[WN] Regelboek vraagjes WRAN en AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Regelboek vraagjes WRAN en AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 11:17

Klopt het dat je bij de AQHA je junior paard wel met één hand op een snaffle mag rijden (343 3g) en bij de WRAN niet (401)? Is er een reden waarom het bij de WRAN niet mag?

Wat zijn WRAN-patterns 557, 559 en 560 voor patterns? Zijn dat gewoon de patterns die in de junior-klassen worden verreden? Zijn ze dan ook toegankelijk voor 5-jarigen itt wat er in regel 550 staat? Of zijn deze proeven heel iets anders?
Wordt pattern 560 trouwens ooit wel eens gebruikt? Lijkt mij leuk; versatile voor jonge paarden...

DubbelFun

Re: Regelboek vraagjes WRAN en AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:53

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 11:58

Sorry! Moet zijn: 443 4g. Frusty

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:17

Citaat:
(g) Junior horses competing in junior western pleasure, western
horsemanship, reining, working cow horse, western riding and trail
that are shown with a hackamore or snaffle bit may be ridden with
one (refer to 443(d)) or two hands on the reins. The tails of the reins
must be crossed on the opposite side of the neck when riding with
two hands on split reins except in working cow horse and reining.
Closed reins (example mecate) may not be used with a snaffle bit,
except in working cow horse and reining, where a mecate is permitted.
Zo te lezen mag je idd een junior paard op een snaffle op één hand showen, behalve dat een mecate in combinatie met een snaffle niet is toegestaan en ook geen gesloten teugels. Behalve in de reining en working cowhorse waar gesloten teugel (dus ook een mecat") wél is toegestaan.

Overigens lijkt mij de onderstaande regel van meer belang bij eigenaren van roundskirts:
Citaat:
(h) In all western classes, horses will be shown in a western
saddle and appropriate bridle, snaffle bit or hackamore for the
duration of the class. A western saddle is a common type of saddle
distinguished by a large noticeable fork on which there is
some form of horn, a high cantle and large skirts
.

Dus zadels die geen duidelijke skirts achter hebben (zoals dit zadel) zouden niet meer zijn toegestaan ??
Overigens wordt er nergens gesproken over de brede fenders.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:05

Waarom zo je in godsnaam met een snaffle op 1 hand willen rijden Haha!
Typisch geval van het jezelf moeilijker dan nodig maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:19

Eénhandig op snaffle:

Alleen al vanuit jury-oogpunt niet haalbaar. Hoe moet een jury onthouden welke combinaties die op trens rijden op 1 hand of op 2 handen de ring in kwamen? Snelle correcties op 2 handen worden dan niet meer opgemerkt door de jury, of je krijgt een jury die continue staat te kijken of dat nou die combi was die op 1 hand binnenkwam of niet...
Persoonlijk heb ik liever dat die jury z'n tijd gebruikt om ons allemaal goed te jureren Haha!

Ik vind eenhandig op snaffle overigens ook niet eens perse paardvriendelijk, dus ben ook nog niet overtuigd dat dat nodig zou zijn...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 01:00

Oke, das een goede reden Sonja.
Maar... Waarom is het nou eigenlijk zo vreselijk als iemand op één hand de ring binnen komt en hem op twee handen verlaat? Ik begrijp wel dat dat niet mag, maar is zo iemand nou echt in het voordeel? En hebben AQHA-judges daar een extra oog voor ofzo?

Ik vind het zelf prettig omdat ik met mijn 5-jarige op dit moment de overgang van eenhandig naar tweehandig aan het maken ben. Overigens nog wel allemaal op een snaffle. We zijn al een aardig eind gevorderd en ik merk dat mijn paard een beetje in de war raakt als ik soms weer helemaal overga op twee handen (buiten wat correcties om natuurlijk). Het is echt een stap terug om nu weer op twee handen te gaan trainen. Nou zou ik er natuurlijk ook shanks in kunnen hangen en op 1 hand starten, maar dát vind ik nou niet paardvriendelijk. Ik wil zo lang mogelijk op een snaffle doorrijden als shanks rijtechnisch niet nodig zijn.

