[WN] Wat gaat er mis????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billykid

Wat gaat er mis????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:01

Wat ik mij zo afvraag is het volgende,wat gaat er mis in de westernsport?
Ben ik zondag in Zeijen,starten er 3 combinaties in de beginnersklassen een handjevol in de openklasse.De amateurklassen waren wel aardig gevuld,gemiddeld een man of tien.graag wat reacties hoe het beter kan en moet! groetjes, Jan

piggeljay

Re: Wat gaat er mis????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:54

te veel wedstrijden om uit te kiezen
wedstrijd moe
veel westernruiters worden recreatie ruiters
men start liever NQHA wedstrijden in Nederland of Duitsland voor de punten op het paard, vaak double judge of 3 voudige jury in Duitsland
dat zijn allemaal signalen die ik opvang tijdens clinic's en gesprekken met ruiters.
Zeijen staat bekent om zijn onrijdbare parcoursen in trail, te lange pauzes tussen de onderdelen dus de open ruiters zijn op tijd aanwezig maar moeten ongelovelijk lang wachten tot ze aan de beurt zijn omdat men zit te rekken en te rekken.
publiek is weg als ze moeten rijden dus ook voor de promotie van je paard (Hengsten) is het al niet aantrekkelijk om te starten.
en ja de open ruiters ( profs ) kiezen toch liever voor grotere wedstrijden vanwege de punten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:21

Er was ook nog eens een wedstrijd in Dersum waar ook altijd wel nederlanders starten. enz enz enz...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:27

het probleem is volgens mij dat er geen wedstrijdruiters bij komen
de groep wordt alleen maar verdeeld
over verschillende wedstrijden en hier is het gross reining gaan rijden
de reiningclub en de wilde reiningwedstrijden zijn hier goed gevuld
de pleasure-trail en horsemanship ruiters kun je hier op één hand tellen, zeker in de amateur en open klasse

met hier bedoel ik dan het zuiden van Nederland

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:14

Ik was laatst in Gouda, daar waren toch wel 15 combinaties per onderdeel ongeveer.
In Oosterwolde zijn de klasses ook wel goed (voor de western begrippen Clown ) gevuld.
Het grootste nadeel van Zeijen vind ik de lange wachttijden en pauzes.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:59

Klaasje schreef:
Ik was laatst in Gouda, daar waren toch wel 15 combinaties per onderdeel ongeveer.
In Oosterwolde zijn de klasses ook wel goed (voor de western begrippen Clown ) gevuld.

Maar ook hier: extreem lange wachttijden, onduidelijkheid over starttijd en open rubrieken met maar 6 deelnemers!
Ik denk dat het overal een beetje het probleem toch wel is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:00

Klaasje schreef:
Maar zijn die niet inherent aan de kleine klassen dan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:04

maar waarom lange wachttijden en pauzes, dat snap ik niet!
je kunt hooguit een wat langere middagpauze houden om het middagprogramma netjes op tijd te laten beginnen, maar verder, vooruit met de geit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:08

Maar als je met weinig geiten om 11 uur al door het ochtendprogramma heen zou zijn krijg je dus vanzelf een lange lunchpauze Knipoog

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:11

als het in Zeijen zo door gaat is er al helemaal geen ochtendprogramma meer,als ik de geruchten mag geloven.Zo komt de instroom natuurlijk nooit op gang Huilen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:11

dan moet je je ochtendprogramma beter plannen!
en zo te horen is het een terugkerend probleem daar in zeijen

begin of de wedstrijd later, vind niemand erg, of stop meer of andere rubrieken in de ochtend

misschien ook wat makkelijkere trailparcoursen of parcoursen met alternatieven als leuk idee erbij
Laatst bijgewerkt door spatter op 05-06-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:14

billykid schreef:
als het in Zeijen zo door gaat is er al helemaal geen ochtendprogramma meer,als ik de geruchten mag geloven.Zo komt de instroom natuurlijk nooit op gang Huilen

Andere s hows wijzen uit dat het niet landelijk zo is, gelukkig.
Dus dan zal iid Zeijen zijn timetable wat aan moeten passen.
Kunnen mensen ook een beetje uitslapen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:39

Planning (soms uren wachten), gebrek aan boxen, te ver rijden, zeker voor beginners die niet uit de regio komen erg ver weg, argumenten van piggeljay, vergrijzing in de westernsport, verhoudingsgewijs weinig jeugd/nieuwe aanwas (ook ouderen).

