Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jeddah schreef:Ik rij met boomloze zadels klasse I en nu ook klasse II en ben erg tevreden. Het is wel erg goed opletten geblazen en natuurlijk loop je weleens tegen problemen aan, net als menig ruiter dat met een boomzadel heeft. Het ligt allemaal aan de combinatie paard/ruiter en het type zadel en het type dekje. De een heeft er veel succes mee, de ander totaal niet.
De beste ervaring heb ik tot nu toe met de FreeForm en de Ghost. Beide met goede pads eronder, met vilten inlages. Fareeh schreef:Ik hoorde laatst van iemand dat voor de endurance een boomlooszadel ideaal is. Andere zeggen juist dat het luxe is en dat je net zo goed met een `normaal` zadel kunt rijden. Wie kan me hier meer over vertellen?
) kler schreef:Ik vind boomloze zadels geen succes. Ik rijd nu nog geen endurance, maar weet wel dat op de lange afstanden toch wel problemen ontstaan doordaat de druk bij een boomlooszadel minder goed wordt verdeeld. Je ziet op die afstanden dan ook nooit een boomlooszadel voorbij komen, alleen op korte afstanden en je hoort vaak dat mensen na problemen (drukplekken e.d.) overstappen op een boomzadel. Kortom, ik raad het niet aan, zou het geen luxe noemen om met een boomzadel te rijden, eerder een must.
kler schreef:ideaal is naar mijn idee toch gewoon een endurance zadel (de naam zegt het al)
kler schreef:Alleen niet voor lange afstanden, maar recreatieritjes kunnen er prima mee denk ik.
. kler schreef:Ik weet wel dat je met ieder zadel endurance kan rijden (een passend zadel dan) maar op hele lange afstanden wordt er toch iets meer gevraagd van je zadel. En ik ken meerdere mensen die drukplekken hebben gekregen door een boomlooszadel (met goede pads en inlages e.d.). Vooral bij de stijgbeugelophanging krijg je echt een grote opeenhoping (beetje vaag woord, maar kom ff niet op een beter) van druk. Maargoed ik ben dus van mening dat een goed passend boomzadel de druk sowieso beter verdeelt dan een boomlooszadel. Dan zul je alsnog natuurlijk wel paarden hebben die beter lopen met een boomlooszadel (of er in ieder geval geen last van hebben). Een goed passend boomzadel is nou eenmaal moeilijk te vinden en hoe veel mensen rijden er wel niet op een niet perfect passend zadel zonder dat te weten? Ik heb in ieder geval vaak mensen gesproken die van een boomlooszadel (waar ze eerst heel tevreden over waren) zijn overgestapt op een boomzadel, omdat ze tegen problemen (als drukplekken) aanliepen.
Nu wil ik niet zeggen dat ik tegen boomloze zadels ben hoor, ik denk dat het een hele goede oplossing kan zijn voor paarden waarbij een boomzadel lastig passend te krijgen is (om welke reden dan ook). Alleen niet voor lange afstanden, maar recreatieritjes kunnen er prima mee denk ik.
Lenneke_ schreef:Boomloos is zeker niet per definitie ideaal voor de endurance.