Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:57

Hallo bokkers,

Zoals sommige van jullie misschien al wel weten, starten Silence en ik 24 juni onze eerste kennismakingsklasse.
Ik heb er onwijs zin in, maar ons mam zit met het volgende.
Zij gaat ons groomen tijdens deze wedstrijd, maar ze is nogal bang om dingen verkeerd te doen (omdat het nieuw is weet ze niet wanneer ze wat moet doen).
Ze heeft daarom al aangegeven dat ze graag enigzins op papier zou willen hebben wat ze in welke volgorde moet doen.
Maar het is dus ook onze eerste keer, dus kan ikzelf nog niks daarover op papier zetten.

Zou iemand van jullie zo vriendelijk willen zijn om hier globaal neer te zetten wat je wanneer en in welke volgorde bij de groomplaatsen en de P/A moet doen als groom zijnde?

Dat zou haar erg helpen denk ik.
Het hoeft natuurlijk niet letterlijk, want ik begrijp dat iedereen zijn eigen manier heeft, maar dan heeft ze toch wat Knipoog

Alvast bedankt Haha!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:19

Joh, maak er toch niet zo'n probleem van van die rit.
Ik heb al zoveel topics van je gelezen, ga gewoon lekker rijden, doe rustig aan voor de PA en de finish, gooi er bij een groompunt een fles water over en kijk hoe dat uitpakt en leer daar van voor de volgende keer! Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:34

Wat Mazzel al zegt. Gewoon gaan rijden Knipoog Daar is de kennismakingsklasse voor.
Als je al ergens een volgorde mee wil aanhouden zou ik eerst water aanbieden en dan koelen. Maar verder, gewoon lekker gaan rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:06

Het loopt vanzelf wel los hoor! Tijdens een groompunt paardje wat water aanbieden, zelf wat drinken (kijk uit voor klotsende buiken tijdens het rijden Tong uitsteken) en eventueel wat koelen daarna.

Kom je in ieder geval wel tegen daar! Ik start klasse I

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:12

Indd gewoon rijden... Erover lezen verteld je ook al veel en anders kun je altijd nog afkijken van de andere grooms Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 07:16

Bedankt voor de reacties.

mazzeltje: Dat mag wel iets vriendelijker hoor.
Ik maak me nergens druk om zoals je kunt lezen, het is ons mam die het graag wil weten.
Ik zei al tegen haar, komt allemaal wel goed, maar ze wilde het graag zo.
En wat betreft veel topics, jij bent ook ooit bij 0 begonnen. Ooit heb jij ook alles moeten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:50

Silence, vind mazzeltje toch wel vriendelijk reageren. Wij zijn ook allemaal bij nul begonnen ja. De truck is alleen om rustig te blijven en niet over elk dingentje je zorgen te maken. Ookal doe je dat dit keer niet, je moet toe geven dat een aantal topics van jou voor de hand lagen en je gewoon had kunnen weten Lachen

Verder gewoon gaan rijden, in klasse I kan niet veel mis gaan het is immers een kort rondje zonder uit gebreide keuringen. Alleen met erg warm weer is het belangrijk dat je goed koelt. Silence kan vast wennen aan drinken onderweg, kan later erg handig zijn. Klasse I is prima zonder groom te rijden (handig is anders, dan ook niet aan te raden zeker niet voor de eerste rit)
wat dat betreft hoeft je moeder zich ook niet veel zorgen te maken.

Gewoon rijden, lol hebben, geniet samen met je paard en zien waar het schip strand. Zoveel kan er niet mis gaan. Veel succes en plezier volgende week zondag! Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 07:51

De eerste zin van Mazzeltje komt niet zo vriendelijk over, vandaar mijn reactie.

Als je helemaal nieuw bent, ligt niet alles voor de hand.
Sorry dat ik me gewoon goed wil informeren.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:57

Ik snap best dat je wilt weten wat groomen inhoud, wat er gedaan wordt ect.
Vind het niet zo'n rare vraag.
Komt wel wat tja hoe moet ik het zeggen over, omdat je zóveel topics hebt geopend, waarvan een hoop aardig vragen naar de bekende weg was.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 07:58

Voor mij is het nog geen bekende weg Knipoog
En zoals je kunt lezen, opende ik dit topic niet voor mijzelf, maar in dit geval voor iets wat ons mam graag wilde weten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:28

Zoals de rest ook al zei, stel ook je moeder gerust en het maakt toch niet zo veel uit? Als je maar lekker hebt gereden.Fouten maken is niet erg! Je mams kan daar altijd bij een groompunt naar andere grooms kijken en dan kan ook zij daarvan leren.

Maar globaal op groompunten: Laten drinken en koelen. Silence zal misschien in het begin niet willen drinken, misschien op een warme dag tijdens de laatste km´s of aan het einde van de rit, dit is geen ramp. Hij leert het vanzelf. Voor de PA en voor het einde nog wel even koelen, maar niet stilstaan binnen die 2 km voor deze punten!

Meer spannends kan ik echt niet bedenken.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:44

Silence schreef:
En wat betreft veel topics, jij bent ook ooit bij 0 begonnen. Ooit heb jij ook alles moeten leren.

