hoe zijn jullie begonnen, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

hoe zijn jullie begonnen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 00:31

mag ik vragen hoe jullie zijn begonnen met endurance? waarom? met wat voor paard? heb je daarna een ander paard gekocht om verder te komen? hoe en hoe vaak trainen jullie. hoe veel tijd kost het jullie... en verder mag je alles vertellen wat je wilt;) ik ben gewoon erg benieuwd! het lijkt me een supergave tak van de paardensport:)

Vippie

Re: hoe zijn jullie begonnen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 06:47

Pfff ddat zijn veel vragen ineen...
Ben jaar of 12 geleden in aanraking gekomen met endurance als groom van mn vriendin.
Toen Tjootje (fjord) oud genoeg was ben ik zelf gaan starten gewoon als afwisseling van het saaie dressuurgebeuren. Nu 5 jaar later starten we nog steeds en is manlief ook aan de mendurance begonnen. Wij zullen nooit een ander paard kopen om verder te komen, die ambitie hebben we niet en daarvoor is Tjo ons te dierbaar.
Trainen doen we in het weekend omdat we daar doordeweeks geen tijd voor hebben maar dan wordt ze wel in de bak gereden in diverse diciplines.
Dus ik zou zeggen kom eens kijken/helpen bij een wedstrijd, vrijwilligers kunnen we altijd gebruiken en je leert er onwijs veel van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:03

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:35

met mijn vorige paard kon ik het niet doen, deze was ook al aan de leeftijd. Een jong paard gekocht voor de sport, maar meer voor het springen doordat ze niet meer aan de teugel mocht lopen doordat ze atactisch was geworden zijn we endurance gaan rijden. Dit had ik anders pas gedaan als ze een jaar of 12 was. Nu zijn we het eerder gaan doen en ben blij dat gedaan te hebben. Ze is trouwens niet meer atactisch. ben vorig jaar begonnen en klasse 2 startgerechtigd. Door een vervelend ongeluk dit jaar niet aan de start

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:55

@ splash1999 : effe of topic, maar mag ik vragen wat atactisch is? Verward Heb er nog nooit van gehoord.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:41

ataxtie is een neurologisch probleem, er zaten bij haar zenuwen klem wat er voor zorgde dat ze niet wist dat ze nog en achterhand had waardoor ze snel slingerde en uitgleed. Het was niet zo erg met glijden als ik er op zat mar merkte het sneller met een gladde bodem. Ook doordat ze die zenuwen bekneld zaten kon en mocht ze niet aan de teugel lopen wat voor nog meer problemen zorgde. je hebt het in allemaal gradatie's en bij ons was het nog niet zo erg dat er ook niet meer op gereden kon worden, sommige paarden vallen echt gewoon om dan is het gevaarlijk voor paard en ruiter. Bij haar is het door een valpartij gekomen na een narcose dus de kans bestond dat het evt te genezen was. Het zat er alleen lang in dus ik zal het altijd blijven zien bij haar ze zal zwakker blijven gok ik. Het is dus puur een zenuw beschadiging

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:41

Ben op zich pas redelijk kort zelf aan het rijden, maar ben al jaaaaren fan van de endurance. Heb al mijn vriendinnen (nu ja een paar dan Knipoog) aan het rijden gekregen en nu mijn paard oud genoeg is rijd ik ook eindelijk zelf. Tweede jaar en tweede rit in Zelhem dit jaar. Het leuke is dat het buitenrijden is, dat je toch op moet letten, dat er stiekem toch wedstrijdverband aanzit en dat je met heel veel mensen met hetzelfde bezig bent....gewoon cool dus! Heb je ander topic ove rhet op- en afstijgen ook gelezen en ik hoop dat je kan gaan rijden. Succes in elk geval!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 07:41

bedankt voor de racties tot nu toe:)

maar zou je met een paard van 5 ofzo ook al endurance kunnen doen? die van mij is nu 3. ik wil haar over een half jaar/jaar in gaan rijden... ik heb geen idee hoeveel jaar het kost om haar goed te laten lopen en om haar zo veel conditie te geven. ik merk dat ze nu al moe wordt van wandelen (van alle indrukken die ze meekrijgt steeds), dus voorlopig ga ik er maar van uit dat het niet te snel gaat gebeuren;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:46

Tuurlijk kan dat, sterker nog ze moegen pas vanaf 4 jaar aan de start komen dus tijd zat om een goede basis erin te trainen. En een goede basis is het begin van alles dus neem daar gerust de tijd voor. Niks is moeten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:49

Tot die tijd kan je misschien wat groomen/vrijwilligen. Daar leer je heel veel van en het is heel erg leuk (vind ik)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:08

Lenneke, lijkt me een beetje moeilijk als je aan een rolstoel gebonden bent.
Ik heb nog een 4 jarige merrie staan die nu ingereden wordt (heb er net 2x opgezeten) en die komt volgend jaar pas uit in klasse 1 als alles voorspoedig gaat (en ik haar op de trailer krijg Schijnheilig )

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:57

omdat ik niets anders kan Clown

nee ik ben begonnen als vrijwilliger en uiteindelijk ook maar eens gestart, en dat beviel wel Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 12:55

griebels schreef:
Lenneke, lijkt me een beetje moeilijk als je aan een rolstoel gebonden bent.
Ik heb nog een 4 jarige merrie staan die nu ingereden wordt (heb er net 2x opgezeten) en die komt volgend jaar pas uit in klasse 1 als alles voorspoedig gaat (en ik haar op de trailer krijg Schijnheilig )

dus je kunt wel een paard in een jaar tijd klaar maken voor de endurance? die van mij is ook pas 3 en wordt ook pas op 4 jarige leeftijd ingereden...(als ik het zo lang nog vol kan houden...Knipoog)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:06