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:51

Ik wil toch even in het voordeel van zeijen spreken.Ik heb daar zelf mijn allereerste westernwedstrijd gereden zo'n 1,5 jaar geleden als beginner.Nu ben ik door naar de amateurs.Ik vind zeijen een super fijne plek om te rijden, ook al moet ik er een autorit van dik 2 uur voor over hebben. Er worden 4 wedstrijden per jaar georganiseerd wat ik toch een hele opgave vind voor een organisatie,petje af.En dat niet alles even strak gepland is,...heerlijk als beginner,kan ik even mijn zenuwen onder bedwang krijgen en voor de 20st keer het proefje doornemen.En door het tijdoverschot onstaan hele leuke initiatieven,afgelopen zondag een barrelrace en vorig jaar een gratis clinic van willem...super!!Volgende keer ben ik gewoon weer van de partij.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:13

Ik kan alleen over de beginnersklasse spreken..

Ik kon helaas afgelopen keer niet, maar dta waren er 4 beginner starts geweest.

Ik heb het vermoeden dat een groot deel van de beginners af is gehaakt met invoering van de startnummerregistratie. Jammer.
Misschien is daarmee de laagdrempeligheid verloren gegaan?

Van zeijen kan ik niet zeggen dat het trailparcour onrijdbaar is, eerder uitdagend. Ik vind ze in oosterwolde vaak te eenvoudig. Maar dat komt omdat een uitdagende trail ons beter ligt.

Persoonlijk vind ik de kosten een hangijzer, maar ik besef wel wat de organisatie van een wedstrijd kost. Dus ik wíl het er wel voor betalen maar het kán niet altijd... Misschien dat meer mensen daar last van hebben. Het is nu eenmaal een dure hobby/sport.

Ik kan net als de anderen hier alleen maar gissen...

Ik hoop wel dat het in Oosterwolde weer lekker gevuld is in de beginnners...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:29

Citaat:
Er was ook nog eens een wedstrijd in Dersum waar ook altijd wel nederlanders starten. enz enz enz...

Dat kan het niet geweest zijn want we waren maar met 3 ook in Nederland-startende-Nederlanders in Dersum.

Als ik zo ver moet rijden voor een wedstrijd (anderhalf uur of meer), rij ik eerlijk gezegd liever Duitsland in. Daar ben ik zo'n beetje zeker van uitstekende planning, pittige concurrentie, mooie patterns, leuke prijzen en een paddock waar m'n paard lekker gras kan eten tussen de onderdelen door.

Daarmee zeg ik niet dat de Nederlandse wedstrijden niet leuk of niet goed zijn, maar dat is een keuze die je maakt als je in een uithoek als Twente woont.
Overigens zijn er wel wat zaken waar ik ook Nederlandse wedstrijden op selecteer:

- Bij lange reistijd wil ik een box of paddock voor mijn paarden
- Programma
- Bodem
- Planning (er zijn organisatoren die er potdikkie al jaren een potje van maken en nog steeds niet kunnen plannen, wat een drama!)
- Inrijmogelijkheid
- Welke jury staat er

etc

Citaat:
En dat niet alles even strak gepland is,...heerlijk als beginner,kan ik even mijn zenuwen onder bedwang krijgen en voor de 20st keer het proefje doornemen.En door het tijdoverschot onstaan hele leuke initiatieven,afgelopen zondag een barrelrace en vorig jaar een gratis clinic van willem...super!!

Kijk en dáár zit ik dus persoonlijk totaal niet op te wachten. Als ik een clinic van iemand wil, dan ga ik daar wel naartoe. Maar daar heb ik op een wedstrijddag geen belangstelling voor en al helemaal niet als ik niet zelf kan bepalen wie daar in de ring gaat staan. En tijdoverschot, daar ben ik ook niet blij mee want ik weet inmiddels precies hoeveel tijd ik nodig heb om m'n paard klaar te hebben wanneer ik de ring in moet. Als allroundruiter baal ik als een stekker als het uitloopt, want dat betekent dat aan het eind van de dag m'n paard bekaf is. En zij is mijn hobby, en ik wil ook graag de hare zijn en blijven Knipoog Bij slecht geplande wedstrijden meld ik me dus ook ijskoud af voor de laatste onderdelen en interesseert het me geen moer hoeveel punten ik heb staan voor de allround of wat dan ook. Ik ga niet langer met m'n paard werken dan dat het leuk is voor ons allebei.
Allrounduitreikingen zijn hier trouwens zowiezo niet zo leuk, want er is geen hond meer tegen die tijd...