Dat is waar, maar je leert nu eenmaal het best al doende!
Je doet het toch allemaal op je eigen manier!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 15:30

Bedankt voor de info.
Ons mam heeft ondertussen door gekregen, dat het allemaal wel loopt Clown

Jullie mogen altijd tips toeschreeuwen als jullie ons zien Bloos
Grapje.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:32

ik heb nog wel wat tips andewre tips voor je.

het is handig om bijv. een emmer met deksel mee te nemen. dan hoef je als je paard niet alles drinkt het niet weg te gooien maar doe je gewoon de deksel erop.

als je koelt EERST VOELEN. dus niet zomaar water erover heen gooien omdat je dat anderen ook ziet doen. Is het wel nodig, hoe warm / koel voelt je paard aan. na een aantal wedstrijden kun je waarschijnlijk goed inschatten of je moet koelen of niet. maar begin met voelen en dan pas koelen.

en het dan handig als je moeder de fles aangeeft met de dop eraf gedraaid.

daarnaast neem een deken mee naar de p/a. mocht je daar moeten wachten dan kun je een deken op de achterhand leggen. indien nodig uiteraard.

verder veel plezier en je moeder kan onderweg gewoon andere grooms aanspreken en vragen wat zij allemaal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:35

Mijn pa heeft het ook geleerd (naja hij wist wel wat de bedoeling was maar de truckjes ect. ) van andere grooms en door het zelf te doen. Bij endurance is niemand te beroerd om een ander te helpen. Hij vertelt dan ook elke keer heel trots dat hij andere grooms en ruiters heeft geholpen. Haha!

Nog iets, neem de tijd. Zeker tijdens je eerste wedstrijden. Alles en iedereen moet er nog aan wennen. Liever iets meer tijd om na te denken en doordacht te groomen/koelen ect. dan dat je snel door de groompunten heen racet en spijt krijgt van de dingen die je doet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:09

Laat je paard eerst drinken. Na een plons water drinken veel paarden niet meer.

Wij doen het volgende.
M'n ouders zetten direct bij aankomst op de groomplek een emmer water en flessen koelwater klaar (zonder dop) Als ik er dan aan kom houden ze de emmer water voor Anouar z'n neus. Wil hij drinken dan kan dat, zoveel als hij wil. Wil hij niet drinken dan gaat de emmer meteen weer weg. Vervolgens geef ik aan of er gekoeld moet worden en zo ja hoeveel. Daar moet je gewoon een beetje ervaring in krijgen, leg je hand even op de hals en voel hoe warm je paard is. Een beetje warm is niet erg.
Koelen kan je stilstaand op lopend doen. In begin is stilstaan wel zo makkelijk. Je paard zou er waarschijnlijk aan moeten wennen. Ik gooi de fles het liefst zelf eroverheen, ik zit hoger, dus kan er makkelijker bij.

Bij warm weer neem ik altijd zelf een flesje drinken mee en hebben m'n grooms altijd een volle bij de hand zodat ik snel kan wisselen als hij leeg is. Eten doe ik niet echt onderweg, drinken alleen als het warm is. Wel in de vetgate, maar die heb je niet in klasse 1.

Wat ik ook belangrijk vind is het evalueren na de wedstrijd. Wat is er goed gegaan en wat kan er beter.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:11

Aan de laatste nieuwe reacties heb ik echt ontzettend veel (nouja, ons mam dan Knipoog )
Ontzettend bedankt. OK dan!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:10

Wat ook nog wel handig is, is om dat koelen met die flessen van te voren te oefenen, gewoon thuis als je gereden hebt en er nog op zit een fles met water aan laten geven en over de hals leeggieten, zommige paarden vinden het in het begin eng en als je het geoefend hebt, gaat het met de wedstrijd vaak beter. Thuis oefenen na het rijden met drinken uit een emmer is ook zoiets. Als je paard altijd uit een automatische drinkbak drinkt, of uit een sloot in het land, is die drinken uit een emmer niet gewend, kan je ook alvast oefenen!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:44

Ben in een internetloze tijd begonnen met 3 vriendinnen en alle 4 hadden we nou niet echt endurance tiepische paarden. Helemaal niet eigenlijk..... Tong uitsteken

We rookten een peuk op de P/A en deden maar wat, en ik geloof dat we niet eens water mee hadden. Beetje hooi of zo en dat was het.
En gewoon klasse 1 prima uitgereden. Dat water gooien bv erg nuttig kan zijn, zeker, maar zeker klasse 1 kan ook best gewoon zo zeg maar.

Moraal van dit verhaal: maak je niet druk en je leert het het beste door het gewoon te doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 14:44

@Jet: Daar oefenen we inderdaad al flink mee. In de wei drinkt hij ook uit van die zwarte cementbakken, dus dat kent hij.
Wat betreft het koelen. Daar heeft hij tot nu toe weinig problemen mee.
Hij vind het water wat op de grond druppeld enger als dat wat hij over zijn nek krijgt Clown

@Jorie: Bedankt voor je reactie.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:24

Dus je vind Jorie wel vriendelijk, die in feite hetzelfde zegt als ik?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:52

Jouw eerste zin kwam heel hard over......
Jorie vat het samen. Bloos

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:08

tjonge jonge houd het leuk. men bedoelt het niet rot hoor. kan bot klinken maar is heus niet zo bedoelt. ga nu maar gewoon karren met die bok dan weet je hoe de vork in de steel zit. klasse 1 is een leerproces en door alles voorgekouwd te krijgen leer je niet alleen maar van hoor. meer van fouten die je maakt waardoor je meer ervaring krijgt. rijd lekker 1 tot 2 jaar klasse 1 dan weet je het wel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:58

Vraagje tussendoor van mij: zijn er vaste groompunten en zo ja: is dat alleen voor het praktische voor groom/menner of is dat reglement. Met andere woorden: mag ik overal groomen als ik dat wil bijv 2 kilometer voor de PA/ Finish?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 19:59

Er staan groompunten op de kaart, dus het lijkt me dat je je daar aan moet houden.
Maargoed, ik ben ook nog maar nieuw Knipoog