[WN] Mijn paard omscholen naar 'Wengels'? (western+engels)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Mijn paard omscholen naar 'Wengels'? (western+engels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:04

Ik rij m'n paard nu alleen Engels, maar het western vind ik echt zo fijn om naar te kijken. Paarden heerlijk ontspannen op een enkel losse teugel e.d., prachtig gewoon.

Nu, ik zou eigenlijk mijn paard een soort van willen omscholen. Maar het Engelse rijden wél behouden. Dus dan krijg je een Wengelsgereden paard.
Het liefst ga ik dan natuurlijk op 'western'les. Maar in de omgeving bij ons is niks Huilen Zelf 'aankloten' ga ik al helemáál niet proberen... En wat nou als het uiteindelijk helemaal niks is?

Zijn er al meer mensen die wengels rijden? Krijg je geen verwarring bij het paard?
Tips zijn ook welkom, ook i.v.m. omscholing e.d.

Anniek

crazycactus

Re: Mijn paard omscholen naar 'Wengels'? (western+engels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:39

In welke regio zit je?? Misschien is er een western bokker die je op weg kan helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:44

Ik zit net op de grens tussen Utrecht/N-H en Z-H
x

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:22

Focussed schreef:
Nu, ik zou eigenlijk mijn paard een soort van willen omscholen. Maar het Engelse rijden wél behouden. Dus dan krijg je een Wengelsgereden paard.

1) Wat vind jij dat het verschil is? -> Nee, met losse teugels gaan rijden hoort daar niet bij Knipoog
2) Wat is er erg aan een wengels paard?
3) Waarom zou je "Engels" willen behouden?

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:37

Ik rij beide en dat bevalt mij erg goed. Ik merk dat de afwisseling mijn paardje veel goed doet. Mijn bolletje weet precies wat ik bedoel en hij raakt slechts een enkele keer in de war. Dat is dan ook mijn eigen schuld, want wanneer je beide stijlen rijdt, dan is het wel heel belangrijk dat je goed na denkt over de hulp die je moet geven. Laatst wou ik bijv zijn achterhand bij een dressuurproef er meer onder zetten, daarom kantelde ik mijn bekken, ging dieper/zwaarder zitten, maar gaf te weinig been... Het gevolg...; Een stop. Tja dat kan een keer gebeuren...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:08

Ik kombineer het beste uit de twee werelden geloof ik. Maar ik streef naar het westernrijden zoals dat op wedstrijden gevraagd wordt ( nou ja, niet klakkeloos maar je snapt het wel).

Ik gymnasticeer mijn tinker 'op de dressuur manier' hoewel je dat misshcien beter klassiek of gewoon paardrijden basis kunt noemen zonder er een etiket op te plakken van wat men op wedstrijden wil zien.

Dus ik rij van rond en opgericht naar jog aan een losse teugel ( zolang hij maar in frame blijft lopen) De oefening richting galoppirrouette verbetert zijn spins en in zijn geheel de achterhand.

Ik heb van zowle western als dresuur instructeurs les gehad en beide zeggen vaak hetzelfde, soms tegenstrijdig en soms dingen die ik persoonlijk helemaal niets vind.

Ik zou zo een dresuurproef kunnen rijden, maar ook een western proef. Ik rij geen engels, geen western, geen wengels of dresuur. Ik rij gewoon paard!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:24

dapperdier zo rij ik mijn paarden ook

alleen één correctie
met galoppirouette verbeter je de rollback, niet de spins, dat is een drafmanouvre

ik rij ook schoudervoor, schouderbinnenwaarts, traver en appyeren
cirkel verkleinen en vergroten, slangevoltes, wendingen om de voor en achterhand enz

volgens mij is dat gewoon basis paardrijden en moet je paard dat kennen wil je een soepel en lekker bewegend paard onder je hebben lopen wat licht is aan de hulpen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:42

Mee eens spatter, ik had meer woorden kunnen gebruiken:
In mijn geval heeft het trainen van o.a galoppiroutte de achterhand versterkt wat ik merk in o.a de spins ( maar ook de rollback en jog enz enz) Mijn tink neeg sterk op de voorhand te lopen en door hem te leren oprichten kan hij nu beter zijn voorhand verplaatsen, ook in de spin.
Maar je hebt helemaal gelijk! Spin is een drafoefening!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:53

je hebt hem geleerd op zijn achterhand te gaan zitten, gewicht naar achteren te verplaatsen, zo komt zijn voorhand vrij en kan hij makkelijker weg komen
ook erg fijn als ze dat kunnen voor de slidingstop, dan moeten ze ook gaan zitten en voor losjes doorlopen

alle jonge paarden lopen op de voorhand, ook quarters en de meeste lopen vaak na training nog maar half met hun gewicht op de achterhand
ik zie maar weinig goed doorspringende verzamelde langzaam galoperende paardjes op de kleine cirkel in de reining
om over het hink-stap-sprong in de pleasure maar niet te praten

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:55

Anniek, ik woon hier in Aalsmeer, vlakbij mijdrecht dus, en hier zijn zat western ruiters.
Jij woont in uithoorn toch??
Op stal wennekers zijn er een hoop, ook een aantal die lesgeven geloof ik

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:09

hmm ik probeer mijn pony zo ontspannen mogelijk te rijden en soepel te rijden en daarvoor gebruik ik elementen uit western en dressuur. mijn pony echter, probeert vooral een rodeopony te worden. :S

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:11

Focussed schreef:
Ik rij m'n paard nu alleen Engels, maar het western vind ik echt zo fijn om naar te kijken. Paarden heerlijk ontspannen op een enkel losse teugel e.d., prachtig gewoon.

Het liefst ga ik dan natuurlijk op 'western'les. Maar in de omgeving bij ons is niks Huilen Zelf 'aankloten' ga ik al helemáál niet proberen... En wat nou als het uiteindelijk helemaal niks is?

Zijn er al meer mensen die wengels rijden? Krijg je geen verwarring bij het paard?
Tips zijn ook welkom, ook i.v.m. omscholing e.d.

Anniek

mijn paard is ook een ''wengels'' paard haha Bloos
bij de vorige eigenaar dan.. Nu ik heb heb rijd hij alleen nog maar engels Sigaar

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:13

haha mijne is ook een wengels paard.. of teminsten. alles wat ik heb opgestoken bij mijn westernlessen kan ze Haha! ze kan een beetj van alle Haha! haha leuk! Lachen maar tips heb ik niet.. ik denk dat je alleen zelf wat kunt aanklloten of je moet iemand zoeken die het aan huis doet