[WN] vraagjes jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AprilRain

vraagjes jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:22

Skye (m'n quartermerrie) is nogal "terughoudend"
in die zin dat als ik van de wei tot aan de straat wil, ik daar makkelijk een half uur over doe...ze blijft om de pas staan om alles te observeren.
eens ze op straat is en de rest niet meer ziet of hoort, loopt ze wel de hele tijd te hinniken, maar is er voor de rest weinig aan de hand.
Ik ga nu wel niet vaak met haar wandelen, want ze loopt normaal gezien gewoon op de wei met de rest en moet echt nog niets doen.
Ze wordt nu en dan enkel onder handen genomen door de hoefsmid en DA en mij voor een borstelbeurt/wandeling/wormenspuit (dat laatste is echt een ramp bij haar)
Langs de andere kant is ze ook heel nieuwsgierig, ze moet alles gezien hebben probeert alles vast te pakken en als ze schrikt blijft ze ook gewoon staan...
Ik zou haar graag eens aan de hand mee buiten nemen met Shadow.
(Hoe) begin ik hieraan?
en zijn er cursussen (schriktrainingen enz) of laat ik haar nog gewoon op de wei rondcrossen?

Jasia

Re: vraagjes jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:35

Het is logisch dat je pony alles wilt zien. Daar moet je haar de tijd voor geven. Zodat ze zelf kan zien dat er niks engs is. Als je nu gaat dwingen/trekken/duwen/oid dan heb je later een schrikachtige pony. Ze moet zelf ontdekken dat er niks engs is. En de een loopt in 1 keer door en de ander doet een halfuur over 1 stapje..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:46

Kijken mag, maar op de rem gaan niet. Als je daar niet mee uitkijkt zul je later helemaal geen buitenrit kunnen maken zonder dat ze om de haverklap stil gaat staan. Eis dus van haar dat ze doorloopt.

Haar zelfvertrouwen versterken kun je bereiken door grondwerk met haar te gaan doen. En dat kan ook met een jongere merrie. Ze moet vertrouwen in jouw krijgen. Leer jezelf aan om tussen enge dingen en haar in te gaan staan of te gaan lopen, en loop gewoon door als ze loopt te snuiven en te dribbelen, zodat ze achter je aan moet. En je zult ervan staan te kijken hoe veilig een dergelijk groot paard zich voelt achter smalle mensen schouders. Loop zelfverzekerd en in onveranderd tempo door. Over je heenwalsen mag niet, ze moet afstand houden (personal hoola hoop). Als ze ergens van schrikt of dingen interessant vind, niet uitvoerig naar laten kijken, niet bevestigen dat iets eng is. Als ze eenmaal in de rem gaat en niet vooruit te krijgen is, kun je twee methodes toepassen. Je neemt een (carrot)stick mee of een zweep, en tikt haar zachtjes bij. Parelli's circling game of driving game kan ook goed helpen om haar iig haar voeten te laten bewegen. In situaties dat zij op de rem gaat (wil het geen schrikken noemen) moet zij degene zijn die haar voeten beweegt en jij moet blijven staan.
Andere optie is in een hoek van 90 graden te gaan lopen en daarbij druk op het halstertouw te blijven houden tot het moment dat het paard een stap op je af maakt, daarna druk laten vallen. Als het paard eenmaal loopt is het weer makkelijker om de oorspronkelijke richting uit te gaan.

IIg is het niet verkeerd om nu al wat met haar te gaan doen, maar hou er rekening mee dat een jong paard zich niet zo lang kan concentreren.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:37

Bedankt!
ze blijft soms echt stokstijf staan en alleen in het zandpad tussen de wei en de straat...
volgende keer probeer ik het met de carrotstick.
ivm het grondwerk, de paddock is in feite hun uitloop voor de stal
kan ik beter een andere piste nemen?
mag gebruik maken van m'n lesgever z'n piste maar die ligt net aan die zandweg...
heb dan nog een piste bij vrienden van me, waar ze altijd afgeleid is want daar staan andere paarden rond
en heb nog een piste die helemaal afgezet is met beukenhaag

of toch met haar aan de slag op een vertrouwde plaats?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:34

Het is natuurlijk lastig als je gaat werken op een plek waar ze normaal vrij zijn, maar bij gebrek aan andere mogelijkheden zou ik het gewoon in haar eigen paddock doen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:38

ik zou niet in haar eigen paddock zulk werk doen. ze snappen dan niet meer waar ze moeten werken en waar ze zichzelf mogen zijn... naar een andere bal/piste/roundcirkel ed gaan is altijd goed.