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:57

Nou Sonja,daar hebben we alweer een punt!!er komen steeds meer wedstrijden waar je ook niet eens meer op de allroundtitel hoeft te wachten,omdat ze het niet meer nodig vinden om die uit te schrijven.Niet dat ik kans maak op de titel,maar zo kan ik ongeveer zien waar ik sta.Ik start vanaf nu geen wedstrijden meer waar ze geen allroundtitels hebben.heb ik zondag trouwens in Zeijen ook niet gedaan ! gr. Jan

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:57

billykid schreef:
Wat ik mij zo afvraag is het volgende,wat gaat er mis in de westernsport?
Ben ik zondag in Zeijen,starten er 3 combinaties in de beginnersklassen een handjevol in de openklasse.De amateurklassen waren wel aardig gevuld,gemiddeld een man of tien.graag wat reacties hoe het beter kan en moet! groetjes, Jan

In de beginners waren er niet veel inderdaad van die 3 was ik er een van, en aan gezien dat het mijn eerste wedstrijd was vond ik dat niet erg dat er zo wienig deelnemers waren, maar ik vin wel dat het er wel wat meer mogen zijn ja
De bodem is in zeijen super vind ik, een mooie grote wedstrijd Arena en een kleine bak waar je in kunt los rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:06

billykid schreef:
Nou Sonja,daar hebben we alweer een punt!!er komen steeds meer wedstrijden waar je ook niet eens meer op de allroundtitel hoeft te wachten,omdat ze het niet meer nodig vinden om die uit te schrijven.Niet dat ik kans maak op de titel,maar zo kan ik ongeveer zien waar ik sta.Ik start vanaf nu geen wedstrijden meer waar ze geen allroundtitels hebben.heb ik zondag trouwens in Zeijen ook niet gedaan ! gr. Jan

Volgens mij is dat bij de WRAN verplicht. Prijs eraan hangen hoeft geloof ik niet, maar titel uitroepen wel, toch? 'k Zou het na moeten kijken. Maar feit is wel dat je doorgaans staat te wachten (om de organisatie en evt. sponsor zoveel mogelijk tegemoet te komen liefst nog opgezadeld) tot iedereen weg is om een prijs in ontvangst te nemen. Is doorgaans niet zo best geregeld.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:09

tja in zeijen ligt er ene hoop aan d eorganisatie dnek ik...
oosterwolde is de laatste paar keer behoorlijk goed gevuld, ook in d ebeginners!
nou is het afgelopen keren in zeijen zo uitgekomen dat ik al wat anders had en daarom niet gestart heb, maar ik hoor idd veel de geluiden die piggeljay al aangeeft Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:13

piggeljay schreef:
Zeijen staat bekent om zijn onrijdbare parcoursen in trail,

De trail parcours was nou niet moeilijk hoor voor de beginners, hij was heel erg leuk vond ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:35

Maar eerlijk is eerlijk MSQ, Zeijen heeft wel een 'reputatie' als het om trail gaat.

Ik heb geen mening over de patterns, heb ze nooit gezien. Maar als ruiter wil ik graag laten zien wat ik kan met m'n pony, mooie dingen laten zien. Niet survivallen Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-07 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:38

Jan, je kunt je inderdaad beter afvragen wat er fout gaat in Zeijen.

Andere wedstrijd zijn wel (of vaak wel) goed gevuld. Na een aantal jaar van ellenlang durende wedstijden zijn de mensen er wel klaar mee.

Ik zeg niet dat dat de enige oorzaak is, verschillende wedstrijden op elkaar natuurlijk ook.
Ik was er afgelopen keer niet bij mijn planning is de laatste paar keer niet te combineren geweest met Zeijen, maar heb er vaak genoeg gereden om de redenen te zien waarom mensen afhaken.

En het ontbreken van een all-round titel speelt wel degelijk mee voor het aantal starts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:42

Hoe is artikel 137 van het rulebook dan te interpreteren? Is een allround champ.titel dan toch niet verplicht om uit te schrijven?

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:44

Sonja schreef:
billykid schreef:

Volgens mij is dat bij de WRAN verplicht. Prijs eraan hangen hoeft geloof ik niet, maar titel uitroepen wel, toch? 'k Zou het na moeten kijken. Maar feit is wel dat je doorgaans staat te wachten (om de organisatie en evt. sponsor zoveel mogelijk tegemoet te komen liefst nog opgezadeld) tot iedereen weg is om een prijs in ontvangst te nemen. Is doorgaans niet zo best geregeld.

Nu al 2 keer niet in zeijen en ook al niet in Oosterwolde!heb het trouwens bij beide organisaties gemeld,in Oosterwolde hadden ze laatst 2 dagen achterelkaar za. wran en zo.aqha zondags hadden ze ballonvluchten voor de allroundkampioenen en zaterdag niks met niks!! zaterdag klootjevolk en zondag de echte ruiters????het zal mij benieuwen of er 8 juli ook titels zijn te verdienen in Oosterwolde,als er weer niks is start Jantje niet!! kijken is ook wel leuk