[WN] Inrijden... Meteen western of eerst engels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Inrijden... Meteen western of eerst engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:09

Ik zit er hard aan te denken om straks (over 2 jaar pas haha) western met mijn nu nog jaarling te gaan rijden. Is het verstandig om haar eerst Engels in te rijden of kan ik meteen met western beginnen. Ik weet van te voren dat ik niet erg ver zal komen in de westernsport, want daar heeft mijn dame de bouw niet voor. Maar met engels zal ze ook niet ver komen, want daar heb ik de ambities niet voor haha.

Gr Esther

Romkabouter

Re: Inrijden... Meteen western of eerst engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:37

Dat hangt ervan af wat je engels of western vind.
Als je met engels of western bedoeld dat je een engels of westerntuig wilt gebruiken zou ik meteen beginnen met western.

Voor de rest:
Afbeelding

Gelijke basis dus, gewoon rijden (met instructie bij voorkeur) en werken aan ontspanning en nageeflijkheid. De rest komt later Lachen

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:39

In principe maakt het niet enorm veel uit, de eerste basis is de eerste basis. De eventuele verschillen komen later pas Knipoog
Rij je zelf al western? Zo niet, is het misschien handig om de komende twee jaar eerst zelf te leren westernrijden en straks je paardje, onder begeleiding van een ervaren trainer meteen western in te rijden. veel succes en plezier!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:41

ik zou eerst beginnen met de basis met engels en als dat erin zit met westeren beginnen. want je zegt al zelf dat ze niet ver zal komen in de westeren sport, en als je haar dan ooit is verkoopt kan ze allebei wat wel handig zou zijn.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:59

Als je het graag simpel voor zowel jou als je paardje wilt houden, kan je best vooraf de keuze maken. Er zijn gedurende gans de training verschillen tussen de hulpen engels-western. Naar mijn gevoel lijkt de westernmanier simpelder voor het paard. Overschakelen kan natuurlijk altijd nog, maar waarom moeilijk als het ook gemakkelijker kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:13

missgalop schreef:
Als je het graag simpel voor zowel jou als je paardje wilt houden, kan je best vooraf de keuze maken. Er zijn gedurende gans de training verschillen tussen de hulpen engels-western. Naar mijn gevoel lijkt de westernmanier simpelder voor het paard. Overschakelen kan natuurlijk altijd nog, maar waarom moeilijk als het ook gemakkelijker kan?

Leg me die eens uit als je wilt?

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:15

als je zelf western wilt gaan rijden dan zou ik daarmee beginnen.
zoals hier al wordt gezegd is de basis toch hetzelfde
later omscholen kan nog steeds

suc6

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:13

Zadelmak maken is zadelmak maken, maar mijn ervaring is dat bij dressuur gelijk met veel meer druk gereden wordt, zelfs nog tijdens de fase dat ze alleen nog maar longeerwerk doen wordt er al een bit met bijzetteugels ingehangen zodat ze alvast 'aan die druk kunnen wennen'. Terwijl wij altijd met onze westernpaardjes in de begin fase te horen kregen: wat je ook doet, rij met losse teugels lekker voorwaards en niet in de aanleuning. Maar ja, hier zal wel niemand het mee eens zijn Clown Bovendien zit je ook met een andere manier van rijden bij western, dus ik zou vooraf kiezen welke rijstijl je wilt gaan doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:23

Het zijn ook altijd weer dezelfden de het met elkaar oneens zijn he *LOL*

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:50

Romkabouter schreef:
Het zijn ook altijd weer dezelfden de het met elkaar oneens zijn he *LOL*

Yep, maar daardoor krijg je ook een veelzijdig beeld, naar mijn idee prima Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:30

Ik zou zeggen.. gewoon inrijden. Zoals het overal gebeurt... voorwaarts, lekker ontspannen.
Ook bij dressuur, behalve dan waar Jolande gemiddeld gaat kijken.

Hier in de buurt zit zelfs iemand die paarden zadelmak maakt met alleen een halstertje om. En ze zijn voor de engelse sport bestemd.

Andersom heb ik ook wel gruwelverhalen over kluisteren en opbinden gehoord bij westerngelegenheden..

Dus laten we gewoon de nette voorbeelden als voorbeeld nemen. En dat is zoals eerder omschreven gewoon een zaak van vertrouwen, rust, voorwaarts, ontspanning, beginnen met directe teugeldruk voor sturen en netjes opbouwen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:41

Anya schreef:
Ik zou zeggen.. gewoon inrijden. Zoals het overal gebeurt... voorwaarts, lekker ontspannen.
Ook bij dressuur, behalve dan waar Jolande gemiddeld gaat kijken.

