Ik ben nieuw even wat vraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Ik ben nieuw even wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:22

Hoi mensen,
Ik ben er sterk over aan het nadenken om met mijn 11 jarige Kwpn-tuiger ruin Endurance te starten. Ik rijdt nu dressuur en dat vind ik wel leuk, maar ik heb het gevoel dat hij er te weinig lol in heeft in telkens maar zo dom rond te lopen en die rare oeveningen te doen:P en hij is helemaal gek op buitenritten, daarom zou ik wel willen proberen endurance te rijden.
hier mijn vragen:

Hoelang duurt een rit in de 1e klasse ongeveer?

Hoe kun je de gemiddelde snelheid van je paard opmeten?

Heeft iemand een voorbeeld oid van een trainingsschema en misschien ook tips?

Wat zijn de dingen die je echt nodig hebt (op de normale rij dingen na)?

Hoe moet je je opgeven voor zo'n kenningsmakings rit?

Zijn er dan ook nog mensen die mij op msn een beetje kunnen sturen (het liefst rond de provincie groningen)?

en dan nog iets. Als het hart van je paard klopt heeft het 4 kloppingen. Als mijn paard echt heel ontspannen rustig staat... als ik hem net uit de stal haal bijvoorbeeld slaat hij af en toe 1 van die vier kloppingen over. zodra ik er even mee stap of draaf is dit over. Is dit een obstakel voor de veterinaire keuring?

Groetjes Cynthia

Roanda98

Re: Ik ben nieuw even wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:19

Voor meer informatie kan ik je verwijzen naar de internetsite www.deronline.nl daar staat informatie over de kennismakingsklasse en over de endurance zelf, ook staat daar hoe je je kan opgeven. ik wens je veel leessucces

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:35

je kan ook even kijken hier bij de FAQ (daar staat ook een trainingsschema) volgens mij zijn dan je vragen wel beantwoord

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:51

Cynthiaaapje schreef:
en dan nog iets. Als het hart van je paard klopt heeft het 4 kloppingen. Als mijn paard echt heel ontspannen rustig staat... als ik hem net uit de stal haal bijvoorbeeld slaat hij af en toe 1 van die vier kloppingen over. zodra ik er even mee stap of draaf is dit over. Is dit een obstakel voor de veterinaire keuring?

Dit lijkt op een AV blok. Op zich geen obstakel voor de veterinaire keuring, maar het kan zijn dat ze van je verwachten dat je hiervoor een zgn. sportbrief haalt.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:04

Ok, ik zal eens gaan lezen.

Wat houdt die sportbrief precies in? gewoon een papiertje van de dierenarts dat hij dat heeft en verder niet schadelijk is?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 20:16

Heeft iemand een voorbeeld oid van een trainingsschema en misschien ook tips?
die is beantwoord...

tja en nu nog weten wat zo'n sportbrief precies inhoud... weet iemand dat?

en heeft iemand ook nog antwoord(en) op de rest van mn vragen?

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:26

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:57

Cynthiaaapje schreef:
Ok, ik zal eens gaan lezen.

Wat houdt die sportbrief precies in? gewoon een papiertje van de dierenarts dat hij dat heeft en verder niet schadelijk is?

het ligt iets ingewikkelder. Je moet daarvoor je paard in Utrecht laten onderzoeken, het hart dan. En dan geven zij je een verklaring mee dat het geen belemmering voor de sport is.
Is een duur geintje.
Maar is ook niet gezegd dat DAT het is, dus als je gaat starten eerst maar even afwachten wat ze er van zeggen. Je zult hierom wel mogen starten. (de eerste keer dat ze het constateren dus...)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:13

hoe duur is dat 'geintje' dan ongeveer? Volgens de DA gaat het om een klopping die hij in ruststand overslaat. Maar ik zal ook even gaan zoeken op internet..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:46

Da's een 2e graads AV-blok, en die hoor je alleen in rust bij een ontspannen paard, als je je wedstrijd rijdt zal ie bij de vetgate dat niet hebben, aangezien er van te voren al enige inspanning is geleverd. En als ze het al wel horen (omdat je een super-relaxed paard hebt) dan horen ze te weten dat dit écht geen probleem is, aangezien bijna 1 op de 10 paarden dit heeft.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:24

Vier kloppingen...??? Mmm, dat wil ik wel eens horen.... Hoe weet je dat ie af en toe een slag zou overslaan? Normaal doet een hart BrrrTup, twee slagen die bij elkaar horen. Het hart maakt vier 'bewegingen', waarvan je er dus 2 hoort normaal gesproken (Brr en Tup dus). Het kan een AV blok zijn, maar daarvoor hoef je echt nog niet direct een sportbrief te hebben hoor. Het zou ook nog een gespleten harttoon kunnen zijn, dan hoor je 3 van de 4 'bewegingen' van het hart.

Ga eerst maar eens een kennismaking doen en wacht dan maar eens af of er echt meer aan de hand is met het hart van jou paard. Er zijn heel veel paarden met AV blokken of gespleten harttonen, dat is echt niet zo'n ramp. Kijk op www.deronline.nl voor meer informatie.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 08:36

ok.. ik heb dus geen reden voor paniek Haha! dat is weer een vraag beantwoord.. op naar de volgende!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:32

Nou deze vragen nog even beantwoorden Haha! alsjeblieft...??

Hoelang duurt een rit in de 1e klasse ongeveer?

Wat zijn de dingen die je echt nodig hebt (op de normale rij dingen na)?

Zijn er dan ook nog mensen die mij op msn een beetje kunnen sturen (het liefst rond de provincie groningen)?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 13:24

alsjeblieft...? snik snik Tong uitsteken

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:36

Lees gewoon even wat meer zeg, bedoel het niet banketstaaf hoor, maar de antwoorden op jouw vragen staan gewoon overal, ook bij de FAQ: viewtopic.php?f=29&t=412593&hilit=
wat neem je mee: viewtopic.php?f=29&t=412593&hilit=

eerste klasse wedstrijden zijn zo'n 30-35 km, je kan dan zelf uitrekenen hoe lang je erover doet. Er is een maximumsnelheid van 12 km/u in de kenningsmakingsklasse en in de 1ste klasse 13 km/u. In klasse 1 is de minimumsnelheid 9 km/u dus je doet er zeg maar zo'n 3/3,5 uur over. Maarja zoals ik al zei, dit kan je gewoon overal lezen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:16

ow sorry.. ik zal het allemaal even proberen uit te pluizen..

GALOPERD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:03

er zijn vele kleine wedstrijdjes als je paard goed is getraind prima conditie heeft en makkelijk een B parcour kan springen probeer het gewoon een keertje gaat het niet meer. dan stopt je gewoon

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:09

Ik woon in de provincie Groningen en rij endurance.
Welke kant moet ik je opsturen? Haha!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:28

dat is idd best een idee..

sflj ik heb je ge pb't

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:29

Waar in Groningen woon je?

In de FAQ staat vrijwel alle informatie die je vraagt. Wat voor een klasse I echt nodig is? Een paard een zadel, een hoofdstel en een cap. Heb geen enkele keer echt dringent mijn grooms nodig gehad tijdens een klasse I, maar handig is het wel.

Ga eens bij een wedstrijd kijken of groomen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:48

ja dat was ik ook van plan Judith.. ik heb je trouwens ge pb t voor mijn adres..