[WN] Western en spat???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Western en spat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 20:12

Vanmiddag is er bij Moon spat geconstateerd rechts achter.
Ik heb geen cijfertjes gehoord, maar volgens de DA is de prognose goed, mits hij goed reageert op het infuus
met Tildren... Hij wordt morgen pas ingespoten, maar ik zit met wat vraagjes.

Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt op spat en western, maar het levert me behoorlijk wat nutteloze topics op.

Wie heeft er hier ervaring met spat en western gereden paarden?
In welke discipline reed of rij je nog met je paard en wat zijn de aanpassingen geweest?
Is het helemaal over gegaan of blijf je nog wat tobben?
Reed je wedstrijden en hoe is dat nu? (door spat gestopt, een andere discipline of ..??)

Het liefst zou ik nu gelijk de DA opbellen, maar het nr is nu alleen voor noodgevallen...
Vandaar dat ik het even via bokt probeer.

Alvast bedankt..

vrolijk

Re: Western en spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:56

ik rij een paard met spat.
eerst reed ik reining met der maar doordat ze op spat beslag moest kon dat niet meer.
reining werd ook afgeraden door de pittige oefeningen.
en ja het mocht wel maar als je,je paard een aantal jaartjes langer wilt hebben kan je dat beter niet doen.

ik denk dat je voor de rest elke discipline gewoon kan doen.
alleen moet je er wel rekening mee houden dat vooral in het begin spat erg pijnlijk kan zijn.
je moet dus zelf aanvoelen wat je paard aankan.

je krijg als het goed is van de veearts ook een opbouwschema mee
en na die opbouwschema kan je weer gewoon rijden.
maar je moet je paard wel altijd in de gaten houden.
gaat ie slechter lopen moet je weer een stapje terug nemen.
maar dat zal je wel allemaal horen. Knipoog

met het paard die ik rij gaat het nu goed
ik doe eigenlijk alles weer met der na ong. een jaar. (behalve de stops , spins en roll backs.)
voor de rest lijkt ze alles aan te kunnen.

maar ja elk paard is anders en reageert anders op de spat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:03

Het is heel afhankelijk waar de spat zit.
Kijk eens op www.hoofcare.nl onder spat.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:19

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 08:37

DubbelDun schreef:
Het is heel afhankelijk waar de spat zit.
Kijk eens op http://www.hoofcare.nl onder spat.

Daar heb ik inderdaad ook gelijk gekeken, maar de symptomen die daar beschreven staan, zijn niet van toepassing bij Moon. Hij liep ook niet kreupel, het was meer op het circkeltje dat hij ineens wegdraaide. Het gevoel als je erop zit is dan dat hij even niet oplet, en dat hij zijn benen niet optilt...
Ook heeft hij verder nooit tekenen van echte pijn laten zien, alleen dat wegdraaien/ zakken van zijn been en zijn rugproblemen, die telkens maar opnieuw terug bleven komen.

En wat het vervelende is, is die onzekerheid dat het alle kanten op kan gaan... Verdrietig

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:54

Als je het over rechts achter hebt neem ik aan dat de middelste lijn in de sprong aan het dichtgroeien is.
Als dit nog in proces is (nog niet geheel gesloten dus), dan moet je in ieder geval je paardje blijven rijden. Het beste is dan om niet te veel zware manuevres te gaan oefenen, geef het de tijd dom dicht te groeien.
Het gevaar van de nog actieve spat is dat het buiten de schijven uit kan groeien en dat kan dan kreupelheid en verdere problemen geven.
Is het dichtgegroeid en het proces is gestopt, dan kun je je paard gewoon belasten ook voor wedstrijden. Ook zal het paard dan gewoon goedgekeurd worden is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:06

@Halloway : wat jij beschrijft is de meest positieve vorm van spat en zo'n paard zou ik ook niet meer in de reining willen oefenen/uitbrengen.
Voor het simpeler werk en luisterend naar hoe het paard per dag is kan men er nog jaren plezier van hebben.

Echter is er ook een minder leuke vorm van spat zodra die zich openbaart niet in de 3 smalle plaatjes als hierboven beschreven.
Niet zelden ontstaan er dan blijvende beschadigingen aan pezen wegens broze botten/rafelige randen.
Is dit het geval en er is operatief niets aan te doen dan zal het paard altijd met pijn kreupel lopen.
Soms kunnen injecties enige verbetering geven, maar als het proces niet tot staan wordt gebracht en het verval zet door, dan houdt het al snel op.

Ik zou dus niet té licht denken over spat.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:07

Een stalgenootje rijdt met een paardje met spat, pb haar anders even voor haar ervaringen. (gabon op bokt). Volgens mij is de spat bij haar paard al meer dan een jaar vastgegroeid, ziet er op foto´s ook goed uit. Met slidingijzers onder ging hij echter weer slechter lopen, dus daar is hij nu van af.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:14

Na drie jaar dokteren is mijn paardje gesneuveld aan spat.
Hij had zoveel pijn dat laten lopen onmenselijk was.
De spat wilde bij hem niet vergroeien en het proces was niet te stoppen.