Ben er niet bij geweest, alleen door 4 verschillende nette oplettende dressuurpaard-eigenaren horen vertellen. Dus don't shoot the messenger Knipoog Ik heb niets tegen dressuur, ik schrijf alleen op wat me opvalt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:48

ja snap ik.. ik zie ook wel gruwelverhalen. Ik heb nog niet zo lang geleden een erg goed bod gehad op mijn jonge kWPN-er. Hij zou dan naar een springstal gaan waar ik helemaal eng van wordt. Dus wordt Wiz het allerallergrootste westernpaard van Nederland met zijn 1.80 ruim (jammer dat ik niet mag hunteren Haha!). En ik vind het ook niet zo erg, stiekum ben ik erg gehecht aan hem geraakt.

Maar ik heb diezelfde gruwels ook wel van sommige westernstallen gehoord/gemerkt helaas. Mijn conclusie is: rotzakken met paarden heb je in iedere discipline.

Bij mij op stal worden alle paarden (ongeacht de discipline) heel netjes ingereden, alle stalgenoten weten: het jonge paard zonder roer heeft voorrang en iedere andere ruiter is bereid om zijn paard voor het jonge paard uit voor het eerst op buitenrit te begeleiden. We helpen elkaar. Dus doe je het netjes, dan is er vooralsnog geen stijl van rijden, maar gewoon basis. Vertrouwen en been is voorwaarts, zitten is stoppen en direct sturen van de neus.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:49

Ik heb een aantal jaren geleden,onze tinker laten inrijden op western,wij wilde toen graag western gaan rijden ,dus toen onze tinker 2 jaar werdt ,zijn wij zelf westernlessen gaan nemen(toen nog in hoenderloo)en later toen onze tinker 3 jaar geweest was ,heb daar ook in laten rijden....

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:41

Anya schreef:
Bij mij op stal worden alle paarden (ongeacht de discipline) heel netjes ingereden, alle stalgenoten weten: het jonge paard zonder roer heeft voorrang en iedere andere ruiter is bereid om zijn paard voor het jonge paard uit voor het eerst op buitenrit te begeleiden. We helpen elkaar. Dus doe je het netjes, dan is er vooralsnog geen stijl van rijden, maar gewoon basis. Vertrouwen en been is voorwaarts, zitten is stoppen en direct sturen van de neus.

Ik zeg ook niet dat het verder niet netjes gebeurd. De paarden waar ik het over heb zijn overigens allemaal bij professionele mensen gebracht en niet zelf zadelmak gemaakt. Vraag me niet wie, ik zit helemaal niet in dat wereldje bij de dressuur. Die paarden kwamen terug als nette rijpaarden, maar daar gaat het me niet om. Het ging er mij om dat ze bijv. gelijk in de aanleuning gereden worden en waarom iets aanleren wat je toch weer af moet leren als je western gaat rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:57

Jolande zou je mij een plezier willen doen een mij uitleggen hoe jij vindt dat een westernpaard moet leren nageeflijk en met de achterhand erbij te lopen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:00

Ik ga niet nog een topic om zeep helpen Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:15

ik persoonlijk zou een goede westerntrainer zoeken , liefst horsemanship georienteerd, dus niet puur reining en op de westernmanier beginnen met inleren

ben het met anya en rom eens dat de basis in theorie hetzelfde is maar ik ken teveel engelse instructeurs die daar toch heel anders mee omgaan ala jolanda haar omschrijving( misschien wel iets zuidelijks)

mijn ervaring is dat een goed western getraind paard zonder problemen engels gereden kan worden maar een engels getraind paard nog het een en ander moet bij/afleren om western te kunnen lopen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:27

Maakt imo niet uit.

Ik rijd zelf engels, maar heb ooit een compliment gehad dat ik mijn merrie zo netjes western in reed.
Er lag toevallig een western zadel op omdat dat toen het enige passende zadel was wat ik voorhanden had. Net als het hoofdstelletje, een endurance dingetje zonder neusriem wat over een halster ging. En dan met een lang teugeltje, met licht contact maar wat rond sturen en kilometers maken.

Pony, nu 6 jaar, is nu een keurig nette menpony die ook braaf kinderlesjes loopt en ohz engels op ong L nivo loopt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:27

Ik doe maar even een voorbeeld van mijn eigen paard... Net onder het zadel.
In stap Biedt hij zelf aan... daar hoef ik niet veel te doen. In draf is mijn eerste prioriteit: voorwaarts en sturen. Dus ik rij met losse teugels (zoals ik dat ook bij een dressuurpaard zou doen). Of hij vindt zelf zijn balans in de loop der tijd en zakt met zijn hals, of ik ga vragen of hij zijn hoofd wil laten zakken. Daarna ga ik de achterhand erbij rijden.. dat kan alleen door aan de voorkant (halve) ophoudingen te maken en los te laten als de achterhand erbij komt en de voorkant nageeft.

