Koelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

Koelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:17

Omdat (vooral) beginnende ruiters het hoe en wat van het koelen niet kennen, wil ik daar graag een stukje over schrijven voor op mijn website. Wie o wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen
1:Waarvoor dient het koelen en welke effecten heeft het (lagere hartslag toch?)
2: hoe kan je het effectiefste koelen en op welke plaatsen moet je koelen (of juist niet)
3: tot welke temperaturen kan je je paard koelen
4: Is koelen in de kennismakingsklassen al echt noodzakelijk?
5: Alles wat misschien verder nog handig zou zijn om te vermelden, hoe je zelf te werk gaat met het koelen enz. enz.

ik hoop dat er wat behulpzame bokkers zijn die mij met deze vragen willen helpen
groetjes shannon

gerritje

Re: Koelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:20

eerst voelen en dan pas indien nodig koelen!!!
ik heb nu met 3 verschillende paarden wedstrijden gereden en allemaal koelde ik ze anders. voor mij geen standaard iets dat je kopieert en uitvoert. kijk naar je paard en oefen wat de effecten zijn van waar te koelen, ook dat verschilt per paard.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:22

Hoe voel je dan dat een paard gekoeld moet worden?
En ik snap dat elk paard anders is, maar zijn er geen algemene richtlijnen, of dingen waarop je kunt letten, zodat je weet dat je paard het te warm heeft?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:41

Als je paard zijn huid heet aanvoelt moet je koelen. Bij het ene paard moet je er dan 10 liter overheen gieten voor je merkt dat het water wat eraf komt minder warm wordt (vaak een koudbloed, met dikkere huid), bij een ander paard is 2 liter genoeg om een koel aanvoelende huid te krijgen. Zoals Gerritje dus al aangeeft is dat per paard verschillend!

Meest gekoelde plaatsen: hals, borst en evt tussen de achterbenen. Absoluut niet koelen op de kont en rug (of het moet boven de 30 graden zijn en geen ijskoud water).

Met koelen zorg je ervoor dat de lichaamstemperatuur niet te ver stijgt en daardoor de hartslag niet meer wil zakken.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:48

Ja, dat met de koudbloed heb ik door...
ik spoel hem weleens af na een buitenritje, maar je blijft bezig met natmaken!

bedankt voor de informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:49

Wij koelen trouwens niet door er ineens water over heen te gooien. Wij sponsen hem af (naja mijn grooms) tot dat hij niet warm meer aan voelt.
Cloud is erg gevloelig voor de koude klap op zijn spieren, dan zou je echt warm water moeten gebruiken maar dat neemt de lichaamswarmte niet meer op waardoor het weinig zin heeft.

We zijn iets meer tijd kwijt op deze manier, maar ik merk dat Cloud op deze manier er beter op gaat lopen. Een aantal vets hebben het er met mijn vader over gehad en vonden het een goede oplossing die misschien (in ons geval zeker) beter zou kunnen zijn.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:50

Je kan ook je paard al van tevoren koelen zodat hij eerst dat water gaat verdampen en dan pas zijn eigen zweet en de mineralen die er dan verloren gaan.

Ik heb een joekel (KWPN) en zij heeft dus met zo'n groot oppervlakte meer moeite om warmte kwijt te raken.
Ik haal ook meteen het water weer van het lijf af met een zweetmes. Je neem dan de warmte mee met het water en als je het laat zitten, wordt het een soort filmlaagje tussen de haren en dat isoleert dan weer juist en dat wil je niet (omdat je de hartslag laag wilt hebben)

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 13:36

Hieronder heb ik de eerste versie van m'n artikel, met de informatie die ik tot nu toe verzameld heb
Citaat:
Lichaamstemperatuur.

Lichaamstemperatuur is een belangrijk punt in de endurancesport, hoewel dit vaak vergeten of onderschat wordt. Waarom is een goede lichaamstemperatuur zo belangrijk? En hoe krijg je deze in de praktijk onder controle? Hier een woordje over de theorie en praktijk

Tijdens de inspanning wordt warmte geproduceerd waarbij geldt: Hoe hoger de inspanning, hoe groter de warmteproductie. Een gedeelte van deze lichaamswarmte staat het paard af via het zweten of via het uitademen, een gedeelte van de warmte wordt opgenomen in het lichaam. Een stijging van de lichaamstemperatuur zorgt voor een stijging van de hartslag.

