[WN] 'Toileteren' voor westernwedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

'Toileteren' voor westernwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:20

Zondag heb ik een western wedstrijd (onderling op de manege).
Zijn er officiele regels voor het toileteren op zo'n wedstrijd? Dus net als bij dressuur knotjes en ingevlochten staart ?
Hoop dat iemand dat hier weet Lachen

SuperrrPaint

Re: 'Toileteren' voor westernwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:59

Marlous schreef:
Zondag heb ik een western wedstrijd (onderling op de manege).
Zijn er officiele regels voor het toileteren op zo'n wedstrijd? Dus net als bij dressuur knotjes en ingevlochten staart ?
Hoop dat iemand dat hier weet Lachen

welk onderdeel ga je starten?

bij de reining mogen de manen gewoon lang en los hangen. en mag je beenbeschermers gebruiken

bij de overige klassen zien ze liever korte manen, of in een hengstenvlecht.
en mag je geen beenbeschermers om hebben.

maar echte vaste regels zijn er niet volgens mij. maar dat kunnen de andere bokkers je vast wel vertellen Pling

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:13

Gewoon netjes schoon en verzorgd. Knotjes en ingevlochten staarten zijn niet gebruikelijk.
Bij de Wran pleasure mogen de langmanige rassen ze gewoon lang hebben, of ingevlochten ( hengstenvlecht) als naar gelang eigen smaak. Het is de bedoeling dat het er relaxt en easy uitziet, dus dan is los niet altijd een goed idee.

Bij de reining gaat het juist om snelheid en spektakel en werken wapperende manen in het voordeel.

In de western wordt imo meer op het rijden gelet dan op uiterlijk. Ik heb eigenlijk nog nooit commentaar gezien van de jury op uiterlijk van paard en ruiter...
( ik heb het over uiterlijk heden, niet over hoe de onderdelen technisch gereden moeten worden)

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:31

je mag het allemaal zelf weten, zeker op een onderlinge wedstrijd, maar een beetje getoileteerd is natuurlijk wel netjes. even de vetlokken afscheren, de bridlle pad (=achter de oren), oren de plukken eruit, onder de kaak, snorharen evt. de manen kunnen lang blijven, ingevlochten, of kort en dan kleine staartjes. beenbeschermers mogen trouwens bij de reining wel

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:51

Ik zou persoonlijk de vetlokken en snorharen laten staan.. Die heeft een gemiddeld weidegaand paardje nodig.. Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:20

Het ligt een beetje aan welk wedstrijd onderdeel je gaat rijden. Natascha Holtrop heeft op de http://www.westerngids.nl een tweetal artikelen geschreven over hoe je een paard showklaar kunt maken. Misschien staan er wat tips voor je tussen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:36

dapperdier schreef:
Ik zou persoonlijk de vetlokken en snorharen laten staan.. Die heeft een gemiddeld weidegaand paardje nodig.. Knipoog

De vetlokken dat zijn die dingen bij de hoeven toch? die ook weg scheren met een wedstrijd staat netter namelijk

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:04

Vetlokken zijn idd de AFWATERINGS haren bij de koten. Die zorgen dat water over de kootholten heen stroomt.
Als je paard lekker in de wei staat vind ik persoonlijk het eerlijker om ze te laten zitten. Hij staat namelijk vaker in de wei dan dat hij een wedstrijd moet lopen.

Of het netter staat is een ander verhaal..eerlijk gezegd denk ik niet dat je op beginnersniveau een wedstrijd zal verliezen op al dan niet afgeschoren vetlokken..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:14

Die van mijn paard zijn er dus wel af en dat staat veel neter en mijn paard staat niet met dit beesten weer 24 uur per dag buiten dus dat scheelt