Zo: shoot zou ik zeggen Bloos Duivel Clown

Afbeelding

Afbeelding

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:19

Spatter schreef:
ik persoonlijk zou een goede westerntrainer zoeken , liefst horsemanship georienteerd, dus niet puur reining en op de westernmanier beginnen met inleren

ben het met anya en rom eens dat de basis in theorie hetzelfde is maar ik ken teveel engelse instructeurs die daar toch heel anders mee omgaan ala jolanda haar omschrijving( misschien wel iets zuidelijks)

mijn ervaring is dat een goed western getraind paard zonder problemen engels gereden kan worden maar een engels getraind paard nog het een en ander moet bij/afleren om western te kunnen lopen

Precies! Hier ben ik het helemaal mee eens.

Anya schreef:
Jolande zou je mij een plezier willen doen een mij uitleggen hoe jij vindt dat een westernpaard moet leren nageeflijk en met de achterhand erbij te lopen?

Oppakken en als ze nageven loslaten, en dan niet alleen je vingers ontspannen (want dat zien mensen vaak al als loslaten) maar echt bochtjes in de teugels en van daaruit bouw je verder op. Nee ik ben niet een doos die denkt dat als je in het oor van het paard fluisterd 'kom ajb aan de teugel' dat ze dan ook denkt dat dat werkt. Maar hier denkt iedereen in uitersten geloof ik. Ik denk er wellicht anders over dan anderen hier omdat ik bijna geen dressuur achtergrond heb, alleen maar western. Mijn ervaringen en meningen zijn dan ook gebasseerd op 3 maanden dressuur waarin ik alleen maar 'geen gel*l in de krul en schop hem eronder' heb gehoord (en dat was een goed bekend staande dressuurmanege), en gebaseerd op dressuurruiters die ik bij meerdere diverse pensionstallingen heb zien rijden met bijhorende instructie en wat ik op tv zie. Als dat beeld wat ik overal zie niet representatief is, tja, dan zal ik het wel mis hebben. En nogmaals ik ben niet tegen dressuur, maar mijn rijstijl is het gewoon niet.
Maar ik wil hier niet weer een heel topic over gaan schrijven. Ik heb mijn mening er neer gezet en daarmee is het voor mij genoeg. Schijnbaar is het telkens weer nodig dat ik mijn mening moet verdedigen omdat anderen alleen hun mening de juiste vinden en daar pas ik voor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:37

@Jolande: Je hoeft je mening helemaal niet te verdedigen Lachen
Jij hebt met wat jij om je heen ziet helemaal gelijk namelijk.
Wat jij overal tegenkomt is wel representatief voor hoe mensen dressuur rijden, maar niet hoe dressuur hoort te zijn.
Zelfde als iemand zegt dat western alleen maar "ruk & pluk" is. Dat is ook veel voorkomend, maar niet goed. Alleen de engelse sport is veel groter, dus heb je een substantieel groter deel mensen die niet weten hoe dressuur hoort te zijn en te weinig boeken hebben gelezen of instructie gehad over hoe het echt zou moeten zijn. Lachen

Dat het je stijl niet is begrijp ik, wat jij meestal ziet is ook niet mijn stijl.

Een goed engels gereden paard schakelt zonder problemen om naar western. Maar dan heb ik het wel (zoals altijd) over basis en niet over gespecaliseerde training.

Over het bochtjes in de teugelverhaal wil ik alleen nog dit zeggen: Als je bochtjes in de teugels hebt, hebt je nog steeds contact. Pas als de teugels het eerste stuk vanaf het bit (shanks) horizontaal lopen heb je geen druk. Zodra ze schuin omhoog lopen voelt je paard al contact en dat is precies de hoeveelheid contact die je in de dressuur ook wilt Lachen
Zo rond de 50 gram. Dat theorie en praktijk vaak uit elkaar lopen hoef ik niet te benoemen denk ik Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:22

Romkabouter schreef:
@Jolande: Je hoeft je mening helemaal niet te verdedigen Lachen
Jij hebt met wat jij om je heen ziet helemaal gelijk namelijk.

Mooi, zijn we het toch nog ergens over eens dan Haha!

Romkabouter schreef:
Wat jij overal tegenkomt is wel representatief voor hoe mensen dressuur rijden, maar niet hoe dressuur hoort te zijn.

