Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

cerescity schreef:en met wat voor soort hoofdstel begin ik dan bosal of sidpull of wat ?

cerescity schreef:maar ik wil wel dat ze de basis leert de stops en beetje spinnen
voor de rest recreatief
kan dat zonder bit

cerescity schreef:nee ik wil geen wedstrijden rijden
vind de basis en het stoppen wat spinnen enz leuk maar voor de rest lekker buiten rijden meer niet
DubbelDun schreef:Ik denk dat als je een nette stop en spin kunt maken dat je de 'basis' al ruim ontstegen bent.
Die oefeningen doe je dus niet 'voor de leut' en zeker niet 'even erbij' als je je paard lang heel wilt houden.
Verder denk ik dat zolang je paard geen beperkingen in zijn mond heeft om een bit te dragen dat het handig is om hem bitwijs te maken, dat je naderhand overstapt op bitloos is een eigen keus.
Bitloos hoeft niet persé fijner te zijn voor een paard, een harde hand maakt bitloos voor een paard net zo pijnlijk.
) Citaat:Verder denk ik dat zolang je paard geen beperkingen in zijn mond heeft
DubbelDun schreef:Bitloos hoeft niet persé fijner te zijn voor een paard, een harde hand maakt bitloos voor een paard net zo pijnlijk.
Alytuiere schreef:want steeds wisselen is voor het paard ook wat verwarrend.

Romkabouter schreef:Alytuiere schreef:want steeds wisselen is voor het paard ook wat verwarrend.
Absoluut niet
crazycactus schreef:Wat is er niet bij Stan Rom?????