[WN] cap met western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

cap met western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 07:29

In de dressuur reden we áltijd met cap (tot zeker niveau maar gewoon op de manege dan)
Ik zie op 99% van de westernfoto's zonder cap, waarom is dat? Is dat 'minder gevaarlijk'?

Ik ga zondag westernrijden, maar ik hoop toch stiekem dat ik mn cap nog heb Clown

Remy

Re: cap met western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:04

Is mij ook al opgevallen, ja Nagelbijten / Gniffelen

Ook al zijn er best veel westernruiters die toch een cap ophebben, het meerendeel rijdt zonder, ook buiten op straat. Volgens mij zit dat een beetje in de westerncultuur. Nou moet ik zeggen dat ik zelf als ik rijfoto's laat maken m'n cap ook eventjes afzet Bloos

Aan de andere kant vindt ook niemand het raar als je wel een cap op doet, dus gewoon je cap weer onder het stof vandaan halen Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:18

Toen ik engels reed reed ik ook 99 van de 100 keer zonder cap... op zich heeft dat niet zo heel veel met de rijstijl te maken (althans... 15 jaar geleden niet in ieder geval)

Genta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:28

Het ziet er gewoon nog iets vreemder uit dan een cap bij een engelse uitrusting. Maar ik zet ook gewoon m'n cap op hoor, beter een vreemde outfit dan een vreemd hoofd straks...

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:23

Ik draag sinds kort weer een cap, of het nu modieus staat of niet. bescherming gaat voor alles.
Waar ik les is een cap ook verplicht

Groetjes

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:47

Het was altijd behoorlijk 'not done' om bij western een cap te dragen, maar het wordt steeds normaler. Zelfs in Amerika gebeurt het nu af en toe. Er zijn ook steeds meer caps te koop die niet meer typisch engels zijn.
Het lastige is dat het in officiële wedstrijden niet is toegestaan om een cap te dragen, dus je moet er toch steeds naar streven om zonder cap te kunnen en durven rijden. Tja, en als je dan zo'n wedstrijd gereden hebt, waarom zou je dan thuis nog een cap opzetten? Ziek Zij zijn groot en ik is klein!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:50

Ik rij altijd met cap, is ook verplicht op onze stal.

Dus Pam.... Knipoog
Maar we hebben leencaps genoeg hoor!

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:20

LindyH schreef:
Het lastige is dat het in officiële wedstrijden niet is toegestaan om een cap te dragen,

Kleine correctie: bij de APHA is het wel toegestaan om met cap te rijden. Ik dacht bij de AQHA ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:41

Bij de WRAN ook in de beginnersklasses.

Bij de A en O niet; ons bestuur geeft helaas niet zoveel om z'n leden.

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:30

wij rijden altijd met cap, ook als we aan het inrijden zijn voor een wedstrijd. het ziet er wel dom uit, maar het ziet er helemaal dom uit als je straks in een rolstoel zit omdat je geen cap op wilde. bovendien als je een bedrijf hebt en er gebeurt iets en je had geen cap op krijg je vaak ook niks terug van de verzekering, omdat je dan niet de uiterste maatregelen hebt genomen, net als dat je de bakdeur open laat staan.....

volgens mij mag je trouwens bij elke organisatie op een wedstrijd met cap rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:40

Sonja schreef:

sonja niet terecht!
het zijn de leden die tijdens de vergadering tegen gestemd hebben om een cap te mogen dragen bij A en O

ben wel benieuwd of er nog iets uit het onderzoek van peter is gekomen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:42

En de Jeugd mag ook een cap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:01

spatter schreef:
Sonja schreef:

sonja niet terecht!
het zijn de leden die tijdens de vergadering tegen gestemd hebben om een cap te mogen dragen bij A en O

ben wel benieuwd of er nog iets uit het onderzoek van peter is gekomen

Dat waren degenen die zelf ook verrekte weinig HEBBEN om te beschermen, dus moet ik die serieus nemen? Duivel
Het bestuur kan er gewoon voor kiezen om e.e.a. toe te staan. We hebben het niet over verplichten, we hebben het over TOESTAAN om jezelf op redelijke wijze en met GOEDGEKEURDE middelen te beschermen. Maar zelfs dat mag niet...