Ja hoor, die van mij is sinds aug 2006 onder het zadel en daar heb ik in april voor het eerst een wedstrijd mee gestart (26km in Vaassen).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 14:09

zo, dat is wel snel of niet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:15

Nee hoor. Maar dat hangt wel van je paard af. Hoe het is opgegroeid, hoe je de training opbouwt en of je de wedstrijden als wedstrijd rijdt of als training. Voor mij zijn de wedstrijden onderdeel van de training.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 14:38

ja, dat snap ik. ik zou het sowieso voor de lol alleen doen denk ik:)
misschien ook afhankelijk van het paard? ik wandel met indiana wel eens buiten. ze is nu net 3. maar als ik bijna terug ben merk ik echt dat ze moe is. dan let ze ook nergens meer op buiten, alleen op mij en staat ze half te slapen. dan merk ik echt dat het te veel was. vooral que indrukken denk ik... maar ja, mss dat dat volgend jaar wel een stuk minder is idd...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:51

splash1999 schreef:
ataxtie is een neurologisch probleem, er zaten bij haar zenuwen klem wat er voor zorgde dat ze niet wist dat ze nog en achterhand had waardoor ze snel slingerde en uitgleed. Het was niet zo erg met glijden als ik er op zat mar merkte het sneller met een gladde bodem. Ook doordat ze die zenuwen bekneld zaten kon en mocht ze niet aan de teugel lopen wat voor nog meer problemen zorgde. je hebt het in allemaal gradatie's en bij ons was het nog niet zo erg dat er ook niet meer op gereden kon worden, sommige paarden vallen echt gewoon om dan is het gevaarlijk voor paard en ruiter. Bij haar is het door een valpartij gekomen na een narcose dus de kans bestond dat het evt te genezen was. Het zat er alleen lang in dus ik zal het altijd blijven zien bij haar ze zal zwakker blijven gok ik. Het is dus puur een zenuw beschadiging

Oké, ben alweer wat wijzer geworden! Slim

kiara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:46

ik zou later graag opnieuw een paardje kopen en er endurance mee doen maar mijn vraag is of er een voordeel is met ras , ...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:07

dat is hier offtopic en er loopt geloof ik al een topic over op END...

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:42

Ik heb een aantal jaren geleden endurance gereden met mijn haflinger, toen vond ik het al heel erg leuk. Daarna ben ik overgestapt naar de paarden en heb ik me er niet verder meer mee bezig gehouden. Ik heb nu 3 jaar een ander paard en leek het me wel weer leuk om een endurance wedstrijd te proberen. Ik heb altijd dressuur gereden maar op een gegeven moment wil je toch weer eens een keer iets anders doen. Voor de trainig heb ik het trainingschema gebruikt van de peelrand( was erg handig) ik heb volgende week mijn 1e wedstrijd dus ik ben benieuwd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 07:59

kiara1 schreef:
ik zou later graag opnieuw een paardje kopen en er endurance mee doen maar mijn vraag is of er een voordeel is met ras , ...

daar heb ik idd ook een topic over gestart;) even kijken op endurance. anders even zoeken via zoekmachine...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:07

Ik wil eigenlijk ook al heel lang iig 1x endurance starten.
gewoon om het mee te maken.
Ik heb een startkaart voor de dressuur..
Wat heb ik nog meer nodig? zijn er speciale startcoupons?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:21

Sinds het begin van bokt in 2001 hoorde/las ik wel is wat over Endurance en dat trok mij toen al erg aan.
Maar ik had nog geen eigen pony dus bleef het bij lezen...
Een paar jaar later had ik inmiddels wel een eigen pony, maar bleef het vervoer een probleem.

Vorig jaar oktober tóch een kennismakingsrit gestart samen met de nieuwe eigenaresse van mijn oude pony. Samen een trailer + chauffeur gehuurd Haha! en zo onwijs genoten, ondanks dat we zowat letterlijk wegwaaiden van onze pony's Haha!

Dit jaar lid geworden van de KEV en inmiddels 1 klasse 1 rit goed uitgereden. De 2de komt eraan volgende maand en ik kan haast niet wachten Haha!

Ik heb een kruising Ijslander x Welsh/Arabier van inmiddels 7 jaar oud. Een ander paard kopen om verder te komen... Nee dit is mijn maatje en ik wil samen verder komen. Zoniet, dan niet... Ik geniet zonder hoge resultaten ook wel van hem Lachen

Ik rijd 2 á 3x in de week dressuur met hem, 2 á 3 buitenritten per week (hoelang en snel ze zijn verschilt) 1x in de week longeer ik hem en hij heeft zoiezo 1 dag in de week "vrij" op de wei, wandelen, paddock etc... is per seizoen verschillend.
Af en toe word ook nog met hem gesprongen. Lekker veel afwisseling dus.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:25

daantjuhhh schreef:
Ik heb een startkaart voor de dressuur..
Wat heb ik nog meer nodig? zijn er speciale startcoupons?

Je moet daarvoor lid worden van de KEV (zie: deronline.nl ) voor de rest heb je geen startcoupons o.i.d. nodig.

Als je gewoon eens wil kijken of je het echt leuk vind kun je 1x per jaar een kennismakingsklasserit starten. (en dat maximaal 3x)
Dan start je volgens de regels van klasse 1 (behalve dat de minimum en maximum snelheid een kilometer per uur lager ligt)
Maar ding je niet mee in het klassement.

Daarvoor hoef je geen lid te zijn van het KEV.