Dit komt zo:Als de lichaamstemperatuur stijgt neemt de doorbloeding van de huid toe wat een extra belasting is voor het hart en de bloedsomloop. Het beschikbare bloed moet zonder dat de bloeddruk daalt door een groter vaatbed gepompt worden. Dit kan alleen door een verhogen van het slagvolume. Vandaar de toenamen in hartslag

Dit is heel erg belangrijk om te onthouden! als je immers de lichaamstemperatuur laag kan houden, kan je ook de hartslag laag houden. Met warm weer is de temperatuur hoger en de hartslag dus ook. Als je dan op hetzelfde tempo doorrijdt kan je tijdens de controle in de problemen komen.Een hartslagmeter is een ideaal hulpmiddel. Als je constant rijdt, maar je ziet dat de hartslag stijgt, moet je het rustiger aan gaan doen, of meer koelen.

Praktijk:
Nu, het paard moet dus koel blijven. Hoe krijg je dat voor elkaar? Allereerst koelen. Koelen is vooral bij warme temperaturen noodzakelijk. Je kan het goed aanvoelen, als je paard warm is moet je koelen. Je kan het paard afsponsen of er water overheengooien. Belangrijk is het om het water er met een zweetmes weer af te halen, Anders helpt het niet tegen de verkoelen, maar neemt het water slechts warmte op, waarna het op de huid blijft liggen. Blijf koelen tot het water wat je van de huid afhaalt niet meer warm aanvoelt. Koelen doe je met koud of lauw water (ligt aan de temperatuur). Pas op hoe en waar je koelt, je wilt immers niet dat je paard een klap op zijn spieren krijgt. Vermijdt het koelen van de achterhand, en Pas op met koelere weersomstandigheden.

Zorg er ook voor dat het paard de mogelijkheid heeft water te drinken.

Een andere mogelijkheid om de hartslag te laten zakken (en dit vind ik verrassend) is om de borst en de hals te scheren. Dit las ik ooit in de Her & Der. Een vrouw had dit gedaan bij haar ijslander. Zijn hartslag was over de hele linie wel 15 tot 20 slagen lager.

Tot slot verliest het paard warmte bij verdamping, want bij een verandering van vloeistof naar gas wordt warmte verbruikt. Daarom helpt het zweten van een paard lichaamswarmte kwijt te raken, mits het verdampt, dus niet afgeveegd wordt.

Nu zie ik hier twee dingen volgens mij lijnrecht tegenover elkaar staan. Hier in het topic werd gezegd dat het water eraf moest worden gehaald met een zweetmes, omdat dat zou isoleren (jories reactie)

In een oude her&der staat dat je zweet juist niet moet afvegen maar moet laten verdampen

klopt dit en zit ik hier nu zo gek tegenaan tekijken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:41

Als je paard stil staat moet je het steeds verwijderen met een zweetmes omdat het water inderdaad opwarmt. Als je paard in beweging is (dus tijdens de rit) kun je het water wel laten zitten want dan zorgt de lucht die langs het water stroomt voor afkoeling.

Dat scheren is inderdaad ook van invloed. Maar bij arabieren is dit praktisch niet nodig omdat ze al een dunnere huid en vacht hebben. De persoon in kwestie heeft een IJslander en daar vergt het koelhouden extra werk Knipoog Het scheelt inderdaad een hoop omdat het paard zijn warmte op die plekken goed kwijt kan ipv dat het opgevangen wordt in die isolerende vacht.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 13:47

Oke, bedankt voor de verduidelijking!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:03

Djilan schreef:
Als je paard stil staat moet je het steeds verwijderen met een zweetmes omdat het water inderdaad opwarmt. Als je paard in beweging is (dus tijdens de rit) kun je het water wel laten zitten want dan zorgt de lucht die langs het water stroomt voor afkoeling.

Precies!!!! Haha! En onderweg verdampt hij dus ook het koelwater wat weer scheelt in verlies van zweet met de mineralen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:39

De laatste wedstrijd merkte ik voor het eerst dat Anouar het koelen echt lekker vond.
Hij zat een klein beetje in een dipje toen we bij het groompunt aankwamen, paar flessen water over hem heen en hij liep weer helemaal fit verder.

In begin vinden veel paarden het maar niets, maar met wat oefenen komt dat vaak wel goed.

Ik vind het het makkelijkst om zelf het water over hem heen te gooien ipv een groom. Voor Anouar maakt het niet uit, maar ik vind het gewoon makkelijker.