Ik vraag me echt af wat er gebeurt als een ruiter voor een wedstrijd nadrukkelijk vraagt om met cap te mogen rijden, het wordt afgewezen, en er gebeurt een ongeluk. Ik denk dat juridisch gezien namelijk niet opgaat dat je vrijwillig start op een wedstrijd en je dus conformeert aan de regels. Het is eigenlijk niet te hopen dat we er ooit achter gaan komen, want dan is er ergens iets heel erg mis gegaan. Maar ik denk dat de organisatie van de wedstrijd en/of betreffend jurylid echt nat gaat....

Maar goed, daar ging dit topic verder niet over en het is ook iets waar we hier ook niet uit gaan komen.
En...... Knipoog persoonlijk sta ik op het standpunt dat als ik persé met cap wil starten, ik dat doe. Dan maar geen lintje, mij een zorg. Als ik met een jong of onervaren paard ga starten doe ik een cap op.
Heb onlangs weer mogen ervaren dat het ongeluk echt in een verrekte klein hoekje zit, en dat 32 jaar ervaring en braaf paard helemaal niks zeggen...

Overigens heb ik van de voorzitter niks (leesbaars) meer vernomen, of heb ik het gemist? Nou is 'zsm' natuurlijk een rekbaar begrip, maar een heel kwartaal lijkt mij vrij riant Verward

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:33

Twee jaar geleden op het Quarter NK in Bunschoten moesten alle deelnemers een verklaring tekenen dat ze de manege niet aansprakelijk zouden stellen voor ongelukken bij het niet dragen van een cap. Deze FNRS manege is namelijk verplicht om te zorgen dat alle ruiters een cap dragen.

Dit zal wel vaker gebeuren, maar dit is de enige keer dat ik het heb meegemaakt.

Niet dat ik de manege aansprakelijk ga stellen als ik van mijn paard afkukel, maar het zet je wel aan het denken....

Paintje schreef:
LindyH schreef:
Het lastige is dat het in officiële wedstrijden niet is toegestaan om een cap te dragen,

Kleine correctie: bij de APHA is het wel toegestaan om met cap te rijden. Ik dacht bij de AQHA ook.

Inderdaad, bij de AQHA ook. Dat is dan net nieuw. Ik moet dat soort dingen toch beter in de gaten houden...

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:53

Ik rij eigelijk nooit met cap, ik heb er ook geen een.
Ik weet niet waarom, heb altijd western gereden.
Misschien wel dom, maarja

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:56

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:27

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:36

Wij mochten bij onze stal eerst ook zonder cap rijden, maar dat is nu verplicht gemaakt.
Wel verrot, maar op zich is het wel belangrijk.
En bij western past gewoon niet een echte cap, daar heb je de hoed voor, maar deze geeft wel minder bescherming.
Cap met hoed? zie het niet echt voor me!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:53

Helpt een Cap ook als een paard op je voet valt?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:22

MSQuincyTE schreef:

Nee, dan biedt een cap geen bescherming, tenzij je 'm net om je voet had gedaan Verward Clown

Ik heb al een keer voorspeld dat 'onze' outfit er ooit zo uit gaat zien:

Afbeelding

Zonder stick uiteraard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:43

Waarom zonder? Dat hoofd moet toch omlaag? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:45

Nieuwe variant op de Parelli-stick Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:56

Equinecoach schreef:
MSQuincyTE schreef:

Nee, dan biedt een cap geen bescherming, tenzij je 'm net om je voet had gedaan Verward Clown

Dan zet ik er ook geen een op

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 17:04

vaag :s heb liever last van mn voet dan een knal op mn hoofd