conditie opbouwen: welk van deze methode het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

conditie opbouwen: welk van deze methode het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:36

Op mijn website heb ik nu twee artikelen geschreven over conditie opbouwen over een endurancewedstrijd, Heb de informatie niet van mijzelf, dus weet niet precies wat nu de beste methode is, daarom vroeg ik mij af welke jullie het handigste vonden, of dat jullie liever nog een andere manier van aanpakken hebben

http://www.paardenrecreatie.nl/?load=sp ... cebeginner
Hier gaat het vooral om het rijden van een bepaald traject (aantal kilometers) en daarbij de snelheid op te voeren

http://www.paardenrecreatie.nl/?load=sp ... ebeginner2
Hier werkt men vooral met intervallen, en rij je vooral op tijd in plaats van afstand (een uur per keer, en daarin de snelheid steeds opvoeren)

welke vinden jullie het beste? En zijn ze allebei goed genoeg om online te blijven staan? (Want als het nergens op slaat kan ik ze er beter afhalen)
liefs, shannon

waterval123

Re: conditie opbouwen: welk van deze methode het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:38

Ik denk allebei samen, steeds wat langer rijden en bv. langer draven/ galoperen dan normaal

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:53

Maar ik vraag me af: belast je een paard dan niet dubbel zo zwaar?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:48

Tja, dat verschilt per paard en trainingswijze, net als er tig dressuur-trainings methoden zijn.

Ik ben ervoor om met een jong / nieuw paard eerst veel langzame kilometers te maken en pas later (klasse II en hoger) te beginnen met interval training en de snelheid opvoeren. In klasse I mag je toch niet hard en in het begin vind ik het veel belangrijker om een basisconditie te kweken en de benen af te harden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:56

Zo heeft iedereen een eigen manier van trainen die het beste bij zijn of haar paard past. Uit alle voorbeelden is vaak wel iets te vinden wat je op je eigen training toe kunt passen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:45

Het hangt vooral van het paard af en wat er mee is gedaan voor je met de endurance begint.

Bij een jong paard moet eerst het beenwerk nog uitgroeien/afharden en pezen ed sterken en is het een kwestie van basiskm zoals Carola al aangeeft. Conditie groeit dan vanzelf mee. Daarna ga je pas de snelheid opvoeren. Nooit tegelijk! Een korte snelle training zo af en toe is trouwens ook niets mis mee. Kan een goede stimulans zijn voor het beenwerk mits je op stevige bodem traint.

Bij een paard dat al in andere disciplines actief is geweest is er al een basisconditie en zul je al eerder dan bij een jong paard wat meer tempo kunnen gaan maken, maar ook dat is weer per paard en niveau verschillend. Blijft dus vooral een kwestie van goed naar je paard kijken. Het is sowieso verstandig om rustig aan op te bouwen en voldoende rust mee te nemen in de planning om het paard ook af en toe te laten herstellen van zware trainingen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:27

Ik ben gewoon meer gaan rijden, dus bv. 4 dagen in de week en dan steeds opbouwen en steeds wat meer beginnen te vragen, eerst kon mijn paard nog geen halve volte galoperen en nu 'oneindig'

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:37

Maureenn schreef:
Ik ben gewoon meer gaan rijden, dus bv. 4 dagen in de week en dan steeds opbouwen en steeds wat meer beginnen te vragen, eerst kon mijn paard nog geen halve volte galoperen en nu 'oneindig'

Tja, ik maak ook altijd zoooo veel voltes in een endurance training! Slapen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:44

Ik train niet echt volgens één manier, maar gebruik liever verschillende manieren.
De ene keer maak ik een lange rit met rustiger tempo, de andere keer wat meer interval, weer een andere keer meer krachttraining (netjes heuveltjes op en af enzo, niet crossen, maar met beleid)
Maar net waarvan ik denk dat Anouar op dat moment meer nodig heeft en zo train je imo het hele paard en niet alleen één onderdeel

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:12

Carola, je bedoelt het vast niet zo, maar je hoeft toch niet zo bot te reageren? Je kunt het ook anders formuleren Knipoog

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:02

Ik zou eerst gewoon beginnen op een rustig tempo je basisikilometers te maken tot je de wedstrijdafstand af kan leggen. Daarna ga je werken aan de snelheid door het gebruik van interval training.

Een gouden regel is nooit dat je in een training of de training langer maakt (duur) of zwaarder (intensiteit). Nooit beide in een keer.

Ik weet niet wat de basisicontitie van je paard is. Maar laten we zeggen dat je nu regelmatig een uurtje rijdt. Dan kan je daarop verder bouwen door steeds langer te gaan draven. De ene keer maak je de tijd dat je draaft langer, 10 min-5 min stap, 15 min draf - 5 min stap (intensiteit) en de andere keer de totale tijd dat je rijdt 1 uur, 1,15 uur, enz (duur).