Ik wil het ook een beetje doen om het starten van senior-paarden enkelhandig op een snaffle te promoten; laten zien dat dat heel goed kan. Ik ben daar zelf een groot voorstander van.
Maargoed, dat moet ik dan maar op AQHA-wedstrijden doen.

Hmmm, ik kan natuurlijk ook gewoon mijn handen heel dicht naast elkaar houden. Maar ik vraag mij af of de jury dat kan waarderen... Knipoog

Nou ja, maakt ook allemaal weinig uit. Ik wilde alleen even weten of ik het goed gelezen had.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:04

Als je paard al zo ver gevorderd is kan je hem ook wel op een shank rijden met 1 hand, dat maakt dan toch ook niet zo veel meer uit.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:15

LindyH schreef:
Ik vind het zelf prettig omdat ik met mijn 5-jarige op dit moment de overgang van eenhandig naar tweehandig aan het maken ben.

Ehm... andersom natuurlijk... Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:41

LindyH schreef:
Oke, das een goede reden Sonja.
Maar... Waarom is het nou eigenlijk zo vreselijk als iemand op één hand de ring binnen komt en hem op twee handen verlaat? Ik begrijp wel dat dat niet mag, maar is zo iemand nou echt in het voordeel?

*** Tja, wat is het probleem? Clown Geldt die vraag ook op shanks? Clown Tuurlijk is iemand die op 2 handen terugoverpakt in het voordeel; dat is een grote correctie die daarna continue doorgevoerd kan worden. Dat kan je toch niet ongestraft laten?

En hebben AQHA-judges daar een extra oog voor ofzo?

*** Geen idee, ik start geen AQHA dus ben er nooit beoordeeld en sta nooit met zo'n judge in de ring.

Ik vind het zelf prettig omdat ik met mijn 5-jarige op dit moment de overgang van eenhandig naar tweehandig aan het maken ben. Overigens nog wel allemaal op een snaffle. We zijn al een aardig eind gevorderd en ik merk dat mijn paard een beetje in de war raakt als ik soms weer helemaal overga op twee handen (buiten wat correcties om natuurlijk). Het is echt een stap terug om nu weer op twee handen te gaan trainen. Nou zou ik er natuurlijk ook shanks in kunnen hangen en op 1 hand starten, maar dát vind ik nou niet paardvriendelijk. Ik wil zo lang mogelijk op een snaffle doorrijden als shanks rijtechnisch niet nodig zijn.

*** Tja maar daar heb je het dus over een van de streefdoelen van western, waar je je niet in kan vinden. Is geen enkel probleem, maar start dan gewoon niet. Of kom op 2 handen binnen, pak over op 1 en accepteer dat je niet geplaatst wordt. Overigens zou je natuurlijk voor een bitje met babyshanks kunnen kiezen en d'r netjes vanaf blijven Knipoog

Ik wil het ook een beetje doen om het starten van senior-paarden enkelhandig op een snaffle te promoten; laten zien dat dat heel goed kan. Ik ben daar zelf een groot voorstander van.

*** Op 1 hand? Waarom dan? Ik vind het knijpeffect van een trens bij een correctie nog helemaal zo prettig niet.

Hmmm, ik kan natuurlijk ook gewoon mijn handen heel dicht naast elkaar houden. Maar ik vraag mij af of de jury dat kan waarderen... Knipoog

*** Als jij dat heel netjes doet, dan ligt die jury daar helemaal niet wakker van. Die snapt echt wel dat jij naar eenhandig sturen toe aan het werken bent. Die jury's zijn nét niet helemaal gek Lachen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:56

ik dacht dat het simpelweg zo was voor junior paarden dat je 1handig kon binnenkomen op snaffle of bosal, maar kom je zo binnen dan moet je zo verder rijden want dan ben je "comitted" op 1 hand en zoals bij een bit word je dan gedisqualificeerd als je een 2e hand bijneemt. maar om zeker te zijn vraag je dit het best aan een AQHA jury zoals Dave Young of Simone De Geus

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 21:35

Ja, zo is het volgens mij ook bij de AQHA. Het viel me alleen op dat het bij de WRAN dus sowieso niet mag.

Weet nog iemand iets over die juniorenproeven van de WRAN?