Dat zou heel goed kunnen, maar als het wel representatief is voor wat er op het moment in de dressuur gebeurd, dan kun je hoog en laag springen maar dan is er dus wel een vet probleem. Want hoe dan ook, het gros van de ruiters krijgt op die manier training en vormen weer de basis voor een nieuwe generatie die ook zo te werk gaat.

Romkabouter schreef:
Zelfde als iemand zegt dat western alleen maar "ruk & pluk" is. Dat is ook veel voorkomend, maar niet goed. Alleen de engelse sport is veel groter, dus heb je een substantieel groter deel mensen die niet weten hoe dressuur hoort te zijn en te weinig boeken hebben gelezen of instructie gehad over hoe het echt zou moeten zijn. Lachen

Klopt maar daar zie je gelukkig een duidelijke scheiding van ruiters die dat doen en die het niet doen en blijft dit doorlopend een behoorlijk discussie punt. Dit gevoel heb ik bij dressuur niet. Zodra je daar wat negatiefs over schrijft moet meteen de boel verdedigd worden met 'hoe het eigenlijk hoort' maar schijnbaar niet gebeurd. Hierdoor lijkt het alsof het uitzonderingen zijn die zo rijden terwijl het niet zo is.

Romkabouter schreef:
Dat het je stijl niet is begrijp ik, wat jij meestal ziet is ook niet mijn stijl.

Dat had ik al begrepen ja.

Romkabouter schreef:
Een goed engels gereden paard schakelt zonder problemen om naar western. Maar dan heb ik het wel (zoals altijd) over basis en niet over gespecaliseerde training.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens maar daar zullen wij het nooit helemaal over eens worden denk ik (hoeft ook niet). De nuance ligt dan inderdaad in basis paarden die nog wel omgeschoold kunnen worden (en dan bedoel ik dus echt overstappen en niet combineren van rijstijlen). Bij hogere dressuurpaarden geloof ik er niet in, uitzonderingen daargelaten.

Romkabouter schreef:
Over het bochtjes in de teugelverhaal wil ik alleen nog dit zeggen: Als je bochtjes in de teugels hebt, hebt je nog steeds contact. Pas als de teugels het eerste stuk vanaf het bit (shanks) horizontaal lopen heb je geen druk. Zodra ze schuin omhoog lopen voelt je paard al contact en dat is precies de hoeveelheid contact die je in de dressuur ook wilt Lachen
Zo rond de 50 gram. Dat theorie en praktijk vaak uit elkaar lopen hoef ik niet te benoemen denk ik Haha!

Ik weet niet hoe zwaar teugels zijn, zou ik moeten wegen, maar de enige druk die bv. Dusty voelt als ze aan de teugel loopt is het gewicht van die teugels en niet van druk die met handen gezet wordt. De teugels gaan vanaf het bit dan eerst omlaag voor ze omhoog naar de hand gaan. Holly is zo ver nog niet, maar daar wordt aan gewerkt Knipoog Je krijgt het ook niet voor niets, die illusie moet niemand hebben, en natuurlijk is een paard ook niet elke dag het zelfde en sommige zullen het nooit helemaal voor elkaar krijgen. Maar het doel en uitgangspunt is er wel. En daar kun je beter vroeg mee beginnen dan eerst je paard 'verwarren' met wat anders. Maar dat is mijn mening en nu wil ik het er echt bij laten.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:00

het lijkt nu vooral te gaan over wat is goed wat is fout.
Maar de vraag was wat zal ik doen meteen western inrijden of eerst engels dressuur?
Ik denk dat je dat moet kiezen wat jou het leukst lijkt.
Ik begreep dat je voorkeur uitging naar western dus dan zou ik mijn paardje western beleren. met behulp van een goeie instructrice. En doe het rustig aan! (dit doe ik ook bij mij draver die uitgekoerst is, eerst wennen aan het zadel, aan de hand wat trail oefeningetjes gedaan, freestyle. en daarna rustig met een groep mee op buitenrit en nu lessen we. we zijn alleen nog maar bezig met sturen op je zit en met een losse teugel en de basisgangen. we doen het rustig aan.)

En de tip om eerst zelf alvast te gaan lessen lijkt mij een hele goeie. je hebt zo 2 jaar de tijd om alvast aan jezelf en je eigen basis te werken en gelijk te kijken of je western echt leuker vind.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:04

Zo als ik al veel vaker heb geschreven, Western heeft Engelse dressuur, net zo min als omgekeerd, niet nodig om te bestaan. Beide manieren bestaan gewoon onafhankelijk van elkaar.
Het is dus een tikje omslachtig om een paard eerst Engels in de gaan rijden om het dan weer te gaan omscholen naar Western.

Als je met je paardje wilt gaan western rijden is het gewoon het slimst om van begin af aan die route in te slaan.