft van begin af aan geleerd om zo hard mogelijk te gaan

Klopt maar dat heeft niets te maken met het niet achtergelaten willen worden. Hij wilde niet racen (ja ook wel) maar het ging hem er om dat hij niet alleen wilde lopen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:56

Lenneke_ schreef:
Om heel eerlijk te zijn, opvoeden.
Anouar loopt ook wel eens te drammen, maar als ik hem laat weten dat het nu echt afgelopen is doet hij dat ook.

Opvoeden begint eigelijk al op de grond. Ik zie zo vaak dat paarden die onder het zadel drammerig zijn dat aan de hand ook zijn. Ho is ho en ho is niet nog één stapje doorlopen.
En goed gedrag natuurlijk belonen

nou ja! wat is dit nu voor een opmerking??
Daf haar paarden zijn opgevoed! En zoals je leest heeft ze alles al geprobeerd!
Het gaat hier dus niet over een onopgevoed paard.

Daf misschien zou je eens rescue kunnen proberen. T lost t probleem niet op, maar t kan je paard wel rustiger maken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:01

eowyn04 schreef:
nou ja! wat is dit nu voor een opmerking??
Daf haar paarden zijn opgevoed! En zoals je leest heeft ze alles al geprobeerd!
Het gaat hier dus niet over een onopgevoed paard.

Daf misschien zou je eens rescue kunnen proberen. T lost t probleem niet op, maar t kan je paard wel rustiger maken.

Ik ken het paard natuurlijk niet, dus ik kan ook niet weten dat het om keurig opgevoeden paarden gaat.
Het valt mij alleen op hoeveel paarden met hun baasje aan het wandelen zijn ipv andersom. Ik zeg niet dat het bij iedereen is, maar ik zie het echt veel. Dus hoe kan ik nou weten dat dat hier niet het geval is?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:06

lenneke daar heb je gelijk in, maar dan moest je even de opmerking iets anders formulieren.
Nu komt t over alsof harm onopgevoed is. Knipoog

Maar ik zie ook regelmatig dat paarden aan de haal gaan, sterker nog, mijn jonge ding ging zaterdag nog aan de haal, met gevolg dat ik mn vinger op 3 plaatsen heb gebroken, maar mijn paarden zijn ook wel opgevoed, alleen was ze fris.
Ik denk dat t dan nog niet altijd wil zeggen dat je paarden niet zijn opgevoed.