Splash schreef:-Bij engels rijden heb je contstant contact met de mond van het paard.
Je rijd dus altijd met teugels op spanning (al is het maar lichte aanleuning). Het engels gereden paard rekent min of meer op je steun (ik bedoel niet hangen) en raakt in de war als je opeens de teugels los laat. Hij weet dan niet wat hij moet doen
Als je de teugels loslaat raakt ook een engels paard heus niet in war

En lichte aanleuning heb je ook in western. Want die heb je ook al als de teugel nog in een bochtje hangt

Citaat:
-Een engels gereden paard loopt met zijn hoofd opgericht en zijn hals in een krul (bij wijze van spreken). De hoofd/hals houding is totaal anders dan bij een western paard.
De houding laat ik buiten beschouwing, het ging om hulpen

Maar dat klopt, de houding is anders.
Citaat:
-Bij engels rijd je het paard om je binnen/buiten been. Een western paard wijkt voor je been (samen met de teugelhulpen). Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook oefeningen waarbij je het paard om je been rijdt (maar dan met andere teugel hulpen).
Een dressuurpaard wijkt ook voor je been

En buiging vraag je ook om je binnenbeen. No difference there

Citaat:
-Bij een western paard gebruik je je zit veel meer en anders. Probeer een engels gereden paard maar eens te stoppen zonder inwerking van de teugels en alleen op je zit.
Geen enkel probleem hoor, dressuurpaarden horen ook op de zit gereden te zijn.
Citaat:
-Bij een engels gereden paard worden heel veel been hulpen gebruikt. Ik zeg niet dat dit verkeerd is maar het is wel zo. Ze wordt de achterhand van het paard in de hand gereden. Kijk maar eens naar een Grand Prix wedstrijd, die benen liggen nooit stil. Als je dan naar een reining of pleasure wedstrijd kijkt zie maar minimale hulpen (als het goed is). Een goed getraind western paard loopt op veel fijnere hulpen.
Alleen als er oefening gevraagd wordt. En je kan een GP proef waarij op iedere 10 meter een oefening gevraagd wordt absoluut niet vergelijken met een reiningproef waarbij wat cirkels gegallopeerd worden
Een reining of pleasure proef verbleekt qua oefeningen bij een GP proef. En als je wel eens een gemiddelde wissel in een reiningproef gezien hebt weet je dat ook die minimale hulpen niet kloppen

Om over de stop maar te zwijgen

Maar goed, ik laat het maar rusten want anders wordt het weer zo'n lang topic