[WN] neckreining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

neckreining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:13

Hoe kan ik mijn paard nou het beste leren te wijken voor de teugel zodat ik wat makkelijker met losse tuigel kan rijden , ik heb af en toe nog het gevoel dat ik te veel met het bit moet doen , alle tips zijn welkom. Alle rijtips trouwens Knipoog Koe

Anoniem

Re: neckreining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:57

Heb je les?
Hoe ver ben je al?

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:43

heb wel een aantal lessen gehad , maar zit helaas op t moment met een aantal $ probleempjes waardoor dat op t moment niet mogelijk is

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:51

het sturen opzich gaat wel goed , alleen soms is hij nogal koppig en loopt hij dwars door de teugel , ik probeer zoveel mogelijk met zit en druk te doen want ik houd niet zo van bittrekken maar af en toe loopt hij dwars door mijn hulpen heen
echt alle tips zijn welkom !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:17

Dan neem ik dus aan dat je op twee handen rijdt en op trens?
Wat is je eigen achtergrond? Wel al Engelse les gehad, of freestyle of ... ?

Kunst gaat worden om het paard te leren dat hij daar gaat lopen waar hij ruimte krijgt. Dus niet dwingen een bepaalde kant op te gaan, maar alle andere kanten onaangenaam maken.
Dus heel consequent eigenlijk hetzelfde doen als met freestyle/grondwerken/longeren: ruimte geven waar je 'm heen wilt hebben (binnenhand duidelijk naar binnen) en 'onaangenaam' maken waar je 'm niet wilt hebben door daar druk te geven (buitenhand tegen de hals, sluit andere mogelijkheden af)
Met natuurlijk bijbehorende beenhulpen, maar dat vind ik even lastig uitleggen want ik weet niet welke instructeur je hebt/had en de meningen zijn daar nogal over verdeeld. Bij mij loopt een paard gebogen op een lichte bump van het binnenbeen, maar er zijn ook ruiters die niets met het binnenbeen doen.
Verder natuurlijk goed meekijken in je wendingen, sturen met je navel en schouders.

Wat gaat er precies niet goed met het sturen?
Laat 'ie z'n schouder vallen, of pakt 'ie het bit vast, of buigt 'ie niet lekker in het lijf?
Doe eens iets meer info?

edit: schiet me achteraf onder het haar: als je nog niet zo lang bezig bent, dan verwacht je toch hopelijk niet nu al met een perfect doorhangend teugeltje te kunnen rijden he? Daar gaat nl. nog een soort van trajectje aan vooraf Knipoog
Plaats eens wat rijfoto's, daar kunnen we denk ik het meeste mee.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:45

Hey jah ik rijd met 2 handen en trens.ik rijd al iets van 10, 11 jaar ofzo , lang dressuur/spring inderdaad engelse methodes en sinds een tijd dat ik wel verandering wil ik heb mijn paard nogal freestyle recreatief gereden maar voornamelijk op bit ( ik wist nog niet echt anders ) ik heb hem zelf ingereden. het probleem met het sturen is dat hij soms helemaal de bocht uitgaat ,hij gooit gewoon zijn nek er dwars in en buigt indd niet altijd lekker door. hhij loopt opzich wel lekker en het sturen hoe jij het beschrijft gaat op heel veel stukken goed , alleen soms dat dwarse doordrukken van hem... :|

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:50

Kwestie van zelf heel stoïcijns onder blijven en gewoon doorsturen waar jij heen wilt. Zelf niet nageven. Laat HEM last krijgen van z'n domme gedrag, niet jij. Tegen de tijd dat hij kan kiezen tussen OF met z'n kop tegen de muur OF gaan in de door jou gevraagde richting, dan gaat hij echt wel jouw kant op. En DAT is het moment om hem te belonen door te ontspannen. Niet eerder, ook niet uit wanhoop.
Als hij dat tien keer gedaan heeft, dan gaat hij die elfde keer echt wel eerder de gevraagde kant op, want die vorige tien keer was het eigenlijk toch best wel onaangenaam, die nare druk van dat bit en het buitenbeen...

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:52

okay hardstikke bedankt voor je snelle reactie ! Ik zal binnenkort eens wat rij fototjes plaatsen , wel staan er 2 foto's bij westernfoto's onder topic kleine intro Lachen super bedankt !