Maar idd soms heb je mazzel en vergroeid het.
Ik zou dan wel voorzichtig zijn met de beweging die ik het paard gaf. Lekker veel bewegen en lopen maar geen stops, spins etc..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 05:30

Mijn merrie Moon (!) heeft ook spat aan het pijpbeen in het spronggewricht, maar dat schijnt dan weer anders te heten. Ze wilde ook nooit buigen of verzamelen, sprong bijna altijd de verkeerde of overkruisde galop aan en struikelde vaak. Toen de dierenarts met röntgenfoto's geconstateerd had wat eraan mankeerde, heeft ze ook een Tildren-infuus gekregen om verder vergroeien van het bot te voorkomen. Ik heb haar wel meteen met de VUT gedaan natuurlijk, en ze heeft nu een heel fijn leven als fokmerrie, maar rijden zit er echt niet meer in. De dierenarts en de verzekering hebben haar ook allebei total loss verklaard, voor de sport dan. Rustig rijden zonder galop zou misschien nog wel kunnen, maar ik vind het risico te groot. Ze heeft al genoeg pijn gehad.

(Alvast voor de critici: Ze kan uitstekend bewegen zolang ze zelf haar lichaamshouding kan bepalen. Ze loopt nooit kreupel.)

Verwacht niet te veel van het Tildren-infuus. Het ligt er maar net aan waar de spat precies zit en of het om afbraak of aanmaak van het bot gaat. En beschadigde pezen behandel je niet met Tildren, dus daar zal dan weer wat anders op gevonden moeten worden. Maargoed, er zal inmiddels wel veel meer bekend zijn over de prognoses met Tildren dan toen ik ermee te maken had.

En alvast een tipje: Zorg dat je een stoel en een glas water bij de hand hebt als je paard aan het infuus gaat. Ik ging bijna van mijn stokje toen ik daar stond bij mijn half verdoofde paard met een naald in haar nek, waar langzaam bloed uit druppelde... Succes in ieder geval! Vriendjes zijn?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 06:55

Goeiemorgen yvvvv,

Ik geef les aan een 16 jarige arabieren merrie waar ze 10 jaar geleden ook spat bij geconstateerd hebben/ bij deze merrie zit het links achter "sprong gewricht" Zij staat niet op ijzers gewoon blote voeten beweegt heel veel gaat 2 keer per jaar mee op vakantie en dan maken zij hele lange ritten met haar en wat tak van westernsport betrefd, zij rijd ze allemaal. Pleasure , reining ( niet te intensief want ze draagt geen plates) , whs en trail. mijn ervaring met dit soort problemen is toch dat veel bewegen erg belangrijk is en niet alleen maar op stal en ff een uurtje werken en dan weer naar stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:01

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:18

Onze Arabier heeft ook spat, rechtsachter, maar ik moet er meteen bij zeggen dat hij a.s. zondag 3 juni 18 jaar wordt Haha! . Niet dat dat iets met spat te maken heeft, maar meer met wat wij nog met hem doen.

Hij heeft alles gereden op beginnersniveau Western, maar dat doen we niet meer; wel elke dag weidegang en heel regelmatig een korte of lange buitenrit en lekker naar het strand; fijn rechtuit op stevige en veerkrachtige grond, dat gaat prima!
De ruim 4 uur durende Northern Trail rit was ook geen enkel probleem voor hem.

We geven hem pure Glucosamine en MSM zwavel en dagelijks 15mm. No-Bute; dat is een natuurlijke vorm van Bute, duivelsklauwplant. Soms geeft hij zelf aan dat hij even geen zin heeft die dag; dan gaan we graaswandelen of lekker niks; hij staat verder lekker in de wei.

In September gaan we weer naar de D.A., dat is dan een half jaar geleden; toen was het gewricht voor ca. 60% aan elkaar gegroeit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 13:09

Dank jullie wel voor de reacties.

Moon staat inmiddels weer thuis in z'n eigen stalletje....
Ik heb een 'trainingsschema' meegekregen, hoe we zijn bewegingen meoten opbouwen. Hij mag niet los en niet in de wei, verder de eerste weekjes vooral wat stappen en een paar minuutjes draven...

Klinkt op zich niet al te negatief??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:24

Beetje standaard praktijk, denk ik.
Misschien is het handig om na een tijdje nog eens foto's te laten maken om te zien hoe het bot/spat zich ontwikkeld heeft.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:00

DubbelDun schreef:
Beetje standaard praktijk, denk ik.
Misschien is het handig om na een tijdje nog eens foto's te laten maken om te zien hoe het bot/spat zich ontwikkeld heeft.

Zowiezo moet ik na 5 weken terugkomen voor controle op het kreupelheidsonderzoek.
Aan de hand van die resultaten krijg ik een nieuw trainingsschema mee.

Over 4 mdn tot een half jaar worden er opnieuw foto's gemaakt, ook om te kijken of de Tildren zijn werk heeft gedaan of dat het helemaal geen effect heeft gehad.

Tsja, dat trainingsschema vind ik niet echt 'praktijk- eigen', ik heb dit nl nog nooit meegemaakt, dat ik echt alles netjes op papier mee krijg!